Visar 10 av 6055 träffar
har ätit letrozol i 5,5 år , ska äta dom i 7år (innan rek dom 10 men på 5 årskontroll sa de 7 att det var nya rön/rekommedationer) Har alltid haft svåra biverkningar värme-svett vallningar dygnet runt, ledvärk , andfåddhet , klåda bl a.
efter 5 år gjorde jag på eget bevåg att ta dom varannan dag , och märkte då att biverkningarna avtog något så att man mådde bättre. Min gynekolog tyckte man ska ha ett bra liv, men onkolog ssk sa man ska ta dom varje dag punkt...tyckte jag skulle ta anti Depp för o lindra biverkningar .men jag sa nej.
30mm tumör T3, axillpositiv T1, duktal NHG, her2 neg.luminal B-lik ,DCIS grad 2-3, Ki 67 30%, 2 av 10 lymf smittade.antar att min Bc har större återfallsrisk, då den var aggressiv sa de.
Är det något man kan göra att ta dom varannan dag? borde vara bättre att få i sig något, än att sluta med dom som ssk sa.Hur många % hjälper dom efter 5 år ? vet inte hur jag ska göra, men vill ju gärna kunna röra mej utan ledvärk..( tränar o går mycket) finns det kvinnor som blivit rekommenderade att ta varannan dag pga av biverkningar ?
Hej,
Det låter som du har besvärliga symtom. Syftet med tabletterna är att sänka östrogennivån i kroppen, och biverkningarna kommer ibland av den anledningen. Det finns ingen rekommendation att ta tabletterna varannan dag, så det tycker jag inte du ska göra. Däremot kan man ibland lindra biverkningarna med olika knep och tips. Antidepressesiv behandling i låg dos kan ibland hjälpa mot värmevallningar tex. Man kan också prova att byta till ett läkemedel som liknar letrozole. Har du någon gång prövat att ha upphåll med tabletterna 4-6 v för att se om du mår bättre utan dem? Ibland får man också ha ett samtal om huruvida det är rimligt att ha livskvalitetssänkande biverkningar av en behandling som man tar i förebyggande syfte.
Fredrika Killander
Överläkare bröstcancer
Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.
Dölj svar letrozolÄr det helt uteslutet med hormonbehandling om man är bärare av Brca2 och inte har utfört riskreducerande kirurgi?
Hormonbehandling och BrcaJag blev efter partiell mastektomi och LICAP rekonstruktion diagnostiserad med nociceptiv smärta och rekommenderad Amitryptilin. Provade men avböjde pga svåra biverkningar. Läser nu att detta läkemedel även har starka antikolinergiska effekter och är olämpligt för äldre. Varför rekommenderades det till mig som är 70-plusare och finns någon annan, lämpligare medicin som ni kan rekommendera?
Är Amitryptilin lämpligt för äldre?Hej!
Jag får behandling för spridd bröstcancer. Alltid haft låga värden men kan CA 15-3 värdet flukturera lite från gång till gång? Alltså gå upp och gå ner och gå upp?
CA 15-3Mitt hö bröst är som bedövat. Jag känner inget när jag tar eller nyper det. Blev op i december förra året och strålbehandling i februari. Vad kan de bero på?
Bedövat bröstHej, jag är 42 år och jag upptäckte ett knöl kl 14 vänstra sidan den är rörlig och det kommer en gulaktig , grönaktig tjock vätska när jag trycker. Är lite orolig, vad kan det vara?
Tack!
Vätska och knölHej!
Jag har under oktober månad undersökt brösten dagligen vid dusch, lite som en rutin. Efter dessa dagliga undersökningar under en månads tid upptäckte jag att det vid tryck kom det ett par droppar vätska från båda bröstvårtorna. Vätskan är vit/grumlig från vissa mjölkgångar och mer gulaktig från vissa mjölkgångar. Vätskan kommer alltså bara när jag väl trycker, den kommer från 3-4 mjölkgångar från båda brösten. Jag är 32 år och slutade amma för 1 år och 2 månader sedan, ingen känd ärftlighet.
Kan jag helt enkelt ha stimulerat denna vätska genom täta undersökningar av brösten eller är det något jag bör kolla upp hos en läkare ?
Mvh
Vätska ur båda bröstenHej,
Jag har ett utslag som är rosa ,ovalt, ca 5 cm på hö bröst. Ingen klåda, fjällande eller dylikt. Haft det i ca 2 veckor, ingen förändring under tiden.
Upptäckte det när jag pillade bort en liten ca 1-2 mm sårskorpa. Tog foto och förstorade, såg då pyttesmå blåsor på ett litet område.
Läkaren på 1177 kunde inte bedöma över ett foto och läkaren på vårdcentralen var osäker men gav Penicillin för borrelia. Inget typiskt utslag för borrelia, sköterskan trodde inte att det var Borrelia.
Inga prover togs.
Har haft besvär med knöl och värk på samma ställe i bröstet några gånger som varit ofarliga. Sist endast ont.
Skapar en stor oro.
RodnadHej,
Jag är 21 år gammal och har indragna bröstvårtor. När jag fryser, eller om jag klämmer på dem, dras de ännu mer inåt. det kommer gulaktiga eller vitaktiga flytningar från dem.
Jag har länge haft komplex över det här och har svårt att byta om inför andra, till och med inför min partner som jag varit tillsammans med i över två år. Brösten är ofta ömma – särskilt innan och efter mens, men ibland nästan hela tiden. Det gör ibland så ont att jag inte kan sova utan BH.
Eftersom både min mamma och mormor haft bröstcancer känner jag en oro för att det här kan vara något allvarligt. Bör jag boka en undersökning för att kolla upp det?
Tack för att ni tar er tid
Hej!
De besvär som du beskriver är vanliga och det låter egentligen helt normalt. Med tanke på din unga ålder är bröstcancer också väldigt osannolikt även om din mamma och mormor haft bröstcancer. Om du ändå är orolig kan det vara bra att kolla upp det på vårdcentralen. Sedan är frågan om det finns en ärftlighet och det beror på hur gamla din mamma och mormor var. Om någon av dem var 40 år eller yngre kan det finnas ärftlighet. Man brukar då rekommendera att man kollar upp det när man är 10 år yngre än den ålder som den yngsta var när hon fick sin bröstcancer, dvs om din mamma var 39 år rekommenderar man att du eventuellt börjar gå på kontroller när du är 29 år.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Indragna bröstvårtorHej!
Jag är en 30 årig kvinna med diabetes typ 1 som för två månader sedan sökte för en knöl i bröstet. Efter mammografi, ultraljud och kärnbiopsi har man kommit fram till att jag har diabetisk mastopati. Läkarna vill dock ta upp mitt fall på en läkarkonferens nästa vecka för att diskutera och bekräfta diagnosen då den, enligt dom, är så pass ovanlig. Biopsin visade ”inga hållpunkter för malignitet” men min fråga är om man ändå i biopsin kan ha missat knölen och tagit frisk vävnad fast det finns sjuk. Bör jag vara orolig?
Diabetisk mastopati