Visar 10 av 6055 träffar
Hej, jag har innan min bröstcancer diagnos regelbundet färgat mitt hår, undrar nu om det kan ha bidragit till uppkomsten av min cancer? Jag har genomgått cytostatika behandling och får nu herceptin var tredje vecka, håret har ännu inte växt ut men det lilla som börjar synas är helt grått. Är det farligt att färga med ekologiska hårfärger och i så fall hur snart efter cytostatika kan det vara ok? Funderar även kring deodorant/ smink etc är det något särskilt ämne man bör vara försiktig med?
Hårfärg och cancerHej!
Diagnostiserades i början av juni 2025 med hormonell bröstcancer. Opererades i början av juli. Tumören var 23,5x15 mm och satt i höger bröst, friska lymfkörtlar. ER 85%, PR 57%, KI67 17%, HER2-0. Grad 2 och stadie 2.
Har efter operationen genomgått cytostatikabehandling, EC90x3 och DOC75x3. Är nu inne i strålbehandling som sker sammanlagt 15 gånger, inklusive extra åldersboost (är 44 år). Påbörjade i samband med strålningen behandling med Tamoxifen.
Är så vansinnigt rädd för spridning eller återfall. Hur stor är risken? Är också väldigt rädd för gynekologisk cancer, vilket gör Tamoxifen skrämmande. För några år sedan stod det såhär i min journal efter besök hos gynekolog
”Afld uterus, endometrium 18.2mm blandekogen CD 12
Ovarier bil ua, vä med ledande på 18mm
HSG: multipla polyper, kan se minst 3 på 14x14, 13x14 samt 12x9.”
Har alltid haft extremt rikliga menstruationer. Slutade dock menstruera en bit in i cytostatikabehandlingen. Är Tamoxifen säkert för mig? Undrar också hur jag vet om leverenzymet CYP2D6 fungerar som det ska i min kropp och gör att Tamoxifen verkligen ger effekt?
Återfallsrisk och Tamoxifenhaft vä sidig luminal B, spridning till 2 av 10 lymfkörtlar,NGH 3, östrogen pos 100%, Ki 30% , förekomst av DCIS grad 2-3 med nekros multifokalt m största fobi 7mm, radikalt gällande invasiv tumör och in situ komponent. genomgått op, cellgifter, strålning , och nu ätit Letrozol i 5år och 7 månader. Har haft mycket problem med biverkningar av tabletterna , så nu tyckte min läkare att jag kunde sluta med dom pga av biverkningarna, och att jag fått tillräcklig behandling för min Bc, fast är lite orolig , de sa minst 7 år från början, hur mycket "hjälper " det att äta dom 1,5 år till tills 7 år har gått ? vad man kan läsa på nätet så står det att 5 år är det vanliga , men att efter 5 år ger det mindre effekt % mässigt. ? Har nu gjort uppehåll sedan 19/12-25 , svettningar / ledvärk mm börjar försvinna. Skönt att slippa alla biverkningar , men nu är jag orolig för återfall istället . Hur stor är risken för återfall ungefär efter 5år ? och vad säger att min ev nästa tumör är hormonkänslig ? Är 68 år .
letrozolHej! Jag äter tamoxifen 20 mg sedan 5 mån tillbaka och mår bättre än innan. Jag har mindre vätska i kroppen och mindre ledsmärta. Jag börjar känna mig piggare också. Jag är inte längre hysterisk hungrig jämt och kan äta mindre portioner. Och de enorma blödningarna jag hade i 8 dagar i en 21 dagars cykel är nu mindre och endast sporadiska. Jag är lång och stor med grov benstomme och en hel del muskler och efter förlossningar även överviktig. Dvs jag väger många kg. Jag börjar misstänka att jag har haft en överproduktion av östrogen tidigare som nu är på en lägre nivå. Men med tanke på både min storlek och vikt samt eventuell tidigare överproduktion av östrogen så börjar jag undra över doseringen. Förstår det som att jag tar samma dos som andra normalstora kvinnor. Så jag undrar därför om det är rimligt att jag tar samma dos som en normalstor kvinna? Är förstås orolig över att jag ska ha för stor kvarvarande produktion av östrogen så att nya cancerceller kan växa till.
Dosering tamoxifenHej! Jag är 32 år och gravid i v 24. Jag har sen någon månad eller två känt förhårdnader/knölar i båda brösten, speciellt bakom bröstvårtan, under den och ut mot armhålorna. Jag tycker båda brösten har förhårdnader, men mer tydligt på höger bröst. Bad min partner känna och han tyckte det kändes som körtlar och att de satt relativt symmetriskt på båda brösten. Borde jag ändå ringa VC eller är detta normalt för gravida bröst? Jag hade inte detta innan graviditeten men vet också att det är normalt att brösten ändrar sig.
Knöliga bröst under graviditetI April 2025 upptäckte jag en knöl i bröstet som visade sig vara en ofarlig cysta. Tyckte inte att det störde mig så tömde den inte. Nu 9 månader senare har den vuxit och ömmar. Behöver jag kolla upp den igen eller kan jag tänka att den fortfarande är ofarlig och kan låta det vara? Kommer den att försvinna av sig själv?
CystaHej!
Är 45 år, brca2bärare som tagit bort bröst och äggstockar proflyaktiskt för 6 år sedan. När jag gjorde min utredning var det ingen som pratade med mig om ökad risken för pancreascancer med förstått att man nämner det mer nu. Vad gäller? Bör jag screena mig för det? Vad tillför en i så fall tidigare upptäckt prognosmässigt? Hälsningar
Brca2 och pancreascancerHej, jag har ätit Tamoxifen i 3 månader nu och känner ingen som helst biverkning. Mår hur bra som helst och lever som vanligt. Kan det vara så att de kommer senare eller har jag tur att slippa det hemska man ofta läser att många drabbas av? Den verkar väl som den ska trots att jag inte fått biverkningar? Jag är 46 år gammal med HER-negativ cancer. Strålats 15 ggr och med boost-dos.
Ingen biverkan av TamoxifenHej!
Efter att ha känt en 1,5 x 1 cm knöl i bröstet så skickade min vårdcentralsläkare en SVF remiss för bröstcancer. Det har nu gått 10 dagar sen remissen skickades (ca 7 arbetsdagar) och jag har fortfarande inte fått en kallelse. Jag har försökt googla och se hur lång tid det bör ta men har fått lite blandade svar. Hur lång tid bör jag vänta innan jag borde kontakta någon? Vem bör jag kontakta om jag inte hör något? Jag går runt och väntar med ångest på att höra något, det enda jag vill är att bli undersökt så jag kan slippa leva i ovisshet.
Tidsramar SVF bröstcancer