Visar 10 av 6244 träffar
Hej!
Jag är 47 år och har behandlats med Tamoxifen sedan september 2018. Gjorde då mastektomi, cellgiftsbehandling och strålning. Hormonkänslig cancer DCIS.
Nu har det snart gått 5 år och sooom jag har längtat till den dagen. Tiden med Tamoxifen har varit jättetuff. Mycket biverkningar i form av stor trötthet, vallningar, stelhet, förändrad sinnesstämning/humör, ingen sexlust överhuvudtaget. Jag har gjort allt för att ge kroppen och mig själv en chans att må så bra som möjligt. Äter regelbundet och till största del hälsosamt, tränar regelbundet, sover 8-9 timmar/natt, ger mig själv tid för återhämtning och saker jag tycker om att göra.
Men på grund av trötthet/matthet är jag ofta tvungen att välja bort aktiviteter, människor och tillfällen då jag helt enkelt inte orkar. Min man och jag har ett fint äktenskap men det är en stor sorg för oss båda att min sexlust helt enkelt inte existerar längre. Har motiverat det så för mig själv att det är en begränsad period och eftersom att alternativet är en större risk för återfall, ja då är det inte ett val jag behöver fundera över. Jag kör på och gör allt jag kan för att få vara kvar i mitt fantastiska liv med mina barn, barnbarn, man och alla andra som jag älskar.
Men…så läste jag nyligen att det är många som rekommenderas att fortsätta behandlingen med Tamoxifen även efter fem år och att vissa som slutat fått cancer tillbaka efter avslutad behandling med Tamoxifen.
Luften har gått ur mig och jag känner mig så otroligt nedstämd av detta. Så jag förstår att det är individuellt men undrar… Är det troligt att jag blir rekommenderad fortsatt behandling? Finns det alternativ till Tamoxifen som ev har mindre biverkningar? Kan man äta en lägre dos och på så sätt få lindrigare biverkningar men ändå ett gott skydd? Finnes det någon ny tillförlitlig forskning inom detta område?
Älskar mitt liv och har stort stöd på alla sätt men jag är så trött på att inte känna igen mig själv. Att inte känna lust till mannen jag älskar och i normala fall åtrår mycket.
Tack för ert fina arbete 💕
Hej. Jag brukar tänka såhär: hur mår patienten på den behandling den får, i detta fall Tamoxifen? Hur stark är indikationen för fortsatt behandling i ytterligare 5 år? Eller ska det bytas till aromatashämmare i 5 år (om patienten är postmenopausal). OM patienten mår bra så kan man fortsätta behandlingen men om man inte mår bra på behandlingen och kämpat på i 5 år kanske det kan få räcka? Jag gissar att man kanske föreslår det, då du fått cytostatika. Ett alternativt (om du slutat menstruera) kan vara att prova aromatashämmare, men den diskussionen får ni kanske ha vid ett eventuellt erbjudande om fortsatt behandling. Oavsett om du fortsätter eller inte kommer det alltid finnas en liten risk kvar att sjukdomen kommer tillbaka, så förlängd behandling tar inte bort risken helt, men minskar det lite lite till.
Berätta hur du har det för din läkare/sjuksköterska och så får ni komma överens om en strategi som passar dig och ger dig bra livskvalitet.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svarHej. Jag opererades för bröstcancer för två månader sedan och har ätit Anastrozol i en månad. Allt har gått väldigt enkelt och bra till att börja med, men nu upplever jag en dipp och känner mig tröt, nedstämd, har svårt att fokusera och värst av allt - hittar inte ord! Vad är det som händer? Kommer jag att kunna fortsätta sköta mitt jobb? Kommer jag att bli ännu trögare än så här? ( Är 52, ska äta A:zol i fem år) Jag börjar bli rädd…
Anastrozol, hjärna och jobbIs it possible to get a ctDNA (liquid biospi) test at a private clinic here in sweden? If so, where? My local hospital does not offer ctDNA tests.
Thanks in advance.
ctDNA testsHej, jag har tagit Anastrozol i 6,5 år och slutat i april i år. De flesta biverkningarna har minskat, men sköra slemhinnor och smärta och stelhet i armarna och fingrarna minskar inte. Jag undrar om det kanske är åldersrelaterat (jag har under tiden hunnit bli 76 år). Smärtan är hanterbar men tröttsam, likaså UVI pga sköra slemhinnor. Min fråga är: hur länge efter avslutad behandling med aromatashämmare kan man ha kvar biverkningarna? Livet ut?
Skeletsmärta efter att ha slutat med AnastrozolHej!
Kvinna 54 år. Var på mammografi på fm. Blev uppringd på em för att göra återbesök med fler bilder, ultraljud samt träffa läkare. Har använt hormonspray i drygt 1 år efter att äggstockar tagits bort. Var 3e till 4e mån tagit gulkroppshormon kur i 10 dagar. De 2 senaste gångerna utan att ha fått konstgjord mens.
Jag känner inga knölar, men aningen öm i brösten.
Behöver jag oroa mig för cancer.
Både mormor, mormorsmor dog i gynekologisk cancer som börjat i äggstockar i 50+ ålder Även mor opererad i 50+ ålder, Syster förändringar på äggstockar.
Har även dotter jag fött med hjälp av IVF.
Ingen i släkten vad jag vet har haft bröstcancer
De gånger jag tidigare varit på mammografi har allt sett bra ut.
Kan detta vara cancer.
Återbesök efter mammografiHej, jag fick diagnosen spridd bc för 6 månader sedan. Började med kisqali och letrozol, fick bland annat kraftig hudinflammation och har nu haft uppehåll med Kisqali i 3 månader. Tanken var att övergå till Ibrance men pga biverkningar inkl mitt psykiska mående så har det inte påbörjats.
Mår psykiskt mycket dåligt, har sökt hjälp och efter ök med kurator så väntar jag nu på psykologkontakt men väntetiden till psykolog är 3-6 månader! Har mycket oro, ångest och så många frågor men det som erbjuds är antidepressiva tabletter, tar ibland för sömnen men kan inte ta dem i övrigt för mår då ännu sämre m huvudvärk illamående och extrem trötthet.
En av alla frågor är kan man ta CDK4/6 i perioder? läser att många gör så för att få vila från biverkningar men min onkolog svarade att de har inte mandat att ordinera CDK4/6 i perioder. Varför gör man olika?
Tack på förhand
Hej. Vi brukar inte ge CDK4/6-hämmare i perioder (dvs långa behandlingsfria intervall). Om biverkningarna är stora och det bedöms lämpligt, kan man ge "enbart" letrozol, vilket också det är en bra behandling. Det finns dock olika faktorer man bör ta hänsyn till, tex om sjukdomen är ett återfall av tidigare hormonkänslig bröstcancer, hur länge sedan det är sedan den första behandlingen avslutade, symtom mm. Varför man gör olika är svårt att svara på. En orsak kan vara att vi försöker skräddarsy behandlingen för varje enskild patient för att få så bra effekt som möjligt med god livskvalitet. Då kanske det ibland ges en "extra" vilotid (veckor/månader). Vid annan cancersjukdom gör man ofta så när man ger cytostatika, dvs ger lite vila från behandling.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Fråga om CDK4/6Hej!
Jag har får en spridning i mitt bäcken efter haft bröstcancer och har nu genomgått strålbehandling, äter antihormon och kisqali och nu vill min läkare att jag ska ta zylodronsyra trots att jag inte har den bästa tandhälsan, vad ställer du dig till detta?
ZylodronsyraOpererades 2018 vid 51 års ålder. Började äta Tamoxifen och funkade hur bra som helst. Bytte efter 5 år till Letrozol och livet blev riktigt tråkigt. Depression och ledvärk. Efter några månader fick jag byta tillbaka. Äter Tamoxifen sen dess och mår bra. Nu undrar jag var det dumt att inte byta? Vet att det bästa är att byta till andra sorten men hur stor är risken att jag skulle få återfall på grund av att jag ätit Tamoxifen hela perioden. Har två år kvar att äta.
Tamoxifen/LetrozolHej!
Jag ska pausa Letrozol i 4 veckor på läkarens inrådan pga biverkningar. Förmodligen blir det Examestan därefter.
Har Letrozol och Examestan samma effekt?
Jag är orolig att Examestan ska ha en något mindre effekt.
Hur är det?
Skillnad på Letrozol och Examestan? Om en fåHej är 78 år och op för brcancer 2005. Invasiv men ingen spridning till lymfa eller blod. Åt tamoxifen tre år aromasin i 3 år.täthet i brösten fortfarande c.
Min gyn.läkare vill att jagska använda Blissel för mina torra slemhinnor. Vågar jag börja med det. Man ska väl inte använda något med östrogen då man haft br.cancer. Nu får jag ju ingen mammografi längre trots remiss och oro.
Oro för läkemedelsbolagenOpererad i somras, tar Letrozol.
Tagit Kisqali i 10 dagar.
Då uppstod diarre,ljus färg, mörk urin.
Våldsamma kräkreflexer.
Ingen aptit.
Utmattning, avbokade hela mitt liv utom att försöka äta/ besöka toaletten.
I samråd med onkologsköterska, har jag gjort uppehåll, symptom minskat.
Ska börja om nu när uppehåll varat 2 veckor.
Jag är 74, vanligtvis aktiv,nu är det sofflocket som gäller .
Vill veta vad det är med Kisqali som orsakar mina symptom. Har uteslutit matförgiftning.
Jag har också IBS. Kan överkänslighet i tarmen ge denna reaktion?
Kisqali diarre.