Visar 10 av 6055 träffar
Har varit o tömt en av alla mina cystor (hade 10 i ena bröstet, och flera små i det andra) - den var drygt 5 cm i diameter och gjorde ont. Kunde inte ligga bra på natten då det var så hårt. Drygt 24 timmar efter tömningen har jag känt att bröstet börjat bli hårt igen o misstänker att det börjar fyllas på igen. Förstår att det bästa är att inte tömma men när det blir hårt o ömt så känns det rätt jobbigt att inte göra det. Läkaren sa inget om att skicka vätskan på analys. Vätskan var grå/brun. Borde det inte analyseras då? Hur ska man ens kunna hålla koll på ev knölar i bröst som är fulla av cystor? Är inte en orolig person utav mig men det här känns riktigt jobbigt att veta att jag kanske för alltid kommer att ha cystor som växer o som jag bara ska leva med.
CystorJag skickade just in en fråga och tror jag skrev fel storlek på det papillom de hittat i mii ena bröst: 5 mm stort och ingen atypi.
Det jag undrade var om jag bör be om att operera bort det.
Journalen säger:
. Enligt slutsvar PAD, hyperplastiskt bröstepitel fokalt med papillär antydan. Ingen atypi. Bilden förenlig med intraduktal epitelproliferation. Huvuddiagnos intraduktalt papillom.
Papillom samma fråga med förtydligandeKan man få hjälp med att operera bort äggstockar/äggledare förebyggande efter gentest där BRCA-genen upptäckts? Gentestet är utfört via privat laboratorie. Hur går man tillväga i så fall?
Förebyggande operationSka jag be om att få papillom bortopererat? Enligt journalen tror jag de tänker låta det vara..
Gjorde mammografi + ul och de kunde se en förändring 0,5 mm som sedan visade detta (ur journalen) :
Enligt slutsvar PAD, hyperplastiskt bröstepitel fokalt med papillär antydan. Ingen atypi. Bilden förenlig med intraduktal epitelproliferation. Huvuddiagnos intraduktalt papillom.
PapillomHej, fick bc besked i september 2025. Snabbt därefter blev det operation och strålning 15 ggr. Tamoxifen 5 år.
Min fråga är hur man ska förhålla sig till alkohol framöver.
Jag dricker sällan alkohol men vid speciella tillfällen, när vi samlas tjejgänget dricker och äter vi gott tillsammans. Kanske 1 gång varannan månad. Då blir det ofta en fördrink , ett par glas vin till maten och något till efterrätten.
Vad säger man om detta i samband med att äta Tamoxifen. Läser att man ska inte kombinera denna tablett med alkohol.
Känner att jag vill göra allt för att minimera risker men vill även känna att livet ska levas.
Alkohol under efterbehandlingHej
Jag har genomgått tårtbitsoperation och strålning 5 tillfällen. Jag undrar nu varför jag inte fått antihormonellt läkemedel, utdrag ur min journal: DCIS grad 2 7mm radikalt resekerad. PAD 7 mm stor, ER 95%. TisNx.
Är det inte brukligt att detta ges vid ER-positiva tumörer?
Funderingar kring antihormonell behandlingFör ca 11 år sedan opererades jag pga bröstcancer, efter operationen fick jag den här informationen om tumören. Tumörgrad 1 (1+ 2 + 1), ER 98 %, PR 98 %. MiB1 10 %. Hercepttest 1+.
Nu är jag 51 och är i klimakteriet, min fråga är om jag kan ta några hormoner för att underlätta klimakteriet. Där och då fick jag veta att jag skulle ta ut hormonspiralen och inte äta hormoner. Men nu blir jag osäker på vad som gäller.
Hormonell bröstcancer och klimakterietHar opererat bort 18 mm stor knöl med invasiv bröstcancer. Östrogenstimulerad, iKi67 15, HER2 1+, ingen spridning till lymfkörtlar. Första bud att jag skulle strålas efter operationen. Nu har de tittat närmare på knölen och menar att den är HER enriched och klassificerar upp min cancer från luminal 1 till luminal 2 och vill att jag ska börja med cytostatika. Jag är oerhört tveksam pga kända biverkningar med cytostatika och då jag har uppnått 68 års ålder och vill njuta av livet de få friska år jag har kvar. Är faktiskt mer rädd för att behöva leva med biverkningar än att dö i cancer. Är det värt det?
CytostatikaKan jag resa med flyg efter bröststrålning? Jag har genomgått en bröstoperation med dcis och får Nolvadex som behandling. Tack för svaret.
BröststrålningJag opererades för bröstcancer för 4,5 år sedan, är nu 61 år. Tårtbitsoperation, strålning och Anastrozole i 5 år. Har varit hos gynekolog nu pga irritation och väldigt torra slemhinnor i underlivet. Hon skrev ut Blissel, men jag är orolig för att ta det. Vill absolut inte öka risken, eftersom min bröstcancer var hormondriven, men tydligen verkar Blissel lokalt, så ingen risk? Vad är er uppfattning, skall jag undvika det? Min diagnos var: PATOLOGISK FÖRÄNDRING BRÖST
: Histologi (PAD): Invasiv tubulo-lobulär cancer.
Tumörstorlek: 14 mm.
Radikalitet: Ja.
Minsta marginal: 7 mm lateralt och 1 mm dorsalt.
BRE/NHG: 5/grad 1.
LVI: Nej.
ER: 100%.
PR: 50%.
Ki-67: 5%.
Her2/neu IHC: 1+.
Blissel?