Visar 10 av 6055 träffar

Kan man överföra cancerceller till foster?

2025-11-06
Hej, Jag har 3 frågor som jag skulle vilja få svar på: 1. Jag misstänker att jag hade bröstcancer redan under min graviditet. Hur stor sannolikhet är att cancerceller har överförts till fostret, idag mitt barn? Behöver jag vara orolig eller uppmärksam när det gäller barnet då min bröstcancer var ganska omfattande, 2 st större (5,1 + 2,7 cm stora) och 9 lymfkörtlar metastaserade. Lobulär invasiv stadium II Detta har tyvärr missats gång på gång trots mitt påpekande under bl annat mammografi us. 2. Hur vet jag att man har tagit alla drabbade lymfkörtlar? Under op avlägsnades 15 lymfkörtlar därav 9 st var metastaserade. Jag tänker att cancerceller flyter med blod och lymfan. Inte säkert att de stannar då i det närmsta drabbade området? Jag genomgick CT thorax och buk. Avspeglar det även lymfsystemet i det området? Förstår att det kan vara svårt att se väldigt små cancerceller. Men varför gör man inte MR istället som är både mer omfattande och skonsammare eller PET? Ställde frågan till min onkolog men fick svar att det inte behövs. 3. Vad är meningen med att utföra enbart mammografi på årskontroll när Lobulär är svår att upptäcka genom screening om den inte är tillräckligt stor??? TUSEN TACK FÖR ATT NI FINNS OCH FÖR ATT NI TAR ER TID, när sjukvården vi vänder oss till inte har den tiden 🙏🏼♥️
Visa svar
Svar:
Hej. Nej, du kan inte överföra cancerceller till fostret, så du behöver inte vara orolig för det. När det gäller lymfkörtlarna går det helt enkelt inte att operera bort alla lymfkörtlar i området. Det är inte heller nödvändigt. När man opererar bort körtlar i armhålan (axillarutymning) vill man ta bort så många som möjligt men man håller sig inom vissa anatomiska strukturer. Att operera i armhålan ger framförallt information om vilken typ av efterbehandling vi ska ge. Vi vill förstås också ta bort de lymfkörtlar vi "vet" är sjuka (om vi vet det). Det finns idag ingen avbildningsmetod som kan identifiera enstaka celler. MR och PET är bra i vissa situationer men jag är benägen att hålla med din onkolog om att det inte tillför något (inte heller MR och PET kan hitta enstaka celler). Vilken metod som används vid kontroller brukar mammografiläkaren bestämma. Det är inte så att mammografi aldrig hittar lobulär cancer.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Kan man överföra cancerceller till foster?

Sjukskrivning

2025-11-05
Hej, Jag har varit sjukskriven 3 v efter min operation. Perioden efter beskedet att jag har cancer har varit extremt mentalt påfrestande. Jag hade Idag besök hos min läkare som sa att man nu bedömt att jag kommer att behandlas med strålning 15 ggr samt Tamoxifen. Min prognos är mycket god. Jag är dock mentalt nedbruten och inte alls redo att köra igång med mitt arbete som kräver hög social närvaro och avancerad tankeverksamhet. Jag sa därför att jag önskar sjukskrivning ett tag till för att landa mentalt i situationen. Läkaren sa att det är väldigt ovanligt att känna som jag gör. De flesta är inte alls påverkade på det här sättet och att jag avviker från normen. Jag kände mig ifrågasatt och kränkt. Nu skjukskrevs jag en period ytterligare men jag gick därifrån med en obekväm känsla. Jag har kontakt med kurator, rör mig utomhus för mitt välbefinnande. Min fråga är egentligen; är jag avvikande från den stora massan i mitt mående? Är jag onormal? Jag har haft ångest och sömnsvårigheter. Pga rädsla. Läkaren frågade; vad är du rädd för egentligen? Det kändes så förnedrande. Jag vet att det finns de som har det värre men jag är ju i min egen situation och känner mina egna känslor. Givetvis vill jag komma tillbaka i arbete men jag är så dränerad just nu.
Visa svar
Svar:
Hej. Att få en (bröst)cancerdiagnos kan för många vara omtumlande oavsett vilken prognos sjukdomen har. Du är inte alls ensam i att känna som du gör. Att dessutom bli ifrågasatt kan ge precis den känslan du beskriver. Det är förstås inte farligt att återgå i arbete igen, men ibland behöver man få landa i det som hänt och komma ikapp med livet. Bra att du fått kontakt med kurator. Om du inte känner förtroende för den läkare du träffat har du kanske möjlighet att träffa en annan läkare nästa gång.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Sjukskrivning

Zoladex var 12v

2025-11-05
Ska nu påbörja min hormonella behandlingen. Zoladex och Letrozol. Min onkologen säger att det nu går att ta Zoladex var 12v istället för var 4e. Jag är inte i klimakteriet ännu och har genomgått mastektomi och cytostatika innan. Har för mig jag att jag läst här att var 4e ve ka var rek vid bröstcancer. Så vill dubbelkolla detta? Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej. Vi rekommenderar Zoladex var 4:e vecka om man är premenopausal och skall ha aromatashämmare (tex Letrozol). Man bör dessutom kolla nivåer av känsligt östrogen regelbundet, åtminstone första året, för att säkerställa att zoladex fungerar optimalt.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Zoladex var 12v

76-åring som önskar mammografi

2025-11-05
Hej, För snart 5 år sedan (45 år) hade jag bröstcancer. Min pappa hade prostatacancer vid 60-års ålder och min mormor dog i underlivscancer vid 80 års ålder. Min mamma är nu snart 76 år. Hon är väldigt aktiv, frisk och pigg men oron för att drabbas av cancer är stor. Att hon numera inte kallas till varken mammografi eller cellprov ökar hennes oro. Finns det något sätt för henne att få till en mammografi? Finns det privata mottagningar där man kan betala för mammografin eller är det helt enkelt omöjligt? Är det enbart när hon uppvisar symptom på cancer som hon tillåts mammografi? Mvh Maria
Visa svar
Svar:
Hej. Det första hon kan göra är att prata med sin hälsocentral om sin oro och önskemål. Tillgång till mammografi privat varierar i landet så där måste ni kolla upp vad som erbjuds där din mamma bor, om hon inte får en mammografi via regionen.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
76-åring som önskar mammografi

Zoledronsyra

2025-11-05
Jag är en kvinna på 66 år. Fick diagnosen trippelnegativ bröstcancer i november 2024. Ingen spridning till lymfkörtlar. Totalt 16 mm. Ki 45%.Tårtbitsoperation i december 2024. Därefter strålning med EC90 tre gånger, Paklitaxel en gång i veckan 9 ggr. Strålning i fem dagar enligt fast forward. Den första onkologen sa att efter det skulle jag vara färdigbehandlad. Han är överläkare men tyvärr inte i tjänst nu. Onkolog två tycker att jag ska behandlas med zoledronsyra, en gång i halvåret i tre år. På återbesök på kirurgimottagningen i oktober så nämnde jag det för bröstkirurgen, hon tycker inte att det finns behov av det. Jag är rädd för att få käknekros då jag alltid har haft dålig tandstatus trots regelbundna besök hos tandvården. Jag är tveksam till zoledronsyra, hur ska jag tänka? Tack på förhand för svar.
Visa svar
Svar:
Hej. Utifrån de riktlinjer vi har idag föreslås zoledronsyra till den som är postmentopausal (naturligt eller via läkemedel) och som behandlats för en bröstcancer som haft spridning till lymfkörtlar. I detta fall tycker jag inte att du behöver den behandlingen.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Zoledronsyra

Arbetslös

2025-11-05
Hej, jag vet inte var jag ska börja. När jag fick CT3N1 var jag arbetslös. Jag blev sjukskriven från 12/4-29/06, sedan förlängd från 29/06-29/11. Nu måste jag söka jobb. Jag har också a-kassa. Jag fick 9 lymfkörtlar bortopererade.
Visa svar
Svar:
Hej. Jag tycker att du ska diskutera detta med din läkare. Det är svårt att ge några råd.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Arbetslös

Funderingar om blodtryck.

2025-11-05
Hej. Har tagit bort lymfar i vänster armhåla i samband med bröstcancer operation i vänster bröst. Kan man ta blodtrycket i vänster arm eller sak man ta det i höger arm?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag brukar tänka som så att om tumören satt på vänster sida kan man ta blodtrycket i höger arm. Vissa patienter är opererade för bröstcancer på båda sidorna, och då måste ju blodtrycket tas på en "opererad" sida. Det finns inga direkta hinder att ta blodtrycket på den "opererade" sidan.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar om blodtryck.

Klimateriebesvär efter hormonell bröstcancer

2025-11-05
Hej! Jag undrar om det finns någon hjälp att få för att lindra klimateriebesvär då jag inte kan använda varken östrogen eller antidepp medicin. Fick BC 2016 och efter blev cellgifter och strålning blev det Tamoxifen i 5 år. Fick också operera bort livmodern för ca 2.5 år sedan. De lämnade då kvar äggstockarna. Har därefter haft jobbiga besvär med torra slemhinnor, yrsel, vallningar, sömnproblem, ångest och nociplastisk smärta i kroppen och högt blodtryck och stora stresspåslag i kroppen. Klarar inte av att arbeta i dagsläget och har varit sjukskriven sedan 22 april 2024. Vårdcentralen verkar inte riktigt veta hur de ska göra i detta fall. Jag är idag 45 år gammal. Är väldigt trött på att inte kunna göra det jag fixade innan. Orkar inte med sociala samlingar där mycket ljud är. Hoppas få något svar som kan vara till hjälp. Känns som om man lever i ett ekorrehjul just nu. Mvh Therese
Visa svar
Svar:
Hej. Jag tycker att det låter som att din hälsocentral borde rådfråga en gynekolog för att diskutera dina besvär. Eftersom du inte har någon Tamoxifenbehandling längre och har kvar dina äggstockar kan man undersöka hur dina hormonnivåer ligger, men jag gissar att det redan är gjort.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Klimateriebesvär efter hormonell bröstcancer

Neuroendokrin bröstcancer

2025-11-05
Undrar över neuroendokrin bröstcancer med spridning till lymfkörtlar och behandlingar, överlevnad . Har man rätt till en mrt av andra delar av kroppen.
Visa svar
Svar:
Hej. Val av avbildningsmetod (tex DT eller MRT) avgör behandlande läkare tillsammans med röntgenavdelningen. Det beror på så många faktorer och här får man nog lita på deras bedömning. Att "ha rätt" till en viss undersökning kan man nog säga att man oftast inte har.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Neuroendokrin bröstcancer

Stråla levermetastaser

2025-11-05
Jag har HER2-positiv, östrogenkänslig bröstcancer med metastaser enbart i levern. Jag svarade bra på Docetaxel tillsammans med Trastuzumab+Pertuzumab men efter 8 omgångar var kroppen slut och biverkningarna många. Under den tiden fick jag regress helt i bröstet och stor regress i levern där jag har flera metastaser. Sedan fick jag underhållsbehandling med östrogenhämmare och fortsatt med min antikropp. Dock blev det progress i levern igen efter 8 månader. Nu kör jag på med cellgifter men nu Paklitaxel istället och planen är att köra detta så länge jag orkar. Ännu vet vi inte hur jag svarar. Dock undrar jag över möjligheterna till strålning istället. Jag minns inte vad det heter men jag har läst om en sorts strålning som ska vara väldigt pricksäker så att inte frisk vävnad skadas. Jag har frågat min onkolog när jag skulle kunna gynnas av detta men hon menar att det finns för mycket bra behandlingar för mig för att ta till strålning i levern. Dock tycker jag att cellgiftsbehandling också sliter mycket på kroppen. Finns det strålbehandling som kan behandla mina metastaser, och hur mycket ”skada” kan strålning göra om man jämför med cellgifter? Jag hade i alla fall velat ha det som alternativ när ingen av dom standardbehandlingarna fungerar längre.
Visa svar
Svar:
Hej. Det är inte någon lätt fråga att svara på. Det finns inte några säkra data på hur bra och långvarig effekt strålbehandling mot levermetastaser har. Idag pågår en studie där man studerar nyttan av tidig strålbehandling av enstaka metastaser i max 2 organ. Strålbehandling av levermetastaser från bröstcancer görs (möjligen) i undantagsfall, och enbart på enstaka kliniker. Oftast är det inte möjligt att ge en meningsfull strålbehandling då antalet metastaser ofta är för många och behandlingen då inte gör nytta utan kanske hellre skadar levern. Att strålbehandla utan att frisk vävnad tar någon som helst skada går inte. Jag är benägen att hålla med din onkolog om att den medicinska behandlingen kan göra större nytta för dig.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Stråla levermetastaser

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss