Visar 10 av 6055 träffar
2019-10-01
Hej!
På senare tid har jag upptäckt (kanske 4-5 gånger totalt) att min högra bröstvårta drar sig inåt. Den är alltså inte alltid indragen, utan vid specifika tillfällen. Beteendet är dock nytt för mig och nu har en oro lamslagit mig.
Om det är bröstvävnad/tumör som gör att bröstvårtan drar sig inåt, borde den inte alltid vara inåtdragen för att det ska vara orsak att oroa sig? Hur brukar det i regel se ut för att det ska vara anledning att oroa sig? Är bröstvårtan alltid inåtdragen?
Som du förstår är jag orolig. I övrigt är det inte "konstigheter" med bröstet som förändrad hud eller veck.
Stort tack för att ni finns.
Hej! En del kvinnor har indragna bröstvårtor (eller en indragen bröstvårta) och det är normalt för dem. Om detta är en ny företeelse för dig kan man inte säga att du bara ska strunta i det. Hur länge sedan gjorde du en mammografi? Om du har gjort det sedan du gjorde denna iakttagelse och allt var normalt behöver du inte oroa dig. Om inte är det bäst att boka en tid!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Indragen bröstvårta2019-10-01
Hej Elisabet!
Jag har en luminal b bröstcancer är 39 år. Negativt progesteron och 100 ER. Min tumör var 3cm med fyra angripna lymfkörtlar. Mitt ki67 var 60. Har tagit bort bröstet och tillsammans med tolv lymfkörtlar. Ska jag förbereda mig på att en sådan här aggressiv tumör kommer tillbaka?
Finns det chans för mig att bli frisk?
Är rädd för att dö. Jag får cellgifter ec och dc och därefter strålning och endokrin behandling. Har sådan dödsångest.
Hej
Du får en effektiv behandling som minskar risken för återfall och det är av stor nytta för dig att hormonbehandlingen pågår i tio år. Chansen att du inte får något återfall är betydligt högre än risken för återfall. Att ange siffror i procent tycker jag inte är till någon nytta för patienten det skapar mest ångest. Om du har mycket oro och ångest kan jag tänka mig att du kan ha nytta av att träffa en terapeut/ samtalspartner för hjälp med hantering av din oro.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Återfall2019-10-01
Hej,
Jag opererades 24/6 med lyckat resultat. Ingen spridning till portvaktskörtlar. Mycket fin LICAP lambå rekonstruktion.
Pre op 12 mm tumör, duktal cancer grad 1 samt DCIS grad 1; ER 100 %, PR 95 %, Ki67 10 % och HER2 1+. Även microkalk 25*40mm som pre op visade sig vara invasiv duktal cancer, tubulärt växtsätt, närmast grad 1 samt DCIS grad 1; ER 100%, PR 100%, Ki67 8% och HER2 0.
Haft fantastiska läkare, men de är nu på semester och träffade i fredags ny läkare för information om behandling. Han var inte bra. Fick be om journalen för att själv försöka förstå resultaten och förslagna åtgärder.
Postop visas invasiv duktal cancer och DCIS 15*10 mm, oklart om det är tumör eller område inkl microkalk. Dock nu av grad II utan närmare förklaring. ER 100% och PR 100 %, Ki67 8 resp 10 %, men HER2 pos - nu 2+ och 3+.
Jag har nu givetvis en massa frågor och kunde inte få några svar av läkaren. Jag får inte kontakt med annan läkare förrän om någon vecka, ska till onkolog då. Försöker även få tag på kontaktsjuksköterska.
Hur kan det vara sån stor förändring avseende HER2 från de ganska många tagna biopsierna (två tillfällen för tumör resp microkalk och tre prover vid varje tillfälle)? Har jag hamnat i ett sämre läge nu för att jag inte fått neoadjuvent behandling eller sker det bara för bättre möjlighet till bröstbevarande kirurgi (mkt nöjd med resultat från op)? Vad betyder att det nu anses vara grad II? Och slutligen, hur illa är detta i överlevnad resp risk för återfall?
Nu bedömd för veckovis Paclitaxel och Trastuzumab, följt av strålbehandling med boost och endokrin behandling med Tamoxifen, möjligen GnRH. Efter att försökt läsa på själv funderar jag över Docetaxel i kombo med Trastuzumab och Perztuzumab. Är jag rätt ute och är det något som jag själv kan påverka?
Slutligen, jag har ingen info om när behandlingen ska börja eller hur lång tid jag behöver vara sjukskriven. Jag vill gärna kunna informera min arbetsgivare. Jag förstår att det är synnerligen individuellt, men när och hur lång tid ska är det i normalfallet?
Orolig och villrådig, tacksam för råd.
Hej
Jag skall försöka förklara . Om jag förstått rätt så togs det mellannålsbiopsi innan operation och den invasiva cancern var där her 2 neg och bedömdes som grad I. Efter operationen när patologen har hela tumören så blev det en förändring- man bedömde att det var en grad II tumör och dessutom var den her 2 positiv. Det är inte så vanligt att det skiljer sig avseende her 2 positivitet men ibland händer det och det är givetvis alltid PAD från hela tumören som är avgörande - inte en liten mellannålsbiopsi. Tumören kan se olika ut och mellannålsbiopsin hamnade i her 2 negativt område. Du får ju nu en bra behandling med paclitaxel och trastuzumab. Man ger inte pertuzumab adjuvant i ett sådant läge. Du har jättegod prognos. Jag tycker inte att det finns någon anledning att ge dig docetaxel. Nackdelen med paclitaxel är att det ges en gång per vecka och att risken för neurotox är lite större men annars bara fördelar och mindre risk för infektiösa komplikationer.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Från HER2 neg till pos2019-10-01
Hej!
Jag har en ER100 positiv bröstcancer men negativt Pr. Cancern har spridit sig till fyra lymfkörtlar och är 30mm.
Jag har tagit bort hela bröstet plus de fyra drabbade körtlarna tillsammans med åtta friska.
Jag har gjort skelettscint och CT utan anmärkning och får 4ec och 4dc varannan vecka.
Kommer inte hormonbehandling att minska min återfallsrisk på grund av avsaknad av Pr?
Är så orolig att cancern ska komma tillbaka.
Hej
Du har en starkt hormonreceptorpositiv tumör och har mycket stor nytta av hormonterapi. Jag rekommenderar dig att fortsätta med hormonbehandling i tio år. Du behöver inte oroa dig för att PR var noll.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Återfall hormonbehandling2019-10-01
Om man har fått ett lokalt återfall 4.5 år senare och nu valt att operera bort hela bröstet, hur ser risken på återfall ut då? Kan man lita på provsvar från röntgen mm om att spridning inte finns? Men tanke på att det inte synts något i bröstet de senaste 4 åren på röntgen och nu har man sett samma cancer på samma bröst.
Hej
Det är svårt att uttala sig om exakta återfallsrisken i ditt fall men risk för återfall och fjärrmetastasering finns tyvärr. Ingen röntgen är hundraprocentigt säker. Mammografi missar en del tumörer speciellt om man har täta bröst.
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Återfall2019-10-01
Jag upptäckte att min fru tycker att hon haft bröstcancer för fyra år sedan men hon vägrar att söka hjälp . Jag är väldigt oroligt och känner mig skyldig vad kan jag göra när jag lovat henne att inte berätta för någon ? Snälla hjälp mig Gonzallo
Hej
Menar du att din fru har en misstänkt knöl i bröstet ? Har du sett något avvikande på din frus bröst? Har hon någon läkarkontakt? Någon som hon litar på? Det är svårt för dig om din fru inte tillåter dig att prata med någon. Jag hoppas att hon till sist accepterar en läkarkontakt
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Orolig för min fru2019-10-01
Min tanke är att göra en mastektomi med direktkonstruktion, men det kom flera frågor?
Kan det hända att man behöver stråla och/eller cellgifter efter en sådan operation?
Läkaren sa att gör man mastektomi så är tumören borta men har nu fått reda på att det inte är säkert?
Jag fick inga klara och bra svar när jag träffade bröstkirurgen tyvärr.
Tacksam för snabbt svar är inbokad till kirurgin.
Hej
Om man gör mastektomi är i de allra flesta fall hela tumören i bröstet avlägsnad. Trots att man gör mastektomi kan det bli aktuellt med strålbehandling. Det beror på tumörens storlek. Om man har många olika härdar i bröstet skilda från varandra kan oxå strålbehandling bli aktuell. Likaså strålas vanligen både bröstkorgsvägg och lokala lymfkörtelstationer om det finns lymfkörtelmetastaser.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Mastektomi?2019-10-01
Hur många får bröstcancer varje år?
Cirka 9000 kvinnor får bröstcancer årligen i Sverige
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Statistik bröstcancer2019-10-01
Jag har just fått diagnosen spridd bröstcancer sedan några månader. Jag har ätit Letrozol 2 och sedan Tamaxiofen 6 år, men på grund av att jag bröt revbenen och det gjorde mig så orolig så fick jag en Ct vilket visade förändringar i lungan ( mindre förändring) Ny scanning med Pet/ct och då kom nya fynd skelett metastaser 3 ( ev ytterligare 2 men de syns knappt) tyvärr hittade man även en väldigt liten förändring i levern också som bekräftats med ultraljud 1-2. Det är HER2-negativ med Ki-67 på 12% alla andra prover är bra och CA 15-3 ligger på 22 dvs normal. Min behandling är Zometa, Letrozole, Kalcipos och nu kommer man sätta in Ibrance . Jag förstår på något sätt att nu när det fanns i levern också så är läget väldigt mycket sämre, men ändå bra med det låga tillväxt värdet. Jag undrar har det faktum att de 2 små i levern gjort att min överlevnads tid blir mycket kortare och i så fall varför? För läkaren säger att om det bara varit skelettet och lungorna hade det varit mycket bättre, vad betyder det för mig? ( tid möjligt överlevnad )
Har en tilläggsfråga, är det faktum att jag nu får Ibrance kommer det att göra att jag int kan arbeta på grund av infektionskänslighet? Jobbar 50% just nu och det har fungerat, men vi är i en grupp med många småbarnsföräldrar mm.
Hej Du kan fortsätta arbeta halvtid så länge du orkar- det är bara bra för dig. Du är inte speciellt infektionskänslig med den medicinering du nu erbjuds. Visserligen har du levermetastser men dom verkar vara mycket små. Det är sant att det är sämre att ha levermetastser men det är bra att dom är små. Du har en långsamväxande tumör och har god chans att må bra i många år med den behandling som erbjuds och det finns många andra alternativ till behandling.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Återfall i spridd bröstcancer2019-10-01
Hej. Jag oroar mig lite angående mitt högra bröst. Jag är 33 år gammal och upptäckte för några månader sedan en liten knöl som känns som ett risgryn/ärta i mitt högra bröst ganska långt ut i bröstet. Ibland upplever jag det som att den är borta men sedan är den tillbaka igen dock tycker jag inte att den växer. Så min fråga är ska jag oroa mig? Bör jag kolla upp detta?
Hej
Du bör kolla upp det- det är svårt att göra någon rimlig bedömning utan att känna på bröstet
Sök din husläkare
MVH Elisabet
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Oroad höger bröst.