Visar 10 av 6055 träffar

Cystor

2025-12-18
Har varit o tömt en av alla mina cystor (hade 10 i ena bröstet, och flera små i det andra) - den var drygt 5 cm i diameter och gjorde ont. Kunde inte ligga bra på natten då det var så hårt. Drygt 24 timmar efter tömningen har jag känt att bröstet börjat bli hårt igen o misstänker att det börjar fyllas på igen. Förstår att det bästa är att inte tömma men när det blir hårt o ömt så känns det rätt jobbigt att inte göra det. Läkaren sa inget om att skicka vätskan på analys. Vätskan var grå/brun. Borde det inte analyseras då? Hur ska man ens kunna hålla koll på ev knölar i bröst som är fulla av cystor? Är inte en orolig person utav mig men det här känns riktigt jobbigt att veta att jag kanske för alltid kommer att ha cystor som växer o som jag bara ska leva med.
Visa svar
Svar:
Hej! Jag förstår att det blir besvärligt med så många cystor, och risken är ju stor att de fyller på sig. Även svårt för dig att veta när du ska söka och inte förstås. Men om det fyller på sig och gör ont är nog ändå det bästa att söka igen om det inte blir bättre, likaså om du efter några månader känner något nytt. Om det ser ut som en helt godartad cysta och vätskan inte är blodig brukar man oftast inte skicka den för analys.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Cystor

Papillom samma fråga med förtydligande

2025-12-18
Jag skickade just in en fråga och tror jag skrev fel storlek på det papillom de hittat i mii ena bröst: 5 mm stort och ingen atypi. Det jag undrade var om jag bör be om att operera bort det. Journalen säger: . Enligt slutsvar PAD, hyperplastiskt bröstepitel fokalt med papillär antydan. Ingen atypi. Bilden förenlig med intraduktal epitelproliferation. Huvuddiagnos intraduktalt papillom.
Visa svar
Svar:
Hej! Se svar på föregående fråga.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Papillom samma fråga med förtydligande

Förebyggande operation

2025-12-18
Kan man få hjälp med att operera bort äggstockar/äggledare förebyggande efter gentest där BRCA-genen upptäckts? Gentestet är utfört via privat laboratorie. Hur går man tillväga i så fall?
Visa svar
Svar:
Hej! Om man är bärare av BRCA-genen kan man få hjälp med förebyggande operationer, om man inte har några sjukdomar som gör att man bedömer att det vore för riskfyllt med så stora operationer. Ibland kan det, vad jag förstår, också röra sig om mutationer som inte har någon klinisk betydelse, men det är inte det vanliga. Det bästa kanske är att vända sig till vårdcentralen, som kan skicka remiss till rätt instans, eller möjligen vända sig direkt till bröstmottagningen.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Förebyggande operation

Papillom

2025-12-18
Ska jag be om att få papillom bortopererat? Enligt journalen tror jag de tänker låta det vara.. Gjorde mammografi + ul och de kunde se en förändring 0,5 mm som sedan visade detta (ur journalen) : Enligt slutsvar PAD, hyperplastiskt bröstepitel fokalt med papillär antydan. Ingen atypi. Bilden förenlig med intraduktal epitelproliferation. Huvuddiagnos intraduktalt papillom.
Visa svar
Svar:
Hej! Rekommendationen vid denna typ av förändringar (som i sig är godartade) är att antingen operera bort dem eller att ta ett större prov med hjälp av sk vakuumbiopsi. Anledningen är att man vill se så att det inte finns någon annan förändring i närheten som kan vara allvarligare. Det är dock sällsynt att det blir en sådan uppgradering.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Papillom

Alkohol under efterbehandling

2025-12-17
Hej, fick bc besked i september 2025. Snabbt därefter blev det operation och strålning 15 ggr. Tamoxifen 5 år. Min fråga är hur man ska förhålla sig till alkohol framöver. Jag dricker sällan alkohol men vid speciella tillfällen, när vi samlas tjejgänget dricker och äter vi gott tillsammans. Kanske 1 gång varannan månad. Då blir det ofta en fördrink , ett par glas vin till maten och något till efterrätten. Vad säger man om detta i samband med att äta Tamoxifen. Läser att man ska inte kombinera denna tablett med alkohol. Känner att jag vill göra allt för att minimera risker men vill även känna att livet ska levas.
Visa svar
Svar:
Hej. Du kan med gott samvete unna dig detta.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Alkohol under efterbehandling

Funderingar kring antihormonell behandling

2025-12-17
Hej Jag har genomgått tårtbitsoperation och strålning 5 tillfällen. Jag undrar nu varför jag inte fått antihormonellt läkemedel, utdrag ur min journal: DCIS grad 2 7mm radikalt resekerad. PAD 7 mm stor, ER 95%. TisNx. Är det inte brukligt att detta ges vid ER-positiva tumörer?
Visa svar
Svar:
Hej. Vi brukar inte ge antihormonell behandling vid DCIS, utan vid invasiv cancer. Jag vet att vissa läkare i enstaka fall gör avsteg från den rutinen.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring antihormonell behandling

Hormonell bröstcancer och klimakteriet

2025-12-15
För ca 11 år sedan opererades jag pga bröstcancer, efter operationen fick jag den här informationen om tumören. Tumörgrad 1 (1+ 2 + 1), ER 98 %, PR 98 %. MiB1 10 %. Hercepttest 1+. Nu är jag 51 och är i klimakteriet, min fråga är om jag kan ta några hormoner för att underlätta klimakteriet. Där och då fick jag veta att jag skulle ta ut hormonspiralen och inte äta hormoner. Men nu blir jag osäker på vad som gäller.
Visa svar
Svar:
Hej, Med din sjukhistoria avråder vi från att ta hormonersättninspreparat i tablettform. Beroende på vilka klimakteriesymtom du har finns det annat man kan göra. Tex kan du använda lokala läkemedel, tex vaginalgel.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hormonell bröstcancer och klimakteriet

Cytostatika

2025-12-15
Har opererat bort 18 mm stor knöl med invasiv bröstcancer. Östrogenstimulerad, iKi67 15, HER2 1+, ingen spridning till lymfkörtlar. Första bud att jag skulle strålas efter operationen. Nu har de tittat närmare på knölen och menar att den är HER enriched och klassificerar upp min cancer från luminal 1 till luminal 2 och vill att jag ska börja med cytostatika. Jag är oerhört tveksam pga kända biverkningar med cytostatika och då jag har uppnått 68 års ålder och vill njuta av livet de få friska år jag har kvar. Är faktiskt mer rädd för att behöva leva med biverkningar än att dö i cancer. Är det värt det?
Visa svar
Svar:
Hej, När vi ska rekommendera förebyggande behandling efter bröstcanceroperation försöker vi individualisera så gott vi kan. Har du varit på en onkologmottagning och diskuterat hur cytostiatikabehandlingen skulle gå till? Vid en sådan träff värderas nytta mot risker på kort och lång sikt. Man anpassar planerad behandling till dig, övriga sjukdomar och hur din cancer såg ut, och då kan du nog få mer information och bestämma om du tycker att det är värt att tacka ja till behandlingen.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Cytostatika

Bröststrålning

2025-12-15
Kan jag resa med flyg efter bröststrålning? Jag har genomgått en bröstoperation med dcis och får Nolvadex som behandling. Tack för svaret.
Visa svar
Svar:
Hej, Det går fint att flyga efter strålbehandling mot bröstet.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bröststrålning

Blissel?

2025-12-15
Jag opererades för bröstcancer för 4,5 år sedan, är nu 61 år. Tårtbitsoperation, strålning och Anastrozole i 5 år. Har varit hos gynekolog nu pga irritation och väldigt torra slemhinnor i underlivet. Hon skrev ut Blissel, men jag är orolig för att ta det. Vill absolut inte öka risken, eftersom min bröstcancer var hormondriven, men tydligen verkar Blissel lokalt, så ingen risk? Vad är er uppfattning, skall jag undvika det? Min diagnos var: PATOLOGISK FÖRÄNDRING BRÖST : Histologi (PAD): Invasiv tubulo-lobulär cancer. Tumörstorlek: 14 mm. Radikalitet: Ja. Minsta marginal: 7 mm lateralt och 1 mm dorsalt. BRE/NHG: 5/grad 1. LVI: Nej. ER: 100%. PR: 50%. Ki-67: 5%. Her2/neu IHC: 1+.
Visa svar
Svar:
Hej, Blissel verkar lokalt, och kan användas när man, som du, har besvär med torra slemhinnor i underlivet.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blissel?

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss