Visar 10 av 155 träffar
Hej,
Jag har är 43 år och har under 2022 behandlats med cytostatika strålning och masektomi för bröstcancer. Sedan sommaren 2022 går jag på efterbehandling med zoladex spruta var fjärde vecka och leztrozol tabletter.
Den senaste månaden har jag haft små blödningar, vilket har gjort mig orolig. Idag var jag hos gynekologen som på ultraljud kunde se att jag hade två äggblåsor på ena äggstocken. Gynekologen tror att det kan vara orsaken till blödningarna. Vad betyder detta? Att zoladex sprutan inte fungerar? Att jag trots behandling har östrogen i kroppen? Tack på förhand för att ni tar er tid och svara på våra frågor!
Hej, ja det ser ut så. Be din kontaktsjuksjöterska att lägga in prover för att kolla upp hormonnivåerna i blodet, FSH och känslig östradiol. Det kommer att hjälpa din onkolog att förstå om Zoladex verkar tillräckligt. Om det inte är så kan man minska doseringsintervallet eller som alterativ, operera bort äggstockerna. Prata gärna med din onkolog om detta.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Blödningar under Zoladex/Leztrol behandlingHej ! fick bröstcancer 2019 , op 3/12 -19, cellgifter , strålning , nu adjuvant behandling Letrozol ( 5 år i maj-25) Har hela tiden haft mycket biverkningar, svettningar , ledvärk , koncentrationsbesvär , känns som man ibland är i en bubbla , märker skillnad när jag inte tagit tablett , (gjorde själv uppehåll några dagar )men samtidigt rädd att sluta med letrozol , då ev risk för återfall kanske finns. Läste om en studie på nätet , där det testats att ta letrozol va dag , eller t o m mån-ons-fre. och enl den studien visade det typ samma resultat , då halveringstiden låg på 3-4 dagar stod det. Min fråga , är det någon som rekommenderats att ta varannan dag för att lindra biverkningar ? I studien var även försök med lägre dos / dag , som visade samma resultat ...kan man lita på alla studier som gjorts ? Hur många % ungefär hjälper Letrozol ungefär för att förhindra återfall ? en del säger ca 2% ? då tänker jag att är dessa 2% värda att må dåligt av i ytterligare 3-5 år ? är 67 år nu . ( testat annat fabrikat, blev inte bättre) gjorde bentäthetsmätning för 1 år sedan , börjar bli benskör troligen av tabletterna , hade inget på mätningen som gjordes innan start av letrozol ..
Hej. Det låter som att du har det besvärligt. Vinsten med ett specifikt läkemedel för en enskild individ är svår att skatta och vi vet att de 5 första åren är viktigast. Ibland kan man tänka att om alternativet är att sluta behandlingen helt så kanske en tablett varannan dag är bättre, om livskvaliteten blir bättre. Jag kan på rak arm inte säga om det finns studier som stöder detta, är inte säker på vilket studie du refererar till: om det var återfall/överlevnad man tittade på eller östrogennivåer/livskvalitet. Om du har så mycket biverkningar av behandlingen kan man verkligen överväga att inte fortsätta behandlingen längre än 5 år, men det är ju en sak som du måste diskutera med din läkare.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar letrozol biverkningHej, Jag är 63 är gammal och opererades för luminal B bröstcancer 2021. tumören var 5 mm och hade inte spritt sig överhuvud taget. Jag fick sedan 15 st efterföljande strålningar och 4 st cellgiftsbehandlingar. Läkaren skrev ut Exemestane till mig som jag har tagit lite över 3 år nu. Jag har gått upp 15 kilo. Jag har bara lyckats att tappa 3 kilo av dessa, de resterande kilona sitter som berg. Jag har också fått benskörhet som ska behandlas. Jag går mycket med mina hundar och tränar på Friskis 2 gånger i veckan. Min undran är vad vinsten är att fortsätta med denna behandling mer än 5 år. Är den liten så känns det inte värt det för mig.
Tack! Catrin
Nytta av att ta Exemestane i 10 år istället för 5 år?Jag är 57 år och postmenopausal (enligt FSH, LH och prog.) och står på Exemestan sedan några månader.
Mitt S-Östradiolvärde har ökat sedan starten av läkemedlet, har vid flera mätningar visat 100-180. Östradiol, känsligt däremot visade under 10 vid enda mätningen.
S-Östradiol är högre med Exemestan än det var när jag tillförde östrogen via plåster 2023. Jag har dessutom under behandling ständigt som kraftig ”mensvärk”.
1. Går det att jämföra resultaten för S-Östradiol och Östradiol, känslig?
2. Kan jag lita på att läkemedlet har avsedd effekt, att sänka mitt östradiol? De fluktuerande nivåerna oroar mig.
Har frågat min onkolog men fick ingen förklaring.
Hej, det är inte alltid lätt att tolka dessa värden. Jag tycker själv att känslig östradiol är lättast och mest tillförlitlig att följa. Om du ligger nedtryck i S-östradiol ligger du bra till. Sen är du verkligen postmenopausal så det finns ingen risk att äggstockarna plötsligt skulle börja tillverka östrogen igen (som är egentligen anledning att man brukar kontrollera värdena). Mig veterligen finns det ingen vetenskaplig bevis att verkningen är bätte ju lägre östradiol värdet ligger, troligtvis främst för att det aldrig har studerats i större grupper kvinnor och i relation till långsiktiga utfall.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Aromatashämmare och östradiol.Kan man ta letrozol och levaxin vid samma tidpunkt på dagen?
Det borde gå bra, men du kan för säkerhetsskull även kolla med din apotek om det inte är något problem.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar LetrozolHej!
Jag är 58 år och opererades för hormonberoende BC för några månader sedan, ingen spridning till lymfkörtlarna, en veckas strålbehandling och ska ta Anastrozol i 5 år.
Har börjat fundera mycket kring kost mm efter min diagnos och för att ge kroppen bra förutsättningar för framtiden försöker jag nu tänka ännu mer på att äta nyttigt och dra ner på sockerkonsumtionen. Har ca 6 - 7 kilos övervikt och hoppas att undvikande av sötsaker mm även ska leda till att jag blir av med dessa kilon.
Försöker därför få in mer frukt, grönsaker och nyttiga fetter i kosten (t ex nötter och avokado) samt dra ner på rött kött och chark. Istället för godis på helgerna har jag valt dadlar eller nötter.
Men råkade nu se några artiklar på nätet som tipsade om livsmedel som höjer östrogenet i kroppen (som innehåller fytoöstrogen). T ex nämndes dadlar, nötter, torkade aprikoser, vissa frukter och bär, mörkgröna bladgrönsaker, vissa fröer, sojabaserade produkter, bönor och baljväxter mm.
Det är just sådana livsmedel som jag trott ska vara bra val och som jag haft som mål att äta mer av, men blev osäker när jag läste detta? Bör man tänka på att inte äta sådant som innehåller mycket fytoöstrogener när man behandlas för att sänka östrogennivån?
Jag är dessutom överkänslig mot en del fiberrika livsmedel, t ex havregryn, morötter, grovt bröd mm (får svälld och smärtande mage i flera dagar) så jag vet snart inte vad jag ska äta, känns inte som att jag har så många bra kostalternativ kvar om det är så att man även bör undvika mat som innehåller fytoöstrogener?
Hej, detta är ett komplext område. Det finns inga bra studier som verkligen har visat att man skulle öka risken för återfall om man äter dessa produkter. Sen är det ju också väldigt viktigt att äta nyttigt, begränsa övervikt och vara fysiskt aktiv - och finns det övertygande vetenskaplig evidens om att prognosen är bättre när man undviker övervikt och är fysiskt aktiv. Så sammanfattningsvis skulle jag rekommendera dig att välja en balanserad, varierad och nyttig diet.
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar FytoöstrogenerHej! Jag är 47 år med BRCA-2 och gjorde 2013 en förebyggande dubbel mastektomi, men fick ändå bröstcancer 2020. Beskrivningen var: BRCA2-mutationsbärare som genomfört sektor och SNB 200715 för en bifokal självupptäckt bröstcancer. T1 storlek 4x2 och T2 storlek 9x6 mm, invasiv duktal bröstcancer, grad 2, ER över 95%, PR 25%, Ki-67 24%, HER2-negativ, körtelnegativ.
PAM50 påvisar Luminal A, ROR score 43 med riskkategori intermediate.
Jag fick cellgifter och strålning, Zoledrondropp i 3 år. Har ätit Anaztrasol sedan dess, dvs 4 år nu, men de gör mig otroligt trött. Orkar inte göra mer än att jobba, vilket nu gränsar till nedstämdhet. Skulle vilja sluta med dem om 1 år, inte äta 10 år. Kan ni säga något om min återfallsrisk?
Hej. Det finns inte så bra data för just denna situation, och det är alltid svårt att spekulera runt risker för enskilda individer. Däremot är det så att den förlängda behandlingen (2-5 år beroende på vad som planeras) ger mindre vinst än de första 5 åren, som är "de viktigaste". Om kvinnan har mycket biverkningar av den antihormonella behandlingen brukar vi avstå från att förlänga behandlingen ytterligare 5 år. Om man ändå vill prova kanske man kan byta till Tamoxifen (om det inte finns något som gör att du inte kan ta dem) de sista 5 åren. Men som sagt, 5 år antihormonell behandling får ibland vara tillräckligt, om behandlingen ger biverkningar som påverkar livskvaliteten.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Sluta med Anaztrosol?Hej!
Har i ett års tid tagit letrozol och alendronat. Fick redan från början information av apotekspetsonal att jag kan ta dessa samtidigt på morgonen. Har nu fått information av annan apotekspersonal att jag bör vänta 30 min med letrozol, efter att jag tagit min veckotablett.
Blir orolig att detta i ett års tid försvagat exfekten av letrozol och alendronat. Är det så illa?
Mvh Anne
Alendronat och letrozol samtidigt?Hej! Jag är 58 år och har tagit Anastrozol i drygt en månad nu, efter operation av hormonkänslig bröstcancer. Innan jag fick receptet på Anastrozol frågade läkaren om jag har passerat klimakteriet och jag svarade att jag har det (eftersom det är ca 8 år sedan jag hade mens senast). Tänkte inte på att säga att jag fortfarande (d v s innan Anastrozole) har nattliga svettningar ibland (dock inte så ofta och det skulle ju kunna bero på annat än klimakteriebesvär). Kan man vara säker på att man har passerat klimakteriet när det är så länge som 8 år sedan sista mens eller borde jag kolla upp så att det verkligen är så? (vill ju vara helt säker på att medicinen kan fungera som den ska).
Passerat klimakteriet?Hej!
Jag är 69 år och har precis avslutat 5 år med Letrozol. Jag fick inte göra någon bentäthetsmätning innan jag började medicinera och har nu varit på vårdcentralen som inte vill skriva en remiss. Där tycker man att jag ska kontakta kirurgen för att få en sådan. Där har jag tidigare fått besked om att det nu är vårdcentralen som ska stå för kommande vård. Vad är det som gäller enligt er?
Vilken mängd kalcium och D-vitamin rekommenderar ni att ta för att stärka benstommen?
Tack och MVH!
Hej, tråkigt att du bollas mellan olika vårdgivare för detta. D-vitamin enligt rekommendation på förpackningen som man kan köpa receptfritt. Kalktillskott går ej att köpa receptfritt men in princip kan man få i sig den rekommenderade doseringen via maten. Till exempel gröna grönsaker, nötter och mejeriprodukter är att rekommendera. Sen är fysiskt aktivitet väldigt viktigt och bra för att stärka skelettet!
Renske Altena
Docent i onkologi. Forskare, Karolinska Institutet.
Dölj svar Bentäthetsmätning