Visar 10 av 6055 träffar

Hårfärg och cancer

2026-01-27
Hej, jag har innan min bröstcancer diagnos regelbundet färgat mitt hår, undrar nu om det kan ha bidragit till uppkomsten av min cancer? Jag har genomgått cytostatika behandling och får nu herceptin var tredje vecka, håret har ännu inte växt ut men det lilla som börjar synas är helt grått. Är det farligt att färga med ekologiska hårfärger och i så fall hur snart efter cytostatika kan det vara ok? Funderar även kring deodorant/ smink etc är det något särskilt ämne man bör vara försiktig med?
Visa svar
Svar:
Hej, Det är vanligt att håret som växer ut efter cytostatikabehandling kan ha (lite) annan färg än innan. Ofta blir det mer åt det gråa hållet. Du har inte fått bröstcancer för att du har färgat håret. Jag brukar föreslå patienter att prata med sin frisör om hur och när man kan färga håret igen, ibland kan håret verka lite skört i början. Samma sak med deodorant och smink, använd produkter som känns bra för dig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hårfärg och cancer

Cytostatika och metastaster i lymfkörtlar

2026-01-27
Hej! Kan cytostatika eliminera makrometastaser i lymfkörtlar?
Visa svar
Svar:
Hej, Svår fråga att ge ett bra svar på. Jag vet inte vilka lymfkörtlar du menar, men antar att det är sådana som finns i armhålan på den sida där en tumör har funnits i bröstet. Förr trodde man att alla sådana lymfkörtelmetastaser absolut måste opereras bort, men nu finns data på att om man för övrigt får en adekvat behandling med cytostatika, strålbehandling och antihormonell behandling kanske inte den stora kirurgin är nödvändig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Cytostatika och metastaster i lymfkörtlar

Återfallsrisk och Tamoxifen

2026-01-27
Hej! Diagnostiserades i början av juni 2025 med hormonell bröstcancer. Opererades i början av juli. Tumören var 23,5x15 mm och satt i höger bröst, friska lymfkörtlar. ER 85%, PR 57%, KI67 17%, HER2-0. Grad 2 och stadie 2. Har efter operationen genomgått cytostatikabehandling, EC90x3 och DOC75x3. Är nu inne i strålbehandling som sker sammanlagt 15 gånger, inklusive extra åldersboost (är 44 år). Påbörjade i samband med strålningen behandling med Tamoxifen. Är så vansinnigt rädd för spridning eller återfall. Hur stor är risken? Är också väldigt rädd för gynekologisk cancer, vilket gör Tamoxifen skrämmande. För några år sedan stod det såhär i min journal efter besök hos gynekolog ”Afld uterus, endometrium 18.2mm blandekogen CD 12 Ovarier bil ua, vä med ledande på 18mm HSG: multipla polyper, kan se minst 3 på 14x14, 13x14 samt 12x9.” Har alltid haft extremt rikliga menstruationer. Slutade dock menstruera en bit in i cytostatikabehandlingen. Är Tamoxifen säkert för mig? Undrar också hur jag vet om leverenzymet CYP2D6 fungerar som det ska i min kropp och gör att Tamoxifen verkligen ger effekt?
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att uppge risk i absoluta tal, men med den informationen du lämnar skulle jag säga att du har en god prognos att förbli frisk. Risken för cancer i livmodern som en biverkan av tamoxifen är väldigt liten, och du behöver inte gå på några extra kontroller hos gynekolog så länge du mår bra. Så länge du inte tar mediciner som kan påverkar metabolismen av tamoxifen, (det har din läkare säkert pratat med dig om), så kan du vara lugn med att det fungerar som det ska.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Återfallsrisk och Tamoxifen

letrozol

2026-01-27
haft vä sidig luminal B, spridning till 2 av 10 lymfkörtlar,NGH 3, östrogen pos 100%, Ki 30% , förekomst av DCIS grad 2-3 med nekros multifokalt m största fobi 7mm, radikalt gällande invasiv tumör och in situ komponent. genomgått op, cellgifter, strålning , och nu ätit Letrozol i 5år och 7 månader. Har haft mycket problem med biverkningar av tabletterna , så nu tyckte min läkare att jag kunde sluta med dom pga av biverkningarna, och att jag fått tillräcklig behandling för min Bc, fast är lite orolig , de sa minst 7 år från början, hur mycket "hjälper " det att äta dom 1,5 år till tills 7 år har gått ? vad man kan läsa på nätet så står det att 5 år är det vanliga , men att efter 5 år ger det mindre effekt % mässigt. ? Har nu gjort uppehåll sedan 19/12-25 , svettningar / ledvärk mm börjar försvinna. Skönt att slippa alla biverkningar , men nu är jag orolig för återfall istället . Hur stor är risken för återfall ungefär efter 5år ? och vad säger att min ev nästa tumör är hormonkänslig ? Är 68 år .
Visa svar
Svar:
Hej, Din fråga är svår att ge ett individuellt svar på. Studierna som ligger till grund för rekommendationerna är gjorda på många patienter och ger en uppskattad vinst på gruppnivå. Hos den enskilda är det viktigt att göra en avvägningen mellan förväntad vinst och biverkningar av behandlingen, och det uppfattar jag att din läkare och du har haft ett bra samtal om. Skönt att biverkningarna har börjat släppa!
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
letrozol

Dosering tamoxifen

2026-01-25
Hej! Jag äter tamoxifen 20 mg sedan 5 mån tillbaka och mår bättre än innan. Jag har mindre vätska i kroppen och mindre ledsmärta. Jag börjar känna mig piggare också. Jag är inte längre hysterisk hungrig jämt och kan äta mindre portioner. Och de enorma blödningarna jag hade i 8 dagar i en 21 dagars cykel är nu mindre och endast sporadiska. Jag är lång och stor med grov benstomme och en hel del muskler och efter förlossningar även överviktig. Dvs jag väger många kg. Jag börjar misstänka att jag har haft en överproduktion av östrogen tidigare som nu är på en lägre nivå. Men med tanke på både min storlek och vikt samt eventuell tidigare överproduktion av östrogen så börjar jag undra över doseringen. Förstår det som att jag tar samma dos som andra normalstora kvinnor. Så jag undrar därför om det är rimligt att jag tar samma dos som en normalstor kvinna? Är förstås orolig över att jag ska ha för stor kvarvarande produktion av östrogen så att nya cancerceller kan växa till.
Visa svar
Svar:
Hej. Det pågår bland annat för att se om vi på något sätt bör/kan individanpassa dosen av Tamoxifen, men det handlar då om att sänka dosen för att tåla den bättre och att fler klarar av att fullfölja sin behandling. Tamoxifen påverkar inte bildningen av östrogen utan blockerar cellerna för att hindra östrogen att ta sig in i dem. Utifrån den kunskap som finns idag tycker jag att du hellre ska vara glad att du mår bättre med behandlingen, och inte upplever biverkningar.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Dosering tamoxifen

Knöliga bröst under graviditet

2026-01-25
Hej! Jag är 32 år och gravid i v 24. Jag har sen någon månad eller två känt förhårdnader/knölar i båda brösten, speciellt bakom bröstvårtan, under den och ut mot armhålorna. Jag tycker båda brösten har förhårdnader, men mer tydligt på höger bröst. Bad min partner känna och han tyckte det kändes som körtlar och att de satt relativt symmetriskt på båda brösten. Borde jag ändå ringa VC eller är detta normalt för gravida bröst? Jag hade inte detta innan graviditeten men vet också att det är normalt att brösten ändrar sig.
Visa svar
Svar:
Hej! Brösten ändrar sig alltid av hormonpåverkan under graviditet och det är helt normalt att de blir mer svullna och känns knöligare. Om du ändå är orolig kan det vara bra att kolla upp det via vårdcentralen.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Knöliga bröst under graviditet

Cysta

2026-01-25
I April 2025 upptäckte jag en knöl i bröstet som visade sig vara en ofarlig cysta. Tyckte inte att det störde mig så tömde den inte. Nu 9 månader senare har den vuxit och ömmar. Behöver jag kolla upp den igen eller kan jag tänka att den fortfarande är ofarlig och kan låta det vara? Kommer den att försvinna av sig själv?
Visa svar
Svar:
Hej! Möjligen kan den minska med tiden, men det är inte säkert. Om det sitter på exakt samma ställe är det inte så sannolikt att det är något annat, men då du ju nu har besvär är det nog bättre att kolla upp den igen och tömma den.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Cysta

Brca2 och pancreascancer

2026-01-22
Hej! Är 45 år, brca2bärare som tagit bort bröst och äggstockar proflyaktiskt för 6 år sedan. När jag gjorde min utredning var det ingen som pratade med mig om ökad risken för pancreascancer med förstått att man nämner det mer nu. Vad gäller? Bör jag screena mig för det? Vad tillför en i så fall tidigare upptäckt prognosmässigt? Hälsningar
Visa svar
Svar:
Hej. Det finns en viss ökad risk för pancreascancer vid BRCA-mutationer men risken för tex bröst- eller äggstockscancer är betydligt högre. Risken för pancreascancer är kopplad till om det finns fall av den cancerformen i familjen. Om så ej är fallet finns inga rekommendationer att ingå i något kontrollprogram. Om du vill veta mer tycker jag att du ska kontakta en genetisk rådgivare för diskussion.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Brca2 och pancreascancer

Ingen biverkan av Tamoxifen

2026-01-21
Hej, jag har ätit Tamoxifen i 3 månader nu och känner ingen som helst biverkning. Mår hur bra som helst och lever som vanligt. Kan det vara så att de kommer senare eller har jag tur att slippa det hemska man ofta läser att många drabbas av? Den verkar väl som den ska trots att jag inte fått biverkningar? Jag är 46 år gammal med HER-negativ cancer. Strålats 15 ggr och med boost-dos.
Visa svar
Svar:
Hej. Det skiljer sig mycket vad gäller biverkningar från tex Tamoxifen, en upplever tuffa biverkningar som påverkar livskvaliteten och andra känner inte av några alls. Det finns inga belägg att du skulle ha en sämre effekt och det är inte heller säkert att du kommer att få mer biverkningar framöver.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ingen biverkan av Tamoxifen

Tidsramar SVF bröstcancer

2026-01-21
Hej! Efter att ha känt en 1,5 x 1 cm knöl i bröstet så skickade min vårdcentralsläkare en SVF remiss för bröstcancer. Det har nu gått 10 dagar sen remissen skickades (ca 7 arbetsdagar) och jag har fortfarande inte fått en kallelse. Jag har försökt googla och se hur lång tid det bör ta men har fått lite blandade svar. Hur lång tid bör jag vänta innan jag borde kontakta någon? Vem bör jag kontakta om jag inte hör något? Jag går runt och väntar med ångest på att höra något, det enda jag vill är att bli undersökt så jag kan slippa leva i ovisshet.
Visa svar
Svar:
Hej. Ledtiderna inom SVF är något vi strävar efter men det kan vara olika faktorer som gör att man inte kan hålla dessa tider för varje individ. Jag tänker att du kan ringa och fråga om remissen kommit fram, det finns ingen specifik tidsram för "när man får ringa och kolla". Vem du ska ringa till beror på vart remissen är ställd (oftast mammografienheten eller kirurgen).
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Tidsramar SVF bröstcancer

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss