Visar 10 av 6040 träffar
2019-06-19
Hej
Jag har under ett halvår behandlats för trippelnegativ bröstcancer. Fick igår veta att den ändrats(?) och blivit hormonkänslig. Jag ska därför börja ta tamoxifen. Har läst att man inte ska ta den om man har risk för blodpropp och då min pappa haft propp sa jag detta till läkaren. Han sa att det var inga problem utan jag kunde ta den. Läste om flera tjejer som inte fått den då deras föräldrar haft blodpropp. Nu blir jag ju orolig över vad som gäller egentligen... Ska man äta tamoxifen när man har förälder som haft blodpropp?
Hej
Jag förstår att du kan känna dig lite förvirrad. Om kvinnan själv haft blodpropp skall man inte ge tamoxifen. Om en förälder haft blodpropp så varierar det lite hur man gör. Om man har en postmenopausal kvinna så väljer man direkt att ge aromatashämmare. Om man har en premenopausal kvinna kan man inte ge aromatashämmare om man inte samtidigt ger zoladex och det blir en mer jobbig behandling. Det finns ett blodprov (APCresistens) man kan ta för att se om patienten har en ökad proppbenägenhet- det kan du be om. Om det provet är ok kan man överväga tamoxifen för dig om behandling med zoladex och aromatashämmare inte är aktuell.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Tamoxifen-risk för blodpropp2019-06-19
Min FEC-behandling avbröts efter en gång. Jag blev oerhört sjuk och vårdad inneliggande på sjukhus. Men efteråt behandlas detta som luft. Händer o fötter samt svår värk är inget ngn vill ta till sig. Sorgligt
Hej
Så tråkigt att höra att du blev så dålig av FECkuren. F står för 5 Fluorouracil ett läkemedel som enstaka personer inte tål på grund av DPD brist. Biverkningarna kan då bli fruktansvärda med svår diarre och svår slemhinnepåverkan och även hudpåverkan. Självklart måste man analysera patientens biverkningar och absolut inte nonchalera dem. I Stockholm ger vi inte längre FECkurer, vi har helt enkelt tagit bort Fluororuracil och ger bara EC för att undvika svåra biverkningar. Tala med din doktor om det inträffade ! Jag hoppas att du får till ett vettigt samtal
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar DPD-brist vid FEC-behandling2019-06-19
Hej, jag funderar mycket på min risk för återfall - metastaser.
Mastekomi och axillutrymning invasiv Lobulär cancer,BRE 6
45 mm stor, ER/PR 100%, KI <10%, hercepTest 1+ makrometastas i sentinel node.
Min behandling blev strålning 25 gånger bröst,thoraxvägg och axill.
Zoledronic i 3 år 2 gånger per år. Letrozol i 5 år ev 10.
Jag är nu 61 år var 58 när cancern upptäcktes.
Ökar risken för återfall för mig med åren? Kan vara svårt att svara på men hur stor är risken
för återfall för mig?
Hur mycket hade risken för återfall minskat med cytostatika?
Med vänliga hälsningar
Hej
Det som ändå var bra med din tumör var att den var starkt hormonkänslig och att Ki 67 var lågt dvs den var långsamväxande. Det som var sämre var att tumören var stor och att du hade en makrometastas. Risken för återfall minskar avsevärt om du klarar av hormonbehandlingen i tio år. Cytostatika hade minskat risken för återfall med ca 20-30 %. Risken för återfall minskar med tiden och det var 3 år sedan du diagnostiserades med brösttumören. i nuvarande situation estimerar jag risken för återfall med ca 30%.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Risk för återfall2019-06-19
Op hormonell bc 2014. Äter fortfarande Tamoxifen. Är BRCA1 bärare.
Har gjort bilateral mastektomi med Diep lambå rekonstruktion 2016.
2017 opererade de bort en del fettvävsnekroser. Nu på sista besöket upptäcks två nya knölar, har gjort ultraljud och biopsi och väntar på svar. De tycker att det ser ut som fettväv.
Min fråga: Kan man få ny bröstcancer när man tagit bort brösten?
Hej
Man kan få ett lokalt bröstcanceråterfall även om bröstet är bortopererat i sin helhet. Det finns alltid några bröstceller kvar och i och med det finns en viss men dock mycket låg risk för återfall i området. Fettvävsnekroser är hårda knölar som ofta uppstår efter rekonstruktiv kirurgi och det verkar vara det du har
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Nya knölar2019-06-19
Hej!
I mars 2018 opererade jag bort en cancertumör i bröstet, och i juni/juli fick jag 20 strålbehandlingar. Den upptäcktes i tid och prognosen var god. Jag mådde ganska bra, var trött och lite nedstämd under en period. Började arbeta heltid i augusti, men det gick sådär, var så trött, somnade på rasten på jobbet, fick gå hem tidigare för att sova. gick till läkaren , och fick jobba 75% i två månader, så i mitten av oktober gick jag upp till 100% igen. Det funkade bra ett par veckor.
Nu är jag tillbaka där jag var innan, jobbar och sover, totalt energilös, har konstant ont i bröstet, vaknar ofta på natten av att jag ligger fel, och det värker. Jag gör min massage och sjukgymnastik som jag skall. Är detta något som drabbar fler? Jag älskar mitt jobb ( jobbar med 6-8- åringar på en skola), men blir helt frustrerad av tröttheten, gråter ofta, och tappar humöret.. ( inte riktigt jag)
Känner mig onormal, det gick ju bra ändå, finns ju så många det går sämre för.... Vad skall jag göra??
Mvh // Linda
Hej
Tråkigt att höra att du mår så dåligt. Du måste prata med någon klok person om detta så att du får hjälp. Du skriver inte om du står på antihormonell behandling. Sådan behandling kan ge biverkningar som man kan lindra på olika sätt. Det är många medsystrar som sviktar under en period efter att dom fått diagnosen bröstcancer specielllt det första året efter diagnos. Tag kontakt med din läkare som då kan bedöma om du behöver en remiss till en psykosocial konsult eller om andra åtgärder behövs Betrakta dig inte som onormal!
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Tiden efter2019-06-19
Har gjort mastektomi på höger sida för drygt fyra år sen. Vill göra det på vänstra bröstet oxå, stör mig så på att ha det kvar. Vill inte göra rekonstruktion, finns det nåt sätt? Ingen verkar vilja göra det förutom om man vill byta kön, det vill jag inte.
Hej Emma
Förut var det inte några problem med att ta bort ett friskt bröst när patienten så önskade. Numera är man åtminstone I Stockholm mycket restriktiv med sådana operationer. Det görs bara på de som har hög risk för cancer i bröstet( de som har genmutation) Jag har haft några enstaka patienter som betalt själva för mastektomi och gjort det privat ( Sophiahemmet i Stockholm) Jag tror min patient betalade mer än 30000 för ingreppet
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Mastektomi2019-06-19
Hej!
Mitt vänstra bröst opererades för DCIS av grad II för tre veckor sedan. Kirurgen informerade mig att man i Uppsala och i Göteborg inte serstrålning som absolut nödvändig i dessa fall medan onkologen hävdar att det är gängse metod och tar stöd i nationella vårdprogrammets riktlinjer samt i cancercellernas struktur: mikrokapillära.
Dett skapade oro hos mig, delvis för att jag är rädd för strålningens effekter, och önskar slippa dem, delvis för att vårdgivaren blottar sina inre stridigheter. Om de är oense i denna fråga har de kanske varit det i tidigare faser.
Hur ska jag förhålla mig till allt detta?
Vänligen
Jag
Hej
De flesta som opereras för DCIS erbjuds strålbehandling. Det står i Nationella vårdprogrammet vilka som man inte rekommenderar strålbehandling till. Det som avgör är storlek på tumör, grad och marginaler.
Du har inte angivit storlek och marginal men du har skrivit att tumören var grad II( en faktor som talar emot strålbehandling)) Jag kan föreställa mig att din tumör var i gränslandet mellan om man skall eller man inte skall strålbehandla. Mitt råd är ändå att du talar med din onkolog igen, det är ju onkologen som trots allt vet mest om strålbehandling. och onkologerna brukar följa det nationella vårdprogrammet
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Strålning inte nödvändig?2019-06-19
Hej, Tamoxifen och Zoladex bidrar ju till att sänka östrogennivån i kroppen och äggstockarna. Behöver man fortsätta med preventivmedel eller påverkas fertiliteten av dessa preparat?
Om man bara tar tamoxifen måste man samtidigt ha skydd mot graviditet. Zoladex är en effektiv prevention mot graviditet. Zoladex gör så att äggstockarna inte är aktiva. Ägglossning sker således ej
Med vänlig hälsning, Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Tamoxifen och Zoladex2019-06-19
Hejsan,
Hur känns en typisk cancerknöl? Jag har själv fått som en förhårdning i mitt högra bröst, den är avlång, smal, ganska liten och relativt hård, men inte stenhård. Jag är medveten om att det skulle kunna vara ofarligt, som vanlig bröstvävnad eller en fibroadenom, men jag är ändå orolig. Jag är trots allt endast 16 år gammal så det är troligen inget farligt, men det som oroar mig är att jag började med p-piller för ungefär 4 månader sedan. Jag är medveten om att det ger en ökad risk för bröstcancer och i samband med att jag har den här ”förhårdningen” så blir jag lite hypokondrisk. Kan bröstcancer utvecklas under såhär kort tid, utav bara p-piller utan några ärftliga faktorer?
Hej
Du behöver inte vara orolig för bröstcancer och du behöver inte heller oroa dig för att du tar p-piller. Även om P piller ger en viss men dock mycket liten risk för bröstcancer behöver man inte oroa sig om man är 16 år. I den åldern förekommer inte bröstcancer och P piller är en bra lösning för att slippa en oönskad graviditet. En hård knöl i bröstet kan vara ett fibroadenom- en godartad knöl- ibland är det en cysta dvs ett hålrum fyllt av vätska- också ofarligt
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Orolig2019-06-19
Går på skelettstärkande dropp sedan 4 år tillbaka de första 3 år varje månad. Det sista året var 3 månad. Hur mättat är skelettet och hur stor frakturrisk är det pga att det blir för hårt? Ska man minska dosen ytterligare?
Hej Bra fråga- det är bra att du bara får det var tredje månad efter att ha fått det en gång i månaden i tre år. Endokrinologerna brukar rekommendera att man gör ett uppehåll med behandlingen när den pågått i 4 år. Om sjukdomen är stabil och om skelettmetastaserna är sklerotiska (vita täta) och om du inte har ont kan man avstå från zoledronsyra i förslagsvis ett år och beroende på symptom och utveckling av metastaser återstarta behandlingen i ett senare skede.
MVH Elisabet Lidbrink
Elisabet Lidbrink
Överläkare och onkolog, Radiumhemmet, Karolinska Sjukhuset, Stockholm
Dölj svar Skelettmetastaser