Visar 10 av 6055 träffar
2026-03-13
Jag har opererats för hormonkänslig bröstcancer i vänster bröst samt axillutrymning med 1 metastas i en lymfkörtel i november 25, Efter operationen fick jag serom som fick tömmas 5 ggr. Började med strålning 15 ggr som avslutades i februari. Seromet finns fortfarande kvar, men jag har inte ont.
En vecka efter avslutad strålbehandling fick jag rosfeber, med väldigt hög feber men inte så uttalad rodnad på bröstet. Inga sår. Det ömmade och var varmt. Jag fick antibiotika som hjälpte efter några dagar.
Min fråga är om det finns koppling mellan bristande funktion i lymfsystemet, seromet som inte ger med sig, och rosfeber. Är risken för lymfödem större pga rosfebern.
De ville inte tömma seromet nu senast. Jag känner mig orolig för hur strålskadan har påverkat kroppen.
Rosfeber och strålning2026-03-13
Hej!
Jag har ätit anastrazol I 2 år nu.
Jag har haft mycket värk i leder och har konstaterats artros och nu även benskörhet.
Jag ska nu behandlas för min benskörhet med Kalcipos D-Forte och Zoledronsyrainfusion 1 gg om året. Sen så vill läkaren att jag ska byta till Tamoxifen. Men jag oroar mig så för dess biverkningar. Jag tycker att jag har kunnat hantera biverkningarna av Anastrazolen och vill helst inte byta. Går det inte att äta Anastrazol och göra behandling för benskörhet samtidigt? Jag vet ju att anastrazol påverkar skelettet men är så orolig för att byta när jag läser om biverkningarna på Tamoxifen.
Byte till Tamoxifen2026-03-13
Hej!
Finns det en chans att byte till AI efter 6,5 med TAM, varav 5 med goserelin, skulle kunna förhindra ett återfall?
Får alla mer biverkningar från leder med AI än med TAM? Är det säkert med 2 mån uppehåll från Tam för att kunna mäta hormonnivåer?
Byte till aromatashämmare2026-03-13
Hej!
Jag tar metotrexat 1g/v och har nu börja må illa av den. Därför har reumatologen rekommenderat en ökning av folsyra 5 mg till 6 dagar/ vecka. Men så såg jag att det fanns indikationer på att folsyra kan påverka hormonell cancer negativt. Hur ser ni på det?
Folsyra2026-03-13
Räknas lungfibros och hjärtsvikt till följ av cellgifter och strålning mot bröstcancer som en vårdskada? Hela cancerbehandlingen var ju meningslös när den orsakade lungfibros och hjärtsvikt.
Lungfibros och hjärtsvikt2026-03-13
För nästan 5 år sedan fick jag diagnosen bröstcancer. Sedan gick jag igenom cellgiftsbehandling, operation, strålbehandling och antihormonbehandling. Jag hade jätte stora biverkningar av antihormonbehandling med Tamoxifen och Zoladex. Sedan blev det lite bättre när man tog bort Zoladex. Jag hade fortfarande ont i muskler och leder och fick blödningar. För ett år sedan har man opererat bort äggstockarna så jag slipper behandling med Tamoxifen. Problemet är att stelheten och värk blir värre och inte mindre. Vad finns det för möjligheter att får livet tillbaka utan smärta varje dag och att man känner sig som 45 åring och inte 100 år gammal?
Sensmärta2026-03-11
Hej,
Har extremt svidande, brännande bröst drygt två veckor efter operation m direktrekonstruktion med implantat/protes av det ena bröstet och reduktion av det andra. Efter en dags användande av den bh jag fick efter op är känslan av "skav" o ömhet enorm - det hjälper lite, tillfälligt, att badda m kall, våt tvättlapp. Finns det något jag kan smörja brösten med som skulle lugna? Jag har inte vågat använda några krämer eller bodylotion. Aloe? Vad kan stilla denna extrema överkänslighet?
Extrem ömhet o brännande bröst2026-03-11
Hej! Jag har tidigare ställt denna fråga enl nedan. Fick då svaret att testa läkemedel. Det har jag gjort, sex olika sorter. Inget hjälper och biverkningarna är fruktansvärda. Nu har det gått 1,5 år!!! Hade hellre chansat på att inte operera än att försöka leva med denna smärta. HUR KAN DET VARA OK? Att operera för förstadier om man inte är 100% säker på att operationen blir bra?
Varför pratar ingen om detta? Googla PMPS Post Mastectomy Pain Syndrome så blir det uppenbart att detta är mycket vanligare än man vill ge sken av i Sverige.
Nu får jag svaret av mina läkare att det inte går att göra något mer. Jag måste leva med smärtan.
Ursprungsfråga:
Jag undrar hur vanligt det är med kronisk nervsmärta ett år efter Mastektomi. Gjorde Mastektomi pga Dcis i augusti 2024 efter läkarnas rekommendation. Ingen strålning, inga cellgifter.
Ett år senare har jag fortfarande stora problem med nervsmärta på utsidan av bröstet och kring bröstvårtan. Jag var väldigt tveksam till att göra operationen men blev övertalad. Det ingen läkare nämnde var risken för kronisk långvarig nervsmärta, som jag nu har haft i över ett år. Hur länge ska det vara såhär? 3 månader, 3 år, 30 år, resten av livet? Jag är 52 år, bor i Stockholm. Hur vanligt är det med kronisk nervsmärta och varför pratar man inte mer om det? Är det rimligt att göra Mastektomi vid dcis (om man inte har några andra riskfaktorer) om man riskerar kronisk neuropatisk smärta efter operation?
Hej!
Studier visar ganska olika siffror på hur vanligt det är, självklart beroende på vilka kriterier man har haft och vilken patientgrupp man har undersökt. Andelen för någon form av postoperativ smärta varierar mellan 20 och 60%, varav svårare besvär cirka 10%. Jag håller med om att man inte pratar jättemycket om svårare komplikationer som kan uppstå. När man är i det läget att man nyligen har diagnostiserat DCIS eller mer utvecklad cancer är man inriktad på att behandla då det ju rör sig om en cancersjukdom. Det är också väldigt mycket annan information som ska förmedlas. Man pratar dock en hel del om komplikationer till bröstkirurgi mer allmänt och det mesta av den forskning som pågår inom bröstkirurgi nu handlar om att göra mindre kirurgi. Dock krävs det ändå ibland mastektomi om tumörområdet är stort.
Om man lämnar DCIS finns risk för att mer utvecklad cancer uppstår och det är anledningen till att man opererar. Man kan inte heller vara helt säker på att hela området bara är DCIS. Ibland ser man mer utvecklad cancer inom ett område när man undersöker hela tumörområdet efter operationen.
Besvären blir oftast, men inte alltid, bättre med tiden. Mitt råd är att prata med bröstmottagningen igen och försöka få mer stöd i din situation.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Nervsmärta efter mastektomi, hur vanligt är det, del 2.2026-03-11
Hej, det kommer lite mjölkig vätska ur ena bröstet, som jag har sökt för. Ultraljud, mammografi o till slut kontrastvätska o röntgen. Väntar på svar från den senare. U-ljud visade inget. Men sedan två veckor är båda brösten konstant ömmande o svullna, det var de inte vid läkarbesöket. Borde jag söka för det nu? Är 51, har ff mens men den börjar bli oregelbunden. Bröstcancer i släkten.
Vätska + ömmande bröst2026-03-11
Inför mastektomi med direktrekonstruktion av ena bröstet (som jag var väldigt tveksam till men blev övertalad av läkarna att göra) pratade de om olika typer av korrigeringar av friska bröstet för att resultatet skulle bli symmetriskt. Det var bröstlyft, lollipop mm som diskuterades. Efter operation är denna diskussion som bortblåst och de tycker att resultatet är tillräckligt bra, vilket jag inte håller med om. Jag är mycket smal så det rekonstruerade bröstet är väldigt buckligt av rippling, bröstvårtan sitter 1,5 cm högre upp, bröstet är 2 cm smalare. Vad säger riktlinjerna om när korrigering ska ske? Vem bestämmer? Är det OK att säga en sak innan operation och sedan inte stå för detta?
Hej!
Det finns, vad jag vet, inte några riktigt tydliga riktlinjer vad gäller detta. Mer allmänt gäller att man anser att det är rimligt med korrigering för att få någorlunda symmetri, med ett rimligt antal ingrepp. Men det blir såklart ganska subjektivt och studier har visat att patientens upplevelse inte är enhetlig med vare sig kirurgens subjektiva bedömning eller när med olika metoder försöker göra en mer objektiv bedömning. Som patient kan man alltid neka men aldrig kräva ett ingrepp. Jag förstår dock att du känner dig besviken över att budskapet inte är samma efter som före operationen. Kanske vore det bra om du kan få en second opinion på en annan klinik?
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Vad gäller angående symmetrioperation efter Mastektomi?