Visar 10 av 6040 träffar

Vad säger PAD

2020-04-18
Nyligen opererad: PAD visar 12 mm stor duktogen cancer grad 3 samt DCIS grad 2, total tumörextent 23 mm. Snäv marginal mot DCIS komponent men bedöms färdigbehandlad. 4 friska lymfkörtlar. Hormonpanel: 100%, 95%. 1-2+, ej amplifierad. Ki-67 29%. Bedöms som luminal A typ tumör. Patienten är drygt 80 år och utifrån de riktlinjerför luminal A tumörer stadium 1 som föreligger för denna patientgrupp nu under rådande Coronapandemi väljer vi att avstå strålbehandling. Rekommenderas hormonell behandling i 5 år. Är det två tumörer, grad 3 och grad 2? Vad betyder övrig data? Hur lång tid tar det för den här cancertypen att bli 12 mm?
Visa svar
Svar:
Hej Hedvig! Dina resultat visar att du har haft en invasiv bröstcancertumör på 12 mm, samt att det i närheten fanns förstadium (=DCIS). Alltså en tumör, inte två! Extent betyder att om man mäter hela området, från ytterkanterna av både tumören och förstadieförändringarna, så mäter det 23 mm. Men det är tumörstorleken som är viktigast, 12 mm, vilket är mindre än genomsnittet i Sverige. Grad innebär en uppskattning hur pass avvikande tumörcellerna och -arkitekturen ser ut; grad 3 är den högsta graden. Även vid förstadium pratar man om grader (även om de bedöms lite annorlunda, dvs med andra kriterier vid mikroskopin), och där gäller också att grad 3 vore den högsta, men ditt förstadium var alltså grad 2 (snällare än grad 3). Snäv marginal innebär att stället där kirurgen gått igenom vävnad vid operationen ligger nära yttergränsen av förstadiecellerna i ditt fall (där man helst vill ha ca 2 mm avstånd från sista förstadiecell till snittytan). Hormonpanelen visar att den lilla bröstcancertumören var starkt hormonkönslig, vilket är bra, och det innebär också att du bör ha nytta av att ta antihormonella tabletter som skyddande behandling nu efteråt. Ej amplifierad är bra, där har man uteslutit att tumören är av en specifik aggressiv sort, och Ki67 29 % innebär att tillväxthastigheten i tumören (inte förstadiet) var relativt hög. Vi skulle bedöma denna tumör som en luminal B (inte A) tumör. De nya rekommendationerna under rådande pandemi innebär att man får avstå från strålbehandling efter bröstbevarande kirurgi hos patienter som är 70 år eller äldre vid hormonkänsliga tumörer upp till 20 mm storlek och grad 1-2. Nu vet jag inte om du är opererad med bröstbevarande kirurgi ("tårtbitsoperation") eller mastektomi, men om du alltså har ditt bröst kvar skulle vi generellt inte rekommendera att avstå från strålbehandling trots rådande coronasituation eftersom din tumör var grad 3 och dessutom snävt opererad avseende förstadiet. Dessa beslut tas ju med hänsyn även till övriga riskfaktorer och sjukdomar så jag kanske inte har hela bilden, men det är definitivt värt att ta upp med din läkare.
Jana de Boniface

Jana de Boniface

Överläkare och bröstkirurg, Capio S:t Görans Sjukhus AB, Stockholm

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar

Fortfarande inga ögonbryn (!?)

2026-06-15
Hej, Nästan tre år efter behandling av bröstcancer och mina ögonbryn har fortfarande knappt kommit tillbaka mer än enstaka strån. Tycker inte om att alltid behöva sminka mig. Kan man få bidrag och någon sorts behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där är olika mellan olika regioner, tror jag. Fråga kontaktsjuksköterskan på din mottagning.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fortfarande inga ögonbryn (!?)

Funderingar om ögonbryn som blir tunnare och blir vita

2026-06-15
Hejsan, jag har tagit letrozol i 1 år och 3 månader, har biverkningar som ledvärk och illamående emellanåt men det är övergående och jag lider inte så mycket av det, man vänjer sig då det inte är så ofta. Jag fyller 57 år och jag vet att det händer saker med kroppen och knoppen ändå men jag har just nu problem med ena ögonbrynet som är mycket tunnare och hårstråna är vita och det är svårt att färga dem och ögonbrynspenna är svårt att använda då jag vill försöka att få båda lika men eftersom det fattas lite hårstrån så ser jag it som en clown. Kan man få hjälp ekonomiskt av sin läkare att gå till någon som tatuerar ögonbryn och då även få båda lika ?
Visa svar
Svar:
Hej, Det där med ögonbrynen tror jag tyvärr kan skilja mellan olika regioner, så jag föreslår att du frågar din kontaktsjuksköterska.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar om ögonbryn som blir tunnare och blir vita

Veoza

2026-06-15
Finns det något annat alternativ än Veoza om man svettas otroligt mycket ? Blir ändå fundersam om det inte är testat?
Visa svar
Svar:
Hej, Man kan testa venlafaxin i låg dos (antidepressiv medicin), akupunktur, fysisk aktivitet tex.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Veoza
Övrigt

Barnönskan

2026-06-15
Hej! Är 39 år och fick bröstcancer för 12 år sedan, har sedan dess haft ett mindre återfall (oligometasatsering) för fyra år sedan. I remission sedan över tre år med hormonterapi och Kisqali. Välmående fysiskt och mentalt. Fått till mig att jag aldrig kan bli mamma. Söker mer kunskap om detta och om det verkligen inte finns alternativ för mig. Finns det någon med mer kunskap i ämnet fertilitet och bröstcancer?
Visa svar
Svar:
Hej, Det här är en väldigt svår diskussion att ha, och kanske inte så lämplig att ha i ett publikt forum som det här. Kortfattat är skälet att avråda från graviditet hos någon som är under behandling för spridd sjukdom inte i första hand att det skulle vara problem med fertiliteten. Men om man blir gravid så man då får pausa behandlingen, tex endokrin terapi + Kisqali, under graviditeten och vad gör man om sjukdomen tar fart? Diskutera gärna det här med din doktor, så att du får de svar du söker.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Barnönskan

Prognos utan endokrin behandling?

2026-06-15
För drygt ett år sedan fick jag diagnosen: "60 x 45 mm stort DCIS Hollandgrad 2 samt en invasiv tumör 2 cm. Tumören är NHG 2, ER 95 %, PR 100 %, Ki-67 12 % och HER2-negativ. I armhålan 1 av 5 lymfkörtlar med mikrometastas 0,9 mm." Är 43 år gammal. Jag gjorde mastektomi och fick dostät cellgiftsbehandling (EC 90 och DOC 75) samt 15 ggr strålning med boost pga att tumörområdet låg nära bröstmuskeln. Dock sa kirurgerna att de fick bort allt. Nu får jag zoladex och exemestan. Hade tidigare Anastrozol, men bytte för att se om biverkningarna skulle bli mindre. Biverkningarna är fortfarande jobbiga (ledsmärta, inflammerade senor, torra slemhinnor, ingen sexlust, vallningar, svårare att sova och blir lätt nedstämd) och jag funderar på om jag borde avsluta den endokrina behandlingen. Samtidigt är jag ju rädd för återfall. Hur ser prognosen ut, med och utan behandling? Kan lägga till att jag tränar tungt 4 dagar i veckan, så jag tror inte mer träning skulle minska biverkningarna.
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att ge allmäna råd angående hur man ska hantera risk för återfall, eftersom olika personer har så helt olika syn på vad som är stor eller liten risk. Jag skulle vilja be dig ställa samma fråga till din doltor och diskutera vad som är bäst just för dig.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Prognos utan endokrin behandling?

Lymfmassage under cytostatikabehandling

2026-06-12
Hej! Jag fick lymfmassage fyra veckor efter min operation. Jag har tagit bort både en tumör från ena bröstet och alla lymfkörtlar i armhålan på samma sida. Jag upplever att massagen hjälpte mot både svullnad och lymfsträngar. Nu har jag påbörjat min cystostatikabehandling och läser att lynfmassage då kan få negativa konsekvenser. Jag får en behandling var tredje vecka i totalt sex omgångar. Mina funderingar: Stämmer det att det kan vara dåligt/farligt med lymfmassage under pågående behandling? Gäller det under hela treveckorsperioden eller kan det vara okej i slutet och inför nästa behandling?
Visa svar
Svar:
Hej, Jag tror inte det är någon fara med det, om dt inte är så att du har en picclinekatater på den sidan? Om du tycker det känns bra tycker jag att du ska fortsätta.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Lymfmassage under cytostatikabehandling
Övrigt

Blissel

2026-06-12
Hej! Använder Blissel och har nu haft en stroke. Blissel är krångligt att hantera med fyllning av sprutan, rengöring m.m. Finns det något enklare alternativ? Är 75 år. Vänliga hälsningar Kerstin
Visa svar
Svar:
Hej, Jag känner tyvärr igen att vissa tycker att applikatorn för Blissel är krånglig, och vissa tycker den har vassa kanter. Det finns alternativ, men hur lämpliga är kan bero på hur din tumör såg ut. Kan du ringa din kontaktsjuksköterska och få tips?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Blissel
Övrigt

Her2 återfalls risk

2026-06-12
Fick en bröstcancer diagnos,HER2 positiv hormon känslig,steg 3, fick ven port och olika sprutor mediciner kortison ,cell gifter ca 5 månader ,en dag/vecka, sen ’tårtbit” operation,sen 15 strålningar,sen cellgifter ca 7 månader-can 1 dag varannan vecka,sen avslutad,ej letrosol eller något då kraftiga biverkningar och enbart ”hjälp” till 2 % Opererad år 2023 Nu 49 år Ännu svåra svettningar/humörsvängningar med mera Kan ej ta anti depressiva Tar vagivital akti gel och elexir pharma Happy vagina Upplevde bemötande med mera som illa,traumatiskt med så klart Vill veta om återfall i cancer,allt! Olika cancer finns i min släkt,båda sidor och flera har dött av cancer och vissa lever med cancer-min pappa har kol min mamma har haft nån form av gyn cancer(opererad tre gånger varav två på grund av slarv av läkare) hon fick även bröstcancer strax efter mig Tack på förhand för svar
Visa svar
Svar:
Hej, Det är svårt att uttala sig om prognos så här för en enskild person, jag tror det vore bättre om du kontakated din mottaging och bad om ett samtal med doktor eller sjuksköterska om din situation.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Her2 återfalls risk
Övrigt

Funderingar kring mammografi

2026-06-11
Hej! Jag har varit inställd på att gå på mammografi en gång per år i 10 år, igår fick jag meddelande om att de dragit ner det till 5 år. Kan man påverka detta på ngt sätt? Jag vill verkligen gå varje år i 10 som lovats.
Visa svar
Svar:
Hej. I många regioner är det årliga mammografier i 5 år och därefter screeningintervall. När vi ger rekommendationer i början av ett kontrollprogram, kan det vara så att rutinerna ändras av olika anledningar. Jag vet inte vad som gjort att man i er region har ändrat till 5 år mot tidigare 10 år, men det kanske din läkare vet. I Västerbotten, där jag arbetar, har vi 5 år årliga mammografier.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring mammografi
Övrigt

Frågor om naturmedicin

2026-06-11
Hej jag fick hormonell bröstcancer HER 2 2023. Fick cellgifter i 12 veckor, operation och strålning. Äter Anastrozol och ska göra det i 10 år. Jag är stel i kroppen och har en axel som jag har riktiga problem med. Förkalkningar i skulderled. Kan jag ta benmärgsbuljong eller liknande för att underlätta?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag har försökt läsa på om benmärgsbuljong och kan inte hitta något negativt i relation till bröstcancer, som skulle hindra att du intar det. Jag vet inte vilka mängder du tänker; är det hemkokt buljong eller något du ska köpa på hälsokostaffären, så det blir lite svårt att svara bättre än så.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Frågor om naturmedicin

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss