Visar 10 av 6055 träffar

Fundering kring min risk för återfall

2019-10-01
Jag är 46år, screeningupptäckt tumör som opererades i april 2019 Den var invasiv, lobulär 10 mm 100% ER 100% PR KI-67 23% HER2 neg Luminal B pga KI-67 Har precis avslutat strålning 15 gånger och påbörjat tamoxifen Min läkare menar att jag är frisk och att min cancer ändå var ”snäll” Ingen spridning till lymfkörtlar, 3 friska kollade. Läkaren säger att jag kanske inte behöver ta tamoxifen om jag får besvärliga biverkningar, att tamoxifen kommer ge mig 1-2% mindre risk för återfall och då är biverkningarna inte värt det. Men samtidigt har man inte nämnt något om vilken risk jag har och det känns otryggt. Jag har påbörjat tamoxifenbehandling men tar halv tablett, vänjer kroppen. Kommer gå upp i full dos. Tänker att halv är bättre än ingen och att jag ska stå ut och må bra i fem år.
Visa svar
Svar:
Hej Jag håller helt med din onkolog- du har extremt bra prognos och hormonbehandlingen förbättrar prognosen med 1-2 %. Man kan därför säga att om patienten har för svåra biverkningar av tamoxifen är det rimligt att avstå. Bra ändå att du prövar med halvdos och ser om du vänjer dig MVh Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering kring min risk för återfall

Inflammatorisk bröstcancer

2019-10-01
Hej! Överlevnaden i bröstcancer står som 85 % numera i statistiken. Hur ser överlevnaden generellt ut för inflammatorisk bröstcancer?
Visa svar
Svar:
Hej Någon sådan exakt siffra kan jag inte hitta. Prognosen är dock mycket sämre- ofta är tumören spridd när tumören diagnostiseras. Viktigt att komma igång med cytostatika snabbt och om tumören responderar på behandlingen har patienten en god chans att klara sig MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Inflammatorisk bröstcancer

Önskemål om att ta bort båda brösten

2019-10-01
Ska operera bort mitt högra bröst inom kort. Fick löfte att ta bort hela bröstet. Jag skulle jag vilja ta bort båda. Det har varit min önskan ifall diagnos fastställts. Är 70+ och har ingen tanke på att göra någon bröstrekonstruktion. Inget som helst behov av det. Ta jag bort det ena nu, så blir de lite olikt fördelat s.a.s Samt de faktum, att jag skulle känna en stark oro för, att en ny cancer uppstår i mitt kvarvarande. Har en negativ - och dålig erfarenhet av detta faktum i nära bekantskapskrets. Min fundering är således: kan jag ställa detta önskemål nu inför operationen?
Visa svar
Svar:
Hej! Om du inte har någon ärftlighet för bröstcancer är risken för cancer i det kvarvarande bröstet inte särskilt stor och det kan därför inte direkt motiveras att operera bort även det. Dock tycker jag att man absolut kan tillmötesgå dig i din önskan eftersom det blir en snedfördelning om brösten är stora och tunga. Prata med din kirurg!
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Önskemål om att ta bort båda brösten

Alternativ till Tamoxifen

2019-10-01
Min onkolog har bett mig fundera på om jag istället för daglig Tamoxifen kan tänka mig en spruta varje vecka. Det skulle kunna dämpa mina biverkningar med onda och ömma fötter som begränsar mig en hel del. Jag glömde fråga vad detta preparat heter och är det beforskat att vara lika effektivt som Tamoxifen? Jag får även Zoladex och Zoledronsyra. Tacksam för svar!
Visa svar
Svar:
Hej Du måste fråga vilken medicin det handlar om- en spruta varje vecka? Återkom när du vet MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Alternativ till Tamoxifen

CA15-3

2019-10-01
Hej! Jag undrar vilket värde tumörmarkören CA15-3 har för att upptäcka av återfall. Det vill säga finns det ytterligare värde i att göra en PET-CT vid mycket lågt CA15-3? Det gäller en starkt receptorpositiv (ER/PR) HER2-negativ (+1) luminal B cancer (Ki67 74% före neoadjuvant behandling) som opererades för snart 3.5 år sedan med spridning till 6 lymfkörtlar (efter neoadjuvant behandling). Bortopererat återfall i axillen ett år efter operation följt av 8 cykler Capecitabine. En ren PET-CT för ett år sedan och nu ett mycket lågt CA15-3. Men mycket svårt att släppa tanken på återfall på grund av alla missgynnsamma faktorer.
Visa svar
Svar:
Hej Jag förstår din oro och tycker att en vanlig CT kan göras ( inte nödvändigt med CT PET) MVH Elisabet Lidbrink PS På min klinik använder vi inte CA 15-3 rutinmässigt utan vi brukar röntga patienten
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
CA15-3

Behandling av serom

2019-10-01
Genomgick bröstbevarande kirurgi pga cancer för 14 dgr sedan och allt såg väl ut första veckan efter. Dag 8 efter op började det spänna mera och annorlunda än tidigare, jag sökte hjälp men fick veta att så kunde det vara. Natten till dag 12 sov jag inte mycket pga spänningar, stickningar och obehag. Svårt hitta sovställning. Sökte åter hjälp och på morgonen tappade man då ut 110 ml vätska och det var väldigt skönt (har normalt stl B). Men, redan samma kväll hade det fyllt på sig igen. Sökte hjälp dag 13 men då ville man inte tappa, kroppen skulle själv ta hand om det. Ringde idag eftersom det spänner ytterligare mera igen, svårare att lyfta armen över huvudet, men idag fick jag svaret att "1 dl sårvätska är helt normalt". Däremot sa de som gjorde ultraljudet och tappningen dag 12 att det "inte var konstigt att det spände. Det kan fylla på sig igen, men om du känner obehag är det bara att komma tillbaka för det är så lätta att göra tappningen." Nu vet jag inte vad jag ska tro. Tar smärtstillande (Naproxen) till natten. Har supportBH på dygnet runt. Frågor: Kan trycket i bröstet påverka läkningen negativt? Kan det påverka igångsättandet och effekten av strålningsterapin? Behandlas serom på olika sätt på olika ställen i landet? Vad ska jag göra, behöver ju sova! Hälsningar Louise
Visa svar
Svar:
Hej! Serom är vanligt! Jag brukar tappa (eller så tappar kontaktsköterskorna) om seromet är spänt och gör ont. Som du har märkt kommer vätskan ofta tillbaka, även om det minskar i mängd. Om det inte är väldigt spänt kan man egentligen vänta. Som du redan har hört - kroppen kan ta hand om en hel del själv och vätskan kan ibland försvinna om man ger det hela tid (flera veckor eller ändå längre). Upprepade tappningar kan i värsta fall resultera i infektioner, även om det är ovanligt. Strålbehandling kan du göra även om du har ett serom. Däremot får det inte finnas öppna sår. Är det så spänt att det gör ont tycker jag inte att du behöver avstå från tappning.
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Behandling av serom

Kost

2019-10-01
Det diskuteras här och där om vad man bör och inte bör äta om man har bröstcancer. Jag har tyvärr inte fått information om detta från mim onkolog och min onkolog säger att jag kan äta allt när jag frågar. Vad är sant och inte sant? Jag är livrädd att äta nåt som triggar i gång cancerceller om jag skulle nu ha nån kvar i min kropp.
Visa svar
Svar:
Hej Din onkolog har rätt, det spelar ingen roll( för bröstcancerns del) va du äter. Att äta rätt spelar dock stor roll för hälsan i övrigt- att hålla sig normalviktig- inte dricka för mycket alkohol- äta frukt och grönsaker och inte för mycket kött är enkla och bra råd MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Kost

Sena biverkningar - neuropati el ledvärk

2019-10-01
Hej Jag är en 52-årig kvinna som har gjort part mast med axillutrymning. 14 mm Invasiv ductal cancer grad 3 samt DCIs grad 3 med nekros, totalt 27 mm. 2 lymfkörtlar med makrometastaser på 9 resp 14 mm. Ki67 70% her2 2+ som var negativ. Behandlades med dostät EC 4 ggr o veckovis Paklitaxel 10 ggr (ej dostät docetaxel pga biverkningar fr EC). Avslutade Pakl i förtid pga neuropati i vänster sida fot och lilltå (som sitter i än). Fick sista pakl 11/7 och 10 dagar senare började jag få stela fingrar. Ytterligare 2v senare har jag svårt att resa mig från huksittande utan hjälp plus att mina hälar/hälsenor gör ont. 11/8 börjar handflator o handleder värka. Om jag knyter min hand så gör det ont, om den är knuten en stund så gör det ont att veckla ut den. Ena tummen vill vara böjd. Vaknar på natten av att händerna värker. Det blir bara värre och värre. Jag har inte börjat med Letrosol än. Min kontaktsköterska säger att den är neuropati, men jag tycker inte det stämmer när jag läser om hur det ska kännas. Tycker det känns mer som ledvärk än nervsmärta. Kan det ändå vara cytostatikan? Eller bör jag kontakta min husläkare? Får ej träffa min onkolog förens 16/10 (5v efter avslutad strålning). Känner att jag knappt står ut. Det tar timmar att vakna till liv på mornarna. Tacksam för svar. Mvh,
Visa svar
Svar:
Hej Jag förstår av ditt brev att du har det riktigt besvärligt . Jag tycker inte heller att det helt stämmer med paclitaxelbiverkningar. Paclitaxel är neurotoxiskt kan ge pirrningar, domningar i händer fötter och känselbortfall. Fumlighet och svårigheter att knäppa knappar förekommer oxå. I värsta fall kan gångsvårigheter uppträda. Värk i händer fötter förekommer. Jag tycker att det är bra om du tar kontakt med din husläkare om du inte kan få en tidigare tid hos din onkolog. Om din läkare bedömer att symptomen bör utredas så är det en neurolog som bäst utreder symptomen och bedömer allvarlighetsgrad på neurotoxiciteten. MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Sena biverkningar - neuropati el ledvärk

Varför röntgar man inte dem med en cancerdiagnos?

2019-10-01
Min mamma blev diagnostiserad med bröstcancer för ca 4 månader sen. Tumören var liten och hade inte spridit sig till lymfkörtlarna. Den hade däremot börjat sprida sig så smått i bröstet där de fann cancer in situ på två ytterligare ställen i tårtbiten som de avlägsnade under första operationen. Därefter opererade de bort hela bröstet och de fann inga ytterligare cellförändringar i resten av bröstet. Jag förstår att risken för spridning är liten, men jag undrar varför de inte röntgar organen för att se om där är några metastaser i resten av kroppen? Är det en ekonomisk fråga? Hon är i mitten av sina cellgiftsbehandlingar, och mår under omständigheterna bra. Tack på förhand! Med vänliga hälsningar Johanna
Visa svar
Svar:
Hej När risken för att metastaser är så låg som i din mammas fall brukar man inte röntga. Om patienten har en tumör med körtelmetastser så är det dock vanligt att man gör en datortomografi av thorax-buk. MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Varför röntgar man inte dem med en cancerdiagnos?

Mat

2019-10-01
Hej. Jag behandlas med cytostatika och undrar vilken mat och dryck jag skall undvika eller äta/ dricka mindre av?
Visa svar
Svar:
Hej Försök attt äta bra och nyttigt och det som smakar gott, undvik alkohol. Många patienter får aversion mot en del mat under kemoterapin och då får dom givetvis avstå från den maten och känna efter vad dom längtar efter MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Mat

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss