Visar 10 av 6055 träffar

Anastrozol eller Letrozol

2019-10-01
Vilket läkemedel är att föredra vad det gäller verkan respektive biverkningar?
Visa svar
Svar:
Hej det är ingen säker skillnad mellan de två preparaten- det betyder att som har samma biverkningar- framförallt ledbesvär och torra slemhinnor MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Anastrozol eller Letrozol

DCIS

2019-10-01
Hej. Fick diagnos DCIS kärngrad 2 i mars månad. Blev opererad och där det visade sig att de var mer än de såg på mammografin. Det var en snäv marginal och kärngraden var 3 och blev en operation till. Är nu under strålbehandling 15 ggr. Ska få gå på mammografi 1 ggr/ år i 5 år. Är nu orolig om de kommer se allt eftersom de inte såg det andra via mammografi.
Visa svar
Svar:
Hej Din fråga är relevant- det var större område med cancer in situ än man trodde och det skapar givetvis viss oro inför enbart kontroller med mammografi. Det är dock så man gör för det mesta. Ibland kompletterar man med ultraljud men ibland hjälper inte ultraljudet- det händer att det inte ger någon information om en DCIS kommit tillbaka. I utvalda fall gör man MR som visar det mesta. Problemet med MR är att det tar tid, är dyrt och resuskrävande. Tala med din doktor om din oro ! MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
DCIS

Hormonbehandling

2019-10-01
Hej! Vad gör hormonbehandlingen? Skjuter den upp min återfallsrisk eller tar den dö på cancerceller?
Visa svar
Svar:
Hej Hormonbehandlingen minskar risken för återfall med ca 40 % förutsatt att man har haft en hormonkänslig tumör. Det är en oerhört viktig behandling för kvinnor med bröstcancer och har förbättrat prognosen avsevärt. Den fungerar så att den "tar död " på eventuella kvarvarande tumörceller MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Hormonbehandling

Diep operation

2019-10-01
Hej, P.g.a. Brca 1 Diep-opererade jag båda brösten förra. 1 vecka sedan. Allt har gått bra och jag har kommit hem. Min fråga är om mina bröst blir mindre efter ett tag. Dom är enorma i mina ögon men jag går ut ifrån att det är svullnad och liknande?Dom hänger väl till sig? Kirurgen nämnde vid ett förberedande samtalat slutresultatet skulle bli något mindre än dom jag hade, men som det ser ut nu känns det långt borta! Vänliga hälsningar Maria
Visa svar
Svar:
Hej När det är nyopererat är det svullet och svullnaden minskar succesivt. Jag är ju inte plastikkirurg så jag har svårt att svara på din fråga om bröstens storlek efter att svullnaden lagt sig. MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Diep operation

Vävnadsprov

2019-10-01
Jag har idag varit och tagit ett vävnads prov på mitt bröst. Fick stanna kvar och träffa en kirurg samma dag. Min fråga är hur säkert är hans svar till mig att det ser bra ut så här långt men du får slutgiltiga svaret om en vecka. Så därför ”behandlas” du som cancerpatient. Ska jag vara orolig?
Visa svar
Svar:
Hej Vävnadsprovet är avgörande för vad man funnit i bröstet. Jag har lite svårt att tolka hans svar- det ser bra ut så här långt- någonting har man ju funnit eftersom man tagit prov. Det är bra att du inte behöver vänta mer än en vecka på svaret. Det är ju alltid oroligt att vänta på svar. MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Vävnadsprov

Oro kring återkallelse

2019-10-01
Hej jag är 44 år och efter att ha gjort en mammografi har jag nu blivit återkallad. Bilderna var ej tillräckliga för en säker bedömning. Vad menas med det? Ska nu dit nästa vecka och oroar mig över det.
Visa svar
Svar:
Hej Ja jag förstår att du blir orolig. Du har blivit återkallad och antingen behöver dom nya bilder eller så har man sett något avvikande. Kanske behöver man ta ett cellprov. Du får höra när du kommer MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Oro kring återkallelse

Fundering kring antihormoner...

2019-10-01
Hej! Liksom tidigare undrande vill jag veta av onkolog hur behandlingsresultatet blir i procent om jag INTE väljer tamoxifen. Jag är 56 år, drabbades av lobulär tumör, östrogen positiv progesteron negativ. Storlek 0, 9/1,0 cm medelsvår. Ingen ärftlighet Inget annat Ingen spridning till lymfkörtlar. Jag har tagit östrogen plåster några år samt haft hormonspiral i många år. Opererades enligt tårtbit och strålades 15 ggr. Anledning till att jag undrar är att jag upplever negativa biverkningar som är tveksamt om jag kommer att mäkta med i fem år... Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Det saknas lite uppgifter men du har mycket god prognos även utan hormonbehandlingen. Den förbättrar prognosen med ca 2 % förutsatt att det var en lågproliferativ tumör grad II MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering kring antihormoner...

Antihormonell behandling

2019-10-01
Hej Bröstopererad våren 2017. Är 76 år nu. Först ätit Letrozol. Blev för svårt med dem. Nu äter jag Exemestan. Har svåra besvär även nu med dem. Ont i fötterna, stel i kroppen, dålig aptit. Men det svåraste är depressionen jag har av dem, ingen ork, brist på energi. Nu vill onkologen byta till Tamioxfen vilket jag är tveksam till. Har läst att dessa kan ge blodpropp och lungemboli. Jag medicinerar mot högt blodtryck och hypertyreos. Vågar jag trots detta prova Tamioxfen? Fick ha ett uppehåll med Exemestan i 14 dagar och följden blev att andra veckan blev jag lite gladare och orkade lite mer. Jag äter också Mirtazapin för depressionen.
Visa svar
Svar:
Hej Tamoxifen är ett bra alternativ om man inte tolererar aromatashämmare. Om patienten aldrig haft blodpropp och eller lungemboli så brukar man utan problem ge tamoxifen. Det är ingen kontraindikation att du har högt blodtryck men givetvis bra om blodtrycket ligger på en bra nivå med dina mediciner. Tamoxifen brukar inte ge ledvärk. MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink

Elisabet Lidbrink

Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Antihormonell behandling

Rädd

2019-07-15
Hej. Jag är 19 år gammal och är ständigt rädd för att jag kommer få cancer. Jag ska prata med en psykolog då detta påverkar min vardag något enormt. Min mamma hade bröstcancer men den var så extremt liten och opererades bort utan att ha spridit sig. Betyder det att jag också kommer få bröst cancer? Behöver jag gå runt och ständigt vara rädd och få panikattacker? Jag gick in på Cancerfonden.se och blev så glad av alla positiva nyheter om ny forskning och har garanterat märkt att nyheter osv gärna bara tar upp det negativaste.
Visa svar
Svar:
Hej! De flesta som får bröstcancer har nog ingen släkting med samma diagnos. Om flera släktingar haft bröst- och/eller äggstockscancer väcks tanken på eventuell ärftlighet, liksom om någon av de insjuknade släktingarna varit ung (kring 35 eller yngre) vid insjuknandet. Prata med din mamma, först och främst om din oro men också för att få veta lite mer om släktingarna. Din mamma har säkert fått just dessa frågor när hon fick sin diagnos. Du kan höra av dig igen om du vill, när du vet lite mer. Så här långt tycker jag absolut inte att du ska behöva oroa dig!
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Rädd

Olika cancer i tumör och metastas?

2019-06-19
Om man har fått diagnos bröstcancer med lymfkörtelmetastas, kan det vara en sort i bröstet och en annan i lymfkörtel?
Visa svar
Svar:
Det är oftast samma cancer i lymfkörtelmetastasen som i bröstet, men ibland sker en förändring av tumörens egenskaper när den metastaserar, alltså sprider sig till lymfan eller andra delar av kroppen. Det är alltså tänkbart att metastasen är HER2-negativ om ursprungstumören är HER2-positiv och tvärtom, eller att ursprungstumören är hormonkänslig medan metastasen inte är det. Det vanligaste är att det inte är någon större skillnad. Hittills har det inte varit en regel bland patologklinikerna att analysera metastasens egenskaper på samma sätt som man har analyserat ursprungstumören i bröstet. Dock pågår nu en studie för att ta reda på i hur stor utsträckning metastasen faktiskt har andra egenskaper. Det skulle ju kunna resultera i att patienten får en annan efterbehandling, så det kommer att bli en viktig information.
Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Olika cancer i tumör och metastas?

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss