Visar 10 av 6055 träffar
Hej! Jag har fått zoladex var fjärde vecka sen september.. och fick precis reda på att effekten av den inte varit tillräcklig. Vad är förslagen när man behöver göra något annat? (Har inga barn sen innan, men en önskan om att få..)
Oönskad effekt av zoladexHej
Jag är 60 år och blev opererad för hormonkänslig bröstcancer i 2020. Tumören var 17mm, ER100% PR100% KI 28% uten spridning till lymfkörtlar. Tumören blev karakteriserad som luminal A (efter genexpressionstest). Jag behandlades med strålning och Letrozol i 5 år. Behandlingen med Letrozol blev avslutad i mars 2025 och jag har efter det fått ökande problemer med sveda och irritation i underlivet och med urinträngningar. Jag har fått utskrivet Blissel av gynekolog, som fungerar väldigt bra, men jag blir osäker på om det är ok efter avslutad behandling med Letrozol. Jag finner ingen info om detta. Alla studier och era svar här i spalten ser ut att handla om samtidig behandling med AI och blissel. Vilka råd kan ni ge efter avslutad behandling? Och om ni menar att det är ok med blissel, hur länge kan man då fortsätta behandlingen, livslångt?
Blissel efter avslutad behandling med AIHej, undrar varför man inte gör andningsstyrd strålning på höger bröst? Då det verkar vara rutin vid vänster och bilateral strålning. Har svårt att hitta på nätet varför denna skillnad. Det verkar även skilja sig åt i Sverige samt inom samma region.
StrålningHej. Jag ska starta strålning inom kort mot höger bröst utan spridning till lymfkörtlar och inte nära sternum. Hade invasiv ductal grad 2 samt invasiv lobulär grad 2 i samma bröst. Nu till min fråga: hur kommer det sig att man inte behöver göra andningsstyrd strålning? Då det skiljer sig mellan sjukhusen inom samma region. Ena skulle jag fått göra andningsstyrd strålning och inte på den andra. Är det så att apparaten kanske är nyare på ena sjukhuset mot det andra. Är rädd att skada mina lunga på höger sida bara för att man inte gör den andingsstyrd.
Strålning höger bröstHej!
Jag opererades för 7 veckor sedan bröstbevarande samt axillutrymning. Jag har fått mycket serom i armhålan som tappats 6 ggr, som mest 5 dl. Jag ska strålbehandlas i slutet av januari. Jag kontaktade dem, och de sa att CT inte kan göras om jag har serom, då måste det skjutas upp. Nu har jag mycket serom igen, ska tömmas imorgon. Hur ska man göra här, om inte serommängden minskar kan jag inte få strålbehandling?
Serom och strålningHej!Äter letrozol som jag ska sluta med i april,har då gått 5 år. Då ska jag byta till tamoxifen i 5 år.Har haft mkt biverkningar som har blivit bättre.Är rädd att allt blir sämre igen vid byte av medicin.Varför byter man?
ByteHej!
Jag har har haft trippelnegativ bröstcancer. Cellgiftsbehandling och immunterapi i 6 mån, sedan operation och nu inväntar jag fortsatt behandling - eventuellt nya cellgifter och sedan strålning. Eftersom klimakteriet kom med full fart och jag har en del besvär undrar jag hur man kan/ bör tänka kring eventuell hormonbehandling? Trippelnegativa cancerceller har ju inga receptorer men spridningsrisken och återfallsriskerna kanske spelar in?
Med vänlig hälsning
Hormonbehandling möjlig vid trippelnegativ cancer?Varför gör man biopsi? Om man sticker hål i en knöl och det visar sig vara en cancer knöl så sprids ju cancern till resten av kroppen.
BiopsiJag är 31 år och gjorde igår en biopsi ur mitt högra bröst. Det började med blodig sekretion ur bröstet. Endast när jag klämmer ur bröstet. Jag sökte vc som remonterade mig till mammoenheten och igår var jag där. Gjorde både mammografi med och utan kontrast. Sen gjorde läkaren ett ultraljud och där upptäckte han en förändring som han inte kunde säga vad det var utan en biopsi. Det togs två bitar biopsi och jag fick besked att det tar 10 dagar för svar. Nu äts jag upp av oro och rädsla. Jag har två små barn och vill inte dö. Hur ska jag få ångesten att lätta när jag bara har en fråga ”vad är det för något” och inget svar.
Oro som äter mig upp