Visar 10 av 6055 träffar
Hej,
Jag upptäckte en hård fast knöl bredvid ena bröstvårtan för ungefär två månader sedan. Jag har ingen knöl på andra bröstet. Jag läste att man ska vara extra uppmärksam på knölar som är hårda och som inte är rörliga och min knöl är hård och fast. Kan man få hårda knölar som inte är rörliga fast det inte är cancer? Jag är också extra orolig eftersom min gammelmormor har haft bröstcancer. Jag är 18 år och vet att det är ganska ovanligt att få det i min ålder men är väldigt orolig för knölen och det känns verkligen som att det inte är något som ska vara där.
Hård knöl i bröstetJag upptäckte en sårig bröstvårta julen 2024 och lät det bero för att jag skulle på mammografi sent i januari. Nämnde detta för personalen som gjorde en anteckning då såret var kvar. Fick ett positivt besked om att allt var bra, ingen cancer. Jag lät det hela bero igen på grund av det svaret och slappnade av. Såret läkte dock inte utan jag vände mig till vårdcentralen som remissade mig tillbaka till mammografi, ultraljud och det blev biopsi på bröstkirurgen som konstaterade cancer i bröstvårtan. Är nu opererad och ska vidare till strålning. Min fråga är varför man vid mammografin inte kollade upp såret eller rådde mig till vidare kontakt med någon? Som privatperson vet man inte hur gången är och litar på de svar man får. Nu drev jag min fråga vidare själv, men hur är det för personer som inte klarar det? Har flera kontakter som upplevt precis detta.
Hur fungerar kommunikationen mellan funktioner i cancervården?Hej
Jag har gjort en mastektomi för drygt 3 år sedan efter hormonkänslig bröstcancer. Jag undrar om det är relevant med mammografi av den mastektomerade sidan. Som uppföljning för min del är det mammografi årligen i 5 år. Jag har fått gjort mammografi på den sidan där bröstet är borttaget och det gör väldigt ont då man trycker bröstmuskeln? Undrar om detta verkligen är nödvändigt? Om så är fallet så gör man väl det, men undrar om det finns någon nytta med detta?
Mammografi efter mastektomi2025-11-10
Hej! Jag gjorde en mammografi för snart 4 veckor sedan och har inte hört något.
Jag blev ditskickad via remiss från min vårdcentral, men har inte hört något ifrån dom heller.
Finns inte någon anteckning i min journal heller, står inte ens att jag varit och gjort undersökningen.
Vem ska jag kontakta för att få veta resultatet från mammografin?
Börjar känna mig orolig eftersom vid besöket sa personalen att man får svar mellan 1-2 veckor.
Fundering kring mammografiHej,
Kvinna på 31 år och har nyligen gjort min första mammografi.
Läkaren berättade att jag har förkalkningar utspridda på flera ställen i bröstet. Jag själv passade på att fråga om jag hade kalk då jag hört mycket om att det ibland kan vara förstadium till bc.
Läkaren sa dock att det inte behövs någon uppföljning på min kalk om 6 må eller 1 år, för att man kan se på bilden ”med säkerhet” (sa läkaren själv) att det inte är kalk som behöver följas upp.
Jag känner mig dock lite orolig, och till min fråga, jag känner en bekant som förklara att hon hade kalk vid två tillfällen på mammografi under 2016 och 2019 och då hade hon blivit hemskickad med att det inte är några avvikande förkalkningar, nu ca fem år efter fick hon en bekräftad bröstcancer. Hur kunde man konstatera att den kalken var godartad och sen utvecklats till elakartad. Jag förklarade även detta för läkaren om min bekants fall men läkaren tyckte ändå inte att en uppföljning behövs alls för min del. Känner mig lugn, men ändå lite osäker och vill höra andra input.
Fundering kring kalkJag är 37 år och fick svar att jag har några förkalkningar i vänster bröst men att man inte behövde utreda vidare med biopsi eller annat. Bröstläkaren sa att jag inte hade täta bröst utan ”A” bröst med mycket fettvävnad som är lätt att se på mamografi. Bör jag vara orolig gällande förkalkningen? Det var läkaren på vårdcentralen som meddelade om förkalkningen, men bröstläkaren på Sabbatsberg nämnde ingenting om de och sa att inget avvikande fanns på mamografin eller ultraljud. Bör jag va orolig att jag bara är 37 och har förkalkning i ena tutten?
Förkalkning mammografi 37 år2025-11-10
Hej! Jag har nyligen diagnosticerats med bröstcancer. Det började med att jag blev kallad tillbaka från ett rutinmammogram. Ringde Unilabs för att få veta varför och vad de skulle göra. Unilabs svarade att det gick inte att veta för inget journalförs. Men att det kanske skulle bli bild+ultraljud+finnålspunktion. Jag gick dit och blev utsatt för en djupt obehaglig undersökning. Läkaren talade dålig svenska och ville inte förklara djupare varför jag var där mer än att jag hade kalcifikationer. Det sköts i bröstet 8 gånger med en grov nål och hon var extremt stressad. Jag fick gå mellan olika rum med bara bröst för det fanns ingen tid att skyla mig. En läkarstudent utan namn gick efter henne och situationen var rent ut sagt obehaglig. Ingen ville titta mig i ögonen och det var tydligt att alla trodde att jag hade cancer. Jag blödde mycket och fick råd om att kyla och ta smärtstillande och kompression. Synd, för inget av detta hade jag ju möjlighet till eftersom UNILABS inte gett mig möjlighet att förbereda mig mentalt eller praktiskt inför besöket. Sen försvann människan med ett ”lycka till” och jag skulle gå upp för att få tid för ett återbesök två veckor efteråt. Sköterskan var vänlig nog att berätta att avdelningen skulle veta min diagnos långt innan min besökstid. Och att jag gärna fick gå in på 1177 på egen risk - för de skulle inte svara på några frågor innan besöket. När jag sedan kom till besöket var det det första som kirurgen frågade mig. ”Har du läst på 1177”. Avdelnignen håller inte sin SVF heller utan jag ska nu vänta ytterligare en månad på operation. Är SJUKT besviken på allt vad heter Rosa bandet, bröstcancerforskning och sjukvård heter. Varför, varför varför finns det inte bättre vård än så här när det samlas in så vansinnigt mycket pengar? Och varför journalförs inte dessa undersökningar på 1177 så att jag åtminstone ges möjligheten att ta hand om mig själv när vården så uppenbart inte bryr sig?
Hej
Det låter som att du hade en dålig upplevelse i samband med din undersökning av flera olika skäl, vilket är beklagligt.
Angående dina frågor om journalföringen kan jag kort svara att efter screeningundersökningen fattas beslut om undersökningen kan bedömas som frisk eller om kvinnan ska kallas tillbaka för ytterligare undersökning. Om man kallas tillbaka tas som regel fler mammografibilder, det som bedöms behövas för att undersökningen ska kunna bedömas. Svar på undersökningen skrivs när alla bilder, det vill säga de bilder som togs vid screeningtillfället, och de som tas vid utredningstillfället kan bedömas tillsammans.
Svar på röntgenundersökningar, som mammografi, dokumenteras inte i det vanliga journalsystemet, utan i ett speciellt system för röntgen. Detta kan vara en anledning till att det inte går att hitta svaret på 1177.
Maria Edegran
Överläkare mammografiavdelningen
Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.
Dölj svar Journalföring av radiologiOpererades för bröstcancer 2021 och kallas till mammografi en gång om året. Kommer det fortsättningsvis att vara så? Och är gränsen 74 år även för den som haft bröstcancer?
MammografiHej !
Jag undrar om man kan ta ashwagandha i hop med Tamoxifen ? Har hört att det kan hjälpa mot dålig sömn.
Dålig sömn