Visar 10 av 6040 träffar
2019-06-19
Hej! Behandlades 2016 för trippelnegativ bröstcancer, aggressiv som ej spridit sig till lymfa, med tårtbitsoperation, cytostatika och strålning. Har sedan dess haft diverse hälsoproblem som diskbråck i ländryggen, hörselnedsättning, infektioner, problem med domningar i händer, fötter och ansikte och nu sist en "stukad" revbensled. Allt är utrett och det ska inte finnas någon cancer som orsakar. Sjukgymnasten säger att jag har ett lättretat nervsystem För mig känns det som att det bara blir "fel" efter "fel" med min kropp. Jag undrar om det finns något samband mellan alla dessa hälsoproblem som bara fortsätter att dyka upp en efter en och bröstcancern eller behandlingar som gavs? Eller har jag helt enkelt otur? Det är så frustrerande.
Vänliga hälsningar
46-åringen
Hej
Jag kan inte se att dina nuvarande besvär har med behandlingen att göra. Det verkar som du har otroligt mycket otur tyvärr.
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Finns det något samband mellan hälsoproblem åren efter bröstcancern och behandling/sjukdom?2019-06-19
Hej!
Jag ställde en fråga för ett par veckor sedan - den har nu fått sitt svar från annat håll, så den behöver inte besvaras. Jag har emellertid en ny fråga som är angelägen för mig: jag har av min läkare ordinerats aromatashämmare och oroar mig över risken för skeletturkalkning. Jag är en vältränad och aktiv person, men får intrycket att detta är en biverkning som är nästan ofrånkomlig - stämmer det?
Vänligen
Eva Larsson
Hej
Det är sant att aromatashämmare ökar risken för benskörhet. Anledningen till detta är att aromatashämmare gör kvinnan näst intill österogenbefriad. Österogen är bra för skelettet men dåligt för den hormonkänsliga bröstcancern. Jag brukar göra en benmineralmätning så att man säkert vet hur det ligger till. Många kvinnor får zoledronsyra två ggr per år i tre år efter sin operation och kemoterapi. Då behöver dom inte oroa sig för benskörhet. För de kvinnor som inte erhåller zoledronsyra kan man stärka benet med andra medel tex veckotablett Alenat och kalk och D-vitamin
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Aromatashämmare - Anastrozol2019-06-19
Opererad 2013 2 st tumörer i vänster bröst med spridning till 2 lymfar i armhålan. Behandlades med 6 omgångar cellgifter 25 gånger strålning och
Anastrozol i 5 år. Nu vill läkaren att jag ska ta tabletterna i 5 år till. Min gynekolog tycker jag ska sluta äta tabletterna på grund av mycket torra slemhinnor mm. Fick nu rådet att i 2 1/2 år till. Får ångest hur jag ska göra.
Behöver råd.
Hej
Du kan få hjälp med en mycket svag östriol för underlivet. Den heter Blissel och tas i början flera gånger i veckan och sen 1 eller 2 ggr per vecka. Slemhinnorna blir märkbart förbättrade och vi har i en studie visat att det inte medför att österogen kommer ut i blodet. Mitt råd är att du fortsätter med hormontabletten då den minskar risken för återfall även efter fem år. Be gynekologen om ett recept på Blissel och hänvisa till studien som många känner till och som snart blir publicerad
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Hej2019-06-19
Hej
Går på skelettstärkande dropp sedan 4 år tillbaka de första 3 år varje månad. Det sista året var 3 månad. Hur mättat är skelettet och hur stor frakturrisk är det pga att det blir för hårt? Ska man minska dosen ytterligare?
Hej
Du har haft bifosfonat (zoledronsyra) i fyra år. Troligen är skelettet ordentligt hårt och risken för tvärfraktur i lårbenen ökar och även risk för bennekros i käken. Vi brukar numera ofta göra ett uppehåll på ca ett år efter så lång behandling. Man kan starta behandlingen igen efter ett längre uppehåll. Det finns inga absoluta riktlinjer utan man gör nog lite olika
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Bisfonater2019-06-19
Hej! Jag tog bort hela mitt vänstra bröst i augusti 2017. Nu börjar vi prata om rekonstruktion och den lösningen som föreslås av kirurgen tycker jag inte om. Dessutom skulle jag vilja ta bort det andra bröstet för att slippa oron. Vilka rättigheter har jag att få bestämma min behandling ? Jag är 42. Min bröstcancer utvecklades på bara några månader efter en "ren" mamografi.
Det friska bröstet kan avlägsnas om patienten uppfyller ärftlighetskriterier för ökad risk. Jag vet int om du är utredd om man kartlagt ditt släktträd och om du har lämnat blodprov för mutationstest.
Om man har tillräckligt ökad risk för cancer i andra bröstet kan man inte få en mastektomi och rekonstruktion på Landstingets bekostnad. Då får man betala själv
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Önskemål vid rekonstruktion2019-06-19
Hej
Jag blev opererad f bröstcancer 2015 och jag hade en liten hormonkänslig cancerform. Efter operationen fick jag strålning och Tamoxifen i 5 år. Jag har nu ätit Tamoxifen sedan 2016. Jag har fått en del klimakteriebesvär men har hört att man kan ta soya protein ( isoflaviner) mot dessa. Min fråga är om det är någon risk att ta detta? Finns det någon forskning kring det?
Med vänlig hälsning,
Anelin
Det finns en del undersökningar om sojaproteiner som i vissa avseenden har en österogenliknande effekt. Man brukar därför avråda kvinnor med bröstcancer att använda sojaproteinprodukter. Det finns dock inga strikt vetenskapliga undersökningar så därför kan man inte säkert säga hur man skall förhålla sig men för säkerhets skull avråder man.
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Soyaproteier2019-06-19
Hej
Är en kvinna på 58 år, min mamma har opererat bort ett bröst.
Torsdagen den 14/11 blev det återbesök till mammografi eftersom de sett flera ”knölar”
Ultraljud o provtagning, han la oxå in metallmarkörer i bröstet. Har läst remiss-svaret, huvudtumören är 3 cm x 1,7 mm oval form med malignt utseende. Runt om finns multipla i olika form och storlek.
Står även: patienten kommer att överföras till MKD rond. Står även kod 5, vilket jag hittat vad det betyder.
Förstår om min fråga kan var svår att besvara.
Hur lång tid brukar resultat från cellprovet ta?
Imorgon onsdag är det MKD rond och har de inte fått svar då dröjer det en vecka till med väntan, sedan är det 4 v väntetid om op ska göras.
Det kryper i hela kroppen av nervositet, vilket får mig att må så dåligt.
Har MS sedan 26 år och är rullstolsburen.
Hej
Det brukar ta några dagar max en vecka att få svar på cellvävnadsprov. Kod 5 betyder att man är säker på att det är cancer. MDK betyder multidisciplinär konferens dvs då diskuterar kirurg onkolog röntgenläkare och cytolog hur man bäst skall handlägga patienten. Jag hoppas innerligt att du är väl omhändertagen och att det finns en vårdplan för dig. I de flesta fallen opereras patienten direkt men om det är större tumör eller mer aggressiv tumör eller om metastas finns i lymfkörtlar ger man ibland förbehandling med cytostatika
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Cell/vävnadsprov2019-06-19
Hejsan
Jag har många funderingar. Fick i dag redan på att min svärmor har fått bröstcancer och kommer att opereras på måndag. Visst är cancer en vanlig sjukdom i dag men jag har inte haft någon nära anhörig som blivit drabbad av detta tidigare. Jag vill höra, med någon som kan allt in Om detta.vad kan jag göra å vilket stöd kan jag ge min svärmor den tuffa tid som hon har framför sig nu?
Tack för alla råd jag kan få.
Jeanette
Hej
Jättefint att du vill stötta din svärmor. Det kan du göra genom att hjälpa till med småsaker samtala och det viktigaste är att vara positiv. Även om sjukdomen är jobbig går det för det mesta bra och majoriteten av patienterna blir friska. Behandlingar som ges mot bröstcancer kan vara någon eller flera av följande: strålbehandling, cytostatika, antikropp och hormoner. Biverkningar får man, de brukar ändå gå att stävja hyggligt bra
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Fråga Ang bröstcancer2019-06-19
Hej! Jag har haft bröstcancer och året därpå ett återfall i axillen. För två månader sedan gjorde jag ultraljud av axillen utan anmärkning.
Härom dagen vågade jag undersöka mig djupare in i axillen än vad jag tidigare gjort. Då tycker jag det känns som muskelfästen eller eventuellt små förstorade lymfkörtlar. Men jag har tagit bort lymfkörtlarna. Min onkolog har sagt att jag ska söka vid nya symptom. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Undersöktes så nyss. Ska jag vänta två veckor eller söka direkt.
Två veckor kan du vänta men om du fortfarande känner något avvikande då så tycker jag du skall ta kontakt med din klinik
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Ojämn djupt in i axillen2019-06-19
Hej jag har precis fått besked att jag har bröstcancer.
Ska opereras nästa vecka.
När jag fick besked var jag ensam med en kirurg och efter beskedet gjorde han en undersökning av mina bröst.
Sedan tog han vanliga kort med en digitalkamera på mina bröst. Kändes jättekonstigt och mycket obehagligt.
Min fråga är :
Blir alla bröstcancerpatienter fotade med en vanlig kamera?
I så fall : Varför?
Hej!
Det är ej tillåtet att fotografera patienter om patienten inte skrivit på att dom accepterar en fotografering. Doktorn skall ange om fotot skall vara till för undervisning eller bara vara en del av journalen. Det är absolut inte ok att fota patienter på annat sätt en detta!!!! Man fotograferar inte patienter med sin egen mobil om man är läkare. Dom större sjukhusen har egen fotograf alternativt delegerar man till någon att fotografera på ett sätt som patienten är bekväm med.
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Bröstcancer