Visar 10 av 6055 träffar

Hård knöl i bröstet

2025-11-11
Hej, Jag upptäckte en hård fast knöl bredvid ena bröstvårtan för ungefär två månader sedan. Jag har ingen knöl på andra bröstet. Jag läste att man ska vara extra uppmärksam på knölar som är hårda och som inte är rörliga och min knöl är hård och fast. Kan man få hårda knölar som inte är rörliga fast det inte är cancer? Jag är också extra orolig eftersom min gammelmormor har haft bröstcancer. Jag är 18 år och vet att det är ganska ovanligt att få det i min ålder men är väldigt orolig för knölen och det känns verkligen som att det inte är något som ska vara där.
Visa svar
Svar:
Hej, utifrån det du beskriver och din ålder är det troligen inget som har med bröstcancer att göra. Man kan ha hård knöl i bröstet som inte är cancer. De flesta knölar i din ålder är godartade. Dock eftersom den är nytillkommen rekommenderar jag dig att ta kontakt med din vårdcentral för en bedömning i första hand.
Jeanette Bäcklund

Jeanette Bäcklund

Kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum

Jeanette Bäcklund är kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hård knöl i bröstet

Hur fungerar kommunikationen mellan funktioner i cancervården?

2025-11-10
Jag upptäckte en sårig bröstvårta julen 2024 och lät det bero för att jag skulle på mammografi sent i januari. Nämnde detta för personalen som gjorde en anteckning då såret var kvar. Fick ett positivt besked om att allt var bra, ingen cancer. Jag lät det hela bero igen på grund av det svaret och slappnade av. Såret läkte dock inte utan jag vände mig till vårdcentralen som remissade mig tillbaka till mammografi, ultraljud och det blev biopsi på bröstkirurgen som konstaterade cancer i bröstvårtan. Är nu opererad och ska vidare till strålning. Min fråga är varför man vid mammografin inte kollade upp såret eller rådde mig till vidare kontakt med någon? Som privatperson vet man inte hur gången är och litar på de svar man får. Nu drev jag min fråga vidare själv, men hur är det för personer som inte klarar det? Har flera kontakter som upplevt precis detta.
Visa svar
Svar:
Hej I samband med screeningunderökningen brukar sköterskan som tar bilderna också dokumentera symtom som kvinnan har, för att man ska kunna kalla tillbaka kvinnor med symtom för ytterligare utredning även om mammografibilden är normal, om det finns en risk för att symtomet beror på en bröstcancer. Jag vet inte varför det har blivit så här i ditt fall. Kanske uppfattades inte den anteckning som sköterskan gjorde som oroande när undersökningen granskades. Det var bra att du sökte själv för såret när det inte läkte.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hur fungerar kommunikationen mellan funktioner i cancervården?

Mammografi efter mastektomi

2025-11-10
Hej Jag har gjort en mastektomi för drygt 3 år sedan efter hormonkänslig bröstcancer. Jag undrar om det är relevant med mammografi av den mastektomerade sidan. Som uppföljning för min del är det mammografi årligen i 5 år. Jag har fått gjort mammografi på den sidan där bröstet är borttaget och det gör väldigt ont då man trycker bröstmuskeln? Undrar om detta verkligen är nödvändigt? Om så är fallet så gör man väl det, men undrar om det finns någon nytta med detta?
Visa svar
Svar:
Hej Det finns inte belägg för att mammografi av den mastektomerade sidan behövs. Traditionen i Sverige skiljer sig åt. I ungefär halva Sverige tar man bilder av den mastektomerade sidan, medan andra halvan inte gör det. Det kan vara bra att diskutera med din mammografiavdelning angående din tveksamhet till bildtagningen.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Mammografi efter mastektomi

Fundering av kompletterande undersökning Mammografin

2025-11-10
Har gjort mammografi och fått svar att jag behöver göra en kompletterande undersökning. Vad innebär det. Har paniktankar när jag läser att jag kan ta med någon som sällskap.
Visa svar
Svar:
Hej Man blir kallad till kompletterande undersökning efter screeningundersökningen om bilderna inte räcker för bedömning. Vid undersökningen tas vanligen ytterligare mammografibilder och en ultraljudsundersökning av bröstet görs. Vid behov tas också vävnadsprov. Anledningen till undersökningen är att ta reda på om det finns en bröstcancer, men i många fall kan man efter undersökningen ändå få besked att man är frisk.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering av kompletterande undersökning Mammografin

Fundering kring mammografi

2025-11-10
Hej! Jag gjorde en mammografi för snart 4 veckor sedan och har inte hört något. Jag blev ditskickad via remiss från min vårdcentral, men har inte hört något ifrån dom heller. Finns inte någon anteckning i min journal heller, står inte ens att jag varit och gjort undersökningen. Vem ska jag kontakta för att få veta resultatet från mammografin? Börjar känna mig orolig eftersom vid besöket sa personalen att man får svar mellan 1-2 veckor.
Visa svar
Svar:
Hej Du kan antingen kontakta mammografiavdelningen där du blev undersökt, eller vårdcentralen som skickade remissen och fråga om svar på mammografiundersökningen.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering kring mammografi

Fundering kring kalk

2025-11-10
Hej, Kvinna på 31 år och har nyligen gjort min första mammografi. Läkaren berättade att jag har förkalkningar utspridda på flera ställen i bröstet. Jag själv passade på att fråga om jag hade kalk då jag hört mycket om att det ibland kan vara förstadium till bc. Läkaren sa dock att det inte behövs någon uppföljning på min kalk om 6 må eller 1 år, för att man kan se på bilden ”med säkerhet” (sa läkaren själv) att det inte är kalk som behöver följas upp. Jag känner mig dock lite orolig, och till min fråga, jag känner en bekant som förklara att hon hade kalk vid två tillfällen på mammografi under 2016 och 2019 och då hade hon blivit hemskickad med att det inte är några avvikande förkalkningar, nu ca fem år efter fick hon en bekräftad bröstcancer. Hur kunde man konstatera att den kalken var godartad och sen utvecklats till elakartad. Jag förklarade även detta för läkaren om min bekants fall men läkaren tyckte ändå inte att en uppföljning behövs alls för min del. Känner mig lugn, men ändå lite osäker och vill höra andra input.
Visa svar
Svar:
Hej Förkalkningar i bröstet är vanligt, och i de flesta fall godartad, även om kalk ibland kan vara ett tecken på bröstcancer. Förkalkningar i bröstet kan se olika ut. Om det finns risk för att kalken kan tyda på bröstcancer brukar man gå vidare med provtagning. Det låter som att man i ditt fall har gjort bedömningen att förkalkningarna har ett typiskt utseende för godartad kalk. Jag tycker inte att du ska oroa dig i det läget.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering kring kalk

Förkalkning mammografi 37 år

2025-11-10
Jag är 37 år och fick svar att jag har några förkalkningar i vänster bröst men att man inte behövde utreda vidare med biopsi eller annat. Bröstläkaren sa att jag inte hade täta bröst utan ”A” bröst med mycket fettvävnad som är lätt att se på mamografi. Bör jag vara orolig gällande förkalkningen? Det var läkaren på vårdcentralen som meddelade om förkalkningen, men bröstläkaren på Sabbatsberg nämnde ingenting om de och sa att inget avvikande fanns på mamografin eller ultraljud. Bör jag va orolig att jag bara är 37 och har förkalkning i ena tutten?
Visa svar
Svar:
Hej Förkalkningar i brösten kan man få av många olika anledningar. Det vanligaste är att förkalkningarna är godartade, men ibland kan också kalk vara ett tidigt tecken på bröstcancer. Om det finns en osäkerhet kring om förkalkningarna kan tyda på bröstcancer brukar man gå vidare med provtagning från den plats i bröstet där kalken finns. Eftersom man inte har bedömt att det behövs någon provtagning i ditt fall talar det för att man har bedömt att kalken har ett godartad utseende. Jag tycker inte att du behöver vara orolig.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Förkalkning mammografi 37 år

Journalföring av radiologi

2025-11-10
Hej! Jag har nyligen diagnosticerats med bröstcancer. Det började med att jag blev kallad tillbaka från ett rutinmammogram. Ringde Unilabs för att få veta varför och vad de skulle göra. Unilabs svarade att det gick inte att veta för inget journalförs. Men att det kanske skulle bli bild+ultraljud+finnålspunktion. Jag gick dit och blev utsatt för en djupt obehaglig undersökning. Läkaren talade dålig svenska och ville inte förklara djupare varför jag var där mer än att jag hade kalcifikationer. Det sköts i bröstet 8 gånger med en grov nål och hon var extremt stressad. Jag fick gå mellan olika rum med bara bröst för det fanns ingen tid att skyla mig. En läkarstudent utan namn gick efter henne och situationen var rent ut sagt obehaglig. Ingen ville titta mig i ögonen och det var tydligt att alla trodde att jag hade cancer. Jag blödde mycket och fick råd om att kyla och ta smärtstillande och kompression. Synd, för inget av detta hade jag ju möjlighet till eftersom UNILABS inte gett mig möjlighet att förbereda mig mentalt eller praktiskt inför besöket. Sen försvann människan med ett ”lycka till” och jag skulle gå upp för att få tid för ett återbesök två veckor efteråt. Sköterskan var vänlig nog att berätta att avdelningen skulle veta min diagnos långt innan min besökstid. Och att jag gärna fick gå in på 1177 på egen risk - för de skulle inte svara på några frågor innan besöket. När jag sedan kom till besöket var det det första som kirurgen frågade mig. ”Har du läst på 1177”. Avdelnignen håller inte sin SVF heller utan jag ska nu vänta ytterligare en månad på operation. Är SJUKT besviken på allt vad heter Rosa bandet, bröstcancerforskning och sjukvård heter. Varför, varför varför finns det inte bättre vård än så här när det samlas in så vansinnigt mycket pengar? Och varför journalförs inte dessa undersökningar på 1177 så att jag åtminstone ges möjligheten att ta hand om mig själv när vården så uppenbart inte bryr sig?
Visa svar
Svar:
Hej Det låter som att du hade en dålig upplevelse i samband med din undersökning av flera olika skäl, vilket är beklagligt. Angående dina frågor om journalföringen kan jag kort svara att efter screeningundersökningen fattas beslut om undersökningen kan bedömas som frisk eller om kvinnan ska kallas tillbaka för ytterligare undersökning. Om man kallas tillbaka tas som regel fler mammografibilder, det som bedöms behövas för att undersökningen ska kunna bedömas. Svar på undersökningen skrivs när alla bilder, det vill säga de bilder som togs vid screeningtillfället, och de som tas vid utredningstillfället kan bedömas tillsammans. Svar på röntgenundersökningar, som mammografi, dokumenteras inte i det vanliga journalsystemet, utan i ett speciellt system för röntgen. Detta kan vara en anledning till att det inte går att hitta svaret på 1177.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Journalföring av radiologi

Mammografi

2025-11-10
Opererades för bröstcancer 2021 och kallas till mammografi en gång om året. Kommer det fortsättningsvis att vara så? Och är gränsen 74 år även för den som haft bröstcancer?
Visa svar
Svar:
Hej Efter en bröstcanceroperation görs årliga kontroller med mammografi under en begränsad tidsperiod, vanligen 5 år. När cancerkontrollerna med mammografi avslutas börjar man åter kallas till undersökningar i screeningprogrammet förutsatt att man är i rätt ålder för det, 40-74 år. Gränsen för när screeningprogrammet avslutas är samma för alla, det vill säga 74 år.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Mammografi

Dålig sömn

2025-11-09
Hej ! Jag undrar om man kan ta ashwagandha i hop med Tamoxifen ? Har hört att det kan hjälpa mot dålig sömn.
Visa svar
Svar:
Hej. I ett tidigare svar kan man läsa "ashwagandha skulle jag inte rekommendera. Den kan påverka leverenzymerna som tamoxifen också behöver för metaboliseringen". Jag håller med i den bedömningen.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Dålig sömn

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss