Driftig och nytänkande kirurg i Borås får Bröstcancer-Sveriges finaste utmärkelse

Bröstcancerförbundets Utmärkelse 2018 tilldelas Jeanette Liljestrand Sigvardsson, överläkare och bröstcancerkirurg vid Södra Älvsborgs Sjukhus i Borås. På bara ett halvår har hon genom handlingskraft, organisatorisk talang och en förmåga att entusiasmera medarbetare kortat operationsköer och åstadkommit genomgripande förbättringar för bröstcancerdrabbade kvinnor i Västra Götalandsregionen. Nu uppmärksammas hon av Bröstcancerförbundet för sin yrkesskicklighet, sitt nytänkande och sitt outtröttliga engagemang för bröstcancervården.

Publicerad 9 november 2018

uppdaterad 12 december 2018

BrostcancerforbundetsUtmarkelse2018.jpg
Jeanette Liljestrand Sigvardsson får Bröstcancerförbundets Utmärkelse 2018. Här med ordförande Susanne Dieroff Hay. Fotograf Bosse Johansson

– Det känns fantastiskt. Det här erkännandet är väldigt stort för mig, säger Jeanette Liljestrand Sigvardsson. Jag börjar nästan gråta bara jag tänker på att mina patienter har nominerat mig.

Jeanette Liljestrand Sigvardsson får Bröstcancerförbundets Utmärkelse 2018, som delas ut i samarbete med AstraZeneca, för att ”hon under mer än 30 år oförtrutet arbetat för patienternas väl och gått långt utöver vad hennes yrkesroll kräver”. I motiveringen betonas också hennes lyhörda bemötande och hennes empatiska förmåga.

När Jeanette Liljestrand Sigvardsson, ursprungligen från Uppsala, i våras kom tillbaka till Borås efter ett antal år vid Länssjukhuset Ryhov i Jönköping, möttes hon av långa köer och utarbetad personal. Hon satte snabbt igång arbetet med att bygga team, entusiasmera till utveckling och vidareutbildning och samtidigt ändra rutiner för operationsverksamheten. Nu används en ultraljudskniv som fått ned antalet omoperationer och även minskar risken för blödningar.

Resultatet är en rationellare organisation där väntetiden kortats från sex veckor till en och en halv vecka. Man använder också lokalbedövning på ett sätt som minskar obehag och narkosmedel som inte ger illamående vid uppvaknandet.

– De flesta opererade åker hem samma dag, men vi är lyhörda för vad den enskilda patienten vill, säger Jeanette Liljestrand Sigvardsson, som tycker det är angeläget att kämpa för att den senaste medicinska tekniken ska vara tillgänglig även på ett länssjukhus.

Hon betonar vikten av att lyssna och alltid sätta sig in i varje patients speciella situation.

– En bröstcancerdiagnos följs av väldigt mycket information. När någon behöver mer tid för att smälta allt ordnar vi alltid en extra besökstid.

Jeanette Liljestrand Sigvardsson har själv erfarenhet av att livet plötsligt kan ställas på ända. För några år sedan dog hennes man i en cancersjukdom som fick ett oerhört snabbt förlopp.

– Jag förstår vilka känslor det här handlar om, säger hon. Samtidigt lär jag mig nya saker av mina patienter varje dag.

Jeanette Liljestrand Sigvardsson har också ett nära samarbete med Bröstcancerföreningen Viola Sjuhärad där hon regelbundet medverkar vid föreläsningar och andra aktiviteter där erfarenheter utbyts mellan profession och patientorganisation.

Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet, tycker att det är viktigt att uppmärksamma eldsjälar som under lång tid outtröttligt kämpat för att förbättra bröstcancersjuka kvinnors situation.

– Det är en mycket värdig mottagare av Bröstcancerförbundets Utmärkelse 2018, säger hon. Utöver att vara en skicklig och omtyckt bröstkirurg är Jeanette Liljestrand Sigvardsson en teamledare som får medarbetarna att utveckla vården genom kreativt samarbete.

I samband med utdelningen av Bröstcancerförbundets Utmärkelse delades priset för Årets bröstsjuksköterska ut.

Läs mer om utmärkelsemottagare genom åren.