Visar 10 av 6055 träffar
Hej!
Jag har läst att ett nytt icke-hormonellt läkemedel mot vallningar har godkänts i Europa även för bröstcancerpatienter som står på antihormonell behandling. Lynkuet. Innebär det att man kan få det utskrivet av läkare i Sverige? När kan man tänka sig att det kommer in i rekommendationer?
LynkuetHej,
Jag behandlades med cytostatika före operation av min hormonella HER2+positiva cancer. Stor/flera tumörer i bröstet men inte spridd till lymfkörtlar. Före operationen fick jag först 4 st docetaxel + 4 st Phesgosprutor och sedan 3 st EC, under denna tiden fick jag ingen antikropp och heller inga antikroppar runt operationen. Antikroppsbehandlingen fortsatte sedan i samband med uppstart av Kadcylabehandlingen då det fanns kvarvarande sjukdom vid operationen. Jag undrar hur många Kadcylabehandlingar jag ska få? Min läkare säger 13 st och hänvisar till att jag redan behandlats med 4 st antikroppar i samband med Docetaxel. Då KATHERINE-studien baserar sig på 14 behandlingar med Kacdyla undrar jag varför man inte ger alla dessa 14 efter? Tänker främst också på tiden mellan de 4 första antikroppsbehandlingarna i samband med Docetaxel och start av Kadcyla som var nästan 4 månader, dvs ett ganska långt uppehåll med antikroppar.
Nästa fråga är att jag läst lite om behandling med Nerlynx, är det något som man i Sverige erbjuder efter behandling med Kadcyla?
Antal KadcylaOpererat mig den 18/12
Rondens beslut blir reoperation. Efter reoperation återanmälan för beslut om adjuvant behandling.
Vad ska nu göras
Vad menas med detta?Hej! Jag diagnostiserades 2024 med her 2 positiv hormonnegativ bröstcancer. Stadium 3. En lymfkörtel bekräftad sjuk vid diagnos. Tumören i bröstet var nästan 9 (!) cm stor men efter neodajuvant behandling och operation visade pad att ingen invasiv cancer fanns kvar, dock cancer in citu kvar. Den sjuka lymfkörteln hade ingen cancer kvar. De plockade totalt ut 9 lymfkörtlar och i 1 av dessa hittades tre områden där det största var 0,3 mm. RCB 1. Fått Kadcyla som nu är avslutad. Strålning 15 gånger.
Jag undrar om det är vanligt att en så stor tumör försvinner?
Jag är övertygad om att jag kommer dö trots att jag någonstans kan tänka att mitt behandlingssvar kanske var bra och att eventuell mikroskopisk sjukdom i kroppen också borde ha svarat likadant och då minska risk för återfall. Eller är min återfallsrisk väldigt hög?
Jag hör om andra som följs upp med CT eller Pet-scan men jag är helt avslutad på onkologen, beror det på mitt behandlingssvar?
Hej. När det gäller HER2-positiv bröstcancer kan man få ett precis så bra behandlingssvar som du fått på den behandling som gavs. Precis som du själv tänker så tänker jag också att eventuella cancerceller (mikroskopiska) har svarat lika bra på behandlingen. Det finns alltid en risk att sjukdomen kommer tillbaka, hur stor eller liten den än varit och vilken typ det än var. När vi givit preoperativ behandling (neoadjuvant) kan vi också se hur bra effekt den givna behandlingen var och med bra effekt (som du haft, tex) är risken mindre. Generellt gör vi inga DT eller PET-undersökningar som kontroller. På vissa ställen följs man i 5 år hos onkolog (men oftast inte med regelbundna årsbesök) och med ett avslutande besök efter 5 år (fysiskt/telefon med läkare/sjuksköterska) och på andra ställen har man andra rutiner, tex liknande uppföljning men via kirurgklinik. Det som är viktigt är att veta att man kan höra av sig till någon (tex till någon av ovanstående) vid frågor eller funderingar.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Stor tumör och återfallsriskJag har ätit tamoxifen i fem år efter bröstcancer op tårtbit och strålbehandling. Gjorde ett blodprov p Östradiol med värde på över 3200 vilket tydligen betraktas som ovanligt högt. Har nu slutat äta tamoxifen sedan några veckor men känner en stor oro för återfall på grund av det höga östradiolet. Är det vanligt att man får så här högt Östradiol med tamoxifen och kan jag förvänta mig att det sjunker nu när jag avslutat behandlingen?
Högt p östradiol på tamoxifen2026-01-03
Hej! Jag är så tacksam för svaret på min förra fråga. Om det är ok har jag en följdfråga, eftersom det inte framgick av svaret. Jag förstår att det är ovanligt att man ordinerar Tamoxifen mot DCIS, men brukar man göra det när det som i mitt fall också finns en mikroinvasion (0,8 mm) och några minimala kärlinvasioner (i kombination med proliferativ bröstvävnad), eller går gränsen vid 1 mm då diagnosen blir invasiv cancer, om jag förstått det rätt? Min diagnos kunde väl också vara DCISM, som jag har läst att det kan kallas då det förekommer mikroinvasioner.
Följdfråga om TamoxifenEn av mina närmsta väninnor fick diagnosen för tre veckor sedan, och har redan påbörjat cytostatikabehandling - det är fantastiskt när vården funkar så snabbt! Dock, min mamma fick BC, opererades först och sen både cytostatika + strålning (sent 1990-tal), två av mina mostrar hade samma. Samtliga avled senare då tumörer spritt sig till skelett och lungor.
Senaste tre åren har tre av mina jämnåriga (56-60) drabbats och förutom att ha ångest för min egen del, så är jag just nu så ledsen för min väninna då det upptäcktes som "lite av en slump", inte alls en knöl.
Jag kommer finnas med henne så ofta som jag kan; var med på ett besök hos onkologen men ingen verkade riktigt berätta om det där med håravfall.... från de som jag känner som nyligen drabbats så var det just inte huvudhåret som var det värsta, utan ögonbryn och ögonfransar - då förlorar ansiktet sin karaktär och man ser verkligen sjuk ut. Kan jag ens nämna detta?
Sen blir jag mest förtvivlad (nej, arg) över att efter en viss ålder så ska mammografin bli glesare och glesare - vad jag vet så kan män få sin prostata kollad varje år oavsett om de är 50 eller 97. Orättvisor igen.
Orolig för min väninna, har så mycket i "bagaget" gällande bröstcancerHej
Min cancertumör är denna: Op 30mm luminal A bröstcancer, N0. Adjuvant CT, RT och rek ET.
Jag har haft kraftig ångestproblematik och depressioner sedan barndomen och när jag tog de antihormonella preparaten blev den psykiska hälsan mycket värre. (Testade antihormonella flera ggr men hela tiden återkom psykiska besvär, så tuffa att jag blev inlagd)
Nu sa min onkolog att man måste se helheten här, där man måste kunna leva ett liv kontra leva ett liv utan ett liv med mörka tankar hela tiden. Detta är självklart för mig. Men ändå tänker jag på det då och då och det gnager inombords.
Nu sa min onkolog (räknade fram det genom något dataprogram) som var relaterat till min prognos; att risken att cancern skulle komma tillbaka var två procent, väldigt lågt enligt mig. Nu till min fråga: Om jag skulle tagit antihormonella preparat hur stor skulle bli risken bli då att cancern kommer tillbaka? Handlar det om några promille med antihormonella eller baseras risken på de två procent utan antihormonella preparat? Jag kommer inte ta medicinen för den påverkar mig så starkt psykiskt, men jag ville ändå fråga?
Tack
Hej. Jag håller med din onkolog om att man måste se helheten. Det är svårt att exakt räkna ut din risk (jag har inte alla data, och det är oftast inte meningsfullt att få ett exakt värde - det styr oss framförallt i vårt behandlingsval) men jag tänker att om cytostatika har minskat risken med ca 2 % så skulle den antihormonella behandlingen ge samma tillägg, dvs att risken då kanske är 4% istället för 2%. Det är alltså fortfarande en väldigt låg risk.
Den behandling vi ger efter en bröstcanceroperation är förebyggande men ingen garanti att sjukdomen inte kommer tillbaka, men minskar risken. Operationen är den del i behandlingen som är viktigast (idag iallafall). Utifrån patient och tumördata (dvs utifrån beräknad risk för återfall) ger vi sedan tex cytostatika, antikroppar, immunterapi, antihormonell behandling, strålbehandling och skelettriktad behandling. När vi sedan väger samman allt har vi ett förslag på behandling. Ibland finns det samsjuklighet som påverkar val av behandling, tex hjärtsjukdom som påverkar vilket cytostatika vi kan använda. Annan samsjuklighet är ångest och depression och vi vet att det inte är helt ovanligt att tex den antihormonella behandlingen kan försämra (eller utlösa) detta. Då är det jätteviktigt att väga för och nackdelar emot varandra och jag har svårt att se en situation där den hormonsänkande behandlingen ska prioriteras före ett svårt psykiskt lidande.
Anne Andersson
Överläkare och diagnosansvarig
Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.
Dölj svar Tuffa biverkningar av Tamoxifen AnastrozoleHej.
En vän ska påbörja cellgifter inom kort och vill ha kylmössa.
Hur får man tag i kylmössa i Stockholm? Läste att Karolinska erbjuder det ibland, men den artikeln var gammal. När jag söker på det kommer bara amerikanska sidor upp.
Tack.
KylmössaFick kognitiva biverkningar av cytostatika och sedan året efter utmattning. Ensamstående med 2 barn. Mor dog året efter diagnos. Lång sjukskrivning. Sjukersättning på halvtid 2021. Jobbar som distriktssköterska. Nu åter mer utmattad, högt blodtryck, ångest och depression pga stress och ingen återhämtning. Vet ej om jag kommer att klara jobba mer?
Undra om det finns vetenskapliga artiklar om detta om isf skulle jag vilja ha namnet på dom. Är det många som är i samma situation som mig?
Her 2+ sedan utmattning