Visar 10 av 6055 träffar

Petekier

2026-03-11
Hej, Jag har ofta smärta i mitt högra bröst men har tänkt att det beror på hormonella orsaker då det kommer och går. Nu såg jag precis att jag har fått en petekie (blödning under huden) på vårtgråden på höger bröst. Är detta något jag behöver kolla upp? Är 32 år.
Visa svar
Svar:
Hej, det du beskriver låter inte som tecken på bröstcancer. Smärta i bröstet är precis som du skriver oftast kopplat till hormonella orsaker. Ta kontakt med din vårdcentral så får de göra en bedömning av din hudförändring.
Jeanette Bäcklund

Jeanette Bäcklund

Kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum

Jeanette Bäcklund är kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Petekier

Inflammation i bröstet

2026-03-11
När kan man prova ut en protes efter en mastektomi Jag gjorde en mastekromi för åtta veckor sedan.Bröstet har haft mycket serom och jag är tömd sex gånger När det var som mest var det 600ml.Nu tror vi att kroppen ska fixa detta själv.Men det är mycket rött svullet stretigt och knöligt Troligtvis inte en infektion då jag inte har feber eller känner mig sjuk.Förmodligen en inflammation. Är det då ok med träning som förut gått bra men nu stretar ordentligt och är det för tidigt med utprovning av protes då bröstet är så svullet?
Visa svar
Svar:
Hej, det går säker bra att träna utifrån vad som känns bra bra för dig. Det finns inget som hindrar utprovning av en bröstprotes men är du fortfarande väldigt svullen kan det vara svårt att prova ut rätt storlek. Ta kontakt med din kontaktsjuksköterska för bedömning och rådgivning i första hand.
Jeanette Bäcklund

Jeanette Bäcklund

Kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum

Jeanette Bäcklund är kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Inflammation i bröstet

Knöl som minskat

2026-03-11
Hej! Jag är 36 år, äter p piller, ingen cancer alls i släkten. Jag undersökte mina bröst förra veckan (4-5 dagar innan mens) och fann en knöl i vardera bröst, på ungefär samma ställe. Knölarna växte kommande dagar. Inte direkt ömma men kan kännas lite ”ilande” när jag känner på dom. Mensen kom och ena knölen försvann och den andra knölen minskade till halva storleken. Den är nu ca 0,5 cm i diameter, rund/lätt oval. Tror den är lite rörlig, men svårt att avgöra om de är huden som lurar mig genom att glida lite. Knölen känns tydligast när jag ligger ganska platt på rygg, knölen är på insidan av bröstet, alltså mot bröstbenet. Bör jag kolla upp detta? Vet inte hur länge den varit där då jag aldrig undersökt brösten så noga i liggande läge. Kan cancerknölar bete sig såhär? Minska vid mens men inte försvinna helt? Tacksam för svar.
Visa svar
Svar:
Hej, troligen är detta inget som har med bröstcancer att göra. Vänta en menstruationscykel till och finns knölen kvar så ta kontakt med din vårdcentral för värdering av utredning.
Jeanette Bäcklund

Jeanette Bäcklund

Kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum

Jeanette Bäcklund är kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Knöl som minskat

Sjukskrivning

2026-03-09
Hej! Fick bröstcancer 2018, och det tog 4 månader att hitta den. Mastektomi, axillutrymning, cytostatika, strålning och aromatashämmare 8 år, där jag nu behandlats snart 7 år. Fick lymfödem i höger arm våren2020 Jobbar i LSS-verksamhet sedan 18 års ålder, och gör det fortfarande. Kan inte använda kompression där, men har kommit fram till att det fungerar att jobba upp till 7 timmar/dag. Kompenserar då med kompression även nattetid. Upplever hjärntrötthet, stresskänslighet, tappar ord och är ofta trött efter jobbet. De sista åren har jag jobbat 75% och är sjukskriven 25%. Jag kämpar hårt för att orka det, men egtersom jag är 62 år i höst, tänker jag kämpa på 2.5 år till, och sedan gå i pension. Nu vill FK, eftet nytt läkarintyg lämnats in ta beslut om att ta bort min sjukskrivning. Dom anser att, eftersom jag kan jobba 7 timmar, är det mer än 75%. Att jag kan jobba 7 timmar, innebär dock inte att jag skulle klara att jobba det 5 dagar i veckan. Mitt schema har, under helgveckorna 37 timmar ibland, för att veckan efter vara 18-20 timmar. Det är en förutsättning för återhämtning. Så ser vårdscheman ut idag. Dom anser att jag kan ta ett annat jobb, där jag kan använda min kompression hela tiden. Att jag skulle kunna lära upp mig på nåt annat eller ens få ett annat jobb vid min ålder är en utopi. Jag har tagit alla kontakter jag kommer på, för att skicka in kompletterande stöd för mitt fall, och på sikt även överklaga till Förvaltningsrätten. Har tid på mig till 23 mars, för att inkomma med uppgifter. Kan jag få någon hjälp eller råd från förbundet och nån av era specialister?
Visa svar
Svar:
Hej Yvonne! Tyvärr är reglerna för att rätten sjukpenning mycket restriktiva även för den äldre arbetskraften. Vid långtidssjukskrivning är huvudregeln att man prövas mot hela arbetsmarknaden även om man är 60+. Nedan följer förslag på vad du kan åberopa för att förbättra dina chanser att din sjukskrivning godkänns: Viss hänsyn kan tas till att det blir svåra att att ställa om sig till ett nytt arbete när man närmar sig pensionsåldern. Det är ju några år tills du uppnår riktåldern för pension men du kan ändå pröva att åberopa att du fyller 62 år i höst. Eftersom du vissa dagar kan jobba upp till sju timmar per dag är det viktigt att du noga redogör varför du inte orkar göra detta flera dagar i sträck. Hur mycket orkar du jobba när ditt schema innebär att du ska jobba 37 timmar? Hur många dagar i sträck orkar du jobba sju timmar osv. Arbetsgivaren har också en stor skyldighet att göra de ändringar/schemaändringar som behövs för att man ska kunna arbeta heltid. Det kan därför löna sig att redogöra för vilka åtgärder din arbetsgivare har vidtagit för att göra det möjligt för dig att orka jobba i så stor utsträckning som möjligt.
Aina Johnsson

Aina Johnsson

Kurator och forskare

Aina Johnsson är kurator och forskare med inriktning på psykosocialt stöd vid cancer.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Sjukskrivning

Kroniskt lymfödem & sjukpenning

2026-03-09
Aina: Efter bilateral mastectomi samt bilateral axilarutrymning är mina lymfödem bilateralt samt över bröstkorgen nu ett faktum som kommer vara bestående. Som tur bättre nu efter fem år men dock. Valt att stanna på deltid 80/85% för att orka ett krävande arbete inom vården samt hinna egen vård och lymfbehandlingar. Kan man bli ” sjukpensionär” på 15-20% eller hur fungerar systemet? Hur går man tillväga? Min onkolog har freslagit mig det men orkar inte strul m FK.
Visa svar
Svar:
Hej Ida! För att få sjukersättning måste arbetsförmågan vara nedsatt med minst 25 %. Orkar man jobba 80 % så uppfyller man inte villkoren för sjukersättning. Om man själv ansöker om sjukersättning så granskas ärendet utifrån det inkomna läkarintyget och den utredning som försäkringskassan gör. Därefter tillstyrks eller avslås ansökan. Det "strul" som ofta uppstår i samband med sjukskrivning brukar inte uppstå när man själv ansöker om en förmån utan här är det ja eller nej som gäller. Däremot är det mycket svårt att få sin ansökan beviljad eftersom ansökan inte prövas mot det arbete man har utan hela arbetsmarknaden. Om man har fem år eller mindre fram till riktåldern för pension så gäller delvis andra regler. Gäller detta för dig så får du höra av dig igen så svarar jag vad som gäller för den som närmar sig pensionsåldern.
Aina Johnsson

Aina Johnsson

Kurator och forskare

Aina Johnsson är kurator och forskare med inriktning på psykosocialt stöd vid cancer.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Kroniskt lymfödem & sjukpenning

Fibroadenom(s?)

2026-03-04
Hej, jag är 24 år. Jag upptäckte en oval, ca 2-3 cm stor, väldigt rörlig, smärtfri och ganska mjuk knöl i ett av mina bröst. När jag väl började känna helt frenetiskt kände jag även en annan pytteliten i samma bröst och två andra pyttesmå i andra bröstet. Alla känns samma och sitter på typ samma ställe (yttre, övre kanten av brösten). De sitter horisontellt, alltså med med kortsidorna mot bröstvårtan/armhålan. Jag var hos läkaren idag och han sa att den känns godartad, men att han måste skicka remiss ändå. Detta gjorde mig extremt rädd då jag hade förväntat mig att han skulle säga ”detta är ofarligt, du kan bara glömma den” typ. Mina frågor är, hur stor risk är det att detta är farligt? Svara gärna i procent om det är möjligt. Vad kommer hända nu? Måste jag göra mammografi och biopsi? Räcker det inte med ultraljud då jag är livrädd för biopsi och mammografi. Hur lång väntetid brukar det vara (göteborg)? Får man besked efter ultraljud direkt? Jag behöver lugnande besked då jag bara gråter och gråter, kan inte jobba och plugga pga ångest och jag har inte ens fått tid för undersökning än….
Visa svar
Svar:
Hej! Håller med om att det låter som godartade bindvävsknutor, så kallade fibroadenom. Det är en väldigt låg sannolikhet att det rör sig om cancer. Din läkare har dock agerat helt enligt riktlinjerna, då knölar i bröstet ska utredas med så kallad trippeldiagnostik, dvs att man känner på brösten, gör bildundersökning (oftast med mammografi och ultraljud) och tar ett vävnadsprov på knölen. Då du är såpass ung tror jag inte att de kommer att göra en fullständig mammografi, men de brukar oftast vilja ha åtmintonde en bild. Jag vet inte hur väntetiderna ser ut i Göteborg, men förhoppningsvis kan du, då det med allra största säkerhet rör sig om godartade förändringar, koppla bort oron så mycket som möjligt så att du kan leva på ungefär som vanligt.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fibroadenom(s?)

