Visar 10 av 6040 träffar

kronisk serom 4 månader senare

2019-06-19
Hej. Så glad jag blir för denna fina möjlighet och funktion! Är 32 år gammal. Har 2 funderingar Hösten 2017 diagnosticerades jag med lokal avancerad cancer(10x8 cm stor), trippelnegativ och med spridning till alla lymfkörtlar. Fick neoadjuvant cytostakika i form av 4xEC samt 12 paclitaxel. 2,5 veckor efter gjordes mastektomi och axillen togs direkt eftersom man bekräftat spridning med biopsi och ultraljud. Allt gick bra med operationen (komplett remission!!!)men fick en stor blödning efter ca 3 dagar (ingen åtgärd sattes in) och hade mkt problem med serom som man tömde kanske 4-5 gånger. 3 veckor efter operationen började jag strålas och allt blev så hårt så jag kände inte längre av seromet så mkt och de sa att de helst inte vill tömma om man inte har besvär av det. Strålades 25 ggr sista gången 17maj. Hade ganska omgående besvär från pectoralis muskeln. enligt min fysioterapeut(och lymfterapeut) så tror hon att de sytt konstigt vid operationen för muskeln är liksom upp puttad och jag har ont när jag tar ner armen, hela muskeln spänns och jag får lätt inflammationer i den. Läget när jag ligger ner med armen ut i 90 grader, som man ju gör under operationen, är det enda läget jag hittar som pectoralis slappnar av. man ser en tydlig grop där huden liksom växt fast. Har frågat kirurgerna men de säger att det är pga hematomet och strålningen. de tror att det försvinner av sig själv med massage och fysioterapi (det tror inte min fysioterapeut). Har ni hört någon med liknande problem? har ni något förslag på lösning? kirurgerna säger att det går att operera men att jag måste vänta 12 mån efter avslutad strålning. Kan köpa det med tanke på strålningen men är orolig att det kan bli permanenta smärtor och fel på muskeln. Är det bra eller dåligt att vänta så länge? Andra problemet. Har tydligen även kroniskt serom fick jag veta härom veckan. Detta då jag fick en infektion över hela bröstområdet och gick till kirurgerna. Heracillin 10 dagar sattes in och man följde upp det redan 2 dagar efter för att se att det hade effekt vilket det har haft. då tömde man även på serom. Ytterligare en vecka senare var jag där på ktr igen. man tömde ånyo på serom och då det inte var helt bra sattes dalacin in i 16 dagar. odling som gjordes på seromet första vändan visade dock inget speciellt, vanliga "hudbakterier". Det diskuterades att ev göra operation för att rensa ut fickorna som seromet envisas att återkomma till men vill helst avvakta på rikserna då det är så nystrålat. 2 dagar senare är jag uppblåst med serom igen. (tråkigt för jag kan inte ha bh utan får gå enbröstad då det gör för ont att anv protesen). Känner mig väldigt uppgiven just nu. Har inte hört någon annan med detta problem och undrar om det är så här man brukar hantera detta problemet? och vad är det för prognos att de ska få ordning på det utan operation? Hur länge är det acceptabelt att jag ska gå med serom och ev återkommande infektion? som ni förstår tar det på krafterna både psykiskt och fysiskt. Vänligen majsburken
Visa svar
Svar:
Hej! Fråga 1 : Jag tror inte att de har sytt konstigt, men däremot är det inte helt ovanligt att vävnaden efter operationen drar sig inåt och fastnar mot underliggande muskel. Det kan då bli en grop och en indragning i huden. Det går att lossa detta operativt, men är klokast att vänta tills stråleffekten har klingat av, vanligen minst ett år. Jag tror inte att massage är lösningen men kanske töjningar? Dvs att du med rörelser försöker tänja ut området. Om det inte förändras ska du be dina kirurger att ta ställning till om de vill/kan korrigera indragningen. Fråga 2 : Tråkigt med serom men det går oftast att åtgärda! På insidan har det blivit en "ficka" som vill fylla på sig. Vi har provat att (låta Mammografin eller Rtg-avdelningen) lägga in ett sk pig-tail-dränage i håligheten och sedan låtit den ligga kvar 2-3 veckor. Därefter kan dränet dras och man får se om vätskan upphör. Risken för infektion är nog väldigt liten eftersom det har bildats en glatt kapsel runt vätskan så någon ny antibiotikakur tror jag inte du ska behöva. Bara om det blir rött, smärtsamt och varmt i huden.Andra alternativet är en operation där man öppnar såret och "hyvlar bort" det tunna, glatta skiktet i håligheten. Detta bör man definitivt vänta med tills stråleffekten gett med sig!
Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
kronisk serom 4 månader senare

Bröstrekonstruktion

2019-06-19
Jag undrar om ni kan förmedla kontakt med någon som själv gjort en bröstrekonstruktion med latissimus dorsi?
Visa svar
Svar:
Hej! Det bästa är kanske om du frågar på din Plastikkirurgiska sektion? Jag vet inte vilken stad du bor i eller vilket sjukhus du varit i kontakt med. Finns det ingen plastikkirurgisk sektion kan du fråga dina bröstkirurger så att du kan få hjälp att komma till rätt ställe.
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bröstrekonstruktion

Bröstcancer?

2019-06-19
Hej, Min fru har precis fått veta att hon har många "vita" prickar i ena bröstet... Dom tog 12-15 olika prov från hennes bröst och även i armhålan, hon är väldigt stark. Jag är inte lika stark... Behöver jag bli starkare? Då menar jag om det tyder på att min fru fått det.
Visa svar
Svar:
Hej! Ni kanske har fått svar på undersökningarna nu? Om det var cancer förmodar jag att din fru och du har fått information om behandlingar. Det kan vara väldigt svårt att vara anhörig! Kan du berätta för henne om din oro? Om du känner att du behöver stöd - som anhörig - finns det möjligheter till att träffa andra som varit i liknande situation. Det finns samtalsgrupper, för bröstcancerpatienter respektive för anhöriga. Vid en cancerdiagnos brukar man få information om sådant, både var närmaste Bröstcancerförening finns och vilka mötesplatser det finns för anhöriga som har behov av sådana. Fråga på Bröstmottagningen!
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bröstcancer?

Förebyggande

2019-06-19
Hej! Varför ger ni inte kostråd för att förebygga cancern? Det är ju allmänt vedertaget att viss kost ökar risken för cancer och att viss kost minskar riskerna. Borde inte det ventrala vara att så få som möjligt för cancer?
Visa svar
Svar:
Hej! Det är en bra fråga! Dock är det också en mycket svår fråga, som inte har ett självklart svar beroende på att det är mycket som inte går att bevisa vetenskapligt. Det finns ju allmänna råd om vad alla människor bör undvika, som rökning, alltför mycket rött kött, för mycket fett eller socker. Att äta mycket grönsaker och baljväxter tycks också ha goda hälsoeffekter. Fysisk aktivitet är centralt och förebygger olika sjukdomstillstånd, inte minst hjärt- lung- och kärlsjukdomar. Cancersjukdomar ökar i frekvens, men kan också behandlas mer framgångsrikt. Många olika miljöfaktorer bidrar till ökad sjuklighet och att man får cancer kan inte sägas bero på bara en sak, t ex kosten. Det skulle säkert vara värdefullt om människors livsstil kunde förändras från stillasittande till rörlighet, från mindre söt och fet mat till mer grönsaker, från övervikt till normalvikt. En uppgift som redan Folkhälsomyndigheten arbetar med.
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Förebyggande

Undersökning

2019-06-19
Hej! Jag har nyligen varit på 3 årskontroll både mammografi och ultraljud ua. När jag hittade en förstorad körtel i armhålan för tre år sedan visade mammografi ingenting utan det var på ultraljud man hittade den direkt. En 2cm med spridning till körtlarna i armhålan. Opererad med en tårtbit och alla behandlingar inkl. Tamoxifen. Läkarna sa att pga många körtlar i mina bröst gjorde man även ultraljud på årskontrollerna. Jag bor i Västra Götaland och ska nu återgå till den vanliga mammografi vartannat år men utan ultraljud. Hur kommer jag att kunna lita på enbart mammografi? Är jätteorolig. Det området kring ärret är väldigt hårt och knöligt. Vet att det är vävnad men hur ska jag kunna avgöra själv att det inte finns något där och vänta i 2 år på nästa mammografi?! Tacksam för lite råd!
Visa svar
Svar:
Hej! Din tumör syntes alltså inte med mammografi? Hur upptäcktes den, var det också med ultraljud? Om bröstcancern var osynlig med mammografi tycker jag att din uppföljning måste välja en annan undersökningsmetod som komplement till mammografin. Mammografi hittar ju de allra flesta bröstcancrar och i synnerhet mikroförkalkningar, som är viktig information, syns ju sällan med ultraljud.
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Undersökning

Förebyggande vård

2019-06-19
Jag känner smärta i min bröstregion. Jag ringde till min doktor och de gav mig telefonnumret på bröstmotagning i Stockholm (Karolinska). Jag tror att jag kan känna en klump, men jag är inte säker. Jag vet inte hur en tumör känns. Efter att ha svarat på några frågor som "är din hud varm i området?" "Har du orange hud?", "Har du vätskor som kommer ut ur ditt bröst?"Jag fick ett möte den 25 oktober. Om det upptäcker en tumör i tid sparar liv, varför finns det inte en plats där du kan gå om du behöver en snabb kontroll?
Visa svar
Svar:
Hej! När en kvinna ringer till en bröstmottagning får hon en mängd frågor att besvara, för att den som svarar ska kunna värdera hur snabbt undersökningen behöver göras. Det blir väldigt många telefonsamtal varje dag. Alla som ringer behöver inte göra en undersökning Frågorna är upplagda för att fånga in det som kan vara tecken på bröstcancer. Finns knöl? Vätska ur bröstvårtan? Förtjockad hud som liknar apelsinskal? Rodnad hud? knöl i armhålan? Nytillkommen knöl då du känner på bröstet? Om du tror att du känner en "klump" kanske detta, tillsammans med övriga frågor du har besvarat, inte tolkas som en farlig knöl. Att göra mammografi eller ultraljud på alla som ringer är en omöjlighet. Det skulle krävas tusentals undersökningar. Oftast är det heller inte nödvändigt. Av 100 patienter som själva kontaktar en bröstmottagning - och faktiskt blir undersökta - är det kanske 7-8 stycken som faktiskt har en tumör.
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Förebyggande vård

Hej

2019-06-19
Hi Im 37 years old and got breast cancer, I want to join to the young group acitivity , could you please inform me about it? How are all acitivities ? -Do you have any Massage Therapy and Yoga class ? Can you send me yours schedule activity please? Best regards Mahsa
Visa svar
Svar:
Hello Mahsa! In which city are you? Have you had surgery here in Sweden? The activities you are asking about can vary between different hospitals. I suggest you get in contact with the department of surgery (or Bröstmottagning) at your hospital. There should be information pamphlets concerning "young cancer patients" groups. . Massage and yoga is usually not on the agenda - but those activities are of course available anywhere and for everybody, not specifically cancer patients.I think most "hospital arranged" activities consist of get-together-meetings. Sometimes rehabilitation weeks with physical exercise, dancing, spa etc are organised.
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hej

Ang ibland indragen bröstvårta

2019-06-19
Hej! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig att svara på en fråga. Hade varit jätte tacksam. Jag är 32 år gammal och min vänstra bröstvårta har börjat dra sig inåt emellanåt så det blir som ett ”hål” på bröstvårtan. Det händer speciellt om jag fryser eller har något som sitter tight över brösten. Men sen åker bröstvårtan utåt igen och ser ut som normalt. Är detta något jag ska kolla upp eller kan det blir såhär? Tänkte eftersom bröstvårtan åker ut igen när jag inte fryser. Om det är cancer... åker bröstvårtan ut igen eller är den indragen hela tiden? Jag va på mammografi för 1 års sedan pga smärta i bröstet men då såg allt bra ut.
Visa svar
Svar:
Hej! Bröstvårtan krymper lite när den blir kall och kan då bli lite indragen. Om den ser helt normal ut och inte är indragen när den är varm är det inget att oroa sig för Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ang ibland indragen bröstvårta

Alternativ till Tamoxifen

2019-06-19
Hej! I våras upptäckte jag en knöl i mitt bröst som visade sig vara cancer och genomgick operation i maj. Analysen av de tre borttagna lymfkörtlarna visade att tumören var av elak sort (poäng åtta på den niogradiga farlighetsskalan), men några tecken på spridning kunde inte ses. Jag har sedan dess genomgått cytostatikabehandling i förebyggande syfte (EC tre gånger och paclitaxel nio gånger) utan några värre biverkningar. Tumören har f.ö. beskrivits som invasiv lobulär cancer av storleken 18 x 10 mm, utpräglat hormonkänslig (90 – 95 %), Ki 67 23 – 27% men inte HER2-positiv. Den var, enligt läkaren, trots att den lokaliserats, svår att se på mammografin. Läkaren har informerat mig om att denna typ av tumör ”brukar komma tillbaka” och att den då ”gömmer sig och är svår för oss att upptäcka”. Jag har uppmanats att vara uppmärksam på ev. knölar och märken på kroppen i fortsättningen, något som känns rätt vanskligt, måste jag säga. Enligt planen ska jag inom kort också genomgå 15 strålbehandlingar plus fem år på hormonsänkande tabletter. Jag vore tacksam för svar från er erfarna specialister på två frågor som jag nu funderar på: det är inte planerat någon mätning av östrogennivån i min kropp – borde inte det göras? Jag vet inte vad som är normal nivå och till vilken nivå som hormonet nu bör sänkas. Jag tänker att om jag skulle få besvärande biverkningar av behandlingen, finns ju annars inget utgångsvärde att jämföra med om en ev. förändring av behandlingen skulle bli aktuell. Eftersom de hormonsänkande medlen har en hel del biverkningar undrar jag också om jag inte skulle kunna göra något mer för att hjälpa kroppen att hålla nere östrogennivån. Jag är 66 år och ”behöver” exempelvis inga hormonproducerande bröst eller äggstockar längre. För mig låter det som en god idé att helt sonika låta ta bort dem. Livmodern tog jag p.g.a. myom bort redan i fyrtioårsåldern. Om det hör till saken, kan jag nämna att jag är en magerlagd person (47 kg), tämligen vältränad, har inga sjukdomar och tar inga mediciner för övrigt. Jag har kunnat konditions- och styrketräna utan problem under cytostatikabehandlingen och har inte känt av någon trötthet. Tackar på förhand för svar! Vänligen Eva Larsson
Visa svar
Svar:
Hej Man kan absolut inte säga att en tumör av detta slag brukar komma tillbaka! Den kan komma tillbaka men sannolikheten att den inte gör det är större än risken att den gör det. Du behöver inte kontrollera hormonnivåerna Du är mager och 66 år. Du får antagligen en aromatashämmare. Den gör dig i stort sett österogenbefriad. Jag hoppas att du inte känner dig oroad för återfall. Du har fått en bra behandling och du har ett bra skydd av den kommande hormonbehandlingen Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Alternativ till Tamoxifen

Livet efter behandling

2019-06-19
I januari i år började jag min cytostatikabehandling mot trippelnegativ bröstcancer. I juni gjordes bröstoperationen och efter det strålades jag. Jag var klar i juli-/augustiskiftet. Jag är lärare och började att arbeta på 25% i en knapp månad (augusti). Läkaren som sjukskrev mig har jag inte träffat under min behandling. Jag träffade sedan ännu en läkare som jag inte träffat förut och hon fortsatte min 25% sjukskrivning en halv månad (halva september) och sedan 50% resten av september. Jag tog sedan kontakt med onkologen i Helsingborg för att be om förlängning av sjukskrivningen. Utan att överhuvudtaget prata med mig minskade läkaren sjukskrivningen fr o m november månad med 25%. Hon har dessutom kryssat i rutan att hon förväntar sig att jag ska vara fullt återställd fr o m december månad. Jag sade redan då att jag inte trodde att det skulle fungera då mitt absoluta max då och just nu är 50%. Jag ska i mitt arbete kunna vara alert med eleverna och deras föräldrar. När jag har jobbat mina 4,5 timmar/dag får jag uppbåda min sista koncentration och ork för att kunna köra hem och sedan är jag helt slut för dagen. Ska det vara så? Vad ska jag göra? Jag har bett läkaren kontakta mig men det har hon inte gjort. Snart är november här och jag känner mig stressad och pressad. Jag vet att ni kanske inte kan göra något men ni kanske kan ge mig ett råd. Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej Det är verkligen tråkigt att höra att du möts av en sådan bristande förståelse och det verkar som du inte har någon fast bra ansvarig läkare. På min arbetsplats har vi möjlighet att remittera våra patienter till vår psykosociala avdelning. En del av våra patienter sjukskrivs av psykiater där- man kan säga att det är en del av den rehabilitering man har rätt till. Du kan väl höra om det finns något liknande i Helsingborg! Annars har du rätt till läkarbesök på kliniken hos onkolog eller kirurg. Ge inte upp!! Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Livet efter behandling

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Vad funderar du kring?

Skickar fråga

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss