Visar 10 av 6055 träffar

Kosttillskott lust

2025-12-15
Kan jag kombinera kosttillskottet Elexir Good Sex med Tamoxifen och Zoladex? Har köpt det i min desperation men nu blir jag tveksam. Har hört att man ska vara försiktig med aminosyror (som eventuellt hade med Elexir Good Sex att göra på nåt sätt, fast nu hittar jag inte källan). Önskar förtvivlat hitta något som motverkar effekterna av min anti-östrogena behandling.
Visa svar
Svar:
Hej, I ditt fall, med tamoxifen och zoladexbehandling, är det betydelsefullt att eventuellt kosttillskott inte innehåller östrogen, eller östrogenlika ämnen. Jag sökte på namnet på ditt kosttillskott, och hittade inget om östrogen där, så det är nog ok att använda. Det finns en del andra sätt att påverka biverkningarna, både med lokala preparat och annat. Har du kunnat prata med någon sjuksköterska eller läkare på din mottaning om det?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Kosttillskott lust

Byte från Anastrozole Teva till Ansstrozole Accord

2025-12-15
För en vecka sedan bytte jag (pga kraftig prishöjning på Teva) från Teva till Accord. (Enl Apotekets råd) Nu undrar jag om det är som det ska när jag nu får kraftigare biverkningar t.ex.illamående. Mest rädd är jag förstås att jag ska kräkas. Jag tar tabletten på kvällen eftersom jag fick rådet (när jag började behandlingen) att göra det för att ”sova förbi” illamåendet. Eftersom det är lite svårt att få kontakt med kontaktsjuksköt. frågar jag er först.
Visa svar
Svar:
Hej, Många läkemedel produceras av flera olika företag, och det är samma dos av den aktiva substansen i de olika tabletterna. Vissa personer upplever att biverkningarna varierar beroende på vilket företag som har producerat tabletten. Du kan ta tabletten när som helst under dygnet, och pröva dig fram vilket passar dig bäst.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Byte från Anastrozole Teva till Ansstrozole Accord

Spridd bröstcancer

2025-12-15
Jag fick reda på att jag hade spridd bröstcancer i januari i år . De sa att den var Her2 negativ med metastaser på binjure skallbenet och revben. Har Kisqali och exemenstan. Vid röntgen 4 augusti visade fortfarande progress och de skickade prov för mutation och den har muterat till PIK-3CA . De har sagt att det inte är någon fara och jag ska avvakta tills nästa röntgen som är denna vecka ( 4 mån senare). Jag fick min läkartid 14 januari och jag blev jätteledsen över att vänta så länge på svar när jag känner att det inte är bra. Nu fick jag en tid innan jul för att få svar på röntgen men jag får träffa en vanlig läkare och ingen onkolog. Jag vill ju veta vad det finns för behandling för PIK-3CA och vad som kommer att hända. Vad ska jag ställa för frågor till läkaren och hur länge ska man vänta på behandling.
Visa svar
Svar:
Hej, Vad bra att du har fått en tidigare tid. Jag antar att den doktor du ska träffa har en onkolog att diskutera din behandling med. Om det finns en mutation i PIK3CA så finns ett särskilt läkemedel (tabletter) som man kan använda tillsammans med antihormonell behandling. Just den behandlingen har risk för biverkningar med förhöjt blodsocker, så det kommer ni säkert prata om. Hur snabbt man behöver komma igång med behandlingen kan bero på olika saker, men framför allt på hur du mår.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Spridd bröstcancer

Fråga med koppling till föredrag om mbc 4/12 - HER2-low/ultralow

2025-12-15
Hej! Det talas allt mer om HER2-low och HER2-ultralow hos en stor andel av oss med ER+, detta nämndes även under föredraget. Två frågor: Jag undrar om det finns indikationer på om det är *vanligare med dessa uttryck* hos oss som var relativt unga då vi diagnostiserades med primär ER+ bc? I mitt fall 48 år. (Alltså åldersrelateradfråga.) Jag undrar även man borde ha kollat/kolla detta uttryck hos oss som diagnostiserats med ER+ (primär bc) som unga och som nu endast behandlas med Tamoxifen? Det känns extra viktigt att veta och ev. behandla hos oss unga iom att vi har många år på oss att riskera återfall/spridning...
Visa svar
Svar:
Hej, Jag vet inte vilket föredrag du relaterar till, så jag kan inte kommentera vad som sas då. Läkemedel som ges på indikationen Her2 low eller Her2 ultra low ges för närvarande endast till de som har fått återfall av bröstcancer. De som äter tamoxifen som förebyggade behandling efter bröstcancer är inte aktuella för den behandlingen. Her2 status kollas på alla brösttumörer sedan decennier, och Her2 low betyder att det finns ett visst utrryck av Her2 proteinet, men inte tillräckligt för att man bör behandlas med Her2 riktad behandling efter operation.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fråga med koppling till föredrag om mbc 4/12 - HER2-low/ultralow

Vitaminer påskyndar tumörtillväxt

2025-12-15
Hej! Jag har funderingar kring vitaminer/ antioxidanter. Op för Duktal ca för ett år sedan. 1 metastas av 9 borttagna lymfkörtlar i axill. Cellgifter samt strålning efter det. Stå nu på tbl Letrozol samt Ribociklib. Enl op bröstkirurg stod jag på riskbedömning 2. (Men läste någonstans i journalen efter op kommentaren "hög risk" efter ytterligare analysering av det bortopererade som blev skickat till och utfört av annan enhet.) Lyssnade häromdagen på en onkolog och en bröstkirurg som var gäster i SR P4 extra. Bröstkirurgen nämnde att bl.a C-vitamin påskyndar tumörtillväxt. Denne bröstkirurgen nämnde även E-vitamin. Jag lägger på både rönnbär och svarta vinbär på min fil varje morgon. Äter även mycket sötmandel och vissa andra nötter ibland för att motverka kramp i benen. Eftersom sötmandel innehåller mycket E-vitamin blir jag fundersam. Efter det läste jag på kring forskning om detta, både utfört hos US KS samt även en stor amerikansk. Dessa forskningar avser visserligen intag av vitaminer i form av kosttillskott, ffa påvisades hög risk hos rökande lungca-pat.Men även inom bl.a. bröstca, magca . Så nu ställer jag mig plötsligt frågan om även mitt intag av minst ett tiotal sötmandlar, 3 st rönnbär (vinterhalvåret), samt ett högre antal svarta vinbär dagligen gör mer skada än nytta i mitt fall, även fast dom inte är i form av kosttillskott... Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej, Cancerfonden har en text om komplementär medicin där man kan läsa om kosttillskott mm. Det korta svaret på din fråga är att det kan vara olämpligt med extrakt och koncentrerade kosttillskott i tablettform beroende på att det kan interferera med effekt av läkemedel. Så länge det är vilken mat du äter så tycker jag du kan fortsätta att äta det du mår bra av.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Vitaminer påskyndar tumörtillväxt

Neuropati

2025-12-15
Kan bröstcancerbehandling leda till polyneuropati? Om så är fallet kan det komma efter ca 10 år? Och vad är det i så fall som orsakar problemen, cytostatika och/eller strålning? Kan antihormonell behandling vara orsak? Hälsningar Kajsa
Visa svar
Svar:
Hej, Ja, vissa av de läkemedel som används vid bröstcancer kan ge neuropati med tex stickningar och domningar under fötterna eller i fingrarna. Det gäller framför allt cytostatika, eller kombinerade antikropp-cytostatikapreparat. Varken strålbehandling eller antihormonella preparat brukar ge de symtomen.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Neuropati

Överlevnad HER2-positiv

2025-12-15
Jag läste på sajten Onkologi i Sverige att medianöverlevnaden vid HER2-positiv bröstcancer är 41 månader respektive 56 månader beroende på vilken blockare man får. Stämmer det?
Visa svar
Svar:
Jag kollade på Onkologi i Sveriges hemsida för att hitta den information du skriver om, men lyckades inte med det. När man talar överlevnad så spelar det väldigt stor roll vilka patienter man avser. Är det patienter med återfall? Har patienterna fått behandling tidigare? Sammanfattningsvis kan jag inte ge dig något bra svar på din fråga, tyvärr.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Överlevnad HER2-positiv

Orolig för spridning

2025-12-04
Min mamma fick bröstcancer förra året och fick veta att tumören var liten och den opererades bort, samt ingen spridning till lymfkörtlarna. Hon valde sen att inte ta fler behandlingar pga skör kropp. Men hur orolig behöver man vara för att det ska ha spridits på annat sätt? Går det att kolla upp på någon slags undersökning?
Visa svar
Svar:
Hej. Risken att sjukdomen kommer tillbaka eller att den redan är spridd vid diagnos varierar mellan olika typer av bröstcancer men även andra faktorer som gäller tumören. Det går alltså inte att svara på. Bröstcancer har en god prognos och många blir "botade". Det finns idag ingen bra undersökning som kan "screena av" kroppen för att hitta eventuella metastaser. Det vi brukar göra är att undersöka symtom som inte går över spontant, med undersökning (vilken undersökning som görs beror på symtom) riktat mot det område som ger besvär.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Orolig för spridning

Funderingar kring biverkningar

2025-12-04
Hej! Jag får just nu zoladex, anastrazole och kadcyla. Har börjat få plötsliga molande känningar i ryggen, inget som egentligen gör ont, men det känns. Kan det bero på medicinerna?
Visa svar
Svar:
Hej. Det kan det göra, men du bör nämna det för din läkare/sjuksköterska.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring biverkningar

Tamoxifen eller inte?

2025-12-04
Hej! Jag har opererats för DCIS grad 2 och nu fått rekommenderat strålbehandling med tillägget att Tamoxifen också kan övervägas. Det som enligt min läkare talar för Tamoxifen är kombinationen av följande: relativt stort DCIS (3 cm), ställvisa kärlinvasioner, en mikroinvasion (0,8 mm), tät bröstvävnad, aktivitet i bröstvävnaden (har haft många cystor under åren och ett fibroadenom 2021, har även "överlopps" bröstkörtelvävnad i armhålan, men vet inte om det ingår i "aktiviteten", allt på vänster sida). Jag ser också i journalen att det finns delvis komatonekros och att marginalerna är bara 0,5 och 0,6 mm anteriort och posteriort, borde man inte i det fallet operera en gång till? Enligt meetingen var operationen tillräcklig. Vi väntar på resultat på vilken sorts celler (alltså hormonnegativa eller -positiva) det är, osäkert om det går att se när invasionen är så liten, om jag förstått rätt. Jag är 46 år, har inte varit gravid, ammat eller fött barn och är kanske i förklimakteriet, eftersom min mens blivit oregelbunden under det här året. Jag litar på mina läkare, men vill gärna förstå så mycket som möjligt, och som de också säger är det jag själv i sista hand som måste bestämma om jag vill ta Tamoxifen. Jag känner bara att det är svårt att fatta beslutet, eftersom jag är rädd för biverkningar (framför allt risk för sömnlöshet, synförändringar, nedsatt kognitiv förmåga och blodpropp i hjärnan). Enligt min läkare är det här ett gränsfall, samt att man inte vet så mycket om Tamoxifens effekt på DCIS, och därför lite svårare att ge en riktigt klar rekommendation vad gäller Tamoxifen, men just därför blir det ännu svårare för mig att veta vad jag ska välja. När jag talar med min läkare får jag helt klart intrycket att hon tycker jag borde ta Tamoxifen, kanske speciellt pga "aktiviteten" i bröstvävnaden, men i journalen formuleras rekommendationen vagare vilket gör mig osäker. Det står att det är "befogat" att inleda behandling med Tamoxifen, det är oklart för mig hur stark en sådan rekommendation är. Jag vore väldigt tacksam om ni har några synpunkter som kan hjälpa mig att fatta beslutet!
Visa svar
Svar:
Hej. Det är svårt att ge en rekommendation i detta forum men jag kan säga såhär: de flesta som behandlats för en DCIS har inte tamoxifen som del av behandlingen, jag skulle säga att det är ganska ovanligt. Det är förstås svårt för dig att ta ett beslut om du inte får tydliga rekommendationer från oss i sjukvården. Ordet "befogat" i den journaltext, skulle jag tolka som att de i ditt fall tycker att det väger över till att rekommendera tamoxifen till dig. När indikationen är oklar kan man tänka på olika sätt: att man provar behandlingen. Om man inte mår bra på medicinen kan man avsluta den. Det andra alternativet är att inte börja alls.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Tamoxifen eller inte?

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss