Läkemedel

Cirka 80 procent av alla som får bröstcancer har hormonpositiv bröstcancer. Behandling med antihormonella eller hormonsänkande läkemedel minskar risken för spridning och återfall. Många kan få klimakterieliknande besvär av behandlingen. Här kan du läsa om vanliga frågor och svar från experterna om olika läkemedel vid bröstcancer och eventuella biverkningar.

Ställ en fråga
Visar 10 av 155 träffar

Fråga kring tillskott efter hormonkänslig bc

2025-05-08
Jag opererades och behandlades för hormonell bröstcancer för drygt 1 år sedan. Jag äter nu anastrozol och ska göra det i 10 år. Jag har även brca2 och har gjort bilateral mastektomi och opererat bort äggstockar och äggledare. Jag är väldigt stel och har ont i leder och undrar om man kan äta t.ex Movizin Complex (Elexir Pharma) Innehåll (per dagsdos): MSM 1000 mg Glukosamin 800 mg Kondroitin 400 mg Gurkmeja 100 mg Ingefära, Boswellia C-vitamin: 80 mg Jag har fått lite olika uppgifter kring bland annat c-vitamin. Ibland står det ät inget och ibland står det att det är säkert i små mängder.
Visa svar
Svar:
Hej. För att inte bli långrandig delar jag en länk till ett dokument som finns på RCC (Regionalt Cancercentrum) om KAM (Komplementär och Alternativ medicin) som du kan läsa i. Där finns information om många olika substanser mm. Du kan enkelt markera, kopiera och klistra in (får inte till en klickbar länk, tyvärr). https://cancercentrum.se/download/18.d2b18b4195b2913b57cdba/1742911697777/alernativ-medicin-rcc-a5-for-tryck-2024-03-07.pdf
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fråga kring tillskott efter hormonkänslig bc

Mat och Letrozol

2025-05-02
Hej , jag har börjat med Zoladex och Letrozol sedan Januari-24 och undrar om jag kan äta Ananas, apelsin och citron varje dag tillsammans med de medicinerna ? Jag tänker på att effekten av medicinerna inte ska bli påverkad av det . Jag dricker citron vatten varje dag och ibland med lime också . Jag älskar citrus frukter och all frukt och bär ! Hur är det med soja mjölk , ingefära och japansk soja ? Jag vill inte att medicinernas effekt minskar pga maten ..Jag har hört att jag inte ska äta grapefrukt till exempel. Tack
Visa svar
Svar:
Hej, Det låter som om du har sunda matvanor. Du kan äta alla de sakerna du tar upp i din fråga.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Mat och Letrozol

Tamoxifen -undvika i kosten?

2025-04-17
Hej, genomgick behandling för en östrogenpositiv bröstcancer under 2024. Har ätit Tamoxifen i ca tio månader, o har nu börjat fundera lite mer över om det är saker man bör undvika i kosten, utöver rena kosttillskott, som jag undviker numera. Tycker inte att det står något specifikt i FASS, och tycker inte jag fick några direkta förhållningsregler när jag började. Men jag läser om grapefrukt, citrusfrukter, soja och gurkmeja, att det skulle kunna försämra effekten av Tamoxifen. Jag gillar en juice som är delvis grapefrukt, älskar för närvarande clementiner, och brukar göra frukostsmoothie som innehåller proteinpulver. Känns det som risk för sämre effekt av Tamoxifen? Ger alkohol sämre effekt av Tamoxifen? Dricker inte mycket, men man vill kanske kunna ta ett glas bubbel eller två någon gång då och då utan att det ska känns jobbigt efteråt. Har även använt ett schampoo som innehåller gurkmeja, känns det ok? Tar min tablett när jag går och lägger mig, påverkar det hur och vad man äter? Om man nu ska äta den här ganska jobbiga tabletten vill man ju att den ska få ha så bra förutsättning att verka såklart. Utan att behöva leva ett maniskt liv.
Visa svar
Svar:
Hej. De saker du tar upp att du brukar/vill göra låter helt rimligt och du kan fortsätta med det. Det finns en del läkemedel som interagerar (krockar) med Tamoxifen och där är det den läkare som förskriver dessa som måste kolla upp detta. Fråga gärna din läkare om du får ett nytt läkemedel, om det passar med tex Tamoxifen. Vissa hälsokostprodukter (tex tabletter/kapslar/te) innehåller växtöstrogen och det brukar vi avråda ifrån. Att däremot äta en balanserad kost som innehåller tex baljväxter, grovt bröd, groddar, grönsaker osv (som innehåller växtöstrogen), är inget vi avråder ifrån. För hälsan i stort är varierad och balanserad kost det bästa.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Tamoxifen -undvika i kosten?

Zoladex/ aromatashämmare

2025-04-15
Hej, Läste att östrogen höjer kortisol ( forskning Umeå) Vad händer om jag tar medicin som sänker/blockerar östrogen. Kommer mitt kortisol sjunka? Har redan lågt kortisol/kortisolsvikt. Kan onkolog svara på detta?
Visa svar
Svar:
Hej Anna, Tack för din fråga. En grupp av läkemedel vi använder för att sänka östrogenhalten i blodet hos patienter är aromatashämmare, tex letrozole eller anastrozol, det är kanske sådan behandling du ska starta? När man forskade fram dem så undersökte man just om de sänkte kortisolnivåerna i blodet, och kunde se att det gjorde de inte. Trots den vetskapen tycker jag att du kan prata med din doktor om det kan finnas anledning att kontrollera hur det blir just för dig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Zoladex/ aromatashämmare

Proteinpulver

2025-04-06
Hej, Jag är i sluttampen av min behandling med Kadcyla och kommer sedan fortsätta ett gäng år med Letrozol och Zoladex. Jag var 39 när jag fick min diagnos i december -23 och räknas nu som cancerfri. För mig är träning viktig, dels för att jag mår väldigt bra av det men också för att jag förstått att studier tyder på att det kraftigt kan minska risken för återfall. Jag undrar av den anledningen om det är okej för mig att äta proteinpulver eller om det kan driva på cancerceller på något vis? Jag undrar också hur det är med exempelvis proteinpudding som man kan köpa på vanliga ICA? Förutom det så tycker jag att huden i ansiktet ändrat en hel del under min behandling. Det är så självklart för vården att man ska få operera brösten , men för mig känns det mycket viktigare att inte känna att jag åldrats 5 år på kort tid i ansiktet. Jag undrar lite varför inte det tas upp någonstans? Av den anledningen undrar jag också om det finns några risker för mig med att testa botox och eller fillers (exempelvis hyaluronsyra) för att korrigera? Jag har aldrig gjort det tidigare och hade inte planerat att göra det, men jag känner det som att cancern åldrat mig på ett sätt som inte känns bekvämt.
Visa svar
Svar:
Hej, vad bra och viktigt att du är så aktiv med livstil och träning! Det borde inte vara något problem alls att ta proteinpulver eller proteinberikade produkter. Fillers ser jag inte heller att det skulle vara en risk. Diskutera gärna mer i detalj kring vilka produkter som skulle användas i så fall och vad som är bästa möjligheten för dig. Du är väldigt ung och säkert har den tuffa behandlingen samt de hormonella förändringar lämnat sina spår på kroppen och ansiktet. Önskar dig allt gott!
Renske Altena

Renske Altena

Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Proteinpulver

Torra slemhinnor

2025-04-05
Hej! Jag har opererat mig för hormonbaserad bröstcancer och ska nu påbörja strålbehandling. Jag ska få Anastrozol och undrar om jag kan ta Membrasin mot torra slemhinnor? Det innehåller havtorn, vitamin A och Omega-syror. Vill ju att övrig medicinering ska fungera. Undrar också om lokalbehandling med östrogenfri salva i underlivet; Spelar det någon roll om man väljer Repadina eller Vagivital?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag har inte hittat någon information som avråder från att använda Menbrasin. Vilken av Repadina och Vagivital du väljer spelar ingen roll. Använd den du tycker fungerar dig bäst.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Torra slemhinnor

Letrozol biverkning

2025-03-24
Hej, Jag lever med spridd bröstcancer her2. Har opererat bort båda mina bröst. Går på kisqali som jag inte haft några problem med. Sen fick jag fulvestant men efter Op av äggstockar så fick jag börja med letrozol. Är det vanligt med smärta i knä / leder / värk och i bäckenet så man knappt kan röra sig ? Kan det dra ner järnet i kroppen ? Har helt plötsligt fått det. Kan det också ge värk ? Tacksam för svar!
Visa svar
Svar:
Hej. Antihormonell behandling påverkar ofta bland annat leder, och att det dyker upp led och skelettvärk är vanligt. Jag vet inte om jag fattar rätt: du skriver att bröstcancern är Her2, men är sjukdomen Her2-negativ, eftersom du får Kisqali? Annars låter val av behandling lite märkligt, tycker jag. Ibland kan värken bli bättre om man byter till annan aromatashämmare, tex anastrozol. Paracetamol och eventuell kombination med annat läkemedel (tex inflammationshämmande) kan lindra värken för många. Din fråga om järnet förstår jag inte; har det något med värken att göra eller var det ett sidospår?
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Letrozol biverkning

Torra slemhinnor

2025-03-24
Hej, Jag var 34 år när jag drabbades av BC luminal A. Har behandlats med Zoladex och Letrozol sedan sju månader tillbaka. Jag har fått så torr slemhinna i underlivet så det gör ont och blöder vid samlag. Jag använder intimolja, rikligt med glidmedel osv. Vi tar det försiktigt, har provat med kondom osv. Använder Replens men samlivet fungerar i alla fall inte. Nu har jag fått utskrivet Blissel som jag inte vågat provat än. Mitt problem togs upp på en JK-konferrns (vet inte vad det innebär) och då kom det fram till att jag kan byta från Letrozol till tamoxifien samtidigt som jag fortsatt använder Zoladex men att tamoxifien inte har lika bra tumöreffekt alt enbart tamoxifien. Vi har en önskan om att ev. Skaffa barn när jag behandlats i två år med endorkrin behandling. Är det mest effektiva mot tumör att fortsätta i vart fall dessa två år med letrozol och zoladex utan Blissel? Kan torr slemhinna ställa till det vid en graviditet? Fick höra av en läkare att slidväggarna kan växa ihop med tiden? Kan jag riskera det på två år om jag fortsätter med zoladex och Letrozol som gör att jag inte kan ha samlag?
Visa svar
Svar:
Hej. När man har det så besvärligt som du verkar ha det, brukar vi rekommendera tex Blissel, som är ett lågdoserat lågpotent östrogen som verkar lokalt i slemhinnorna. Att byta till tamoxifen kan också vara ett alternativ. Huruvida det ena är bättre än det andra brukar vi inte lägga så stor vikt på när behandlingen väl startat. Det viktigaste, enligt min mening, är att ha en bra behandling som man kan tolerera. Om tamoxifen ger bättre livskvalitet, jag då tänker jag att det är en bra behandling. Om tillägg med Blissel, förutom zoladex och letrozol, ger bättre livskvalitet - ja, då är det också en bra behandling. Att slidväggarna skulle växa ihop på denna tid håller jag för osannolikt.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Torra slemhinnor

Letrozol 4 år Slemhinnorna ur funktion.

2025-03-04
Jag fick diagnosen HER2-POSITIV bröstcancer med ER 100%, PR-negativ 2021. Har behandlats med cytostatika dubbel Her-2 blockad i omgångar och Kadcyla 14 ggr samt Zoledronsyra 6 ggr samt tårtbitsoperation. Jag har behandlats med leotrozol i fyra år nu och jag har börjat få problem med slemhinnorna i kroppen. Speciellt då i undeliv och analkanal med början till prolaps och inkontinens. Jag undrar om jag kan börja med något som stärker slemhinnorna som Vagifem, Ovesterin, Blissel, Vagidonna eller något som förbättrar mina slemhinnor både både bak och fram. Tacksam för svar om detta. MVH Barbro
Visa svar
Svar:
Hej. Om inte hormonfria preparat hjälper kan man prova lokalt verkande hormonbehandling. Vi brukar då rekommendera de lågpotenta preparaten som innehåller Estriol (tex Blissel och Ovesterin) och undvika Estradiol-innehållande preparat (tex Vagifem och Vagidonna). Prata med din läkare/sköterska.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Letrozol 4 år Slemhinnorna ur funktion.

Avbryta behandling med Anastrozol?

2025-03-02
Hej, jag är född 1962, fick tidigt klimakterium vid 43 år och fick bröstcancer 2010 (48 år) och igen 2023 (61 år). Första gången opererad med mastektomi och sentinel node samt direktrekonstruktion KS. Då sågs en 25 mm stor invasiv blandad duktal och lobulär cancer grad II. ER 95%, PR 70%, Ki-67 23%, HER2 0. I sentinel tre friska lymfkörtlar. Jag slapp strålbehandlling och cellgifter men fick Anastrozol som avslutades 2015. Fick ett lokalrecidiv 2023 på samma sida och reopererad med lokal excision. I PAD sågs en invasiv duktal cancer grad III, 7 mm, radikalt avlägsnad. ER- och PR-positiva på biopsi, 92 resp 70, Ki-67 23%, HER2 2+ men SISH negativ. I sentinel node sågs en frisk lymfkörtel. Inga cellgifter men strålning och Anastrozol. Ett år efter påbörjad anastrozol fick jag stora problem med kognitionen, svårt att hålla information aktiv i arbetsminnet vilket kraftig påverkade min arbetsförmåga. Fick diagnosen utmattning av företagshälsan men har inte velat sjukskriva mig. I november samma år fick jag problem med leder och upprepade urinvägsinfektioner och därefter framfall som varit smärtsamt och hämmat rörelseförmågan. Har varit hos gynekolog och fått en ring som ska hålla upp det hela men det har inte fungerat. Som jag förstår det är de här problemen sannolikt kopplade till Anastrozol och jag vill sluta den behandlingen för att få tillbaka arbetsförmågan och slippa smärta. Min fråga är dels om det finns alternativ till Anastrozol som inte ger lika kraftiga biverkningar, och om inte, hur mycket sannolikheten för överlevnad minskar om jag slutar använda Anastrozol. Tacksam för råd.
Visa svar
Svar:
Hej. Sannolikheten för överlevnad utan bröstcancer är svår att spekulera i men tumören var liten med en hormonkänslig biologi, och det fanns ingen spridning till lymfkörtlar. Prognosen är god att slippa återfall, med eller utan antihormonell behandling. Jag tycker att du ska prata med din onkolog/kirurg, beroende på vem som håller i din medicinering. Det finns andra likvärdiga preparat (andra aromatashämmare) som man kan prova. Ett annat alternativ som kan vara aktuellt, är Tamoxifen.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Avbryta behandling med Anastrozol?

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss