Visar 10 av 155 träffar
Hej!
Jag diagnosticerades med bröstcancer juni 2024. En tumme i bröstet, ER pod, Ki67 högt, HER neg. Makrometastas 2,1 mm i 1 av 3 sentinel nodes. Har genomgått op, cyt och strålning fram till febr 2025. Sen i mars står jag på Letrozol och Kisqali. Kisqali har flera gånger fått pausats pga låga neutrofiler. Under dessa veckor är jag betydligt piggare, orkar träna och arbeta ganska bra. Några dagar efter att jag börjat nästa kur är jag trött och orkeslös igen. Sitter mest, orkar inte ta mig ut i trädgården eller skogen som jag annars älskar. Är sjukskriven 50% pga tröttheten och kognitiv påverkan m glömska och koncentrationssvårigheter. Samlivet med min man lider sen jag började med dessa tabletter. Jag får smärtor vid försök till samlag trots Blissel och rikligt med glidmedel. Har fått remiss till gynekolog för att kolla att det inte är något annat men jag är rätt säker på att det är biverkan av behandlingen. Jag är postmenopausal sen 4-5 år tillbaka ska jag nämna. För ca 5 veckor sen fick jag också smärtande, svullet och värmeökat knä. Jag provade med NSAID i 2 veckor med lite effekt, besvären försvann inte helt. När jag slutade med NSAID återkom besvären.
Mina frågor:
Finns det något ytterligare att göra mot de torra slemhinnorna i underlivet?
Kan ledbesvär pga behandlingen komma flera månader efter behandlingsstart? Eller ska jag utgå från att det är något annat och söka hjälp av fysioterapeut på HC?
Vad är sannolikheten att minnet och mentala orken kommer tillbaka? Just nu har jag svårt att se att jag ska klara att gå upp i arbetstid till 100% den närmsta tiden.
Hej. Vad bra att du fått remiss till gynekologen, den borde kunna ge tips och råd. Jag vet inte om du läst Bröstcancerförbundets broschyr "Ta hand om din lust". Där finns också lite tips och råd för torra ömma slemhinnor, med fokus på sexlivet.
Eftersom det bara är det ena knät som är besvärligt kan det vara en god ide att kolla upp det på hälsocentralen och kanske också träffa en fysioterapeut. Ledvärken från Letrozol kan komma efter flera månader och ibland i samband med att man bytt "märke" på tabletten när ny ask har hämtats ut. Ledvärk på grund av tex letrozol brukar ofta vara mer generell i många leder, tex höfter, knän, fötter och händer.
Den kognitiva försämringen brukar successivt bli bättre men det är olika hur snabbt det går. Att försöka vara fysiskt aktiv brukar vara bra, och där får man helt enkelt utgå ifrån det man orkar och öka belastningen allt efter som. Cykling brukar vara mer skonsamt om man har besvär från knät.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Biverkningar av Letrozol och Kisqali?2016 fick jag, 38 år gammal, diagnosen hormonell bröstcancer. Ki67: 28, 3 körtlar smittade. 4 cm stor tumör. Jag fick först cytostatika, sedan masektomi, därefter strålning. Jag började sedan äta tamoxifen och fick zometa ett antal gånger, samt sprutan som satte mig i klimakteriet - har glömt namnet. Ca 1 år efter så opererade jag bort äggstockarna, så ca september 2017 så började jag äta Letrozol och har ätit det tills nu. Efter 8 år med Letrozol är nu är planen att jag ska sluta.
Jag är fortfarande mycket orolig för återfall och jag har egentligen inget emot att fortsätta behandlingen ännu längre. Finns det något evidens för att det hjälper mig med ytterligare något år Letrozol? Jag vill ta varje chans till att begränsa risken för återfall. Hjälper det att fortsätta eller är det ingen mening?
Längd på behandling med aromastashämmareHej , jag undrar om jag kan ta extra kalcium tillskott när jag har hormonbehandling med Letrozol ? Jag har avslutat cellgiftsbehandling i januari och strålningen i mars 2025 . Jag gjorde en benskörhetsmätning i februari och jag ligger på gränsen till benskörhet . Läkaren tycker inte att jag behöver nåt och att det är vanligt med mina biverkningarna (stelhet och värk i kroppen) efter mina behandlingarna och speciellt med hormonbehandling med Letrozol . Kan man ta tillskott under Letrozol? Mvh
Benskörhet och hormonbehandlingHej! Jag fick min bröstcancerdiagnos i februari 2025. Är nu opererad och strålad. Äter letrosol nu och gjorde en bentäthetsmätning i samband med att jag började medicinera. Den visade att jag har osteoporos. Bör jag få någon sorts behandling? Ska äta letrosol i fem år. Finns det risk att benskörheten förvärras under dom åren?
Undrar också om det är risk för att bli benskör av tamoxifen?
LetrosolHej igen,
Jag har tidigare ställt en fråga gällande zoladex och mätning av känsligt östradiol. Jag är själv ordinerad zoladex och Letrozol. I ett tidigare svar angående Zoladex svarade Yvette Andersson "Vi brukar också kolla östrogennivåerna regelbundet, de första 2 åren, för att säkerställa att östrogennivåerna inte är för höga - då blir behandlingen med letrozol ganska verkningslös.". Jag tycker det är jättebra och viktigt men undrar vart jag kan hitta stöd för detta. På Sahlgrenska vill man inte göra dessa mätningar. I det nationella vårdprogrammet står det "Vid ovariell suppression med LHRH-analog bör man kontrollera nivåer av östradiol (känslig) (baseline och efter 3, 6 och 12 månader)". Jag har tidigare frågat vad jag ska göra för att få likvärdig vård dvs mätning av känsligt östradiol I två år och fick då svaret att jag kan begära en second opinion men finns det något stöd där två år framgår som standard (forskning, vårdprogram eller liknande) som jag kan hänvisa til?
Känsligt östradiolHej!
Jag såg i ett svar angående Zoladex idag den 26 maj att det görs mätningar av känsligt östradiol i vart fall i två år i vissa delar av Sverige. Jag tycker detta är jättebra och viktigt men på på Sahlgrenska vill man inte göra några mätningar alls. Det motiveras med att man inte kan göra någonting åt högre nivåer. Jag tycker de åtgärder som lämnas i svaret så som kortare tid mellan implantaten eller byte av preparat är högst relevant. Finns det något som jag kan hänvisa till för att också få likvärdig vård med uppföljning av känsligt östradiol i två år?
Känsligt östradiolHej! Jag är orolig i perioder och fastnar i funderingar kring min prognos. Jag hade en lobulär pleomorf cancer där extenten var 30 och den största var 20mm. Ki 51 två stycken macro och två Micro och 8 friska som togs ut. Gjorde vid diagnos ct och svinet som inte visade något. Jag var 40 år och det var 2019. Jag fick disträ 4 ex och 4dc som gick bra. Zoledronsyra och gjort matektomi på båda brösten. Ingen gen har hittats men på grund av många i familjen så låg risken i att jag fick ta bort höger sida också. Fick andningsstyrd strålning i armhåla och bröst på vänster sida. Nu har jag ätit leteozole 5 och ett halvt år. Ligger min risk framförallt framför mig? Trodde att när jag hade en aggressiv form att den högsta risken låg de första åren. Men så har jag hört annorlunda nu. Gör leteozolen att jag skjuter upp eventuella återfall. Så när jag slutar kommer risken öka ännu mer? Jag håller en bra livsstil med träning och ingen alkohol. Är det bra om jag äter leteozole i 10 år eller längre. Ska jag byta till tamoxfien? Finns det något annat jag kan göra? Eller finns det någon annan medecin som jag bör kolla om jag skulle byta eller lägga till?
Jag vill verkligen göra allt för att det inte ska komma tillbaka. Tack för att jag fick skriva och ställa mina frågor. //Anna
Lobulär hormonell er100 pr-Hej!
Jag fick bröstcancerdiagnos i somras och genomgått cellgifter herceptin anastrozol och strålning. Startade med anastrozol i januari. Har nu ont i höfterna bilateralt, blir värre av belastning/mycket rörelse och när jag sover på respektive sida på natten. Kan det vara biverkan av anastrozol? Är det vanligt? Hur bör jag gå vidare
Tack på förhand
Höftsmärta anastrozolHej. Är 61 år. Har ätit Anastrozole i 2 år, blev diagnostiserad och fick op/stål/beh i Stockholm. Her+.
Har haft ont i höger knä, som nu ökat till mer huggade smärta och även tillkommit i det andra knät. Ont i höger axel sen i höstas, märker stor skillnad när jag tränar och inte kan lyfta lika tungt på båda axlar längre. Gäller även vid bröstövningar. När jag sover påverkas jag av lägesändringar under natten och har nästan ont hela tiden. Har också fått tinnitus, kom i höstas.
Träffade läkare igår för genomgång av dessa biverkningar, ordinerades byta till Letrozole, läkaren menade att biverkningarna kan lätta. Jag frågade hur läkare väljer mellan Anastrozole och Letrozole om båda är likvärdiga? Han kunde inte svara på det. Jag märkte dock skillnad i plånboken efter att ha hämtat ut Letrozole, 500kr dyrare! Ska inte läkare informera om det? Läser på ser sida att många får rekommendation att byta från Anastrozole till Tamoxifen. Byter jag från samma till samma?
Ska ge Letrozole en chans dock.
Har haft en del besvär med urinvägar i höstas som avhjälpts med glidmedel innehållandes probiotika och intimkräm från Aleah Care, båda från företaget Pistill, tar även Blissel. Har hjälpt mig mycket.
Tacksam för svar. Och tack för att ni finns för en "second opinion"
Byta från Anastozole till Letrozolehade 2019 Bc .vä 23mm luminal B-lik bc, 2 av 10 lymfkörtlar smittade.NGH 3 tumör m lymfovaskulär invasion. östrogen pos 100% Her 2 neg. Ki67 30%. förekomst av DCIS grad 2-3 m nekros multifokalt m största fobi 7mm.radikalt gällande invasiv tumör och in situ komponent.1 axial makrometastaser i 2 av 10 största 16mm m minimal perigandulär växt.
Gärna översatt så man förstår , är det en "allvarligare" Bc jag haft ? op-cellgift-strålning. Nu adjuvant behandling Letrozol , som jag haft mkt biverkningar av , pratade med en onkolog ssk, hon sa att jag kan göra ett uppehåll 5-6 veckor? jag är lite orolig för uppehåll, tänk om det kommer tillbaks, men samtidigt vill jag ju se om allt beror på Letrozolen. Ska göra uppehåll f r o m idag till 17/6 då jag ska på 5 årskontroll. läste nån studie från 2017 att man kan göra uppehåll ca 3 mån utan risk för återfall,(efter 5 år) stämmer det ? Hur många % hjälper Letrozol egentligen , fått många olika svar från 2 % till 30% ??
letrozol uppehåll