Visar 10 av 6055 träffar

Frågor kring uppföljning och screening mm

2021-08-21
Hej,, här är lite blandade frågor som jag funderar på och tack för att denna möjlighet finns. Om man är bröstcancerpatient och har stor risk för återfall, är det möjligt att få ta be om att få ta prov CA 15-3(även om man inte har jätteont någonstans eller andra besvär) för att kolla om det finns indikation för metastaser. Om man inte kan få det via sjukvården, är det möjligt att själv få bekosta det och låta något "privat" bolag göra testet. Eller måste man ha remiss även om man själv betalar? och om man behöver remiss, finns det någon anledning att neka patienten det, då ingen kostnad faller på det allmänna? Hur ligger det till med samma sak när det gäller t ex UL - undersökningar. Jag har försökt hitta svar, men svårt att få grepp om detta. Tänker att detta är ett bra sätt att kanske en gång om året få en koll på läget och inte behöva vara så orolig. Dessutom, om det visar på höga värden så kan man kanske komma in i ett tidigare stadium och då få en bättre prognos. En annan fråga- om man har lågt Ki67.. låt säga 3%, har man då samma ki67 värde på eventuella metastaser eller kan de ha ett helt annat ki67-värde? Ytterligare en - hur stora cancerceller tar Cytostatikabehandling död på? och varför tror man inte att cytostatikabehandling har lika bra effekt på lobulär cancer som på andra t ex ductal bc? Jag har lobulär cancer och blev feldiagnostiserad från början. Jag hade två tumörer på 35mm + 18 mm + 7 mindre på mellan 1-5 mm. Totalt extent 10.5 cm. Samt att det fanns mycket neoplasi i övrig vävnad. Spridning portvakt 1 makro + 1 mikro - ingen annan påverkan lymfkörtlar. Jag skulle vilja ha en skiktröntgen på "hela" mig innan de släpper mig, då det är enda sättet för mig att kunna känna mindre ångest och oro. Hur ser bedömningarna och riktlinjerna ut när det gäller att "bevilja" detta. Min cancer har funnits länge och var spridd till portvakt, torde finnas en stor risk för spridning och därmed också ett underlag för att bevilja en genomgång och aktuell status. Vad tycker ni? Slutligen - efter direktrekonstruktion så är mina bröst olika stora (märkbart), har jag "rätt" till att få operation av det större friska bröstet för att få en symmetri? Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej, det är viktiga frågor du tar upp. De har belysts tidigare i detta forum, och jag lovar inte att du blir belåten med mitt svar. Men först vill jag kommentera att du skriver att du har lobulär bröstcancer. När jag läser får jag snarare uppfattningen att du är frisk efter att ha haft lobulär bröstcancer. ENligt mitt synsätt är du frisk sedan det du opererats framgångsrikt och man tagit bort tumörcellerna som fanns i bröstet och armhålan. Du är frisk, men det är klart att det finns en risk för allvarligt återfall. Och det är den risken som den medicinska tilläggsbehandlingen syftar till att minimera. Och det gör den genom att hantera sk mikrometastaser, alltså sådana som är för små för att se på röntgen. Litet grovt sett kan man säga att om man ser metastaser på röntgen (Datortomografi) så är de för stora för att kunna botas av medicinsk behandling. Nu till frågan om att "leta" efter metastaser med röntgen. Man skulle kunna tänka sig att göra det på de sätt som du diskuterar. Problemet är dock inte att man inte skulle kunna göra det, utan att det inte finns stöd för att det är till långsiktig nytta för individer som är friska efter bröstcancer att identifiera metastaser. Jag brukar säga att den minoritet som drabbas av allvarliga återfall har inte ett bättre utfall efter att man identifierat återfallet på röntgen än om man finner det på annat sätt. Och detta är baserat på ett par studier där man låtit en grupp genomgå olika undersökningar under uppföljningen och en grupp där man inte gjort det, och utfallet är alltså att man inte i högre grad kunde bota dem som hade röntgenfynd vid "screeningundersökning" jämfört med dem som upptäcktes på annat sätt. Detta kan tyckas konstigt och svårsmält, men det är så det ser ut. Man kan alltså inte rekommendera att ta Ca15-3 för att leta återfall. Det jag skriver här innebär förstås inte att man aldrig ska röntga en tidigare bröstcancerpatient. Vid besvär som skulle kunna bero på ett återfall, smärtor eller andra besvär, kan förstås t ex en CT ingå som led i utredningen. När det gäller asymmetri kan jag inte värdera detta såhär, men jag tänker att det beror på graden av asymmetri. Du vet hur det kan vara om man har ett bord där ett ben är för kort, om man börjar såga i benen är risken förstås att man åstadkommer en situation där man förkortar för mycket och får en ny asymmetri. Jag tänker att det kan vara den typen av resonemang som gör att man år tveksam till en ny operation om det inte är en väldigt påtaglig skillnad i bröstvolym. Slutligen, ja man kan se att t ex Ki67 skiljer sig åt i metastas jämfört med den primära tumören i bröstet, det är bl a därför man vill ta prov om man misstänker ett återfall, men skillnad i Ki67 är därvid inte de mest informativa analyserna, bl a för att det inte finns någon standardisering vad gäller hur man mäter Ki67 i metastasvävnad. Det är troligen viktigare att se om det finns en förändring i hormonreceptorer eller HER2. HOppas detta ganska långa svar ända kan hjälpa till att få en förståelse för varför man gör som man gör.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Övrigt

Fundering kring alt medicin mot klimakteriebesvär

2026-06-25
Jag har nyligen op för Her2 negativ. Ingen spridning i lymfan, borttaget med god marginal. Jag har genomgått en 5 dagars strålning och är färdig behandlad. Efter att jag nu slutat med östrogen- lenzetto, har klimakteriebesvären kommit med vallningar, nedstämdhet, humörskiftnigar. Min fråga är om det finns alternativ till östrogenet mot klimakteruebesvären?
Visa svar
Svar:
Hej. Det finns olika sätt att få hjälp mot klimakteriebesvär, hur bra den enskilda metoden fungerar varierar mellan individer. Jag tänker att de olika besvären ofta går in i varandra, tex att svettningar kan leda till sömnbesvär som kan leda till trötthet och humörskiftningar osv. Jag rekommenderar dig att prata med din läkare för att bena ut hur du kan få den bästa hjälpen beroende på de besvär som du har. Läkaren på hälsocentralen är ofta van med denna frågeställning. En del blir hjälpta av tex akupunktur, motion osv, men det finns även olika läkemedel man kan prova.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering kring alt medicin mot klimakteriebesvär

Östrogen kan orsaka bröstcancer?

2026-06-25
Hej! Jag har fått dessa journalsvar: *Tumörstorlek 20 mm (T1c) * Inga lymfkörtelmetastaser (N0) * Grad 1 * Luminal A-lik * ER- och PR-positiv * HER2-negativ * Ingen multifokalitet Det jag undrar är varför man fortfarande ger östrogen som kan orsaka bröstcancer? Jag har använt östrogen + hormonspiral mot klimakteriebesvär i 3 år.
Visa svar
Svar:
Hej. Riskökningen för bröstcancer med tex östrogen har genom åren varit väldigt omdebatterad. Riskökningen är inte så stor de första 5 åren och när man ger östrogentillskott till en kvinna som kommit in i klimakteriet bör man ge så kort tid som möjligt. För vissa kvinnor är klimakteriesymtom väldigt livskvalitetssänkande och det är därför bra ändå att det finns hjälp. Tidigare gavs östrogentillskott i många år, ibland 10-15 år. Det var innan man visste om riskerna. En ung kvinna som tappat sin östrogenproduktion tidigt, tex pga cancerbehandling, ges tillskott en längre tid eftersom det då ersätter kroppens egen produktion som nu försvunnit för tidigt. Jag vet inte om du blev klokare av detta.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Östrogen kan orsaka bröstcancer?

Strålning start 12 v postop, risk för lungcancer?

2026-06-25
Fick cancerdiagnos 16/3. En cancer som sannolikt missats på mammografi i slutet av augusti då man inte tog kompletterande UL, täta bröst som undersöktes med UL 2023. Hade total tumörmassa 5X3X1,5 cm. Lokal metastas i bröstets periferi medförde total mastektomi 27/4. Man tog enbart 1 lymfkörtel och i denna fanns en mindre makrotumör. Fick vänta 3 v på PAD-svar och sedan ytterligare drygt 3 v på kompletterande PAM50 som visade ROR 14. Det var både duktal typ B och lobulär. ER 98%, PR85%, Ki67% 4 (men i biopsin 16/3 var den 17). Det har nu beslutats om enbart strålning 15 ggr samt aromatashämmare. Dessvärre start strålning 9/7, dvs nästan 12 v postop. Det är oerhört långa väntetider på KS. Enligt forskningsrön är det ökad risk för lungcancer vid strålning av bröstkorgen, 50% ökad för rökare. Jag är f d rökare och är nu väldigt orolig för ökad risk för lungcancer och om det står i proportion till minskad risk för recidiv av bröstcancern när strålningen påbörjas så sent. Hur stor andel av de som strålas får lungcancer?
Visa svar
Svar:
Hej. Risken att få tillbaka bröstcancer utan strålbehandling är större än risken att få en lungcancer på grund av strålbehandling. Studier har visat att risken för att få en lungcancer efter strålbehandling fördubblas. Strålbehandlingstekniken utvecklas hela tiden för att minska risken för akuta och sena biverkningar, tex lungcancer, så risken är möjligen lite mindre idag än den tiden studierna baseras på. Vad innebär det då? Om man tittar i den statistik som finns på tex Cancerfondens hemsida har en kvinna en risk på drygt 3% att få lungcancer innan hon fyller 80 år och det innebär då att risken ökar till 6,5% om man fått strålbehandling (på ett ungefär). Andra riskfaktorer är rökning eller om man har exponerats för tex radon och asbest. Hur många som får lungcancer efter en bröstcancer kan jag inte svara på, men risken ökar inte för att du kommer igång med behandlingen först efter 12 veckor.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Strålning start 12 v postop, risk för lungcancer?

Fundreringar kring torra slemhinnor

2026-06-25
PAD både duktal och lobulär cancer samt omgivande DCIS grad 1 + 2, totalt extent 47 x 36 mm. Tumörerna 6 respektive 2 mm. Hormonreceptorpositiv. En frisk lymfkörtel. Tog Exemestan en månad med många biverkningar bl a höga levervärden. Avslutade behandlingen. Min fråga är kan jag använda Blissel mot torra slemhinnor eller rekommenderar ni hormonfria preparat?
Visa svar
Svar:
Hej. Vi brukar rekommendera hormonfria preparat i första hand. Om det inte hjälper kan tex Blissel vara ett alternativ.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundreringar kring torra slemhinnor

Biverkningar efter Tamoxifen?

2026-06-25
Fick tubulär cancer (0,7mm) i vä bröst utan spridning i januari 2025. Tog bort en tårtbit och strålades 5 dagar. Började äta Tamoxifen i jan/februari med biverkningar som stickningar, sendrag, ont i leder och svårt att sova. Fick komplettera med E-vimin kaplsar mot svettningarna, vilket fungerade bra. Vid kontakt med onkolog i juni så beslöt jag mig att avbryta med Tamoxifen eft det var 0,7% chans att jag skulle få tillbaka cancer. Dock har mina skakningar i armar, huvud och ryckningar i underbenen fortsatt. Kan dessa skakningar och ryckningar bero pga klimakteriet eft allt började när jag åt Tamoxifen? Nu har jag en tid hos neurologen för att utreda mina skakningar och har även genomfört en hjärnröntgen. Har även börjat äta Inderdal (40mgx2) för misstänkt Tremor. Jag gissar att det är klimakteriet som har utlöst detta och vilket även min läkare också misstänker men HUR går jag vidare i detta? Mvh Susann, 57 år
Visa svar
Svar:
Hej. Det är bra att du får utreda dina besvär. Vad som orsakar dem är förstås svårt att veta. Hur man ska gå vidare beror på vad utredningen visar. Det bästa är att de läkare du har kontakt med stöttar upp, då det är svårt att i ett sånt här forum att ge förslag. Vi har ju inte hela bilden och inte heller möjlighet att utreda osv. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du får rätt hjälp.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Biverkningar efter Tamoxifen?

Funderingar kring interaktion

2026-06-25
Äter kisqali 400mg och letrozol och nu när jag har hög smärta i rygg och axel fick jag recept belagd naproxen 500mg som jag ska ta 2gånger om dagen. Kan jag kombinera dessa mediciner?
Visa svar
Svar:
Hej. Det går bra att kombinera dessa 3 preparat.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring interaktion

Funderingar.

2026-06-22
Hej,jag är 76 år och önskar göra mammografi. Jag har gjort mammografi vid varje kallelse sedan jag var 40 år. Jag har flera äldre bekanta som drabbats av bröstcancer vid högre ålder. Tacksam för svar hur jag kan få till detta. Det verkar svårt!?
Visa svar
Svar:
Hej Screeningprogrammet för bröstcancer med mammografi slutar vid 74 års ålder. Efter den åldern behövs en remiss för mammografi. För att undersökningen ska göras behöver det finnas en anledning. Att man vill ha en undersökning räcker inte för att uppfylla de krav som finns i svensk strålskyddslagstiftning för att undersökningen ska kunna bedömas berättigad och genomföras. Rekommendationen är att regelbundet känna på sina bröst och att söka läkare för bedömning vid symtom från brösten eller om du känner en ny knöl. Läkaren kan då vid behov skicka en remiss för mammografi.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar.
Övrigt

Diagnostik ultraljud

2026-06-22
Kag sökta vård eftersom jag har en svullnad mellan armhåla och bröst. Har även en nykommen brännande smärta i bröstet som varierar i intensitet. Blev remitterad till kirurgmottagning och därefter kallas till mammografi. Nu efter att ha väntat på provsvar i en månad få jag en ny kallelse för ultraljud om ytterligare en månad. Är helg och jag kan inte kontakta vården. Jag känner mig väldigt orolig efter denna nya kallelse och har svårt att stå ut med oron....har nå gått 4 månader sedan min första kontakt. Varför blir jag kallad för ultraljud? Har de hittat något?
Visa svar
Svar:
Hej Att man vill komplettera mammografin med en ultraljudsundersökning kan bero på att man har sett något på mammografibilden, men behöver inte göra det. Det kan också bero på att man tyckte mammografibilderna var svårbedömda av någon anledning eller att man vill komplettera med ultraljud för att öka känsligheten i undersökningarna av någon anledning.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Diagnostik ultraljud
Övrigt

Har jag ärftlig cancer?

2026-06-18
Hej! Min mamma blev diagnostiserad med bröstcancer när hon bara var 26 år gammal, och dog två år efter det. När jag var 14 började jag på p-piller men när min barnmorska fick reda på att min mamma dog i cancer så fick jag inte längre ta preventivmedel med hormoner i innan jag gjorde ett ”test” hos läkare. Vad kan detta vara för ”test” hon pratade om? Och finns det en större risk för mig som ung att få bröstcancer? Jag är snart 20 år gammal, slutat ta hormoner, och har ingen annan direkt nära släktning med cancer. All hjälp uppskattas!
Visa svar
Svar:
Hej! 26 år är väldigt ungt för att få bröstcancer, vilket gör att man kan misstänka att det kan finnas en bröstcancergen i släkten. En sådan gen ger stor risk för bröstcancer. Detta kan man undersöka med ett speciellt blodprov. Det ser lite olika ut på olika ställen hur rutinerna ser ut, men ofta är det via Klinisk Genetik (på universitetssjukhus) som dessa prover beställs. Om du vill undersöka detta kan du börja med att söka hjälp på vårdcentralen, som kan skriva remiss till den klinik som är ansvarig för detta i din region.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Har jag ärftlig cancer?

Oro bröst / bröstvårta

2026-06-18
Hej, vet inte hur jag ska sammanfatta detta. Jag fick plötsligt för två veckor sedan en smärta i vänster bröst som jag inte känt tidigare. Smärtan strålade från bröst till armhålan och ibland ut i armen. Kände antingen på sidan av brösten men ibland att själva bröstvårtan och vårtgården ömmade. Kunde bli svullet. Det försvann helt i 6 dagar. Jag uppsökte min vårdcentral första dagen jag fick denna smärta och han kände igenom armhålor och brösten utan anmärkning. Jag har gjort mammografi och ultraljud 25 november 2025 utan något avvikande. Helt plötsligt började smärtan dock komma tillbaka för några dagar sedan. Uppsökte då läkare på nytt som kände igenom armhålor och bröst på nytt, inget misstänkt sa han. Sedan igår har jag sett att en av mina talgkörtlar som sitter ytligt på vårtgården blivit lite mer ljusrosa än de andra som är hudfärgade, när jag petat på den så börjar hela bröstet smärta igen.. Jag är orolig vad kan detta vara, just smärtan men också den enskilda körteln. Den kan bli stor som de andra körtlarna vid kyla och beröring och sedan bli platt igen men färgen är fortfarande ljusrosa.
Visa svar
Svar:
Hej! Det är svårt att säga utan att ha sett det, men det låter som att du är undersökt ordentligt. Ömhet och värk i bröst är väldigt vanligt och sällan tecken på något farligt. När det gäller talgkörtlarna kan de ju ibland blir inflammerade men det borde läkaren i så fall ha sett. Huden ändras vid temperaturskiftningar och beröring, så det du beskriver kan mycket väl vara helt normalt. Då du nyligen varit på undersökning tycker jag att du kan avvakta lite.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Oro bröst / bröstvårta

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss