Visar 10 av 6055 träffar

Vitaminer etc efter cancer

2026-03-21
Hej jag undrar om det finns några generella direktiv för om man kan äta vitaminer och mineraler efter bröstcancer. På apoteket vill de inte svara på det och googlar man kommer det alltid upp ngt om att vitaminer kan påverka cancerceller att växa. Jag hade trippelnegativ cancer 2020 med KI över 95% och är livrädd att göra ngt som kan öka risken för återfall samtidigt hade det varit skönt att om man kan äta det.
Visa svar
Svar:
Hej. De flesta får de vitaminer man behöver via kosten. Ofta räcker det. Jag brukar inte rekommendera höga tillskott av något om man inte har en bristsituation. Multivitamintabletter brukar gå bra. På RCCs (Regional Cancercentrum) hemsida finns en broschyr om sk komplementär och alternativ medicin, du kan kopiera länken nedan och klistra in i en webb-läsare. Där finns en del information. https://cancercentrum.se/download/18.1607f33a19618bf0a465fe41/1773914373748/Broschyr%20Alternativ%20medicin%20RCC%20A5%202025-12-15%20webb.pdf
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Vitaminer etc efter cancer

Brain zaps

2026-03-21
Hej, i somras fick jag diagnosen hormonell bröstcancer, blev som ett trauma och jag mådde väldigt dåligt innan jag fick alla svar, i samband med allt det här började jag få som stötar I huvudet som kommer precis innan jag somnar,varje natt, vad jag kan hitta på nätet så kan det vara något som kallas brain zaps.......kan ni svara på om man kan få brain zaps av hormonell obalans och varför håller det i så länge, slutade precis innan stötarna började äta cerazette minipiller efter att ha tagit dem i 15 år, om det kan ha någon betydelse.....
Visa svar
Svar:
Hej. Jag måste säga att jag inte vet och det är svårt att veta vad som utlöser dina besvär. Jag tycker att du ska prata med hälsocentralen om detta.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Brain zaps

Hårdhet, tyngdkänsla i ena bröstet (ammar)

2026-03-19
Mitt vänstra bröst är hårdare inuti än det andra bröstet. När jag ligger på sidan och känner på bröstet så är det hårt inuti. Känner även en tyngdkänsla och ”ömhet/”träningsvärk” i bröstet på nedåtsidan mot armhålan i bröstet och har gjort det i 3 månader. Jag ammar (mitt andra barn)och är medveten om att man kan vara olika i brösten men detta känns inte normalt och gör mig såklart orolig. (Känns inte som mjölkstockning). Jag är inte helt jämn i bröstet men kan inte känna något speciell knöl mer än den ”stora hårda” jag känner i större delen av bröstet.
Visa svar
Svar:
Hej! Brösten är inte lika utan det är alltid mer bröstvävnad på ena sidan. Men om du känner att något är annorlunda och är orolig är det bra att kolla upp det.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hårdhet, tyngdkänsla i ena bröstet (ammar)

Ofarlig knöl?

2026-03-19
Hej! Hej! Jag är en kvinna på 51 år och nyss blev kallad till en Komletterande undersökning till Mammografin pga en knöl jag känt i mitt högra bröst. För två år sedan blev jag också kallad till en Kompletterande undersökning för att jag har mikrokalk i mitt andra bröst. Läkaren var nu väldigt nonchalant och visade i all hast mina röntgen bilder och sa att jag har väldigt täta bröst men att jag ju är så ung…?!…att det inte är något att bry sig om?! De tog nya Mammografi bilder och gick även över med ultraljud och Läkaren sa att han varken kunde se något på de nya röntgenbilderna eller ultraljudet men konstaterade att han också kände en mandelstor knöl i bröstet. Han gav ett oerhört otydlig och nonchalant svar och ”viftade” bort allting med att säga att ”han minsann inte skulle oroa sig eller tänka mer på det där varken idag eller framöver heller” vilket får mig att känna mig väldigt förminskad och dum som oroat mig. Men eftersom han också kände en knöl borde han inte också göra en biopsi för säkerhets skull vilket de gjorde för två år sedan? Han gav egentligen inget svar på vad det var utan sa bara något om att det kan vara hormonellt och att det på vissa dagar i månaden kan kännas som en knöl…men jag har känt den här knölen i minst ett år nu och det är inget som kommer och försvinner utan den sitter där hela tiden. Kände den först som en liten rund hård pärla och nu är den mandelstor och sitter liksom fast i vävnaden. Hur ska jag agera på det här? Ska jag bara släppa det och tänka att jag inte behöver bry mig om det eller hur ska jag tänka? I journalen står det att han varken kunde se eller känna någon knöl överhuvudtaget själv (fast han sa att han förstod vad jag menade när han kände på den!)
Visa svar
Svar:
Hej! Mest sannolikt är det ofarligt. När man känner en knöl ska man ju dock enligt riktlinjerna göra så kallad trippeldiagnostik, dvs känna på brösten, göra bilddiagnostik och ta prov, förutsatt att det inte är samma förändring som man har tagit prov på tidigare. För att du inte ska behöva känna dig orolig är mitt råd att kontakta bröstmottagningen igen så att kanske en bröstkirurg också kan undersöka bröstet.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ofarlig knöl?

Stickning i bröst och armhåla, värre vid amning.

2026-03-19
Efter en abort i v15 för 1 år sedan så kände jag en stickade skarp smärta undertill på sidan av bröstet och som även strålade upp i armhålan. Besvären kom och gick, blev sedan gravid igen och besvären kvarstod men kom o gick. Nu när jag fött mitt barn och börjat amma känns det ännu mer än innan av stickningar i bröstet och armhålan. Jätte rädd att de ska vara något farligt. Har även låtit en läkare känna på mina bröst och armhåla men tyckte inte att hon kände nån knöl eller så. Bröstet ser normalt ut och även armhålan, men de är jobbigt då de inte försvinner, mest jobbigt i armhålan av den stickade brännande känslan.
Visa svar
Svar:
Hej! Ömhet och smärta i brösten är väldigt vanligt, särskilt vid hormonpåverkan som vid graviditet och amning. Ofta kan man ha bröstvävnad ut mot armhålan också. Det är såklart svårt att säga säkert med bara en beskrivning såhär, men det låter ofarligt och du har ju också kollat upp det med en läkare.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Stickning i bröst och armhåla, värre vid amning.

Knuta i vänster bröst

2026-03-19
Jag har sedan en tid tillbaka känt en rörlig hård avlång knuta nära bröstbenet. Jag har 2023 gjort biopsi , ultraljud och mammografi på samma ställe. Helt utan anmärkning men då var det inte som en knuta. Behandlades 2020-21 för HER2 med cellgifter operation bröstbevarande , strålning och herceptin . Total regression vid operation Var på 5 års kontroll augusti 2025 o läkaren kände igenom båda brösten o fann inget konstigt Vad ska jag göra
Visa svar
Svar:
Hej! Det kan mycket väl vara en "snäll" knöl, men om du känner nytillkommen förändring bör du kolla upp det även om området är undersökt tidigare.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Knuta i vänster bröst

Återfall

2026-03-19
Hej! Jag har gjort mastektomi och strålning och tar nu Tamoxifen. Om jag skulle få cancer i det andra bröstet om några år, är det då ett återfall eller ny cancer? Jag har ju förstått att Tamoxifen är förebyggande, men är det för eventuella kvarvarande celler eller för att hindra nya cancerceller?
Visa svar
Svar:
Hej! Om det kommer en cancer i andra bröstet är det en ny cancer. Tamoxifen kan både behandla eventuella celler som finns kvar och förebygga att det bildas nya.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Återfall

Funderingar

2026-03-19
Hej Jag hadde bröstcancervård 2011- tårtbit, strålning + hormonbehandling i5 år. Klart Men jag känner en massa kristaller i mitt op bröst. Senast 2 v biopsi togs inte svar än min fråga kan kristallerna blida en Ny tumör???
Visa svar
Svar:
Hej! Jag vet inte riktigt vad du menar med kristaller, men det finns alltid en risk för ny tumör (lite högre än får någon som inte haft bröstcancer tidigare). Men ofta är knölar som känns godartade och efter en tidigare operation kan det tex vara ärrvävnad efter kirurgi eller strålning.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar

ekonomi

2026-03-17
Jag är rädd om min ekonomi. Jag fick min diagnos för några dagar sedan. Jag försörjer själv min familj. Min man är blind och sjukpensionerad i Polen. Jaj undrar hur jag ska orka med ovanstående
Visa svar
Svar:
Hej Monika! Du har precis fått din diagnos. En sjukdom påverkar tyvärr alltid ekonomin. Hur stora konsekvenserna blir beror på vilka behandlingar du kommer att behöva. Ingen lämnas helt utan hjälp i den situation som du har hamnat i. Utöver den ersättning som betalas av din arbetsgivare/försäkringskassan finns det annat stöd som man kan söka. Vilket stöd du kan få är beroende av vilken inkomst du har och var du bor. Om du går in på denna länk så ser du en sammanställning av vilka möjligheter till stöd som finns https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/kostnader-och-ersattningar/ekonomiskt-stod-nar-du-ar-sjuk. På sjukhusen finns det alltid kurator som du kan vända dig till för att få råd och stöd även i ekonomiska frågor. Sjukhusen förvaltar dessutom fonder som är till för att ge hjälp i olika livssituationer efter en ekonomisk prövning.
Aina Johnsson

Aina Johnsson

Kurator och forskare

Aina Johnsson är kurator och forskare med inriktning på psykosocialt stöd vid cancer.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
ekonomi

Cellgift i förbyggande syfte

2026-03-13
Hej Min fru har fått gjort mastektomi efter återfall av bröstcancer. Hon har fått stråling i detta bröst tidigare. Efter provtagning av bröstet konstaterade man att det rörde sig om duktal cancer och att det fanns 3 tumörer den största 2.7 cm. Ingen spridning till lymfkörtlarna har påvisats (dock har enstaka mikroceller setts där). Graden är 3 och cancern är hormon­känslig med Ki-67 på 12 %, subtyp Luminal B. Läkarna säger att hon är botat men rekommenderar cytostatikabehandling i förbyggande syfte. Är det normalt med tanker på de biverkningar cystostatika ger?
Visa svar
Svar:
Hej, Ja, under de förutsättningar du beskriver är det vanligtt att man rekommenderar cytostatika (cellgift) för att minska risken för återfall.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Cellgift i förbyggande syfte

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss