Visar 10 av 155 träffar
Hej, hur ser evidensen ut för Letrozol avseende fertilitet om man väljer en aromatashämmare? Förutsatt att man är i 25-30 års åldern så hur ser det ute mellan detta och exempelvis Tamoxifen eller andra alternativ? Bör man fundera på fertilitetsbevarande åtgärder enligt er erfarenhet? Tacksam svar och egna funderingar hos er. Mvh
Hej, under en antihormonell behandling kan/ska man inte bli gravid. Däremot upphör effekten efter att man har satt ut läkemedlen, och kan man försöka bli gravid. Det finns mig veterligen ingen skillnad mellan letrozol och tamoxifen i chansen att bli gravid. En cellgiftsbehandling kan dock påverka fertiliteten mycket. Vi vet nu från stora studier att det är säkert för kvinnor att föda barn efter en bröstcancerdiagnos och -behandling. Prata gärna gärna mer med din onkolog och eventuellt en specialiserad gynekolog om detta.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Letrozol, fertilitetsevidens?Tar letrozol som adjuvant behandling och har nu fått någon typ av smärta/inflammation i ena axeln (tränar ganska rejält så tror jag råkat röra mig lite "fel"). Har nu haft denna smärta i ett antal veckor och funderar på att prova en vecka med voltaren för att se om det försvinner. Tänker att om det skulle vara något cancerogent så spelar några veckor ingen roll och jag vill gärna ha en "lugn inställning" och testa själv först. Är det någon fara i samband med letrozol att ta voltaren 1 vecka?
Voltaren - LetrozolÄr 67 år , hade Bc 2020, med op , cellgifter, strålning , och nu adjuvant behandling med Letrozol , med div biverkningar. Vid en rtg för ett anyrism vid mjälte, upptäcktes ett stort myom , intramuralt med utseende som vid cystisk degeneration, vad menas ? kan det utvecklas till Ca ? min huvudfråga är om Letrozol kan minska myom eftersom tabletten "tar bort östrogen" ? Har ätit Letrozol i snart 5 år. (Gjort MR buk med kontrast , kan man säga till 100% att det är godartat myom då ? ser man det på MR ?) återbesök inom 2-3 månader
Hej. Ett intramuralt myom sitter i livmoderns muskelvägg. Med "utseende som vid cystisk degeneration" menas förmodligen att myomet ser cystiskt ut (innehållande vätska) som beror på att celler i myomet brutits ned. Myom kan inte utvecklas till cancer och ett äkta myom är alltid godartat. En alternativ diagnos till en "knöl" i livmodern är cancer och med MR ser cancer ofta annorlunda ut än godartade förändringar. Ultraljud av livmodern är oftast en lika bra undersökning som MR när det gäller att diagnostisera myom.
Jag förstår din tanke runt att letrozol skulle kunna krympa ett myom eftersom de ofta blir mindre när man kommer in i klimakteriet. Det finns inte tillräckligt med bevis för detta så idag används inte letrozol som en del i behandlingen av myom.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Letrozol och myomHej
Min cancerform är luminal A lik bröstcancer nodnegativ. Erhållit adjuvant cytostatika med EC x 3 och docetaxel x 3. Strålbehandling upp till 40,05 Gy och start av endokrinbehandling.
Min bakgrund är att jag haft återkommande depressioner och ångestproblem. Nu när jag fick cancer hamnade jag i en svacka igen. Jag går på antidepressiva medel som funkar på mig, men när jag startade med Tamoxifen blev jag mycket sämre med ångestbesvär och djup nedstämdhet. Nu har jag slutat med Tamoxifen och Zoladex efter rekommendation från kirurgin. Nyttan överväger inte de fruktansvärda biverkningarna jag fick från Tamoxifen. Jag ska träffa en läkare från SU planerat in ett samtal med mig om en månad för att diskutera att istället pröva Anastrozole och Zoladex. Man har sagt till mig att de vanligaste biverkningarna framförallt är att man kan få ont i leder. Vet ni något om de psykiska biverkningar? Jag är så orolig för jag vill verkligen ta medicinen för att förebygga min bröstcancer men jag vill inte leva ett liv där jag ständigt mår psykiskt dåligt. Då är det inte värt. På kirurgin sa de om jag inte minns fel att Anastrozole var mildare, eller bättre alternativ än Tamoxifen när det gäller de psykiska biverkningar.
Tacksam om hjälp
Hej, vad tråkigt att du fick så pass tuffa biverkningar av tamoxifen. Min erfarenhet är som kirurgen sa, aromatashämmare som anstrozol är mindre förknippade med risk för psykiska biverkningar. Däremot kan aromatashämmare ha andra biverkningar som kvinnor ibland upplever som tuffare än med tamoxifen, te ledvärk och problem med slemhinnorna. Men jag håller tummarna att det inte blir för jobbigt för dig.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Byte från Tamoxifen till Anastrozole pga psykisk ohälsa......upplevde att jag inte fick något rakt svar på min förra fråga om de Quervain kan vara en direkt följd av endokrin behandling. Min tanke var att eftersom hormonförändring kan vara en orsak till denna form av senskideinflammation skulle mitt intag av exemestan kunna vara orsak till min värk.
Mina två frågor är således:
1) Kan man få De Quervain som en effekt av den endokrina behandlingen? Ja eller nej?
2) Om jag avslutar mitt intag av exemestan dämpas då inflammationen utan någon behandlingsåtgärd?
Hej, 1) troligtvis inte, 2) osannolik.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Fråga om Morbus de Quervain igen....Hej,
i samband med att jag behandlas med exemestan har jag fått plötslig värk i handleden. Det började med att jag vaknade på morgonen och hade värk. De har således inte med aktivitet att göra. Nu undrar jag om det är en effekt av den endokrina behandlingen. Värk i muskler och leder hör ju till, men det här verkar vara något annat. Läste om De Quervains syndrom och att detta kan uppkomma i samband med hormonförändringar. Kan den endokrina behandlingen vara en orsak?
Hej, min erfarenhet är dock att det inte är ovanligt att ledvärken inte är relaterad till aktivitet men kan komma just på morgonen när man vaknar. För att utesluta andra orsaker är det bra att boka tid med din onkolog eller husläkare för att till exempel utesluta Quervain eller karpal tunnel syndrom.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar De Quervains syndromHej!
Jag funderar på vad som händer i kroppen efter avslutad endokrin behandling för en kvinna som ännu inte kommit in i det naturliga klimateriet? Blir allt i bästa fall som det var innan den endokrina behandlingen eller "sliter" den endokrina behandlingen på kroppen? Tex gällande ledstelhet, att ha detta under flera år som orsakas av den endokrina behandlingen, försvinner det vid avslutad behandling eller kommer man fortsatt få leva med sviter av detta? Sliter det på kroppen/kroppens funktioner på något vis att strypa hormonnivåerna och i så fall på vilket sätt eller förväntas man efter avslutad endokrin behandling komma tillbaka till ursprungsläget så som det var innan behandlingen?
I mitt fall är hag 35 år och behandlas med zoladex och Letrozol som ska pågå i 5 år.
Hej, det är väldigt svårt att förutsäga. Men du som är så ung har en god chans att kroppen/äggstockerna hämtar sig efter avslutad antihormonell behandling. Samtidigt blir man ju äldre under de åren som går, så en viss förändring är nog trolig att du kommer att uppleva. Just specifika biverkningar av antihormonella behandlingen, som ledvärk och stelhet, bör försvinna efteråt.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Vad händer efter endokrin behandling?Hej! En undran, jag har ätit antiöstrogen i 5 år (T. Anastrozol i 4 år och nu T. Exemestan 1 år). Jag har läst att man kan ta sin medicin (Exemestan) var annan dag, halveringstiden är 27 timmar. Jag har ont/stel i höft har gränsen för benskör och tappat mycket av mitt hår, begynnande starr. Nu känner jag också en nästäppa och det känns som svullen tunga, ingen svampinfektion, jag har annars ingen allergi. Jag funderar starkt på att sluta efter 5 års medicinering.
Jag är 70 år fick en östrogenberoende tumör när jag var 31 år 1985, hade 1 lymfkörtel med ca av 7 st som togs bort. Då fick jag cytostatika, tablett Sendoxan. och mastektomi.
2019 fick jag tumör i andra bröstet 15 x 15 mm stor duktal cancer NHG 3, radikalt op. CMA visar ER 90%, PR 25%, Ki67 80% och HER2 negativ tumör. I sentinel node biopsi 4 friska körtlar. De tog tårtbit men jag ville inte göra strålning varvid jag fick min önskan igenom med mastektomi med expanderimplantat för att slippa strålbehandling. Har ingen genetisk ärftlighet.
Ska jag våga göra tablett uppehåll efter 5 år och inte 10 år? eller varannan dags medicinering?
Var annan dags medicinering? eller helt sluta?På mammografin i augusti 2019 hittade de en tumör. Den opererades bort oktober. December 2019 började jag med cytostatika. Var färdig i mars 2020. Strålning 15 ggr under maj. Började samtidigt ta Letrozol. Ska ta dem (troligtvis) t o m maj 2025.
Efter att ha tagit Letrozol något år började jag få väldigt ont i musklerna. Men, jag förknippade inte då detta problem med tabletterna. Eftersom jag har andra sjukdomar.
Min läkare på VC skickade remiss till Endokrin. Där de tog massa med prover och tester. Det visade sig att jag hade problem med mina bisköldkörtlar. I april i år (2024) opererade de bort de två högra. Men, det hjälpte inte. Den 4/11 opererade de bort den ena på vänster sida.
Nästan direkt efter operationen försvann min muskelvärk.
När jag har pratat med med andra bröstcancersystrar, så har flera av dem haft (och har) samma problem som jag.
Nu undrar jag om Letrozoltabletterna har påverkan bisköldkörtlarna? Eftersom dessa också är körtlar.
Hej, fint att dina symtom har blivit bättre! Nej jag ser inte direkt ett samband där.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Förhållandet med Kalcium, D vitamin och LetrozolHar ätit Letrozol i 1 år och bytte till Exemestan pga jag blev så stel i lederna, tycker att det är mer uthärdligt nu men är ff stel och har värk i leder och ländrygg, har också vallningar varje dag och natt, har ätit Exemestan i 2 års tid. Läste att studier visat att man kan äta medicinen varannan dag och ändå ha samma effekt på cancern men får en bättre livskvalitet. Stämmer de och är det möjligt att medicinera på detta sätt istället för varje dag?
Hej, det finns några studier som har visat att intermittent dosering av antihormonella läkemedel kan ha likvärdrig effekt jämfört med daglig dosering. Det är dock viktigt att betona att alla stora studier har använd sig av daglig dosering och det är farmakologiskt också mest säker och logiskt. Diskutera gärna med din onkolog om intermittent dosering skulle kunna vara ett alternativ för dig.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Funderingar kring medicinering och biverkningar.