Visar 10 av 6055 träffar
Hej!
Skulle uppskatta väldigt mycket om ni vill svara på min fråga få jag upplever att jag inte riktigt fått svar inom vården.
Jag har haft klåda på min vänstra vårtgård av bröstet och själva bröstvårtan i ett halvår. Till en början behandlade jag inte med kortison som läkaren tyckte. När det hade gått några månader så gjorde jag iallafall det, och då upplevde både jag och läkaren att bröstvårtan såg fin ut utan fjällning/rött utslag. Men nu när jag börjat trappa ned detta efter några veckor så kan jag känna att det kliar igen,m. Tar jag då locoid så lugnar det sig.
Mitt andra bröst med vårtgården började klia när jag använde mjukgörande på så jag verkar kunna vara känslig.
Har även lite smärta som ibland strålar ut i bröstet men svårt att veta om det är muskulärt eller ej då jag har en tvååring jag lyfter på en del.
Min fråga är om det är vanligt att man har klåda och lite utslag i ett halvår utan kännbar knöl, ibland smärta om det är bröstcancer?
Min andra fråga är om det är förenat med risk för bröstcancer att gå på mammografi innan 40års ålder? (Med tanke på strålning).
Med vänlig hälsning, Matilda
Fundering jag behöver hjälp medHej, jag skulle behöva lite expertisråd:
Är i 60-årsåldern, frisk och välmående med sunda levnadsvanor, började få knölar i det ena bröstet i somras, nu är det mer och mer och de är stenhårda och ömmar och gör ont lite till och från, kliar till och med, ibland tycker jag att huden har en svag rodnad.
Fick silikon inopererad hösten -88, och jag tror att det är ärrbildning p.g.a. det.
Min fråga är: kommer den här ärrbildningen att stanna av av sig självt? Om man behöver opereras, vilken klinik rekommenderar ni? Om jag behöver opereras en gång, kommer det sedan att bildas ännu mera ärr som ska opereras bort?
Snälla, hjälp mig, jag behöver rådgivning så att jag inte behöver oroa mig.
Snittet gjordes i årmhålan.
(Har googlat en hel del, jag vet att det inte är cancer.)
Knölar, ärrbildning?Hur ofta visar ett vävnadsprov att det är cancer?
VävnadsprovJag är 32 år och gravid. Har för cirka 2 veckor sedan känt av en ärtstor, rund, slät, ganska hård knöl i höger bröst. Jag fick tid hos hälsocentralen och remiss till mammografi och ultraljud.
Vid ultraljudet så kunde läkaren inte känna knölen utan har skrivit att min bröst är ganska knöligt i allmänhet. När jag i slutet skulle visa vart knölen satt så blev jag lite nervös och stressad och kunde helt plötsligt inte känna knölen så tydligt utan finns en liten risk att jag råkade peka någon centimeter fel. Läkaren kände då endast med ultraljudet där. Jag känner den så tydligt här hemma.
Iallafall så står det att ultraljudet inte visade någonting och att allting såg normalt ut.
Sitter nu här hemma med stor ångest över att jag inte vet om jag pekade exakt på knölen eller inte samt att det heller inte gjordes någon biopsi.
Hur säkert är ultraljud och borde jag höra av mig till vården igen?
Ultraljud är en bra metod, och det är vanligt att börja med ultraljudsundersökning av brösten när man är gravid. Om det finns en tydlig knöl som man kan känna, men man inte ser någon förändring med ultraljud, kan det vara aktuellt att också göra en mammografiundersökning.
Brösten påverkas mycket av hormoner under en graviditet och körtelvävnaden i brösten växer till vilket är naturligt men kan göra det mer svårbedömt vad gäller knölar. Om du tycker att knölen du känner i bröstet ökar i storlek kan det vara bra att höra av sig till vården igen för att få en ny bedömning.
Maria Edegran
Överläkare mammografiavdelningen
Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.
Dölj svar Fundering kring ultraljud och mammografiDet gjordes en tomoguidad biopsi för två år sedan. De hade svårt att komma åt området och de fick trixa en hel del men sade att de lyckades skjuta rätt. Patologen konstaterade normal bröstvävnad. Två år senare har knölen växt till dubbel storlek. Ultraljudsledd biopsi gjordes men man missade knölen visade det sig när markören fästes och kontrollröntgen gjordes.
Kan det vara så att man missade knölen för två år sedan också? Ingen markör fästes då, ingen kontrollröntgen gjordes, ingen aning om varför. Jag tänker att de missade och att det var därför patologen skrev att det var normal bröstvävnad. MR är nu bokad eftersom ingen vet vad det är för knöl. Det har förresten tillkommit en till bredvid. Plus att det syns korn av kalk i andra bröstet men det verkar ingen bekymrad över. Förutom jag.
Jag hoppas att du snart får ett besked om vad knölen i ditt bröst beror på. Det är nästan omöjligt att svara på om biopsin som togs för två år sedan träffade rätt utan att ha tillgång till allt bildmaterial. Av det du skriver uppfattar jag att man bedömde att biopsin togs från rätt plats vid tillfället. När man tar biopsin tomosynteslett riktar man den ju direkt mot någonting man har sett på mammografibilden vilket kan göra det lättare ibland att veta om man har tagit provet från rätt ställe, om det är något som har setts på mammografibilden som man ska ta prov ifrån. När man tar provet med ultraljud kan det ibland finnas en liten risk att den förändring man ser med ultraljud inte är samma som det som syntes på mammografibilden. Det är bra att du får en noggrann undersökning nu.
Maria Edegran
Överläkare mammografiavdelningen
Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.
Dölj svar Tomoguidad biopsi?Hej,
Fick i somras diagnosticerat en duktal, grad 1, hormonkänslig, Luminal A bröstcancer. Ki 67 - 5,8 %. Blev opererad i augusti och båda tumörerna är nu borta plus portvaktskörteln. Har därefter även fått strålning. Tar Letrozol , D-vitamin och får Zometa-behandling var sjätte månad.
Inför op meddelade min läkare att jag skulle sluta med Omega 3 då detta var blodförtunnande. Jag har därefter börjat med Omega 3 igen plus magnesium och kosttillskott 55+. Den sista endast under vinterhalvåret. Jag har nu läst en del om det olämpliga i att ta kosttillskott och undrar därför vad som kan gälla för mig. Tacksam för svar.
Hej!
Kosttillskott betraktas som livsmedel och genomgår därför inte samma prövning som läkemedel. Därför saknas ofta kunskapen kring hur ett kosttillskott samverkar med olika typer av läkemedel. Känt är att höga doser antioxidanter kan vara skadliga och främja cancerväxt. Forskningen visar att om man äter en balanserad kost och inte har en påvisad brist så ger oftast inte kosttillskott några extra hälsofördelar. Vid misstanke om brister på vitaminer och mineraler kan man kontakta sin vårdcentral för utredning och behandling.
Aina Johnsson
Kurator och forskare
Aina Johnsson är kurator och forskare med inriktning på psykosocialt stöd vid cancer.
Dölj svar Funderingar om kosttillskott efter bröstcanceroperationHej!
Jag har en odlingsplätt tillsammans med en kompis, och vi skulle vilja använda sk guldvatten (utspädd urin) som gödningsmedel till grönsaker.
Min kompis äter östrogen/progesteron för klimakteriebesvär och jag tar tamoxifen pga hormonkänslig bröstcancer. Så frågan är, finns det någon risk att jag får i mig hormonläkemedel eller att hon får i sig tamoxifen om vi skulle använda guldvatten till grönsaker som vi sedan äter?
Guldvatten och läkemedelsresterHej.
Jag opererades två ggr för DCIS förra året och strålades en vecka ("patient med ett papillom och DCIS grad 1 i vänster bröst som opererades och patologi visade icke radikal DCIS grad 1. MDK rekommenderar reoperation.").
Min cancer var inte hormonberoende varför jag undrar om fytoöstrogen som kosttillskott skulle kunna vara ett alternativ för mig för att eventuellt lindra klimakteriebesvär (värmevallningar, sömnsvårigheter, ledvärk, humörsvängningar)?
Före diagnos använde jag Lenzetto östrogenspray i fyra år.
Efter avslutad strålning testade jag Veoza i knappt fyra månader vilket hjälpte mot värmevallningarna men gav mig värre sömnproblem (dessvärre en av biverkningarna) så jag slutade ta det.
Är 56 år.
Fytoöstrogen - DCIS och icke hormonberoende cancerHej, Opererades för hormonkänslig BC i december 2024. Invasiv carcinom NST, NHG 1 största mått 6 mm, DCIS kärngrad 2 totalt extent 6 x 5 mm radikalt opererat. ER 100 %, PR 25 %, Ki-67 7 % medelvärde, HER2 3+ således positiv. Med anledning av storlek ej indikation för kombination cytostatika/trastuzumab.) Ingen spridning till lymfan.
Det blev op, strålning 5 ggr samt Tamoxifen i 5 år.
När jag läser här ang. HER2+++ så får de flesta cytostatika, eller är det lika vanligt att man inte får det om tumören är liten? Är jag underbehandlad eller kan jag vara trygg i beslutet ang. min behandling?
Jag har ätit Tamoxifen i ett år nu, tränar 4 ggr i veckan både kardio och styrka, tar magnesium på kvällen och allt funkar förutom att jag får vallningar. På dagarna står jag ut men på nätterna är det superjobbigt. Jag vaknar pga vallningar 5-7 ggr per natt. Jag ringde min kontaktsköterska och sa att jag hört att man kunde få Gabapenin, men då sa hon att de rekommenderade akupunktur.
Om jag provar akupunktur, hur lång tid tar det innan man får effekt? Finns det något annat jag kan göra för att få sova?
Tack på förhand.
Ätit Tamoxifen i ett år och vakar 5-7 ggr per natt pga vallningarJag fick min bröstcancerdiagnos juni 2023(45 år), efter detta operation, cellgifter, strålning och vidare adjuvant behandling med Letrozol och Verzenios. Behandlades för en lobulär invasiv bröstcancer HR+/HER2- med spridning till 8 av 13 lymfkörtlar. MR visade ett oidentifierat fynd i närheten av gynekologiska delar därav opererades livmoder, livmoderhals, äggstockar och äggledare bort okt 2023. Dock visade sig att det oidentifierade fyndet vara en svullen blindtarm fylld med slem vilket visade sig vara LAMN - low grade Appendiceal Mucinous Neoplasm. Då startades SVF även för blindtarmen med bland annat koloskopi som visade att jag hade sådana polyper man inte ska ha, så nu återkommande uppföljning kring detta. Jag har frågat om det kan finnas något samband eftersom detta uppdagades i stort sett samtidigt, strax innan min bröstcancer upptäcktes var jag inne akut med buksmärtor som tolkades vara gynekologiskt. Enligt läkare har man inte tidigare hört att det kan finnas ett samband. Så nu mina frågor: Kan det finnas något sammanband mellan min bröstcancer och min LAMN, eller mest troligt att det är två primära cancerformer? Kan LAMN i blindtarmen vara en metastas från min bröstcancer? Bör man göra någon form av utredning, genetiskt om man har två primära cancertumörer? Kan man bära på någon defekt gen?
Tack på förhand!
Fundering kring kombination bröstcancer och LAMN