Är knölarna cancertumörer?

2026-03-04
Jag är 14 år och har haft olika knölar i brösten sedan jag var typ nio år. De har varit normala och förändrats och växt på olika sätt och sen blivit vanliga bröst. Men nu har jag fått flera andra knölar. De kom för några månader sedan och på båda mina bröst går de som en hård kant runt innersidan (mest på det högra). De känns annorlunda än innan och har växt ganska drastiskt på senaste. De gick från att gå från en ganska liten knöl längst ner till större knölar runt sidan. Jag vet att chansen för en fjortonårig tjej att få bröstcancer är väldigt liten, men det finns ju fortfarande en risk. Jag undrar om mina nya knölar kanske är cancer och om jag borde oroa mig för det eller om det bara är så brösten utvecklas? Det känns bara annorlunda nu.
Visa svar
Svar:
Hej! Jag skulle säga att risken för bröstcancer i stort sett är noll i din ålder. Det låter som att brösten håller på att utvecklas och bröstvävnad är väldigt knölig. Det kan också röra sig om godartade bindvävsknutor. Jag tycker dock att du ska gå och kolla upp det på vårdcentralen (eller om du kan prata med en skolsköterska) så att du inte behöver gå och vara orolig.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Är knölarna cancertumörer?

Förändrad bröstvårta

2026-03-04
Jag är 37 år och har de senaste åren märkt en förändring i vänster bröstvårta. Den har blivit hårdare bakom bröstvårtan och i våras fick jag en infektion runt samma område. Jag kollade upp det i somras när infektionen lagt sig och man hittade inget (mammografi och ultraljud). Sedan detta har bröstvårtan varit fortsatt inåtbuktad och området fortsatt hårt, framförallt i samband med mens. Jag har uppsökt vårdcentralen igen och läkaren skulle skicka remiss, vilket skulle dröja ett per veckor då hon inte gör det via svf. Hon sa: så får vi se vad de säger. Tänk om de säger nej? Känner mig orolig och maktlös. Hemsöks av tankar om svårupptäckt bröstcancer som hittas alldeles för sent. Tack för att ni finns❤️
Visa svar
Svar:
Hej! Kanske är det mest sannolikt att det rör sig om ärrvävnad, men jag har väldigt svårt att tänka mig att de säger nej till att kolla upp det igen då du har symtom och det ändå har gått något halvår.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Förändrad bröstvårta

Träning efter mastektomi med expander

2026-03-04
Hej, jag genomgick mastektomi med expander för en vecka sedan, och längtar efter att börja träna. Fysioterapeuten jag träffade på sjukhuset gav mig rörlighetsövningar och sa att jag inte fick göra annat på minst sex veckor, men jag har inga problem med stelhet och längtar efter att få upp pulsen och trötta ut musklerna. Läste i ett annat svar här att man kan köra spinningen och bedömningar med detsamma - det vore underbart, men det går så emot vad de sa till mig. Kan det finnas något som gör att just jag inte borde göra det? Går det att komma igång även med magträning, om jag undviker att aktivera bröstmusklerna?
Visa svar
Svar:
Hej! Det bästa är nog att följa de rekommendationer du har fått. Den första tiden finns det risk att proteserna flyttar på sig om kroppen utsätts för för hög belastning. Promenader går bra, men vid mycket annan typ av träning, som tex cykling, hjälper man kanske till med överkroppen utan att tänka på det.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Träning efter mastektomi med expander

Godartad knöl

2026-03-04
Jag fick 2 knölar i bröstet, 1 cm och 2 cm stora. På senaste månader har de ömmar konstant och inte bara innan mensen. Det gör ont och känns som hugg ibland. Gör ont att nudda eller komma åt brösten. Jag gjorde biopsi och de sa att det inte var cancer. Vet ej vad som är normalt för ofarliga knölar? Borde man kolla upp det igen? Är 23 år gammal
Visa svar
Svar:
Hej! Det låter som godartade bindvävsknutor, så kallade fibroadenom. Det är vanligt och oftast behöver man inte göra något åt dem, men om de växer på sig hastigt är det bra att kolla upp dem igen. Om man har mycket besvär med att de gör ont kan man också operera.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Godartad knöl

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss