Visar 10 av 6055 träffar

Rosfeber och strålning

2026-03-13
Jag har opererats för hormonkänslig bröstcancer i vänster bröst samt axillutrymning med 1 metastas i en lymfkörtel i november 25, Efter operationen fick jag serom som fick tömmas 5 ggr. Började med strålning 15 ggr som avslutades i februari. Seromet finns fortfarande kvar, men jag har inte ont. En vecka efter avslutad strålbehandling fick jag rosfeber, med väldigt hög feber men inte så uttalad rodnad på bröstet. Inga sår. Det ömmade och var varmt. Jag fick antibiotika som hjälpte efter några dagar. Min fråga är om det finns koppling mellan bristande funktion i lymfsystemet, seromet som inte ger med sig, och rosfeber. Är risken för lymfödem större pga rosfebern. De ville inte tömma seromet nu senast. Jag känner mig orolig för hur strålskadan har påverkat kroppen.
Visa svar
Svar:
Hej, Rosfeber är en bakteriell infektion i huden, och jag skulle tro att det kan ha uppkommit pga att din hud har blivit påverkad av operation och strålbehandling. Jag skulle inte tro att rosfebern i sig ökar risken för lymfödem på sikt.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Rosfeber och strålning

Byte till Tamoxifen

2026-03-13
Hej! Jag har ätit anastrazol I 2 år nu. Jag har haft mycket värk i leder och har konstaterats artros och nu även benskörhet. Jag ska nu behandlas för min benskörhet med Kalcipos D-Forte och Zoledronsyrainfusion 1 gg om året. Sen så vill läkaren att jag ska byta till Tamoxifen. Men jag oroar mig så för dess biverkningar. Jag tycker att jag har kunnat hantera biverkningarna av Anastrazolen och vill helst inte byta. Går det inte att äta Anastrazol och göra behandling för benskörhet samtidigt? Jag vet ju att anastrazol påverkar skelettet men är så orolig för att byta när jag läser om biverkningarna på Tamoxifen.
Visa svar
Svar:
Hej, Rent principiellt går det att behandla benskörhet även under behandling med anastrozol. Jag vet inte skälen till varför din doktor tycker att du ska byta till tamoxifen, och om du vill diskutera det tycker jag du ska ringa din mottagning och fråga. Tamoxifen tåls fint av vissa, och vissa får biverkningar. Man kan pröva att byta, och om det inte blir bra kan man byta tillbaka igen.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Byte till Tamoxifen

Byte till aromatashämmare

2026-03-13
Hej! Finns det en chans att byte till AI efter 6,5 med TAM, varav 5 med goserelin, skulle kunna förhindra ett återfall? Får alla mer biverkningar från leder med AI än med TAM? Är det säkert med 2 mån uppehåll från Tam för att kunna mäta hormonnivåer?
Visa svar
Svar:
Hej, Angående din första fråga så spelar det roll hur din cancer såg ut då för 7 år sedan. Alla får inte ledbiderkningar av aromatashämmarbehandling, och att ha uppehåll i sin adjuvanta endokrina behandling i 2 månader efter så många år kan betraktas som säkert.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Byte till aromatashämmare

Folsyra

2026-03-13
Hej! Jag tar metotrexat 1g/v och har nu börja må illa av den. Därför har reumatologen rekommenderat en ökning av folsyra 5 mg till 6 dagar/ vecka. Men så såg jag att det fanns indikationer på att folsyra kan påverka hormonell cancer negativt. Hur ser ni på det?
Visa svar
Svar:
Hej, Det finns inga rekommendationer att man ska avstå folsyra om man behöver ta det, så jag tycker du ska göra som din reumatolog föreslår.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Folsyra

Lungfibros och hjärtsvikt

2026-03-13
Räknas lungfibros och hjärtsvikt till följ av cellgifter och strålning mot bröstcancer som en vårdskada? Hela cancerbehandlingen var ju meningslös när den orsakade lungfibros och hjärtsvikt.
Visa svar
Svar:
Hej, Det är en svår fråga du ställer, och jag skulle faktiskt föreslå att du tar den diskussionen med din läkare.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Lungfibros och hjärtsvikt

Sensmärta

2026-03-13
För nästan 5 år sedan fick jag diagnosen bröstcancer. Sedan gick jag igenom cellgiftsbehandling, operation, strålbehandling och antihormonbehandling. Jag hade jätte stora biverkningar av antihormonbehandling med Tamoxifen och Zoladex. Sedan blev det lite bättre när man tog bort Zoladex. Jag hade fortfarande ont i muskler och leder och fick blödningar. För ett år sedan har man opererat bort äggstockarna så jag slipper behandling med Tamoxifen. Problemet är att stelheten och värk blir värre och inte mindre. Vad finns det för möjligheter att får livet tillbaka utan smärta varje dag och att man känner sig som 45 åring och inte 100 år gammal?
Visa svar
Svar:
Hej, Som jag förstår det tar du ingen förebyggande behandling längre, stämmer det? Eftersom du inte har dina äggstockar kvar så har du hamnat i klimakteriet, vilket nog är iallafall en del av anledningen till att du har ont i kroppen. Ett bra sätt att lindra det symtoment är att försöka var igång fysiskt. Om det inte blir bättre kan du ta kontakt med din onkolog / kirurgmottagning eller vårdcentral för en diskussion om det.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Sensmärta

Extrem ömhet o brännande bröst

2026-03-11
Hej, Har extremt svidande, brännande bröst drygt två veckor efter operation m direktrekonstruktion med implantat/protes av det ena bröstet och reduktion av det andra. Efter en dags användande av den bh jag fick efter op är känslan av "skav" o ömhet enorm - det hjälper lite, tillfälligt, att badda m kall, våt tvättlapp. Finns det något jag kan smörja brösten med som skulle lugna? Jag har inte vågat använda några krämer eller bodylotion. Aloe? Vad kan stilla denna extrema överkänslighet?
Visa svar
Svar:
Hej! Det är svårt att ge allmänna råd så här nära inpå operationen. Mitt råd är att kontakta din kontaktsjuksköterska.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Extrem ömhet o brännande bröst

Nervsmärta efter mastektomi, hur vanligt är det, del 2.

2026-03-11
Hej! Jag har tidigare ställt denna fråga enl nedan. Fick då svaret att testa läkemedel. Det har jag gjort, sex olika sorter. Inget hjälper och biverkningarna är fruktansvärda. Nu har det gått 1,5 år!!! Hade hellre chansat på att inte operera än att försöka leva med denna smärta. HUR KAN DET VARA OK? Att operera för förstadier om man inte är 100% säker på att operationen blir bra? Varför pratar ingen om detta? Googla PMPS Post Mastectomy Pain Syndrome så blir det uppenbart att detta är mycket vanligare än man vill ge sken av i Sverige. Nu får jag svaret av mina läkare att det inte går att göra något mer. Jag måste leva med smärtan. Ursprungsfråga: Jag undrar hur vanligt det är med kronisk nervsmärta ett år efter Mastektomi. Gjorde Mastektomi pga Dcis i augusti 2024 efter läkarnas rekommendation. Ingen strålning, inga cellgifter. Ett år senare har jag fortfarande stora problem med nervsmärta på utsidan av bröstet och kring bröstvårtan. Jag var väldigt tveksam till att göra operationen men blev övertalad. Det ingen läkare nämnde var risken för kronisk långvarig nervsmärta, som jag nu har haft i över ett år. Hur länge ska det vara såhär? 3 månader, 3 år, 30 år, resten av livet? Jag är 52 år, bor i Stockholm. Hur vanligt är det med kronisk nervsmärta och varför pratar man inte mer om det? Är det rimligt att göra Mastektomi vid dcis (om man inte har några andra riskfaktorer) om man riskerar kronisk neuropatisk smärta efter operation?
Visa svar
Svar:
Hej! Studier visar ganska olika siffror på hur vanligt det är, självklart beroende på vilka kriterier man har haft och vilken patientgrupp man har undersökt. Andelen för någon form av postoperativ smärta varierar mellan 20 och 60%, varav svårare besvär cirka 10%. Jag håller med om att man inte pratar jättemycket om svårare komplikationer som kan uppstå. När man är i det läget att man nyligen har diagnostiserat DCIS eller mer utvecklad cancer är man inriktad på att behandla då det ju rör sig om en cancersjukdom. Det är också väldigt mycket annan information som ska förmedlas. Man pratar dock en hel del om komplikationer till bröstkirurgi mer allmänt och det mesta av den forskning som pågår inom bröstkirurgi nu handlar om att göra mindre kirurgi. Dock krävs det ändå ibland mastektomi om tumörområdet är stort. Om man lämnar DCIS finns risk för att mer utvecklad cancer uppstår och det är anledningen till att man opererar. Man kan inte heller vara helt säker på att hela området bara är DCIS. Ibland ser man mer utvecklad cancer inom ett område när man undersöker hela tumörområdet efter operationen. Besvären blir oftast, men inte alltid, bättre med tiden. Mitt råd är att prata med bröstmottagningen igen och försöka få mer stöd i din situation.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Nervsmärta efter mastektomi, hur vanligt är det, del 2.

Vätska + ömmande bröst

2026-03-11
Hej, det kommer lite mjölkig vätska ur ena bröstet, som jag har sökt för. Ultraljud, mammografi o till slut kontrastvätska o röntgen. Väntar på svar från den senare. U-ljud visade inget. Men sedan två veckor är båda brösten konstant ömmande o svullna, det var de inte vid läkarbesöket. Borde jag söka för det nu? Är 51, har ff mens men den börjar bli oregelbunden. Bröstcancer i släkten.
Visa svar
Svar:
Hej! Det är väldigt vanligt att det kommer lite vätska från bröstvårtorna, och det är ovanligt att det är ett tecken på cancer, särskilt om vätskan inte är blodig. Den vanligaste orsaken är att mjölkgångarna är lite vidgade. En godartad förändring som kallas papillom är också en betydligt vanligare orsak än cancer. Ömhet och svullnad i båda brösten låter mer som hormonpåverkan och med tanke på att du är undersökt tycker jag att du kan avvakta.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Vätska + ömmande bröst

Vad gäller angående symmetrioperation efter Mastektomi?

2026-03-11
Inför mastektomi med direktrekonstruktion av ena bröstet (som jag var väldigt tveksam till men blev övertalad av läkarna att göra) pratade de om olika typer av korrigeringar av friska bröstet för att resultatet skulle bli symmetriskt. Det var bröstlyft, lollipop mm som diskuterades. Efter operation är denna diskussion som bortblåst och de tycker att resultatet är tillräckligt bra, vilket jag inte håller med om. Jag är mycket smal så det rekonstruerade bröstet är väldigt buckligt av rippling, bröstvårtan sitter 1,5 cm högre upp, bröstet är 2 cm smalare. Vad säger riktlinjerna om när korrigering ska ske? Vem bestämmer? Är det OK att säga en sak innan operation och sedan inte stå för detta?
Visa svar
Svar:
Hej! Det finns, vad jag vet, inte några riktigt tydliga riktlinjer vad gäller detta. Mer allmänt gäller att man anser att det är rimligt med korrigering för att få någorlunda symmetri, med ett rimligt antal ingrepp. Men det blir såklart ganska subjektivt och studier har visat att patientens upplevelse inte är enhetlig med vare sig kirurgens subjektiva bedömning eller när med olika metoder försöker göra en mer objektiv bedömning. Som patient kan man alltid neka men aldrig kräva ett ingrepp. Jag förstår dock att du känner dig besviken över att budskapet inte är samma efter som före operationen. Kanske vore det bra om du kan få en second opinion på en annan klinik?
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Vad gäller angående symmetrioperation efter Mastektomi?

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss