Visar 10 av 6055 träffar

Gul vätska

2025-11-25
Jag har ibland gulaktig vätska som kommer ut från mitt högra bröst . Allra helst om jag trycker ihop bröstvårtan . Varit hos läkaren som kollat allmänt men läkaren sa att det inte var någon fara . Men jag är orolig lite grann även smärta ibland i bröstet . Är det tecken på cancer. ?
Visa svar
Svar:
Hej! Att det kommer vätska från bröstvårtan är ett vanligt symtom och sällan tecken på något farligt, särskilt om det kommer från flera öppningar i bröstvårtan och så länge vätskan inte är blodig. När man trycker stimulerar man bildningen av ny vätska så rådet är att inte trycka eller pressa på bröstet. Om det ändå fortsätter att komma lite större mängd vätska spontant från bara en mjölkgång kan det ändå vara bra att kolla upp med mammografi och ultraljud. Om det kommer mycket vätska kan det också vara bra att kolla ett blodvärde av ett prolaktin som är ett hormon som stimulerar mjölkproduktionen.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Gul vätska

Uppföljning efter direkrekonstruktion

2025-11-25
Hej! Fick för 8 månader sedan reda på att jag hade tre mindre tumörer, multifokal total extent 3cm (duktal) i ena bröstet och en mindre ca 1 cm (lobulär) i andra. Östrogendrivna tumörer med låg tillväxthastighet. Tumören i VB syntes bara med MR. Ingen av tumörerna syntes året innan på mammografin. Jag kände ingen knöl men fick via husläkaren ytterligare en mammografi i våras då jag vill kolla en extra gång då mitt ena bröst var ngt svullet. Pga cancer i båda brösten samt stor hereditet gjordes en bilateral mastektomi samt direktrekonstruktion. Jag fick tyvärr blödningar i båda brösten och genomgick dagen efter op en omoperation då implantaten togs ut, blödningarna stoppades och jag fick ngt mindre implantat. Jag är i övrigt en frisk hälsosam 54-åring. Efter operation ingen annan behandling förutom Anastrozol i 5 år. Har svårt att känna mig frisk, vet ju av erfarenhet att man kan gå runt med flera tumörer och ändå känna sig frisk. Hur ska jag tänka kring återfall? Hur ska jag förstå om något är fel, implantaten är knöliga, "ripplade" och till och från smärtsamma på olika sätt. Enligt onkologen ska jag följas upp årligen med mammografi/ultraljud, men mina implantat ligger framför muskeln så förstår inte hur man ska kunna kontrollera bröstväggen vid dessa kontroller. Ska jag känna mig lugn med återbesök en gång per år och få mammografi/ultraljud? Eller bör jag be om att få göra MR undersökning så man säkert ser runt hela implantaten? Om man är orolig och har svårt att känna vad som är normalt kring implantaten, kan man be att få komma till bröstmottagning bara för att någon ska känna att allt är normalt kring implantaten? Jag får känslan av att de tycker jag oroar mig helt i onödan.
Visa svar
Svar:
Hej! Jag förstår din oro då man ju inte kunde se allt med mammografi förra gången. Ingen metod är ju tyvärr helt 100% känslig. Men nu är båda brösten bortopererade och risken för återfall i området är låg. Alla lokala återfall som jag sett efter att man opererat bort brösten har suttit i hud/underhudsfett. Även om det teoretiskt även kan komma i muskulaturen är det väldigt ovanligt. När det gäller uppföljning är det mammografi som är rutin, men efter diskussion på så kallad multidisciplinär rond kan man ibland också lägga till tex magnetkameraundersökning och med tanke på dina funderingar tycker jag att det vore bra om du kan få prata med din läkare och få information om eventuella för- och nackdelar med olika metoder. Om du känner något i brösten som du blir osäker på bör du absolut be att få komma på undersökning, men då också känna dig trygg med deras undersökning.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Uppföljning efter direkrekonstruktion

Tamoxifen

2025-11-24
Hej Står på mitt recept att jag ska ta tamoxifen sandoz men ser nu att alla senaste gången fick jag tamoxifen ebb......går det bra att byta sort?
Visa svar
Svar:
Hej, Det är samma sak, bara annan leverantör. Det går bra med vilket som.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Tamoxifen

Docetaxel

2025-11-24
Hej! Är 66 år med TrippelNegativ cancer 10 mm ej spridd . Har fått tårtbitoperation och behandlats med Ec var tredje vecka vilket har fungerat bra. Har nu påbörjat behandling med Docetaxel var tredje vecka , tre behandlingar. Fick också förslag att få behandling en gång i veckan nio ggr. Är nu rädd att jag valt fel efter att ha läst i en studie att veckovis behandling är mer effektivt för att minska återfall. Är det så?
Visa svar
Svar:
Hej, Man kan säga att docetaxel var tredje vecka är lika bra som paklitaxel ( som antagligen är det som var alternativet) 1 g / vecka.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Docetaxel

Anastrozolbehandling

2025-11-24
Opererades mars 2025 för invasiv lobulär cancer samt en del LCIS, strålbehandlades 5 ggr efter det och påbörjade anastrozolbehandling 5 år. Har många biverkningar som inte ger sig; illamående, magproblem, huvudvärk, ledvärk och hjärndimma. Är 73 år. Själva tumören 6 mm , utskott 14 mm. BRE 5=grad 1 tumör, Ki67 8%,ER 100%, PR 0%, herceptest 1+. Lymfkörtlar0/2 Min fråga: är anastrozolbehandling i 5 år nödvändig i förh till min diagnos.Kan man göra uppehåll en period? Vad är återfallsrisken om jag slutar? Tror inte jag orkar må så här i 5 år och kommer vara 78 år vid avslut. Tacksam för en bedömning.
Visa svar
Svar:
Hej, Din tumör var liten och med låg risk för återfall. Ibland kan man göra uppehåll med tabletterna 1-2 månader och se om symtomen går över? Om du mår bättre utan tabletterna tycker jag du ska be att få prata med din doktor om du kan avsluta i förtid.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Anastrozolbehandling

BRAC1 med TNBC - kontroller?

2025-11-24
Hej, Jag är BRCA1-bärare, haft TNBC för ca 3 år sen, utan någon upptäckt spridning. Opererats med dubbel masktektomi (plattstängning) och fått cellgiftsbehandling. Efter min cellgiftsbehandling fick jag till svar att några vidare kontroller inte var aktuellt. Jag fick med mig att försöka leva mitt liv, ta hand om mig och själv observera min kropp. Även att någon skanning, för att leta efter cancer inte är relevant. För jobbigt för mig som patient och livskvalitén skulle förmodligen påverkas av oro som kanske inte ens är befogad. Om cancern kommer tillbaks, så kan det gå många år innan jag ens har några symtom. Vet ej om jag uppfattas som friskförklarad, för cancern kan ju komma tillbaks. Detta är ju för att vid avslut av behandlingen, fanns ingen som kunde säga att: "Nu är du frisk! Nu kan du slappna av och leva vidare." Det vet man ju inte, eller hur? Jag brottas förstås med tanken, om cancern lömskt växer inom mig. Den känslan kommer och går, så är det nog för alla som drabbats av cancer. Underförstått fick jag veta att man räknar med att man nu fått bort cancern genom den behandling som gjorts. Jag försöker leva och förhålla mig till denna information. Det som är svårt, är att jag väldigt ofta får frågan: "-Men du går väl på kontroller?" Ofta säger jag Javisst, för jag orkar inte förklara. Då blir folk nöjda och ställer inga fler frågor. När jag säger att så inte är fallet, så blir folk väldigt förvånade, arga och frustrerade. Jag kan få svar liknande: "JA min kompis dog, då hon inte fick vård i rätt tid!" eller "Nog är det väl konstigt, du har ju haft allvarlig cancer? Då går man väl på kontroll?" eller "Hur allvarlig är det egentligen, när du inte ens får gå på kontroll? Är det kört för dig?" "Hur mår du... egentligen? Säg som det ääär!" Frågorna är många och väldigt jobbiga att svara på. Suck! Jag får försvara beslutet från sjukvården, att min kropp inte "skannas" varje år för en eventuell cancer upptäckt eller för att hitta eventuella metastaser i min kropp. Upplever att jag saknar argument som lugnar mina frågeställare. Oftast drar det igång mina egna tankar, ibland funderar jag på om jag borde fått frågan nån gång hur jag mår? Ibland tänker jag, är jag dum? Borde jag inte stå på mig att få en kontroll? Jag har ju faktiskt drabbats av den allvarligare cancersorten Trippelnegativ cancer, som inte stöds av någon efterbehandling. I samma stund tänker jag, vilka kontroller borde man då göra? Ett ultraljud kring operationsområderna, nån gång? Skanna lever, lungor nån gång? På nåt sätt lever jag i detta vakuum, får ta hand om frågor som ständigt dyker upp. Människor som är frustrerade, oroliga, plumpa i sina uttryck. Samtidigt som jag brottas med mina egna tankar. Så min fråga är, bör jag kontakta sjukvården för en rutin cancerkontroll? I så fall, vem gör jag det för? Mina vänner? Eller för att jag ska kunna säga ärligt till folk som undrar. "-Nä, det var okej denna gång!" Hur gör man i övriga Sverige? ps. helt okej att korta ner mitt mejl.
Visa svar
Svar:
Hej, Det var många frågor i ditt meddelande, och jag ska försöka svara på dem. När det gäller kliniska kontroller efter behandling av bröstcancer så är det en vanlig sak vi talar om på alla mottagningar. Många patienter tar upp dina frågor. Det har visat sig att det inte tillför våra symtomfria patienter något att göra regelbundna röntgenundersökningar, utöver mammografi för de som har ett eller två bröst kvar. Om personer som har behandlats för bröstcancer får symtom som inte går över, då ska man dock göra riktade undersökningar. Så här uppfattar jag att man gör i hela Sverige. Du skrev att du är BRCA 1 mutationsbärare, jag vet inte hur du gjort med dina äggstockar? Omgivningen vill visa omsorg, men det blir för mycket ibland, tycker en del. Du har ingen skyldighet att berätta mer än vad som känns rätt för dig. Kanske kan du komma på en formulering som fungerar som svar när folk frågar och påstår för mycket?
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
BRAC1 med TNBC - kontroller?

Gravid med bröstcancer behandlingsalternativ

2025-11-24
Hej! Jag har haft oturen att diagnostiseras med bröstcancer under graviditet. Jag har opererats med mastektomi där paden visar luminal A tumör er 80%, pr >95%, her2 negativ, ca 1x1x1,3 cm, grad 1, stadie 1, KI67 5%, rena SN och ca 5 mm marginal till tumörceller. Jag har inte blivit rekommenderad cytostatika. Jag har ca 4,5 månader kvar till förlossning och är livrädd att fördröjningen av starten för min endokrina behandling (min onkolog rekommenderar endast tamoxifen) kommer försämra min prognos som från en början är gynnsam. Jag har läst varenda studie som är tillgäng för allmänheten kring detta och resultaten verkar inkonsekventa. Har ni någon mer information kring hur fördröjd start av endokrin behandling påverkar prognosen för någon med liknade tumörbiologi? Eller om abort är något som förbättrar prognosen för kvinnor i min situation. Undrar också om cytostatika som jag skulle kunna få nu i andra trimestern kan förbättra mina odds trots låggradig tumör i och med graviditetens förhöjning av er. Tack
Visa svar
Svar:
Hej, Den tumör som opererades bort var av en lågrisktyp, med liten risk för återfall. Som du skriver är det svårt att hitta mer detaljerade data om huruvida det innebär någon ökad risk med att vänta med tamoxifen de månaderna som är kvar till efter förlossingen, men eftersom du har så god prognos så kan det inte vara någon stor risk. I det stora hela är de månaderna kort tid. Graviditeten i sig innebär inte någon ökad risk för dig, så att avbryta graviditeten av det skälet är inte aktuellt. Din ålder kan spela roll för hur man ser på eventuell cytostatika, så jag kan inte säga så mycket om det, utan föreslår att du diskuterar det med din doktor. Har du fått möjlighet att ventilera dina tankar med någon? Om du skulle ha nytta av det så kan du kontakta din mottagning och få kontakt med en kurator tex.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Gravid med bröstcancer behandlingsalternativ

Funderingar kring behandling

2025-11-24
Hej! Jag är en 52-årig kvinna som diagnostiserats med multifokal duktogen bröstcancer grad 2. Största tumören var 20*15 mm. Det fanns även 2 mindre i anslutning. Hela området var 63*26 mm med ca 10 härdar. Metastas till 1/1 lymfkörtel, 11 mm. Högsta Ki 67 var 26. Opererad med sektorresektion. Planeras nu behandling med adjuvant cytostatika dostät 4+4 omgångar. Jag skulle vilja göra en genexpressionsanalys men det bedöms inte nödvändigt eftersom man ändå rekommenderar cytostatika med tanke på multifokalitet, ganska högt ki67 värde och makrometastas. Håller ni med om den bedömningen? Jag är premenopausal och undrar också om och hur det spelar in. Tack för svar.
Visa svar
Svar:
Hej, När gör en rekommendation om behandling efter bröstcanceroperation för att minska risken för återfall är det flera saker som spelar in. Genexpressionsanalys kan vara en sådan pusselbit, men kan inte ensamt säga varken att du "behöver" eller "inte behöver" cytostatika. Att du är premenopausal är en pusselbit som talar för cytostatika, yngre personer bedöms som grupp ha relativt sätt bra effekt av cytostatika.
Fredrika Killander

Fredrika Killander

Överläkare bröstcancer

Fredrika Killander är överläkare vid sektionen för bröstcancer vid Skånes Universitetssjukhus i Malmö/Lund.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Funderingar kring behandling

Bröste hårt

2025-11-24
Vad gör jag när det opererade bröstet blir stenhårt och jag har jätteont. Gör mina strykningar dagligen.
Visa svar
Svar:
Hej, vet inte när du är opererad men rekommenderar att du tar kontakt med din kontaktsjuksköterska i första hand för en bedömning.
Jeanette Bäcklund

Jeanette Bäcklund

Kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum

Jeanette Bäcklund är kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bröste hårt

Stöd efter mastektomi

2025-11-24
Jag undrar vilket typ av mentalt/psykologiskt stöd man kan få efter mastektomi. Mitt ena bröst har opererats bort pga dcis och jag mår mentalt mycket dåligt. Ska det behöva vara såhär? Är 52 år och bor i Stockholm.
Visa svar
Svar:
Hej, självklart ska du få stöd i det jobbiga du går igenom. Jag rekommenderar att du börjar med att ta kontakt med din kontaktsjuksköterska. Det finns stöd både hos kurator och bröstcancerförbundet också. Men din kontaktsjuksköterska kan säkert hjälpa dig med att vägleda dig till att börja med.
Jeanette Bäcklund

Jeanette Bäcklund

Kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum

Jeanette Bäcklund är kontaktsjuksköterska vid Kirurgcentrum, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Stöd efter mastektomi

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss