Visar 10 av 6055 träffar
2026-03-21
Hej jag undrar om det finns några generella direktiv för om man kan äta vitaminer och mineraler efter bröstcancer. På apoteket vill de inte svara på det och googlar man kommer det alltid upp ngt om att vitaminer kan påverka cancerceller att växa. Jag hade trippelnegativ cancer 2020 med KI över 95% och är livrädd att göra ngt som kan öka risken för återfall samtidigt hade det varit skönt att om man kan äta det.
Vitaminer etc efter cancer2026-03-21
Hej, i somras fick jag diagnosen hormonell bröstcancer, blev som ett trauma och jag mådde väldigt dåligt innan jag fick alla svar, i samband med allt det här började jag få som stötar I huvudet som kommer precis innan jag somnar,varje natt, vad jag kan hitta på nätet så kan det vara något som kallas brain zaps.......kan ni svara på om man kan få brain zaps av hormonell obalans och varför håller det i så länge, slutade precis innan stötarna började äta cerazette minipiller efter att ha tagit dem i 15 år, om det kan ha någon betydelse.....
Brain zaps2026-03-19
Mitt vänstra bröst är hårdare inuti än det andra bröstet. När jag ligger på sidan och känner på bröstet så är det hårt inuti. Känner även en tyngdkänsla och ”ömhet/”träningsvärk” i bröstet på nedåtsidan mot armhålan i bröstet och har gjort det i 3 månader. Jag ammar (mitt andra barn)och är medveten om att man kan vara olika i brösten men detta känns inte normalt och gör mig såklart orolig. (Känns inte som mjölkstockning). Jag är inte helt jämn i bröstet men kan inte känna något speciell knöl mer än den ”stora hårda” jag känner i större delen av bröstet.
Hårdhet, tyngdkänsla i ena bröstet (ammar)2026-03-19
Hej! Hej!
Jag är en kvinna på 51 år och nyss blev kallad till en Komletterande undersökning till Mammografin pga en knöl jag känt i mitt högra bröst. För två år sedan blev jag också kallad till en Kompletterande undersökning för att jag har mikrokalk i mitt andra bröst.
Läkaren var nu väldigt nonchalant och visade i all hast mina röntgen bilder och sa att jag har väldigt täta bröst men att jag ju är så ung…?!…att det inte är något att bry sig om?!
De tog nya Mammografi bilder och gick även över med ultraljud och Läkaren sa att han varken kunde se något på de nya röntgenbilderna eller ultraljudet men konstaterade att han också kände en mandelstor knöl i bröstet. Han gav ett oerhört otydlig och nonchalant svar och ”viftade” bort allting med att säga att ”han minsann inte skulle oroa sig eller tänka mer på det där varken idag eller framöver heller” vilket får mig att känna mig väldigt förminskad och dum som oroat mig. Men eftersom han också kände en knöl borde han inte också göra en biopsi för säkerhets skull vilket de gjorde för två år sedan?
Han gav egentligen inget svar på vad det var utan sa bara något om att det kan vara hormonellt och att det på vissa dagar i månaden kan kännas som en knöl…men jag har känt den här knölen i minst ett år nu och det är inget som kommer och försvinner utan den sitter där hela tiden. Kände den först som en liten rund hård pärla och nu är den mandelstor och sitter liksom fast i vävnaden. Hur ska jag agera på det här? Ska jag bara släppa det och tänka att jag inte behöver bry mig om det eller hur ska jag tänka?
I journalen står det att han varken kunde se eller känna någon knöl överhuvudtaget själv (fast han sa att han förstod vad jag menade när han kände på den!)
Ofarlig knöl?2026-03-19
Efter en abort i v15 för 1 år sedan så kände jag en stickade skarp smärta undertill på sidan av bröstet och som även strålade upp i armhålan. Besvären kom och gick, blev sedan gravid igen och besvären kvarstod men kom o gick. Nu när jag fött mitt barn och börjat amma känns det ännu mer än innan av stickningar i bröstet och armhålan. Jätte rädd att de ska vara något farligt. Har även låtit en läkare känna på mina bröst och armhåla men tyckte inte att hon kände nån knöl eller så. Bröstet ser normalt ut och även armhålan, men de är jobbigt då de inte försvinner, mest jobbigt i armhålan av den stickade brännande känslan.
Stickning i bröst och armhåla, värre vid amning.2026-03-19
Jag har sedan en tid tillbaka känt en rörlig hård avlång knuta nära bröstbenet. Jag har 2023 gjort biopsi , ultraljud och mammografi på samma ställe. Helt utan anmärkning men då var det inte som en knuta.
Behandlades 2020-21 för HER2 med cellgifter operation bröstbevarande , strålning och herceptin . Total regression vid operation
Var på 5 års kontroll augusti 2025 o läkaren kände igenom båda brösten o fann inget konstigt
Vad ska jag göra
Knuta i vänster bröst2026-03-19
Hej!
Jag har gjort mastektomi och strålning och tar nu Tamoxifen. Om jag skulle få cancer i det andra bröstet om några år, är det då ett återfall eller ny cancer? Jag har ju förstått att Tamoxifen är förebyggande, men är det för eventuella kvarvarande celler eller för att hindra nya cancerceller?
Återfall2026-03-19
Hej Jag hadde bröstcancervård 2011- tårtbit, strålning + hormonbehandling i5 år. Klart Men jag känner en massa kristaller i mitt op bröst. Senast 2 v biopsi togs inte svar än min fråga kan kristallerna blida en Ny tumör???
Funderingar2026-03-17
Jag är rädd om min ekonomi. Jag fick min diagnos för några dagar sedan. Jag försörjer själv min familj. Min man är blind och sjukpensionerad i Polen. Jaj undrar hur jag ska orka med ovanstående
Hej Monika!
Du har precis fått din diagnos. En sjukdom påverkar tyvärr alltid ekonomin. Hur stora konsekvenserna blir beror på vilka behandlingar du kommer att behöva. Ingen lämnas helt utan hjälp i den situation som du har hamnat i. Utöver den ersättning som betalas av din arbetsgivare/försäkringskassan finns det annat stöd som man kan söka. Vilket stöd du kan få är beroende av vilken inkomst du har och var du bor. Om du går in på denna länk så ser du en sammanställning av vilka möjligheter till stöd som finns https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/ekonomiskt-stod-nar-du-ar-sjuk. På sjukhusen finns det alltid kurator som du kan vända dig till för att få råd och stöd även i ekonomiska frågor. Sjukhusen förvaltar dessutom fonder som är till för att ge hjälp i olika livssituationer efter en ekonomisk prövning.
Aina Johnsson
Kurator och forskare
Aina Johnsson är kurator och forskare med inriktning på psykosocialt stöd vid cancer.
Dölj svar ekonomi2026-03-13
Hej
Min fru har fått gjort mastektomi efter återfall av bröstcancer. Hon har fått stråling i detta bröst tidigare. Efter provtagning av bröstet konstaterade man att det rörde sig om duktal cancer och att det fanns 3 tumörer den största 2.7 cm. Ingen spridning till lymfkörtlarna har påvisats (dock har enstaka mikroceller setts där). Graden är 3 och cancern är hormonkänslig med Ki-67 på 12 %, subtyp Luminal B. Läkarna säger att hon är botat men rekommenderar cytostatikabehandling i förbyggande syfte. Är det normalt med tanker på de biverkningar cystostatika ger?
Cellgift i förbyggande syfte