Visar 10 av 6055 träffar
Min mamma (56 år) opererades för ADH/DCIS 2020. Ingen strålbehandling. Går nu på regelbundna kontroller. Jag har inte graden eller storleken i minnet men oron finns ju såklart ständigt där för återfall, och då tänker jag främst på vanlig invasiv bröstcancer. ADH och DCIS respekterar ju gränserna som bröstvävnaden sätter, dvs in situ och kan inte ta sig utanför bröstet. Min egentliga undran är väl egentligen hur en ADH/DCIS blir till en invasiv bröstcancer, när eller ens om det sker, och hur man då i så fall tänker och går till väga. Är dålig på statistiken vad gäller ADH/DCIS.
Hej!
Det man tänker, och har visst stöd för, är att cellerna gradvis muterar mot allt större avvikelse, dvs normal -> ADH -> DCIS -> invasiv cancer. Det är nog dock sannolikt också så att olika personer har olika bröstvävnad med olika benägenhet att utveckla cellförändringar och cancer. Man vet att ADH och DCIS i många fall inte utvecklas till cancer, men det finns ingen exakt statistik för ofta det sker. Och man vet ju inte heller vad som skulle hända i varje enskild kvinnas fall och vågar därför inte låta bli att operera/följa upp.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Orolig dotterHej, finns det några risker med att smörja kortison (som tex Ovixan) på bröstets vårtgård och själva bröstvårtan vid eksem och klåda? Kan det utveckla cancer?
Kortison på bröstJag fick besked av överläkaren i Kristianstad att det inte spelade någon med mastektomi eller inte, nu svarar ni här att det spelar stor roll. Har min läkare gjort fel som inte förordade mastektomi? Jag har haft en hemsk resa med personal jag inte litar på och som har gjort alla fel.
Hej!
Jag vet inte vilken fråga som du menade att vi svarat att det spelar stor roll? Många studier har visat att det inte leder till bättre överlevnad att göra mastektomi istället för bröstbevarande kirurgi som behandling för bröstcancer, snarare att det till och med verkar vara bättre för överlevnaden att göra bröstbevarande kirurgi. Av det och flera andra skäl rekommenderar vi därför bröstbevarande kirurgi om det är möjligt. Risken för återfall i bröstet blir ju dock mindre när bröstet är bortopererat, och framför allt om man har en cancergen och önskar förebyggande operation är det ju bortoperation av hela bröstet som gäller.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar ÅterfallHej, Hur farligt är mammografi, eftersom vi vet hur mycket bröstet trycks under undersökningen? Allt oftare läser jag varningar på internet om att man bör undvika den undersökningen. Jag opererades för bröstcancer förra året och snart väntar den här undersökningen på mig och jag börjar känna rädsla och panik. Tack för svar. MVH
MamografiHej, jag har två frågor;
- Det är så att jag i och med hudförändringar på bröstet i form av utslag/eksem fick remiss av läkare på VC att ta mammografi. Detta eftersom eksemet återkom efter locoidbehandling. Var detta rätt åtgärd eller är det onödigt då pagets sjukdom inte hade gått bort så synligt med locoid som mitt eksem gjorde?
- Gjort mammografi nu och det var inga tumörer. Så nu känns det jobbigt att frisk vävnad har utsatts för strålning. Kan det bli cancer för att man gått på mammografi innan 40? Mår så dåligt över att jag strålat friska bröst och nu kanske jag istället får bröstcancer av detta.
Fråga om mammografiHej!
Jag har blivit tillbaka kallad efter mammografi screening. Det behövs kompletterande undersökning. Det står De bilder som tagits vid mammografi screeningen
är inte tillräckliga för att göra en säker bedömning.
Innebär det att bilderna är dåliga eller kan det också innebära att de hittat ex en knöl?
Fundering kring återkallelse mammografiVarför pratas det så lite om kronisk bröstcancer? Kände mig trygg då jag opererat bort båda brösten men så var det inte. Efter mer än 30 år fanns metastaser i lungorna och blev en chock för mig.
Hej. Den fråga du ställer är viktig men jag har inget bra svar. Bröstcancerförbundet har uppmärksammat ämnet 2022 för att synliggöra spridd bröstcancer och det finns bland annat ett informationsmaterial att ladda ned på hemsidan. Jag tycker att det pratas mer om spridd bröstcancer nu och jag vet att det har varit föreläsningar i olika bröstcancerföreningar i landet om spridd bröstcancer. För den som inte haft bröstcancer och opererar bort båda brösten är det viktigt att veta att man kan få bröstcancer ändå, men att risken är mindre. Om man har haft bröstcancer och opererat bort båda brösten är det viktigt att få veta att oavsett vilken behandling (operation, strålbehandling och medicinsk behandling) man fått så kan man aldrig ta bort risken helt. Det kan för vissa vara jobbigt att leva med den oron, åtminstone i början, men det är också viktigt att veta, även om det för många går bra.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Kronisk bröstcancerHej! Jag har opererats för bc och i mina papper står att det var en ductal grad II. Ki67 var 13%. Östrogenreceptorer 100% och progresteronreceptorer 80%. 2/3 portvaktskörtlar .
Man gjorde en PAM 50 analys och idag fick jag veta att det visat högrisktumör av snälla varianten. Tid bokat för träff med läkare nästa v. Är nu väldigt orolig och undrar om prognos och behandling. Är det självklart med cellgifter? Är 66 år. Har lungsjukdom och är allergisk mot aclasta
PAM 50Hej!
Är 41 år. I sommar har jag genomgått 5 års behandling med Tamoxifen efter hormonkänslig bröstcancer. Hade fem små grad 1-tumörer, opererades med mastektomi och axillutrymning. Ingen spridning och behövde inte behandlas med strålning eller cellgifter, men däremot 5 års Tamoxifenbehandling. Genomgått ärftlighetutredning (pga låg ålder vid diagnos) som inte visade på några mutationer.
I samband med att jag skulle börja äta Tamoxifen slutade jag med Paroxetin på onkologens inrådan. Har under de senaste åren istället behandlats med Escitalopram för oro och ångest (har haft problem med detta sedan innan cancerdiagnosen). Undrar om det är säkert för mig att återgå till Paroxetin efter att min Tamoxifen-behandling är klar, eller om Paroxetin även fortsättningsvis kan påverka celler/hormonnivåer och därmed öka återfallsrisk?
Jag tyckte att Paroxetin fungerade bättre för min psykiska hälsa än vad Escitalopram gjort, så det är därför jag undrar.
Paroxetin efter Tamoxifen-behandlingHej! Jag har som biverkan av Tamoxifen fått en dvt i vaden. Står nu på Eliquis och får inte ta Tamoxifen mer. Det diskuteras nu om jag ska sättas in på Letrosol och Zoladex istället. Min tumör var liten, ”snäll” ingen spridning till lymfkörtlar, men 100 % känslig för östrogen och 99 % för progesteron. Gjorde en mastektomi så behövde varken strålning eller cytostatika. När jag läser om Letrosol och Zoladex känns det ju som om även det kan ge tromboser och liknande biverkningar som Tamoxifen varav jag såklart bli skeptisk till behandlingen. Jag har ingen heriditet eller några riskfaktorer (förutom tät bröstvävnad) för varken bröstcancer eller trombossjukdom, tränar löpning och crossfit sex dagar i veckan, har ingen övervikt, röker inte osv. Min fråga är: jag är mastektomerad och borde väl då ha väldigt liten risk för återfall i det bröstet?? Kan jag välja att ta bort mitt friska bröst för att inte få cancer där och därmed slippa adjuvant endokrin behandling?
Djup ventrombos av Tamoxifen.