Visar 10 av 6055 träffar
Hej!
Kan "sovande" cancerceller aktiveras av julmat/julgodis? Vill själv tro att jag kan leva som "vanligt folk" efter alla dessa behandlingar (op, cyto, strål, antihormon). Är fortfarande cancerfri 7 år efter diagnos, och ser fram emot julens läckerheter.
Tänker jag fel? Tacksam för kommentarer!
Spekulationer kring julmatHej! Jag har opererats två gånger för dcis grad 1 i vänster bröst för två år sedan, och sedan strålbehandlats. Sen på årliga kontrollen som då var förra året, upptäcktes dcis grad 3 i det andra bröstet, högra alltså, jag opererades då och fick strålbehandling på det bröstet med. Min årliga kontroll som består av MR, mammografi och UL. Nu i fredags gjorde jag MR, den har då visat följande: (Tät körtelvävnad och måttlig till kraftig bakgrundsuppladdning ses bilateralt.
Det tidigare påvisade postoperativa seromet i mediala hälften av vänster bröst har minskat i storlek från 5,5 x 2,5 cm till 2,5 x 0,5 cm. Strax kaudalt och lateralt om seromet, kl. 6-7 i vänster bröst i dorsala tredjedelen och 6,5 cm från mammillen, finns kontrastladdande T2 lågsignalerande stråkigheter som skulle kunna betingas av postoperativa förändringar men de uppvisar ingen uppenbar regress, lätt diffusionsinskränkning och uppladdningskurva typ 1-2. Vidare utredning med biopsi föreslås. I övrigt påvisas inga nytillkomna kontrastladdande förändringar i vänster bröst.
Den tidigare påvisade svåravgränsade kontrastladdande fokus en kl. 12 i höger bröst kan ej återfinnas. Det ses nu postoperativa förändringar kl. 12 i höger bröst i dorsala tredjedelen och 5,5 cm från mammillen där det även finns nu ett serom som mäter 2,5 x 1 cm. Inga påvisbara nytillkomna kontrastladdande förändringar i höger bröst.
Inga förstorade lymfkörtlar i axillerna.
Höger: BI-RADS 2/Vänster: BI-RADS 4).
Visst låter det som att det stället de vill biopsiera har funnits förra året också men att det inte har gått i regress? Låter detta som att det kan vara ärrvävnad eller låter det mycket dåligt och tyder på malignitet? Är superorolig, har opererats två år i rad, vill inte ha mer nu. Om detta har funnits förra året, varför har man inte reagerat då?
MR svar, till radiologi läkare?Hej,
min cancer upptäcktes på mammografin, men det var en lymfkörtelmetastas i bröstet som syntes. Tumörerna satt bakom bröstvårtan och sågs bara på MR, man försökte biopsera två ggr med ultraljud, men de såg egentligen inte tumörerna med ultraljudet och misslyckades. Istället opererades jag och området man såg på MR togs bort. ER och PR+, HER2 neg. KI67 13%. 6/10 lymfkörtlar positiva. Fått cyto, strålning, nu Zoladex, Letrozol och Verzenios. Är 45 år. Jag ska göra årskontroller med mammografi. Jag har förstått att det inte finns nåt vetenskapligt stöd för att uppföljning med MR ökar överlevnaden. Men, jag begriper inte hur jag ska kunna lita på, och känna mig lugnad av mammografisvaret, eller ens ett ultraljud om jag skulle få det. Min tumör sågs ju inte med de metoderna! Onkologen har försökt förklara med att mammografi kan upptäcka mindre förändringar än vad MR kan, men min 21mm tumör syntes ju inte... Dessutom fick jag veta att jag har icke täta bröst, vilket ska göra det lättare att upptäcka förändringar. Hur jag än vrider och vänder på det så förstår jag verkligen inte. Vill inte misstro vården för jag tycker att jag fått vård och bemötande i världsklass, men jag funderar på att betala själv för en MR.
Årskontroll2025-12-02
Hej! För några veckor sedan upptäckte jag att jag plötsligt fått röd-lila streck på båda brösten, mest på ena. Det är den undre delen av bröstet. Först tänkte jag att det var bristningar men det ser inte ut som vanliga bristningar. Det ser mer ut som ytliga blodkärl ca 3 cm långa. Vad tror ni detta kan vara? Finns det anledning att kolla upp det? Har ej gått upp i vikt plötsligt. Är 26 år
Röd-lila streck på bröstenHej,
Jag diagnostiseras med BIA ALCL. Hur stor sannolikhet är det att insjukna åter efter borttagning av implantat med kirurgi?
Hej!
Det beror på hur djupt den gick. Om den bara satt i kapseln är det väldigt ovanligt att det kommer tillbaka.
Dölj svar BIA ALCLHej! Jag födde min son i april 2024, ammade då under ett års tid. Jag ammade mest på vänster bröst då höger bröst gjorde så ont att amma på. Jag svullnade upp i armhålan där även efter graviditeten. Jag slutade amma min son ganska så exakt ett år efter, i april 2025 då jag blev gravid på nytt med bebis nr 2 och fick hyperemesis, så medicinerna tvingade mig att sluta amma.
Nu har svullnaden inte gått ner de 8 månaderna sen jag slutade amma, det ömmar även i armhålan när jag trycker där. Svullnaden är mjuk men väldigt synlig, som en golfboll i storlek jämfört med andra bröstet. Jag känner inga knölar någon annanstans.
Jag var på vårdcentralen igår och träffade en läkare som blev helt förfärad över hur jag ”kunnat vänta så länge med att söka hjälp” han kände på mitt bröst och min svullnad i ca 30 sekunder innan han sa att han måste skriva en akut remiss till bröstmottagningen. Han sa att jag väntat för länge och att jag MÅSTE svara i telefonen när sjukvården försöker ringa mig närmsta dagarna. Han var väldigt allvarlig. Jag blev helt knäckt. Sitter här nu gravid i vecka 32 och tänker alla möjliga skräckscenarion. Fick idag veta av mammografienheten att sånt här tar veckor att utreda, särskilt om man ska ta biopsi också. Känns som jag kommer gå i blindo fram till förlossningen, jag går ju i aurora för förlossningsrädsla så det här gör inte saken bättre.
Jag är 31 år. Ingen bröstcancer i släkten vad jag vet. Har inga andra symtom.
Vad tänker ni?
Tack på förhand, Fanny
Hej!
Nu är det ju svårt att veta säkert utan att jag undersökt själv, men det är väldigt vanligt att man har extra bröstkörtel i armhålan, sk abberent eller ektopisk bröstkörtel. Denna brukar svullna på sig i samband med graviditet och amning och det är inte alltid så att det går tillbaka helt. På din beskrivning var det det första jag tänkte. Men det är förstås inte uteslutet att det är något annat och det är väldigt bra att man kollar upp det även om jag tycker att det var olyckligt att skrämma upp dig så och dessutom skuldbelägga dig för att du inte sökt tidigare.
Dölj svar Orolig inför svullnad i armhålaJag problem med förhöjd puls. Ska nu pausa Letrozol i 4 v för utvärdering om ev byte av medicin. Känner oro att pausa så länge hur ska jag tänka?
Pausa LetrozolHej!
Jag läste på nätet att en graviditet kan utlösa bröstcancer. Stämmer detta ? Hur orolig bör man vara ?
Står även att tumörer under en graviditet ofta är mer avancerade och aggressiva.
Hade planer på ett till barn men när man läser nåt sånt här blir man lite tveksam. Är 33 år, 1 barn och ingen ärftlighet.
Tack på förhand :)
Hej!
Nej, vad jag vet finns det inga tydliga studier som stödjer att graviditet skulle utlösa bröstcancer. Snarare skyddar många graviditeter i ung ålder. Man har dock sett att antalet kvinnor som diagnostiseras med bröstcancer under graviditet har ökat, men det beror snarare på att fler blir gravida senare i livet och att bröstcancer också blir vanligare då. Det är inte heller så att just graviditeten leder till en aggressivare form av bröstcancer, men om man ser på gruppnivå har yngre kvinnor (som ju då också är de som diagnostiseras under graviditet) har tendens att ha lite aggressivare tumörer. Sammanfattningsvis behöver man inte avstå från att bli gravid av rädsla för bröstcancer.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Bröstcancer och graviditetMin mamma opererades för DCIS 2020. Ingen strålning gjordes. Jag har hört att man har en högre risk att få tillbaka DCIS eller vanlig bröstcancer om man opererats för DCIS. Hur stor är risken? Tänker främst på vanlig bröstcancer. Minskar risken ytterligare med strålning? Man valde att inte strålbehandla i mammas fall. Tack för att ni finns och för svar.
Funderande dotter