Visar 10 av 6049 träffar

Biopsi och spridning

2022-03-18
42-år och trebarnsmamma. Ingen ärftlighet för bröstcancer i familjen. Orolig och väntar uppföljning med inbokad läkartid till bröstkirurg om 2v för svar på biopsi av cancer-misstänka förändringar i mitt ena bröst och i armhålan samma sida. På direkt fråga från mig innan bröstbiopsi, svarade röntgenläkaren att det inte finns risk för spridning av cancerceller vid biopsin och han tog sedan en kolvbiopsi med mellan eller grov nål. Jag fick ingen information om för- och nackdelar eller risker med olika undersökningsmetoder innan ingreppet. Innan biopsin fick jag bedövningsmedel med Lidokain, men bedövningen tog inte alls och jag skrek av kraftig smärta i bröstet när han tog biopsin. Det var en oerhört smärtsam upplevelse att få genomgå detta ingrepp utan fungerande bedövning och den kraftiga smärtan satt i länge. Läkaren sa då att han aldrig tidigare varit med om att bedövningen inte tagit, men han kontrollerade inte heller att jag blivit bedövad innan han tog biopsin. Jag sa att det gjorde ont efter bedövningen när han gick in med den grövre nålen, så det fanns en varningssignal. Innan mitt besök var klart, så tog de även en finnålsbiopsi av en förändring i armhålan samma sida. Vi fick vänta säkert 15min efter den första biopsin tills jag kunde lugna ner mig och sluta gråta. Vid finnålsbiopsin var smärtan ca 2% av den jag upplevde av föregående biopsin. Jag fick sen en lapp med en återbesökstid inbokad till bröstkirurg. Ingen erbjöd samtalskontakt utifrån vad som hänt. Hemma på kvällen läste jag artikeln: "Core-needle biopsy of breast cancer is associated with a higher rate of distant metastases 5 to 15 years after diagnosis than FNA biopsy.” Aug 2017. Sennerstam et al. Jag har skrivit till verksamhetschefen på bröstcentrumet om händelsen och jag känner mig mycket otrygg i fortsatt planerad handläggning. Jag har inte heller fått någon återkoppling på mitt mejl till verksamhetschef, fast 4 dagar har gått. Här känner jag att hon åtminstone kunde ha skrivit - jag har läst ditt mejl och jag lovar att återkoppla till dig så snart jag kan. Min otrygghet avseende patientsäkerhet och kvalitet av ev fortsatt bröstcancervård blir nu bara större. Hur ska jag tolka resultaten i angiven studie? Är det en ökad risk för spridd cancer om 5 till 15-år vid mellannål- och grovnålsbiopsi jämfört med finnålsbiopsi, om det visar sig att det är bröstcancer som jag har? Vilka möjligheter har jag att byta till annat bröstcentrum utan att jag ska behöva hamna längst bak i kön för uppföljande läkarbesök? Med den otryggheten som jag nu fått med mig, så känns det inte bra att vänta över 2v på svar från vävnadsprovet och planering av vidare handläggning om jag försöker byta till annat bröstcentrum. Samtidigt känns det riktigt otryggt med det bröstcentrum som jag nu har haft kontakt med och den bröstkirurg som jag ska få träffa verkar inte vara överläkare och är under pågående forskarutbildning som doktorand. Verkligen ingen bra start för mig i ett standardiserat vårdförlopp för bröstcancer. 😪😥 Svar, råd och stöd mottages tacksamt. 💗
Visa svar
Svar:
Hej! Det låter verkligen som att din upplevelse i samband med provtagningen blev allt annat än bra, vilket är mycket beklagligt. Man har rätt att söka på ett annat bröstcentrum, men det är svårt att veta om det kommer att innebära längre väntetid för dig. Jag tänker ändå att det vore bra om du och läkaren kan gå igenom händelsen vid nästa besök, så att du får tillfälle att beskriva vad du upplevt och man kanske kan reda ut eventuella missförstånd. Även om det inte är en överläkare som du ska träffa har läkaren ändå sannolikt stor erfarenhet, och att han eller hon forskar låter positivt. Jag har läst studien som du hänvisar till och tycker att den är lite svår att tolka. Det var ganska få patienter som behandlades för ganska länge sedan. Den behandling som vi har idag är mycket bättre än då och det kanske då inte är helt korrekt att överföra de resultaten till dagens situation. Det står inte heller hur många som faktiskt fick metastas och det går inte att veta om skillnaden var kliniskt relevant. Jag har inte hittat några andra studier som tyder på att mellannålsbiopsi skulle försämra prognosen. Att ta mellannålsbiopsi på tumören i bröstet, som man gjorde i ditt fall, är standard sedan länge och görs överallt i Sverige. Detta prov ger mycket mer information än finnålsbiopsi, vilket gör att man kan optimera behandlingen, vilket i sig förbättrar prognosen. Jag hoppas verkligen att ditt andra besök blir mycket bättre än ditt första.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar

Funderingar.

2026-06-22
Hej,jag är 76 år och önskar göra mammografi. Jag har gjort mammografi vid varje kallelse sedan jag var 40 år. Jag har flera äldre bekanta som drabbats av bröstcancer vid högre ålder. Tacksam för svar hur jag kan få till detta. Det verkar svårt!?
Visa svar
Svar:
Hej Screeningprogrammet för bröstcancer med mammografi slutar vid 74 års ålder. Efter den åldern behövs en remiss för mammografi. För att undersökningen ska göras behöver det finnas en anledning. Att man vill ha en undersökning räcker inte för att uppfylla de krav som finns i svensk strålskyddslagstiftning för att undersökningen ska kunna bedömas berättigad och genomföras. Rekommendationen är att regelbundet känna på sina bröst och att söka läkare för bedömning vid symtom från brösten eller om du känner en ny knöl. Läkaren kan då vid behov skicka en remiss för mammografi.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar.
Övrigt

Diagnostik ultraljud

2026-06-22
Kag sökta vård eftersom jag har en svullnad mellan armhåla och bröst. Har även en nykommen brännande smärta i bröstet som varierar i intensitet. Blev remitterad till kirurgmottagning och därefter kallas till mammografi. Nu efter att ha väntat på provsvar i en månad få jag en ny kallelse för ultraljud om ytterligare en månad. Är helg och jag kan inte kontakta vården. Jag känner mig väldigt orolig efter denna nya kallelse och har svårt att stå ut med oron....har nå gått 4 månader sedan min första kontakt. Varför blir jag kallad för ultraljud? Har de hittat något?
Visa svar
Svar:
Hej Att man vill komplettera mammografin med en ultraljudsundersökning kan bero på att man har sett något på mammografibilden, men behöver inte göra det. Det kan också bero på att man tyckte mammografibilderna var svårbedömda av någon anledning eller att man vill komplettera med ultraljud för att öka känsligheten i undersökningarna av någon anledning.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Diagnostik ultraljud
Övrigt

Har jag ärftlig cancer?

2026-06-18
Hej! Min mamma blev diagnostiserad med bröstcancer när hon bara var 26 år gammal, och dog två år efter det. När jag var 14 började jag på p-piller men när min barnmorska fick reda på att min mamma dog i cancer så fick jag inte längre ta preventivmedel med hormoner i innan jag gjorde ett ”test” hos läkare. Vad kan detta vara för ”test” hon pratade om? Och finns det en större risk för mig som ung att få bröstcancer? Jag är snart 20 år gammal, slutat ta hormoner, och har ingen annan direkt nära släktning med cancer. All hjälp uppskattas!
Visa svar
Svar:
Hej! 26 år är väldigt ungt för att få bröstcancer, vilket gör att man kan misstänka att det kan finnas en bröstcancergen i släkten. En sådan gen ger stor risk för bröstcancer. Detta kan man undersöka med ett speciellt blodprov. Det ser lite olika ut på olika ställen hur rutinerna ser ut, men ofta är det via Klinisk Genetik (på universitetssjukhus) som dessa prover beställs. Om du vill undersöka detta kan du börja med att söka hjälp på vårdcentralen, som kan skriva remiss till den klinik som är ansvarig för detta i din region.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Har jag ärftlig cancer?

Oro bröst / bröstvårta

2026-06-18
Hej, vet inte hur jag ska sammanfatta detta. Jag fick plötsligt för två veckor sedan en smärta i vänster bröst som jag inte känt tidigare. Smärtan strålade från bröst till armhålan och ibland ut i armen. Kände antingen på sidan av brösten men ibland att själva bröstvårtan och vårtgården ömmade. Kunde bli svullet. Det försvann helt i 6 dagar. Jag uppsökte min vårdcentral första dagen jag fick denna smärta och han kände igenom armhålor och brösten utan anmärkning. Jag har gjort mammografi och ultraljud 25 november 2025 utan något avvikande. Helt plötsligt började smärtan dock komma tillbaka för några dagar sedan. Uppsökte då läkare på nytt som kände igenom armhålor och bröst på nytt, inget misstänkt sa han. Sedan igår har jag sett att en av mina talgkörtlar som sitter ytligt på vårtgården blivit lite mer ljusrosa än de andra som är hudfärgade, när jag petat på den så börjar hela bröstet smärta igen.. Jag är orolig vad kan detta vara, just smärtan men också den enskilda körteln. Den kan bli stor som de andra körtlarna vid kyla och beröring och sedan bli platt igen men färgen är fortfarande ljusrosa.
Visa svar
Svar:
Hej! Det är svårt att säga utan att ha sett det, men det låter som att du är undersökt ordentligt. Ömhet och värk i bröst är väldigt vanligt och sällan tecken på något farligt. När det gäller talgkörtlarna kan de ju ibland blir inflammerade men det borde läkaren i så fall ha sett. Huden ändras vid temperaturskiftningar och beröring, så det du beskriver kan mycket väl vara helt normalt. Då du nyligen varit på undersökning tycker jag att du kan avvakta lite.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Oro bröst / bröstvårta

Knöl kod 5

2026-06-18
Jag var i måndags på besök för mammografi och ultraljud då jag upptäckt en knöl på vänster bröst. Innan dess får jag träffa en läkare som känner igenom mina bröst. Biopsi görs, två stycken. Efter det får jag träffa läkaren igen som säger att jag har cancer och kommer opereras under sommaren, en sk tårtbit där knölen sitter. Får träffa en sköterska som ska vara min kontaksköterska och även hon går igenom op förloppet samt upprättar en kontaktsida på 1177. Jag får också till mig att jag kommer genomföra strålbehandling efter op i 5 dagar. Nu säger mina vänner att detta inte kan stämma och att jag inte kan ha fått ett cancer besked på plats. En vän säger att hon också haft en knöl de gjort biopsi på men att det inte var något de tog bort och att jag inte kan få ett svar innan provsvaret kommer. Jag blir jätte förvirrad och vet inte om jag har missuppfattat någonting. Läkaren sa att de knölen är kod 5. Kan ni hjälpa mig vad som är vad?
Visa svar
Svar:
Hej! Man har lite olika rutiner på olika sjukhus, och jag vet inte om läkaren var kirurg eller bröstradiolog (röntgenläkare)? Röntgenfynd graderas från kod 1-5, där kod 1 är normalt, kod 2 är godartad förändring, kod 3 är oklar förändring, kod 4 stor misstanke om cancer och kod 5 väldigt stark misstanke om cancer. Man kan förstås inte vara helt säker innan man har fått provsvar. Oftast, men inte alltid, är det cancer om det är kod 5. Oavsett vad provet visar gör man alltid en operation om det ser så misstänkt ut att man bedömer det som kod 5, så det kanske var det som din läkare ville förbereda dig på.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Knöl kod 5

Alternativ till axillutrymmning

2026-06-18
Hej, Utan att ni har en helhetsbild undrar jag hur er tolkning och er rekommendation av min situation är. Jag har ett vårdteam som överlag känns bra även om jag ibland har lite av rullande band känsla, därav frågan om en second opinion. Jag diagnostiserades med 45 mm stort område minst höger bröst. Corebiopsi visar invasiv NST. ER positiv 99%, PgR 99%, HER2 negativ, Ki67 35%. Tumören är grad 3 och med inslag av kärlväxt. Dessutom DCIS grad 3. Jag fick neoadjuvant cytostatika, 8 doser EC och 12 doser paxitaxel. Syftet var att försöka minska tumören för att kunna göra bröstbevarande kirurgi. Resultatet på OP visar 55 mm stor bröstcancer NST, NHG 2, ER 90%, PgR 50%, HER2 1+, Ki67 mindre än 1%. Läkarna anser det vara svårbedömt vad gäller marginaler, där det eventuellt är mindre än 0,1-0,2 mm mot perifer, grön kant. Även SN gjordes där två lymfkörtlar tagits ut varav en har en mikrometastas på 1,5mm. De rekommenderar axillutrymmning. Därefter strålning samt tablettbehandling. Min fundering, oro och rädsla är kring axillutrymmningen. Jag har läst diverse rapporter, studier och dokument och undrar för personer som har/har liknande situation som mig (alla är så klart individuella) är verkligen borttagande av axillen enda/bästa vägen att gå med tanke på de höga riskerna för armmorbiditet och försämrad livskvalité? Jag har läst och förstått att det inte finns studier för personer som fått neoadjuvant behandling vad gäller alternativ till axillutrymmning och riktlinjer som finns nationellt säger axillutrymmning. Samtidigt finns dokument som säger att detta gäller vid minst två lymfkörtlar påverkade. Är det möjligt att göra en axillbiopsi för att se om fler kan tänkas ha påverkan? Kan man göra en ’mellan’ operation där man inte plockar bort allt utan ett par igen för att se om fler har metastaser och på så sätt minska biverkningarna? Kan man helt hoppa över axillutrymmning och istället få en ’extra’ dos och omgång cytostatika? Jag är 40år, har en del andra fysiska besvär och mental ohälsa samtligt som jag är högt träningsaktiv. Att det finns så hög risk för biverkningar vid axillutrymmning skrämmer mig. Tack på förhand.
Visa svar
Svar:
Hej! När det gäller primär operation (utan neoadjuvant onkologisk behandling före) finns det nu flera studier som visar att det är säkert att avstå från axillutrymning vid mikrometastas (>0,2-2 mm) eller max två makrometastaser (>2 mm) i sentinel node. Efter neoadjuvant behandling finns det ännu inte lika många studier, och då blir läget lite annorlunda eftersom man ju redan har fått en del av den behandling som man tänker ska "täcka upp". I vårdprogrammet rekommenderar man därför axillutrymning vid mikro- eller makrometastas i sentinel node efter neoadjuvant behandling. Förut rekommenderade man axillutrymning även vid sk isolerade tumörceller (max 0,2 mm) i sentinel node. Vid primär operation räknas isolerade tumörceller inte som någon spridning alls, men efter neoadjuvant behandling tänker man att det mer är ett tecken på att tumören inte har svarat lika bra på behandlingen. Nu tycker man ändå att det finns tillräckligt med studier som stödjer att man kan avstå från axillutrymning vid isolerade tumörceller. De vårdprogram som vi har är riktlinjer. Men dessa måste man se i ljuset av andra faktorer som är viktiga för patienten, och jag tycker absolut att du och din läkare kan diskutera risker med olika alternativ. Om man inte gör axillutrymning ökar det sannolikt risken lite för återfall i lymfkörtlar i armhålan. Det är dock mycket oklar om det påverkar överlevnaden. Jag antar att man också planerar strålbehandling? Det är också en bra behandling för att minska risken för återfall och ger inte lika stor risk för besvär från armen.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Alternativ till axillutrymmning
Övrigt

Orsaken?

2026-06-18
Hej, finns det några kända orsaker för att bröstcancer uppstår, eller är det några riskfaktorer som man bör vara medveten om?
Visa svar
Svar:
Hej! Den starkaste riskfaktorn är om man har fått strålbehandling mot området som barn/ung (vid lymfom). De vanligaste riskfaktorerna är dock hormonella: tidig mensdebut och sen menopaus. Att få flera barn tidigt och amning skyddar. Övervikt efter menopaus är en riskfaktor då ett hormon från binjurarna omvandlas till östrogen i fettväv. Högt alkoholintag ökar också risken.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Orsaken?

Återfall med LCIS

2026-06-18
Jag opererades och strålades 2019 för 15 mm stor DCIS grad 3. Nu har jag i samma bröst diagnostiserats med en 12 mm stor LCIS. Jag har förstått att man vanligen inte opererar LCIS i första taget. Ändå har jag nu fått valet att göra en ny tårtbitsoperation med efterföljande strålning (i lägre dos än normalt pga tidigare strålning) eller att göra en mastektomi. Är det pga att jag tidigare haft DCIS grad 3 som behandlingen av LCIS blir annorlunda?
Visa svar
Svar:
Hej! Det stämmer att man inte brukar behöva operera bort LCIS helt då det inte är en cancer. Men LCIS kan ibland vara ett tecken på att det finns något annat, mer allvarligt i närheten, och därför vill man då ta ett större prov. Det är inte alltid man kommer åt att göra det på mammografin och man kan då behöva operera. Sedan finns det också några varianter av LCIS (pleomorf eller florid LCIS) som snarare är som DCIS och därför behandlas som det.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Återfall med LCIS

Förändring

2026-06-18
Hej, Jag har upptäckt hudfärgade förtjockningar/massor på och runt bröstvårtorna och vårtgårdarna. Små knölar och utbredda förhöjda platta ”massor” liksom på olika ställen. Ljusare än själva vårtgården och vårtorna. De gör inte ont, kliar inte och ändras inte med cykeln. Är 37 år, inte varit gravid. Jag vet inte hur länge jag har haft det. Säkert månader. Vad kan det vara? Tack på förhand!
Visa svar
Svar:
Hej! Det är svårt att säga säkert på bara en beskrivning, men det låter som att huden på bröstvårtorna "dragit ihop" sig. Det är så bröstvårtor kan se ut ibland och det låter normalt. Men om du är osäker är mitt råd att be tex en sjuksköterska på vårdcentralen att titta.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Förändring

Fortfarande inga ögonbryn (!?)

2026-06-15
Hej, Nästan tre år efter behandling av bröstcancer och mina ögonbryn har fortfarande knappt kommit tillbaka mer än enstaka strån. Tycker inte om att alltid behöva sminka mig. Kan man få bidrag och någon sorts behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där är olika mellan olika regioner, tror jag. Fråga kontaktsjuksköterskan på din mottagning.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fortfarande inga ögonbryn (!?)

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss