Visar 10 av 6055 träffar
Hej, Hur vanliga är hjärtproblem vid strålbehandling av vänster bröst med andningsstyrd strålning och efter hur lång tid uppstår de vanligtvis? Tack för svaret. MVH
HjärtproblemFick en djup blodpropp i vänster vad juli 25. Undersökningar av diverse slag efter det för att komma fram till anledningen till den djupa proppen. Tex röntgen lungor, gynundersökning med ultraljud. Allt var bra. Vid mammografi samt ultraljud fann man
”Atypisk lobulär hyperplasi som når LCIS, klassisk typ B3
-Kan ovanstående vara anledningen till den djupa blodproppen.
-Är det alltid en underliggande cancer till djup blodpropp?
Jag har mycket åderbråck i det vänstra benet sedan många år tillbaka, opererad. Har också dålig blodcirkulation.
-Kan det vara anledningen till blodproppen
Har högt kolesterol, testar 1 gång om året. LDL 4.9, HDL 3,0
-Kan det vara en anledning till blodproppen?
Tacksam för svar och förlåt många frågor.🌷
Birgitta 77 år
(50kg, äter bra, gymmar, yogar mm Inga övriga mediciner, bara blodförtunnande)
Diagnos: D486A Förändring av patologisk natur i bröstkörtelHej!
Jag blev klar med min behandling för hormonell bröstcancer för 3 år sedan och jag funderar på detta med uppföljning. Just nu kontrolleras jag en gång om året lokalt (mammografi och ultraljud då jag har täta bröst). Jag hade avancerad spridning till lymfkörtlarna och det fanns mikrometastaser kvar även efter cellgiftbehandlingarna. Efter operation fick jag strålbehandling som förhoppningsvis tog bort det sista som fanns kvar. Jag tar nu Zoladex och anastrozol och ska göra det under 10 år totalt. Jag har läst om blodprovet Signatera som erbjuds i bla. USA och jag undrar om ett positivt resultat skulle leda till att jag fick kompletterande behandling för att minska risken för återfall dvs. vilka preventiva behandlingsalternativ finns det om blodprovet visar att det finns cancer kvar i kroppen?
Tusen tack för svar!
Mvh,
Constance
Uppföljning efter bröstcancerbehandling-Signatera?Hej!
Har tidigare haft dcis, som opererats bort för 1,5 år sedan, därefter färdigbehandlad. Nu har jag svåra klimakteriesymptom, sover max 3-4 timmar per natt, hjärnhinna, nedstämdhet mm mm. Jag undrar vem, dvs vilken funktion i vården, som förväntas hjälpa mig med mina klimakteriesymptom. Bröstmottagningen hänvisar till vårdcentralen och det gör även min gynekolog. Vårdcentralen vill ha en remiss från bröstmottagningen, men det vill bröstmottagningen inte skriva. Stämmer det att det är vårdcentralens ansvar? Är det i så fall inte lite konstigt att kvinnor som INTE haft bröstcancer eller förstadier kan få klimakteriehjälp från specialister (gynekologer) medan vi som har haft någon typ av BC skall gå till allmänläkarna på vårdcentralen? Vems ansvar är det? Bor i Stockholm.
Vem hjälper oss med med klimakterieprobem?Mastektomi hö bröst 2024 pga dcis. Jag har försökt förstå hur stor min ökade risk för dcis eller invasiv cancer är i andra bröstet men får inga bra svar från onkologen. De säger att det är svårt att göra för dcis och att man därför inte gör denna typ av beräkningar i mitt fall. Stämmer detta? Vad skulle ni rekommendera?
Hur stor ökad risk för ny DCIS eller invasiv cancerHej, i juli genomgick jag en DCIS-operation med mikroinvasion upp till 0,5 mm. Jag är klar med strålbehandlingen (16) och tar Tamoxifen. Vad är mina förutsägelser för framtiden? Jag är 50 år gammal och har varit i klimakteriet i 2 år. Jag tänker fortfarande på sjukdomen hela tiden och jag kan inte mentalt återhämta mig från chocken. Tack för svaret.
Framtiden med DCISHej! Jag inväntar svar på biopsi som gjordes den 22/1, läkaren gjorde en första bedömning efter mammografi och ultraljud att det är bröstcancer, 1,6cm. är 37 år och livrädd, så mycket katastroftankar. Känns som att det spridit sig till skelettet då jag har ont i rygg, ibland ben samt domnar bort i armar, men bröstsköterska säger att jag inte ska vara orolig än, ta massage om jag behöver, men jag vågar helt enkelt inte.. Vad kan jag våga göra? svaret bör komma i slutet av nästa vecka då man drar det på behandlingskonferens en gång i veckan.
Värk i kroppenMan har hittat
Atypisk lobulär hyperplasi som når LCIS, klassisk typ B3, i mitt vänstra bröst efter mammografi, ultraljud samt biopsi.
Är ovan anledningen till min blodpropp?
Birgitta
Djup blodpropp juli 2025Hej!
Jag har haft klåda på min vänstra vårtgård av bröstet och själva bröstvårtan i ett halvår. Till en början behandlade jag inte med kortison som läkaren tyckte. När det hade gått några månader så gjorde jag iallafall det, och då upplevde både jag och läkaren att bröstvårtan såg fin ut utan fjällning/rött utslag. Men nu när jag börjat trappa ned detta efter några veckor så kan jag känna att det kliar igen,m. Tar jag då locoid så lugnar det sig.
Mitt andra bröst med vårtgården började klia när jag använde mjukgörande på så jag verkar kunna vara känslig.
Har även lite smärta som ibland strålar ut i bröstet men svårt att veta om det är muskulärt eller ej då jag har en tvååring jag lyfter på en del.
Min fråga är om det är vanligt att man har klåda och lite utslag i ett halvår utan kännbar knöl, ibland smärta om det är bröstcancer?
Min andra fråga är om det är förenat med risk för bröstcancer att gå på mammografi innan 40års ålder? (Med tanke på strålning).
Med vänlig hälsning, M
Klåda, smärta