Visar 10 av 6055 träffar

Oönskad effekt av zoladex

2026-01-21
Hej! Jag har fått zoladex var fjärde vecka sen september.. och fick precis reda på att effekten av den inte varit tillräcklig. Vad är förslagen när man behöver göra något annat? (Har inga barn sen innan, men en önskan om att få..)
Visa svar
Svar:
Hej. Det går inte att svara på exakt i det enskilda fallet men ett alternativ är att ge zoladex med tätare intervall. För den som står på aromatashämmare kan man överväga att byta till Tamoxifen istället. Men som sagt, man måste ta ställning till vad som är bäst i det enskilda fallet.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Oönskad effekt av zoladex

Blissel efter avslutad behandling med AI

2026-01-19
Hej Jag är 60 år och blev opererad för hormonkänslig bröstcancer i 2020. Tumören var 17mm, ER100% PR100% KI 28% uten spridning till lymfkörtlar. Tumören blev karakteriserad som luminal A (efter genexpressionstest). Jag behandlades med strålning och Letrozol i 5 år. Behandlingen med Letrozol blev avslutad i mars 2025 och jag har efter det fått ökande problemer med sveda och irritation i underlivet och med urinträngningar. Jag har fått utskrivet Blissel av gynekolog, som fungerar väldigt bra, men jag blir osäker på om det är ok efter avslutad behandling med Letrozol. Jag finner ingen info om detta. Alla studier och era svar här i spalten ser ut att handla om samtidig behandling med AI och blissel. Vilka råd kan ni ge efter avslutad behandling? Och om ni menar att det är ok med blissel, hur länge kan man då fortsätta behandlingen, livslångt?
Visa svar
Svar:
Hej, Det går bra att du använder Blissel, det är så väldigt lite upptag i kroppen av det, och du kan använda det så länge du behöver det.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blissel efter avslutad behandling med AI

Strålning

2026-01-19
Hej, undrar varför man inte gör andningsstyrd strålning på höger bröst? Då det verkar vara rutin vid vänster och bilateral strålning. Har svårt att hitta på nätet varför denna skillnad. Det verkar även skilja sig åt i Sverige samt inom samma region.
Visa svar
Svar:
Hej, Jag fortsätter här med dina frågor om andnngsstyrd strålbehandling. Det gäller framför allt vänster sida. Hjärtat flyttar sig längre in i kroppen i takt med andningen, och då passar man på att stråla när hjärtat befinner sig mer centralt i bröstkorgen och därigenom inte får stråldos på sig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Strålning

Strålning höger bröst

2026-01-19
Hej. Jag ska starta strålning inom kort mot höger bröst utan spridning till lymfkörtlar och inte nära sternum. Hade invasiv ductal grad 2 samt invasiv lobulär grad 2 i samma bröst. Nu till min fråga: hur kommer det sig att man inte behöver göra andningsstyrd strålning? Då det skiljer sig mellan sjukhusen inom samma region. Ena skulle jag fått göra andningsstyrd strålning och inte på den andra. Är det så att apparaten kanske är nyare på ena sjukhuset mot det andra. Är rädd att skada mina lunga på höger sida bara för att man inte gör den andingsstyrd.
Visa svar
Svar:
Hej, När man bara ska stråla bröstet så har jag inte hört att man använder andningsstyrd teknik på höger sida, men det kan hända att det används på andra ställen än där jag arbetar. I vilket fall som helst så finns det regler för hur man skyddar lungan, så jag tycker inte du behöver oroa dig för det.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Strålning höger bröst

Serom och strålning

2026-01-19
Hej! Jag opererades för 7 veckor sedan bröstbevarande samt axillutrymning. Jag har fått mycket serom i armhålan som tappats 6 ggr, som mest 5 dl. Jag ska strålbehandlas i slutet av januari. Jag kontaktade dem, och de sa att CT inte kan göras om jag har serom, då måste det skjutas upp. Nu har jag mycket serom igen, ska tömmas imorgon. Hur ska man göra här, om inte serommängden minskar kan jag inte få strålbehandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Serommängden brukar avta med tiden. Det kan nog vara bra om någon på din kirurgmottagning kontaktar strålbehandligsavdelningen, så att man kan planera tid för tappning och tid för dosplanerings CT.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Serom och strålning

Byte

2026-01-19
Hej!Äter letrozol som jag ska sluta med i april,har då gått 5 år. Då ska jag byta till tamoxifen i 5 år.Har haft mkt biverkningar som har blivit bättre.Är rädd att allt blir sämre igen vid byte av medicin.Varför byter man?
Visa svar
Svar:
Hej, Byte från letrozole till tamoxifen har nog föreslagits dig för att minska risken för biverkningar av letrozole. Om du får nya biverkningar kan du prata med din doktor om att gå tillbaka till letrozole igen.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Byte

Hormonbehandling möjlig vid trippelnegativ cancer?

2026-01-19
Hej! Jag har har haft trippelnegativ bröstcancer. Cellgiftsbehandling och immunterapi i 6 mån, sedan operation och nu inväntar jag fortsatt behandling - eventuellt nya cellgifter och sedan strålning. Eftersom klimakteriet kom med full fart och jag har en del besvär undrar jag hur man kan/ bör tänka kring eventuell hormonbehandling? Trippelnegativa cancerceller har ju inga receptorer men spridningsrisken och återfallsriskerna kanske spelar in? Med vänlig hälsning
Visa svar
Svar:
Hej, Rekommendationen att avstå systemisk östrogenbehandling (tabletter, plåster) gäller även de som behandlats för trippelnegativ cancer, eftersom man inte helt kan utesluta negativ effekt. Däremot går det bra att använda lokala preparat, tex vagitorier, om man har problem med torra slemhinnor.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hormonbehandling möjlig vid trippelnegativ cancer?

Följdfråga på Hur länge har man biverkningar

2026-01-19
Jo det förstår jag men Min fråga - avtar biverkningarna med tiden eller har man dom så länge man tar Anastrozole?
Visa svar
Svar:
Hej, Många av biverkningarna kan avta med tiden, och det finns också en del man kan göra åt dem. Om du har biverkningar så tycker jag att du ska prata med din kontaksjuksköterska eller läkare så kanske de kan ge dig förslag på vad man kan göra.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Följdfråga på Hur länge har man biverkningar

Biopsi

2026-01-19
Varför gör man biopsi? Om man sticker hål i en knöl och det visar sig vara en cancer knöl så sprids ju cancern till resten av kroppen.
Visa svar
Svar:
Hej, Man gör biopsi för att få veta vad knölen är för något. Om det är cancer vill man gärna veta vad den har för biologiska egenskaper så att man kan planera för bästa behandling. När det gäller bröstcancer har man kunnat visa att sådana biopsier inte gör att cancern sprider sig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Biopsi

Oro som äter mig upp

2026-01-19
Jag är 31 år och gjorde igår en biopsi ur mitt högra bröst. Det började med blodig sekretion ur bröstet. Endast när jag klämmer ur bröstet. Jag sökte vc som remonterade mig till mammoenheten och igår var jag där. Gjorde både mammografi med och utan kontrast. Sen gjorde läkaren ett ultraljud och där upptäckte han en förändring som han inte kunde säga vad det var utan en biopsi. Det togs två bitar biopsi och jag fick besked att det tar 10 dagar för svar. Nu äts jag upp av oro och rädsla. Jag har två små barn och vill inte dö. Hur ska jag få ångesten att lätta när jag bara har en fråga ”vad är det för något” och inget svar.
Visa svar
Svar:
Hej, Jag ser att du skrev till oss den 10 januari, och idag är det den 19:e. Jag hoppas du har fått svar på biopsin, eller iallafall fått reda på vart du kan vända dig med din oro? Om inte så tycker jag du ska kontakta din vårdcentral så att du får någon att prata med om det.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Oro som äter mig upp

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss