Visar 10 av 6055 träffar

Ett bröst svullet

2019-10-01
Jag är kvinna och har två barn, ammade senast för 4,5 år sen. Jag var på rutinmammografi för mindre än ett år sen. Allt såg normalt ut. På sistone har jag lagt märke till att det ena bröstet är större och mer svullet än det andra och jag blir orolig. När jag ”googlar” hittar jag inte en enda orsak - utom möjligen cancer - till att det ena bröstet beter sig så.
Visa svar
Svar:
hej Tyvärr kan jag inte ge dig något annat svar än att det är bäst att du visar upp bröstet för en läkare. Man behöver se och känna på bröstet för att kunna göra en rimlig bedömning. Sök din husläkare. MVH Elisabet
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ett bröst svullet

Metastaser

2019-10-01
Jag har en luminal A bröstcancer med en lobulär tumör, borttagen med 1,5 cm marginal. Ingen kärlinväxt, ingen spridning till lymforna. 2,6 cm och ki67 på 4%. Jag inser att jag har en bra prognos. Ändå oroar jag mig över risken för metastaser, särskilt lungmetastaser då jag har problem med lungkapacitet och återkommande luftrörskatarrer. Jag tänker att med så långsamväxande cancer så har jag haft den här tumören länge, jag har täta bröst och är 46 år. Hur stor är risken att celler hunnit åka iväg med blodet och bildat metastaser?
Visa svar
Svar:
Din prognos är god med hormonbehandling i fem år kan man beräkna överlevnaden efter tio år till 91% (jag har då förutsatt att du inte hade några lymfkörtelmetastser) dvs mycket god prognos MVH Elisabet
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Metastaser

Kan man få cancer igen i ett bortopererat bröst?

2019-10-01
Min Mamma fick cancer för sju år sedan och opererade bort hela bröstet. Nu har hon hittat två knölar där bröstet var och det visade sig vara hormonell cancer igen. Trodde inte man kunde få tillbaka cancern i ett bortopererat bröst? Nu väntar vi på skiktröntgen och hoppas att den inte spridit sig.
Visa svar
Svar:
Hej Tyvärr händer detta ibland. Även om man tagit bort hela bröstet finns det alltid lite bröstkörtelvävnad kvar och ett återfall kan utveckla sig där ävennom det är ovanligt MVH Elisabet
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Kan man få cancer igen i ett bortopererat bröst?

Svettningar vid antihormonbehandling

2019-10-01
Hej! Jag är 44 år och diagnostiserades med bröstcancer i höger bröst i nov-18. Cancern var 99% hormonkänslig. I en av 10 portvakter fanns spridning med 0,4 mm. Jag har opererat bort bröstet och gjort direktrekonstruktion och fick mildaste blandningen cellgifter x 6 behandlingar. Har sedan juni -19 påbörjat antihormonbehandling med tamoxifen och Zoladex. Har som enda biverkning svettningar från helvetet. Styrketränar varannan dag och äter antidepressiv medicin för just dessa svettningar. Tyvärr har detta inte minskat svettningarna så mycket. För ca 2 veckor sedan fick jag första dosen zoledronsyra och fick som biverkningar feber och frossa i ca 1 dygn, båda knäna och båda fotlederna svullnade upp stora som fotbollar samt att jag fick kraftig värk i musklerna MEN svettningarna försvann!! Under ca 1 vecka kunde jag vara bland folk utan att vara blöt som en svamp. När biverkningarna gav med sig och till slut försvann kom tyvärr svettningarna tillbaka. Vad beror det på? Har du något råd vad jag kan göra för att minska dessa svettningar? Jag har 10 år med tamoxifen framför mig.
Visa svar
Svar:
Hej Svettningar är ett elände och det finns många som upplever det så illa som du. Vi brukar ge råd om träning och antidepressiva vilket hjälper för många men uppenbarligen inte för dig. Akupunktur kan hjälpa - be din läkare om en remiss. För det mesta klingar svettningaran av med tiden men tyvärr har jag inga riktigt bra råd a att komma med. Hoppas att det blir bättre för dig ! Elisabet
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Svettningar vid antihormonbehandling

ej behandling vid spridd bröstcancer

2019-10-01
Min mamma har fått besked om spridd bröstcancer..lymfor, skelett o ev fler ställen. Hon vill inte ha behandlig, hur fort går förloppet då? Hon ville heller inte ta vävnadsprov, så vi vet inte vilken sort hon har. Men det ena bröstet var fullt av cancer. Orolig dotter
Visa svar
Svar:
Hej Tyvärr är det helt omöjligt att svar på. Förloppet skiljer sig oerhört beroende på vilken bröstcancertyp det rör sig om. Det kan ta år och det kan gå fort. Jag hoppas innerligt att din mamma ändå tar emot hjälp som tex smärtlindring som är så viktig om man har skelettmetastser MVH Elisabet
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
ej behandling vid spridd bröstcancer

Bröstcancer och hormonnivåer

2019-10-01
Jag hade bröstcancer 2016, då 38 år. Hormonell. 3 lymfkörtlar smittade. Fick cyto, operation strålning. Sedan tamoxifen och zoladex i ett år. Då opererade jag bort äggstockar och äter därefter letrozol. Jag är ju alltså så mycket i klimakteriet jag kan och det är som jag förstått gynnsamt för min prognos. Nu till min fråga. Sedan tonåren har jag alltid haft mycket problem med akne och finnar. Under cyto och fram tills för kanske ett år sedan var finnarna istort sett borta. Jag kopplade ihop det med hormonnivåer och att de troligen berott på det. När jag sedan kom i klimakteriet så försvann de. För ca 6-8 månader sen så har dock mina problem ökat igen och jag har problemhud igen. Detta då jag alltså är i klimakteriet. Det är en skitsak och jag bryr mig egentligen inte om själva finnarna. Det jag är orolig för är att mina hormonnivåer är för höga och att cancern kommer tillbaka. Man har väl inte finnar efter klimakteriet! Spökar mina hormoner fortfarande? Tack för svar.
Visa svar
Svar:
Du har opererat bort dina äggstockar i och med det kan österogen enbart produceras i låg halt via fett och binjurar. Du äter letrozol och den medicinen hämmar den produktionen effektivt. Kvinnor som är kraftigt överviktiga kan ibland ha en österogenproduktion som är så hög att aromatashämmarbehandlingen inte räcker att sänka österogenproduktionen. Kraftigt överviktiga kan ibland behöva högre dos aromatashämmare. Är man osäker kan man ta blodprov på hur österogennivån ligger. Obs detta gäller bara mycket kraftigt överviktiga. Finnar kan man ha i klimakteriet, det brukar då röra sig om acne rosacea och det har inget med österogen att göra. Brukar behandlas. Be om en remiss till Hudkliniken
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bröstcancer och hormonnivåer

Hård knöl

2019-10-01
Hej Jag har en hård "orörlig" knöl i ena bröstet. Jag har hört att alla hårda knölar som är "orörliga" , altså som inte flyttar på sig när man rör dom är cancer. Stämmer detta?
Visa svar
Svar:
Hej Du bör ta kontakt med din vårdcentral så att knölen blir ordentligt undersökt- en cancer kan upplevas som en knöl som rör sig men också som en knöl som är fixerad
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hård knöl

Antihormonbehandling efter fem år

2019-10-01
Pågår det någon utveckling/forskning angående bröstcancerbehandling för oss med hormonkänslig cancer eller ska vi nöja oss med 85-90 % överlevnad (…. med undertexten fem år). Jag har överlevt mer än fem år och har i brist på svar vid förfrågan hos min egen läkare och olika läkare som besökt Bröstcancerföreningen i Stockholm beslutat att fortsätta. Det innebär anastrozol + Kalcipos-D. Och Aclasta/Zoledron intravenöst. Hur länge är det meningsfullt med skelettstärkande Zoledron ? Är det nån mening att fortsätta med anastrozol ? (Tumörer har en benägenhet att bli resistenta.) Läkemedlet har funnits i mer än 15 år - Arimidexpatentet gick ut för länge sen. Kände mig mycket väl bemött på Osteoporosavd på Södersjukhuset men den la ner för några år sen. Bästa hälsningar
Visa svar
Svar:
Avseende zoledronsyra så är tre år en bra tid. Zoledronsyra under längre tid ökar risken för biverkningar. Det finns patienter som fått tvärfrakturer av lårbenet på grund av zoledronsyra som pågått under lång tid. Långtidsbiverkningar av anastrozol i tio år är ju inte helt kända eftersom denna behandling inte varit gängse. För patienter där man vill ge hormonbehandling i tio år kan man byta till tamoxifen efter fem års anastrozol. Då slipper man oron för långtidsbiverkningar av anastrozol och man behöver inte känna oro för uppkomst av benskörhet. Tamoxifen tolereras bra av de flesta patienter men rekommenderas inte om man haft blodpropp.
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Antihormonbehandling efter fem år

Min dotter har fått bröstcancer i USA

2019-10-01
Min dotter operades för
Visa svar
Svar:
Besvarat tidigare
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Min dotter har fått bröstcancer i USA

Bröstcancer i USA

2019-10-01
Min dotter opererades för 2 veckor sen i USA. Tumören var 4 cm, Östrogen och Progesteron positiv. HER2 negativ. Hon har också en metastas på 0,3 mm. Den har nu skickats för provtagning. Om tumören är östrogen baserad är även metastasen det då? Vid östrogen baserad tumör ges väl strålning?
Visa svar
Svar:
Hej Vi rekommenderar cytostatika och hormonbehandling i tio år. Om hon har bröstet kvar rekommenderas strålbehandling. Metastasen brukar ha samma egenskaper som primärtumören. Avseende strålbehandling så ges det alltid om kvinnan är opererad med bröstbevarande kirugi oavsett om tumören är hormonkänslig eller ej.
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bröstcancer i USA

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss