Visar 10 av 6055 träffar
Hej,
Jag och min man har funderingar på att försöka skaffa ett tredje barn. Jag är 38 år så om det ska bli fler barn måste det ske rätt snart.
Jag vill ha ett till barn men jag har börjat oroa mig mycket för att drabbas av cancer. Har läst mig till att graviditet ökar risken för bröstcancer. Stämmer det?
Är det rimligt att reflektera kring den risken inför beslutet om vi ska försöka få ett till barn eller inte?
/orolig
Graviditet och bröstcancerHur lång tid tar det innan biverkningar av Tamoxifen uppstår? Först och främst menar jag förtjockning av livmoderslemhinnan. Jag har tagit medicinen i 2 månader och jag tänker på den varje dag. Tack för svar.
TamoxifenHej! Jag har några frågor gällande behandling och rekonstruktion.
Jag är 49 år och har fått behandling med Letrozol och Zoladex i 5 år. Jag hade en stor tumör, hormonkånslig men inte spridning, tumörgrad 3. Jag har ATM och anlag för proppar och kan inte ta tax. Nu är jag orolig för att sluta med zoladex då jag vet att inte Letrozol fungerar då. Kan man ta zoladex längre, gör det ngn verkan? Vill ju ha så bra skydd som möjligt. Tänk om letrozolen inte fungerar självständigt på mig?
Jag börjar nu efter 5 år bli lite sugen på rekonstruktion. Hur fungerar det? Bokar jag tid hos kirurg och tittar på olika alternativ? Finns det risk att man missar tumörer om man har implantat?
Hej. Jag tycker att frågan är ganska svår att svara på. Jag försöker läsa lite mellan raderna och tolkar det som att det är planerat förlängd behandling. Tamoxifen är förstås, precis som du skriver, inte ett alternativ. Jag tänker att detta måste du och din läkare tillsammans ta ett beslut om. Jag tänker att det inte är säkert att letrozol enbart fungerar så om det är aktuellt finns säkerligen behov av zoladex också. Vad gäller rekonstruktion hör du av dig till din läkare som kan skriva remiss till plastikkirurgen för en diskussion och bedömning. Det kan både en onkolog och en kirurg göra (tycker jag) så det beror på vilken läkare du har kontakt med idag. Vad gäller din sista fråga är det bland annat sådant som ni kommer att prata om, så jag lämnar den idag obesvarad.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar ZoladexJag gjorde mammografi idag och allt gick bra. Tänkte att det skulle göra ont eftersom brösten är svullna och ömma som alltid då det är ca 1 vecka innan mens, men det var ingen fara. Dock så blev jag fundersam så här i efterhand, svullnaden betyder väl att bröstvävnaden har svullnat. Kan det göra så att ev cancer inte syns på bilderna? Det stod inget i kallelsen om att man skulle undvika mammografi vissa tider i cykeln. Tacksam för svar!
Mammografi ca 1 vecka innan mensHej! Min mamma har fått lobulär bröstcancer som är ER+. Rumören är stor (ca 7 cm) och hade KI67 17%. Under ultraljudet hittades inga tumörer i lymfkörtlarna och inga andra metastaser hittades i bröstet efter magnetröntgen. Hon ska opereras nu och jag börjar bli orolig för att de kommer hitta cancerceller i de två lymfkörtlarna som som ska tas ut. Går det att säga något om ifall vi behöver vara oroliga eller finns det något statistik på risken att det spridits till lymfkörtlarna, även om inga tumörer hittades vid ultraljud? Kollar man även lymfkörtlarna under magnetröntgen för brösten?
Hej!
Rent allmänt är risken för att det har spridit sig till lymfkörtlarna större ju större tumören är, men det är inte alltid som det har spridit sig även om tumören är större. Det är ju också svårt att veta säkert hur stor tumören är innan den är helt undersökt i mikroskop. Det kan ju vara så att hela området som man sett på röntgen inte är cancer, åtminstone inte invasiv cancer (kan delvis vara in situ-cancer som inte har förmåga att sprida sig). Även om det har spridit sig till lymfkörtlar har man fortfarande bra behandling och det är fortfarande bra prognos. Att man inte har sett något med ultraljud talar emot att det finns en mer omfattande metastasering.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Fråga om lymfkörtlar och spridningHej! Är 69 år gammal. Moder hade bröstcancer vid 63. Bröstcancer upptäcktes vid mammografiscreening. Var ej palpabel. Operation 17/11 med bröstbevarande kirurgi. 1 vecka efter operationen började rinna serös, blodtillblandat vätska , ytterligare efter 1 vecka hög feber frossa runnit några deciliter , började med Heracillin , man ville inte dränera, inlagd pga abscess 10/12med intravenöst antibiotika CRP över 200.Bättre nu men blev öppning i såret 15x8 mm , först nu slutat vätska .Idag återbesök för PAD. Duktalcancer 17mm radikal extirperad, DCIS externt rund om 45 mm, extirperad men ena i ena kanten troligen inte radikalt. ER99%, PR 99%HER2 neg. Ki67 18%. Nottingham 2. Luminal A.Man hittade inte sense node utan opererade 2 lymfkörtlar som visade inga cancerceller. Nu vill man göra ny bröstbevarande operation utvidgad med excision av gamla ärret ,med antibiotika under och efter op. Läkare avråder från mastektomi . Står på antibiotika fortfarande .Operation föreslogs om 1 eller 2 veckor. Tiden efter operation till strålning kommer överstiga 8 veckor, betydelse av det? Är det en fördel att operera redan om 1 vecka, med tanke på snabbare strålning. Är det någon mening att leta efter sense node vid ny operation? Skall tas bort flera lymfkörtlar ?Orolig då kan det finnas flera DCIS i bröstet, därför funderade på mastektomi i första hand.Det avrådes bland annat pga nuvarande infektion.Vad är att föredra ? Vid mastektomii skulle ej strålas ,hormonbehandling planeras.Genetetisk utredning för ärftlighet gjordes ,var negativt.
Hej!
Det är inte alltid så lätt att veta vad som är bäst att göra. Det är klart att det bästa är om man vet att man opererat bort allt, även om det bara verkar vara DCIS och inte invasiv cancer som kan vara kvar. Samtidigt vill man inte fördröja tilläggsbehandlingen för mycket. På det du beskriver verkar tumören ändå ha ganska fördelaktiga prognostiska faktorer, så sannolikt är prognosen bra oavsett hur man väljer att göra. Jag tror dock inte att det tillför något att försöka leta efter fler lymfkörtlar utan det skulle nog bara ge en ökad risk för armbesvär efteråt. Jag beklagar att jag inte kan ge dig ett mer handfast råd (och även om du beskrivit utförligt är det dina läkare som har hela bilden), men det är inte en fråga där svaret är svart eller vitt utan där man får föra en diskussion.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Fundering kring vidare behandling.Hej,
Min mamma drabbades av hormonell bröstcancer för 5 år sedan, hon var då 70 år. Hennes syster - min moster avled samma år även hon i bröstcancer.
Jag själv har väldigt svåra klimakteriebesvär, sover inte, vallningar dygnet runt, hjärtklappning osv.. Skulle såklart önska hjälp med detta men är livrädd för att hormoner skulle kunna driva på en bc även hos mig med tanke på ovanstående.
Hur stor är ärftligheten och törs jag ta hormonell hjälp?
Tack på förhand!
ÄrftlighetVä bröst opererades bort 5år sen
Liten metastas togs bort 3 år sen
Nu kraftig klåda vid BBC det bortopererade bröstet
Klåda vid bortopererat bröstJa har genomgått äggstockscancer operation 2024 .Väntar nu på bilateral mastektomi med direkt rekonstruktion. (I förebyggande )Har BRCA1• var på konsultation den 9/9 25. Nu har min vårdgaratitid gått ut. Jag har inte fått någon tid för operation. Hur länge ska jag vänta rimligtvis.Eller kan jag bli remitterad till annan operatör på något annat sjukhus. Jag är orolig för att drabbas av bröstcancer och känner mig psykiskt pressad .vad anser Ni att jag ska göra. Känner att jag vill vara aktiv i min våd. Hur stor är att risken för att bli sjuk i bröstcancervård finns om vänta bara drar iväg.
Tankar om operation.Jag har haft flera gånger väldigt ont i vänster bröst (ibland höger) i samband med ägglossning. Det är som en knöl i bröstet som gör ont och sedan strålar ut i armhåla och arm. Närmare mens så försvinner det. Min mamma har bröstcancer och jag är så klart rädd att även jag har fått det nu.. Jag är 38 år och fick mitt tredje barn för 1,5 år sedan som jag slutade amma för 10 månader sedan. Hört att man har lättare att få bröstcancer efter en graviditet, stämmer det?
Strålar och gör ont i bröst och armhåla.