Visar 10 av 5968 träffar

Nytta med adjuvant behandling?

2023-04-24
Jag vänder och vrider på all statistik kring adjuvant behandling. Jag har själv fått ordinerat cellgifter, trazusumab, zoladex och aromatashämmare. Dessa mediciner ges till många kvinnor trots en väldigt marginell effekt, med många många biverkningar till följd. För hormonbehandlingen t ex, går det att läsa att man har dubbelt så stor risk att utveckla bröstcancer utan den. Men det är ju inte riktigt sant, när man tittar närmare på statistiken. Det har en väldigt marginell effekt och så mycket som drygt 13 av 15 kvinnor får behandlingen i "onödan" med svårt fysiskt lidande som följd. Klart att det är dubbelt så stor risk om man plockar ut enskilda siffror, det går att säga vad som helst med statistik. En vän till mig fick nyligen prostatacancer, den allra mest aggressiva formen. När han frågade sin läkare om efterbehandling efter operationen och tog mig som exempel fick han ett skratt till svar och kommentaren: "Män skulle aldrig finna sig i att bli behandlade i onödan, så som många kvinnor blir. Vi har slutat med hormonbehandling och sånt, vi övervakar med blodprov i stället." Det är ju förskräckligt om det är så. Och nu till min fråga: Skulle inte mammografi var tredje månad vara mer effektivt och dessutom billigare och mer skonsamt för kvinnorna? Kritiker säger ju att det till största del är screeningen som har ökat överlevnaden i bröstcancer.
Visa svar
Svar:
Hej detta var en riktigt intressant fråga. Och svår. Överbehandling är ett reellt problem i samband med förebyggande behandling. Tyvärr är intensivare mammografiövervakning inte en lösning. Mammografi förebygger ju inte återfall, kan bara påvisa det. Och det är inte heller återfallen i brösten som är det som detta i första hand handlar om, utan spridning på andra håll i kroppen. Ja, det är viktigt att man använder statistik på rätt sätt. Antag att man efter operation av bröstcancer har 15% risk att drabbas av allvarligt återfall (spridning) och att den risken kan minska till 10 % risk med hormonell tilläggsbehandling. d v s 5 % absolut tilläggsnytta. Vi bortser för tillfället från att man även får en halverad risk för ny bröstcancer i det andra bröstet. Man kan då korrekt säga att man minskar risken för spridd bröstcancer med en tredjedel. Men man kan också säga att för att en patient i denna situation ska slippa ett allvarligt återfall måste man behandla 20 patienter. "Problemet" är att prognosen även utan behandling är ganska god. Generellt kan man säga att ju större risk för återfall man har, desto större nytta av behandlingen får man. Om man har en mycket god prognos, t ex 95 % recidivfri överlevnad blir tilläggsnyttan så liten att det inte är rimligt att behandla. Men verkligheten är sådan att många patienter har en situation som liknar den jag skisserar ovan. De mätningar vi kan göra på tumörvävnaden, grad, hormonkänlighet, HER2, Ki67 och genexpressionsanalys hjälper till att fatta beslut om vem som har "tillräcklig" nytta av behandlingen. Men jag håller med om att detta är genuint svårt, olika personer kan kan olika uppfattning om vad som är "tillräcklig" nytta, men alla är inte beredda att fundera konkret i dessa banor, utan föredrar att få ett tydligt råd om vad som rekommenderas. De effekter som skisseras ovan kan tyckas begränsade, samtidigt är det införande av medicinsk tilläggsbehanlding som tillsammans med bra mammografiscreening succesivt har lett till att prognosen efter bröstcancer är avservärt bättre idag än tidigare.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Nytta med adjuvant behandling?

Zoladex

2023-04-24
Hej Niklas Opererades för bröstcancer februari 2022, därefter cellgifter 6doser och strålning 16 ggr med boost. Tumör 15 mm, ER och progesteron positiv, HER2negativ, KI6724%, ålder 41 år. Har en fundering gällande hormonell behandling. Påbörjade i aug 2022 zoladex och tog två sprutor men det avbröts pga biverkningar som var ohållbara och jag mådde verkligen extremt dåligt både fysiskt och psykiskt. Tanken var från början Zoladex+Letrozol. När zoladex avslutades i oktober påbörjade jag tamoxifen i november. Klarar tamoxifen helt ok och mår mycket bättre nu. Efter ett blodprov i mars där man testade känsligt östradiol så konstaterar man att det ligger väldigt högt även för en kvinna i min ålder. Har fått tillbaka menstruationen måndadsvis. Nu vill man sätta in zoladex igen alternativt om det inte fungerar operera bort äggstockar. Vad är tilläggsnyttan för en person med min tumörbiologi och ålder att lägga till zoladex? Påverkar zoladex också testosteron nivåer? Mådde under cytostatika helt ok psykiskt trots att östrogen nivåerna var extremt låga. Det blev en extremt stor skillnad psykiskt och fysiskt när zoladex sattes in och funderar på om det beror på att också zoladex tar bort testosteronet? Uppgiven när jag precis fått tillbaka glädjen i tillvaron och en kropp som orkar igen…::
Visa svar
Svar:
Hej, det var en knepig fråga som jag inte tror att jga kan svarar på på det sätt du önskar. Jag kan nämligen inte exakt säga hur stor tilläggsnyttan är. Den är större ju yngre man är, och du är ju ung, i synnerhet om man var under 35 vid diagnos, men det finns troligen en effekt även i ditt fall. Jag är däremot inte medveten om ifall det finns data som säger att nivån på östradiol säger något om risken för återfall. Eg tror jag inte att det säkert är större risk med ett högre premenopausalt värde än ett lägre. Det förefaller hur som helst rimligt att göra ett nytt försök med zoladex. Men det är verkligen en grannlaga bedömning hur man ska göra om du mår distinkt dåligt av den åtgärden. Det måste du förstås diskutera med din läkare.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Zoladex

låg värde vita blodkroppar

2023-04-24
Hej, när jag 17 dagar efter min första cytostatikabehandling tog blodprov inför den andra behandlingen visade det sig att jag hade lågt värde gällande de vita blodkropparna. En läkare från sjukhuset ringde på kvällen och "varnade" mig för att jag kunde bli sjuk av en infektion. Jag har nu blivit sjuk av oro för att bli sjuk och vet inte hur jag ska förhålla mig till detta. Är inte detta en vanlig bieffekt av cytostatikabehandling? Hur lång tid efter behandlingen är det normalt med lågt antal vita blodkroppar? Så har jag en fråga om hur blodtrycket påverkas av behandlingen. Jag har enalapril mot högt blodtryck (problemet har varit undertrycket som legat över 90), men när jag nu tar mitt blodtryck här hemma har det legat på i snitt 115/76. Kan det vara en effekt av behandlingen och ska jag sluta med enalaprilen? Vad skulle det annars kunna vara tecken på? Lena 68 år
Visa svar
Svar:
Hej, vi tar blodtrycet först. Jag uppfattar alltså att du hade ett litet högre tryck på dina enalapril tidigare? 115/76 låter för mig som en framgångsrik blodtrycksmedicinering under förutsättning att du inte mår dåligt och blir yr och vimmelkantig förstås. Sen till de låga värdena. Det är nog en av de vanligaste biverkningarna av våra bahandlingar, att de vita blodkropparna sjunker. Det ska man ha respekt för, men inte vara jätterädd. Vi har flera sätt att hantera detta, benmärgsstimulerande sprutor och modifierin av dosen. Vid våra behandlingar brukar de låga värdena i de allra flesta fall vara kortvariga, enstaka dagar. Om man får skjuta upp nästa kur, är det lämpligt att t ex sänka dosen litet nästa gång.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
låg värde vita blodkroppar

Zolendronbehandling

2023-04-24
Hej! Jag fick bröstcancer 2019. Det var en hormonkänslig tumör med spridning till portvaktskörteln. Efter operation, cytostatika och strålning behandlades jag med skelettstärkande dropp s.k bisfofonater. Fick min sista behandling i oktober 2022. Nu måste jag rotfylla en tand och är orolig för att jag kan drabbas av nekros i käken. Hur stor är risken för detta?
Visa svar
Svar:
Det viktiga är att du informerar tandläkaren. Men om du "bara" ska göra en rotfyllning tror jag inte att risken är så stor. Operationen håller ju sig "inom" tanden. Det som kan vara vanskligare är om man måste dra ut en tand. Men käkkirurgerna och tandläkarna har idag tekniker som kan hantera risken för den typen av komplikationer som kan uppstå efter bisfosfonatbehandling. Det är viktigt att den som ska göra ingreppet är väl insatt i de problem som bisfosfonaterna skulle kunna medföra.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Zolendronbehandling

Strålning

2023-04-24
Hej! Vad är det som avgör om strålning behövs eller inte? Jag har en bekant som opererade bort ena bröstet i behandlingen. Hon genomgick cellgifter men behövde ingen strålning. Är det på grund av att hela bröstet opererades bort? Eller är det på grund av att hon passerat klimakteriet? Eller något annat?
Visa svar
Svar:
Efter en mastektomi är det framför allt förekomst av spridning till körtlar som gör att man rekommenderar strålning. Men även hur utbredd tumören var i bröstet spelar roll. Om den hade en större utbredning än 5 cm rekommenderar man strålning även om axillkörtlarna var friska.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Strålning

Väntetid ???

2023-04-24
Hej, Hur lång tid är acceptabel väntetid från mastektomi, (1 bröst) till start av mdk rekomendation "adjuvant behandling:Planering EC 100 x 3, Docetaxel 80-100 x 3. Strålbehandling mot toraxväggen 40 Gy/15 fraktioner. Endokrin terapi 5 år."? Är alltså opererad 16/3 2023. Tycker det är lång tid till 1sta inbokade besök hos onkologiavdelningen 9/5.... ? Vad är rimligt? På förhand tack.
Visa svar
Svar:
JAg håller med om att det låter länge. Inom en månad är en lämplig målsättning om det inte finns speciella omständigheter.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Väntetid ???

Fundering om entocort o tamoxifen

2023-04-24
Jag har kolit o måste äta entocort men även tamoxifen. Min fråga är hur dessa 2 läkemedel passar ihop?
Visa svar
Svar:
Jag har kollat upp detta i FASS och kan inte se att det skulle vara något förväntat problem med den kombinationen.
Niklas Loman

Niklas Loman

Överläkare, diagnosansvarig bröstcancer, Skånes universitetssjukhus i Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fundering om entocort o tamoxifen

Klimakteriet

2023-04-22
Hur påverkas val av behandling utifrån om man är i klimakteriet eller inte? Hur skiljer sig behandlingen åt utifrån det?
Visa svar
Svar:
Hej. Hos en kvinna i klimakteriet (postmenopausal) bildas östrogen i fettväv medan det hos en pre/perimenopausal kvinna bildas i äggstockarna. Tamoxifen blockerar östrogenreceptorerna och därför kan man ge det till alla (utifrån perspektivet klimakterie) med god effekt. Aromatashämmare hämmar bildningen av östrogen i fettväv och kräver att man antingen har kommit in i klimakteriet (inte har någon produktion av östrogen i äggstockarna) eller att kvinna försätts i ett klimakterium (tex med sprutor (GNRH-analog). Många postmenopausal kvinnor får aromatshämmare. Premenopausala får ofta tamoxifen men fler och fler får aromatashämmare och samtidig kastrationsbehandling.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Klimakteriet

Tamoxifen 5 eller 10 år

2023-04-22
2017 blev jag diagnostiserad med Her2positiv bröstcancer. Tumören var 6cm stor i vänstra bröst med lätt metastasering till lymfkörtlarna. Jag är nu frisk och har ätit Tamoxifen i 5 år. Min onkolog, vid sista besöket, sa att jag kunde fortsätta med Tamoxifen i 5 år till trots att jag har fått all skydd. Samtidigt sa hon att jag kunde avsluta min behandling då Tamoxifen gav mig mycket biverkningar i form av smärta och trötthet, samt hyperplasi i livmodern. Jag har svårt att bestämma mig om jag vill fortsätta med Tamoxifen och riskera andra typer av cancer, plus alla jobbiga biverkningar eller om jag avslutar behandlingen. Vad rekommenderar ni mig att göra?
Visa svar
Svar:
Hej. Jag brukar tänka att om vi ska erbjuda förlängd behandling med tex Tamoxifen, är det viktigt att värdera risker och vinster. En förutsättning tycker jag är att patienten inte har så mycket biverkningar av sin behandling. Livskvaliteten är viktig och vi kan aldrig ge garantier att sjukdomen kommer tillbaka, hur mycket behandling vi än ger. Det är svårt att ge en direkt rekommendation såhär men det låter som att du har en del biverkningar.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Tamoxifen 5 eller 10 år

letrozol

2023-04-22
Har ätit letrozol Mylan i 3 år , med stora biverkningar med värme/svettvallningar och stelhet , torra slemhinneo mm, kan det hjälpa om man byter fabrikat som en del säger ? Och sen undrar jag vad pT2N1a betyder ? har genomgått c-gift, strålning, o nu då letrosol. Hormonkänslig 100% Ki 30, duktal invasiv B-lik T3 Ca med 2 smittade lymfkörtlar av 10, hur stor är återfallsrisken , har fått för mej att min Bc har stor återfallsrisk, alltså högprofiliterad ? Har inte tänkt så mycket på det förut, men nu efter 3 år börjar tankarna komma, tror att jag inte "förstått" vad jag gått igenom förrän nu, är det normalt ?
Visa svar
Svar:
Hej. pT2N1 betyder att tumören är mellan 20 och 50 mm stor (T2) och att det fanns cancerväxt i lyfmkörtlar. Sedan skriver du T3, som är större än 50 mm. Det är lite svårt att spekulera runt återfallsrisk men risken är lite större när det finns cancer i lymfkörtlar, å andra sidan var de flesta av de som togs ut friska, vilket kan ses om bra. Man kan också säga att chansen till att slippa ett återfall är ganska god. Det är vanligt att "tankarna" kommer efter en tid, det skiljer sig mellan individer. Det är inte ovanligt att olika fabrikat kan ge olika mycket biverkningar och det kan därför vara värt att prova ett byte.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
letrozol

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Vad funderar du kring?

Skickar fråga

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss