Visar 10 av 6055 träffar
Kände för 1 1/2 månad sedan en knöl i vänster bröst, ca 2-3 cm i diam som jag inte har känt förut. Knölen ömmar något och känns geleaktig och rörlig. Ingen läkare har undersökt mig, har ej fått träffa någon läkare som har pratat med mig, före eller efter mammografin. Fick själv kontakta bröstmottagningen för att få tid för mammografi. Kan nu läsa följande i min journalen men förstår inte svaret på röntgen, se nedan:
’’ 260108 mammografi bilateralt. höger bröst: Status post reduktionsplastik. Inget malignitetsmisstänkt.Till största del fettomvandlat parenkym. Oförändrat med tidigare, senast 240923. Kod 2.
260108 vänster. Mammografi med tomosyntes. Status post reduktionsplastik. Inget malignitetsmisstänkt. Till största del fettomvandlat parenkym. Oförändrat med tidigare, senast 240923. Kod 2. Motsvarande indikerat palpationsfynd fettomvandlat parenkym.”
Fråga om mammografisvarHej! Efter att ha bytt (av ekonomiska orsaker) från Anastozole Teva till Accord, tycker jag att biverkningarna har blivit skarpare. Min fråga - avtar biverkningarna med tiden eller har man dom så länge man tar Anastrozole?
Hur länge har man biverkningarHej!
Undrar hur länge ska man vänta innan man får beslut /besked om det är neoadjuvant eller op först. Jag gjörde mammo, ultra ljud, biopsi flera gånger och MR redan. Men det är mer än en månad nu efter diagnos och det känns som man ä fastnar i limbo varje dag.
Tackar
Biopsi och väntidenHej
Jag diganostiserades med bröstcaser 2021, tar nu (efter cellgifter, masektomi och strålning) zoladex spruta var 4 vecka och letrozole tablett varje dag.
Jag har 2 frågor angående zoladex:
1) Jag råkade, på grund av ett misstag, ta den senaste Zoladex-sprutan med ett intervall på 3 veckor (21 dagar) istället för det rekommenderade intervallet på 4 veckor (28 dagar). Kan detta på något sätt vara skadligt eller påverka återfallsrisken negativt?
2) Hur mycket kan man avvika från det rekommenderade intervallet på 28 dagar utan att det påverkar behandlingsresultatet? Till exempel, är det acceptabelt att ta sprutan med ett intervall på 31 dagar?
Tack på förhand!
Zoladex intervallHej! Jag är 13 år och när jag känner i mina armhålor har jag en knöl på samma ställe men på ena sidan är den större och gör lite ont. När jag har mina armar neråt så ser man att det typ hänger lite hud. Det gör även ont om jag ligger på det bröstet!! Är det cancer?
Bröstcancer som 13åring??Jag har nyligen fått diagnosen hormonkänslig HER2 positiv cancer och kommer att få cytostatika samt opereras. Efter det vill de ge mig Tamoxifen då jag fortfarande har min mens kvar (är 49 år).
Jag har hört mycket om biverkningar för den här medicinen och även hört att en del bytt till något som heter Fareston och då mått mycket bättre. Jag skulle uppskatta om ni kan ge mig information om dessa två läkemedel och om de skiljer sig åt? Är båda något som skulle kunna hjälpa mig för att minska risken för återfall? Vad är det som gör att biverkningarna blir så olika? Mycket tacksam för svar!
Tamoxifen och firestonTumörstorlek: 10,2 mm
• Grad: 2
• Lymfkörtlar: 0/3 sentinel node (N0)
• ER: 75 %
• PR: 100 %
• HER2: negativ
• Ki-67: 11,7 %
• Ålder: 35 år
Är detta en Luminal A eller B?Jag upptäckte en knöl i v bröst i maj 2025 ,jag tog kontakt med KS , bröstmottagningen . Mammografi o ett flertal bilder togs samt ultra på båda brösten . Fick svar, inget onormalt . I nov gjordes dock en biopsi på min begäran , pga att knölen , ca 1 cm , fast , hård, ej rörlig kändes så tydligt , jag hade markerat knölen vilket han som utförde biopsin tyckte var var bra …svaret var lipom . Kan jag lita på att det inte är cancer , Jag vill helst operera bort det eller kan jag vara säker på svaret att det är lipom .
Är biopsi helt pålitligtHej!
Jag upptäckte för 6 månader sedan att dem kom lite vätska från mina bröstvårtor vid tryck! Vätskan kommer från flera mjölkgångar i båda brösten och färgen varierar från vit/gul till genomskinligt (vatten). Har varit på ultraljud av båda brösten plus armhålorna där allt såg normalt ut för ca 8 v sedan. Har låtit bli att klämma sedan dess… dock upptäckte jag i dagarna när jag klämde att vätskan fortfarande fanns kvar. Borde jag söka vård på nytt och be om mammografi/galaktografi eftersom symtomen kvarstår eller kan man känna sig trygg efter enbart ultraljud ?
Hur länge kan man isåfall räkna med att vätskan finns kvar innan den försvinner ?
Är 32 år, slutade amma för 1,5 år sen, inga övriga symtom/ärftlighet.
Tack för ni tar er tid!
Vit/klar och gul vätskaTack för svar! Följdfråga på ert svar nedan. Jag har fått 12 Kadcyla redan och tolererat den bra, varför jag då undrar om det är möjligt att få alla 14 och hänvisa till studien? Som ju gett 14 behandlingar till de som deltog oavsett tidigare antal. Vad jag förstår och hört verkar sjukhusen i Sverige göra lite olika i antal behandlingar. Vissa får alla 14 ändå och vissa får borträknat de antikroppar som getts innan.
” Vad gäller adjuvant Kadcyla gavs mycket riktigt 14 kurer i KATHERINE-studien. Den som fick pCR erhöll istället 14 kurer trastuzumab (standardbehandling). Som standard räknas totalt 17 kurer trastuzumab (inklusive både neoadjuvant och adjuvant behandling). Det kan vara det som gör att man räknar bort de 4 trastuzumab som gavs före operation och då räknar att det är 13 kurer kvar, vilket jag förstår är den förklaring du fått. Vissa får biverkningar och orkar inte med alla 14 (eller 13) behandlingar.”
Kadcyla (fortsättning)