Visar 10 av 353 träffar
Hej, jag fick vetskap om en CTS 5 kalkylator som ska ha utformats utifrån stora, välgjorda studier. Är detta ett verktyg ni brukar använda när ni fattar behandlingsbeslut så som huruvida AH behandling ska fortsätta efter 5 år? Skulle ni göra det med värdet 9,8 som jag tagit fram i mitt fall?
Hej, ja det stämmer. Vissa kvinnor har nytta av förlängd behandling med antihormonella mediciner, men behandlingen kan vara jobbigt med biverkningar som påverkar livskvaliteten. CTS 5 kalkylatorn använder vi för att skatta risken för sen återfall i bröstcancer och därmed indirekt tilläggsvärdet av 5 ytterligare år med antihormonell behandling, särskild för kvinnor som har gått genom klimakteriet. Samtidigt är det en helhetsbild som vi använder när detta diskuteras med patienter, och brukar vi även ta hänsyn till ålder, biverkningar och eventuella andra sjukdomar.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar CTS 5Hej,
enligt min vårdplan har jag haft en duktal tumör på 16mm, mikroskopisk grad 3, en spridning till lymfkörtlarna, 4 uttagna varav 3 innehöll cancerceller. Tumören var hormonkänslig (östrogen, progesteron), tillväxttakt 50%. Jag har nu fått cellgiftsbehandling (3 EC, 9 paklitaxel) och påbörjat min strålning (5 gånger av 15 gjorda) samt i snart 3 veckor intagit anastrazole ( som jag ska ta i minst 5 år). Jag ska också få skelettstärkande behandling. I den rekommenderade tilläggsbehandlingen står också at jag ska få ABEMACICLIB --> IMMUNTERAPI. Har nu fått kallelse till onkologen 12 dagar efter att strålningen är avklarad. Trodde i min enfald att det skulle vara över efter strålningen och att jag då endast skulle medicinera med anastrazole och möjligen kunna fokusera på att hitta vägen tillbaka till mig själv. Nu är jag orolig ör att det där med abemaciclib innebär ytterligare piller. Min fråga är; kommer jag vid återbesöket att behöva mer medicin utöver anastrazolen?
/Lena 68 år
Vad innebär Abemaciclib -> Immunterapi?Hej, jag tar nu Letrozol och väntar på analyssvar efter min operation. Det är möjligt att jag behöver cytostatika. Jag förstår inte skillnaden på cytostatika och atomatashämmare. Båda ska väl döda cancerceller? Så varför behövs båda?
Hej.
Jag ska försöka förklara kortfattat:
När målet med den medicinska onkologiska behandlingen är att sjukdomen inte ska komma tillbaka ger vi olika mycket behandling, beroende på bland annat tumörens stadium och biologi, tex cytostatika och antihormonell behandling (tex Letrozol)).
Östrogen kan stimulera tillväxt av hormonkänsliga bröstcancerceller. Vid en hormonkänslig bröstcancer är antihormonell behandling en viktig del. Eventuellt kvarvarande cancercellers tillväxt hämmas genom att hämma östrogenproduktionen eller blockera östrogenreceptorn. Biverkningarna är ofta mildare än cytostatika och behandlingen pågår 5-10 år.
Cytostatika kan användas oavsett vilken biologi bröstcancern har. Med cytostatika påverkas olika delar i cellen tex DNA och bidrar till att celldelningen hämmas och cancercellen dör. Den behandlingen är kraftfull och ger mer biverkningar och därför ges ges behandlingen oftast i 4-6 månader.
Genom att ibland kombinera både cytostatika och antihormonell behandling kan prognosen förbättras. Ibland är prognosen lika bra utan cytostatika och då ger cytostatika inte något mervärde utan "bara" risk för mer biverkningar.
Hoppas att det klarnade lite.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Skillnad på behandling1. I vilken ordning brukar man ge cytostatika, vid spridd BC t.ex Halaven,EC, Paclitaxel. Vad är praxis?
2.Vad innebär smärtstillande strålning?
Hej. Det är lite olika i vilken ordning man ger cytostatika vid spridd sjukdom. Ofta börjar man med EC eller Paklitaxel, men det beror också på vilken biologi cancern har och om man fått någon behandling tidigare.
Vid hormonkänslig, Her2-negativ, sjukdom börjar vi ofta med antihormonell behandling i kombination med CDK4/6-hämmare. Vid annan biologi kan det bli aktuellt med annat komplement till grundbehandlingen - det är en ganska komplex fråga att ge ett allmänt svar på. Praxis beror alltså på situation och biologi.
Smärtstillande strålbehandling innebär att man ger en enda dos som är ganska hög (oftast) mot ett område tex i skelettet där det finns en metastas som ger smärta. Tumörbördan i området minskar och smärtan likaså. Ger ofta effekt, men hur länge den håller i sig varierar.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Har två frågorHej, jag opererades den 19/4 för bröstcancer en bröstbevarande operation där en 2,2 mm stor tumör togs bort samt en del av området omkring. Även 1-3 lymfkörtlar där jag nu fått veta att de innehöll cancer celler.
Min diagnos är:
Invasiv cancer NST grad 2, 22 mm. DCIS inom tumörområdet. ER 99%, PR 70%, Ki67 13%. HER2 2+. ISH negativ. Metastas i en av en sentinel node.
Det är en sämre prognos än läkaren uppskattade från start och som jag läst mig till får endast ca 10% den bröstcancertypen. Ska träffa onkolog den 17/5 men önskar mer info innan dess samt prata med någon med erfarenhet och kunskap om behandlingsplan mm.
Hej tyvärr har din fråga blivit liggande, jag hoppas att du nu efter ditt läkarbesök har fått ökad klarhet i din situation och vilken behandling som planeras.
Niklas Loman
Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.
Dölj svar Funderingar kring behandlingHej,
Jag har trippelnegativ bröstcancer och har behandlats med cytostatika innan operation. Jag har nu gjort en mastektomi. Man såg då att det fanns kvarvarande cancerceller i bröstet samt i 2 av 4 portvaktskörtlar. Jag fick då göra en axillutrymning där man tog ytterligare 7 körtlar, av dessa var det metastaser i 2 samt en med mikrometastaser. Pga av detta får jag nu strålning i tre veckor och ska sedan äta capecitabine 150 mg i 6 månader. Jag har förstått att återfallsrisken är ganska hög för mig och har läst att immunterapi kan minska återfallsrisken. Jag undrar därför för vilka patienter Immunterapi kan bli aktuellt? Skulle det kunna vara aktuellt för mig?
Vänliga hälsningar
Det kunde ha varit aktuellt från början i ditt fall om det är som du beskriver. JAg tänker att du kunde ta upp frågan nu med din läkare. Kanske fanns det ett skäl till att man inte gav dig det från början. Ett skäl som inte framgår av din fråga. Om det bara var att man inte infört det i din region då, tycker jag man kunde fundera på att göra det nu.
Niklas Loman
Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.
Dölj svar Funderingar kring immunterapiHej
personalen på min mammas äldreboendet har upptäckt en stor knöl i mammas bröst. Nu har min 95- åriga mamma fått kallelse till KS för mammografi. Om det skulle visa sig vara cancer hur behandlar man en hjärtsjuk äldre kvinna, operation verkar riskfyllt, strålning kommer hon nog inte orka med, cellgifter är kanske inte heller okej för henne med nedsatt aptit och depression. Själv säger hon att det är nog inget farligt och vill inte gå på undersökning. Jag kan inte tvinga henne, försöka övertala förstås. Känner också att mamma vill inte veta och skulle det visa sig vara cancer så tappar hon den lilla livslust som nu finns.
Orolig dotter
behandling av äldreHej!
Hade tänkt nöja mig med 5 års behandling med Letrozol, men dosreducering av EC100 x 3 till 100+90+90 och Docetaxel100 x3 till 75 x 3, på grund av biverkningar, har fått mig att fundera. Betyder dosreducering att återfallsrisken ökar, eller ger biverkningarna en fingervisning om att reducerad dos ger tillräcklig effekt? Detta med tanke på ifall jag blir erbjuden 2 år till av Letrozolbehandling.
Tack på förhand!
Dosreducering av cytostatika vs återfallsriskSåhär står det i min journal: Man har hittat multifokal invasiv duktal cancer mätande 38 x 30 mm. Icke radikalt opererad med DCIS grad 3 mätande 49 x 42 mm. Elston 8 grad 3. ER 100%, PR 70%, HER2 0. Ki-67 40%. 1 sentinel node med metastas, ingen periglandulär växt. Vid dagens rond rekommenderas ytterligare kirurgi, första hand i form av mastektomi och axillutrymning. Därefter adjuvant behandling med Docetaxel x 3, EC x 3, strålbehandling mot bröstkorgsvägg och samtliga lymfkörtelstationer samt endokrin terapi i 10 år.
VAd som är mycket eller litet,, stor eller liten risk ligger ju i betraktarens öga. JAg kan ge dig en siffra, vet inte om det hjälper dig. Risken för återfall är lägre än chansen att du inte kommer att råka illa ut. Med de uppgifter du anger blir sannolikheten för att du inom 5 år råkar illa ut av din bröstcancer ca 10 %, risken hade varit drygt dubbelt så stor utan den behanlding du genomgått (cytostatika) och genomgår (hormonbehandling).
Niklas Loman
Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.
Dölj svar Fortsättning..Hej,
Hur lång tid är acceptabel väntetid från mastektomi, (1 bröst) till start av mdk rekomendation "adjuvant behandling:Planering
EC 100 x 3, Docetaxel 80-100 x 3.
Strålbehandling mot toraxväggen 40
Gy/15 fraktioner. Endokrin terapi 5 år."?
Är alltså opererad 16/3 2023. Tycker det är lång tid till 1sta inbokade besök hos onkologiavdelningen 9/5.... ? Vad är rimligt? På förhand tack.
JAg håller med om att det låter länge. Inom en månad är en lämplig målsättning om det inte finns speciella omständigheter.
Niklas Loman
Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.
Dölj svar Väntetid ???