Visar 10 av 6055 träffar
Hej.
Det är väldigt bra med forskningen och nya SMART-studien för att i framtiden få en riskbaserad screening.
Jag vet att jag har täta bröst, grad D. Jag har inte haft cancer men fem gånger senaste tre åren upptäckt förändringar, tack och lov cystor men som tagits bort. Jag fick reda på tätheten i samband med detta.
Vi med denna vävnad har 4-6 gånger ökad cancerrisk har jag läst, kan ni hjälpa mig att förstå hur stor risken är?
Jag är väldigt nojjig över detta. Undersöker mig varje månad, enormt ångestladdat och har ju så många gånger hittat någonting.
Jag blev ännu mer stressad över att lyssna på ett radioprogram Fråga Agnes när man sa att "att ha täta bröst är lika stor risk som att ha en mamma eller syster som fått bröstcancer". Är det verkligen så? Och min nästa fråga, vad ska vi då göra vi som vet om detta? Naturligtvis undersöka sig men ska man kräva mammografi och ultraljud, varje år?
Min mamma är 81 år och har som jag förstått det också täta bröst men hon har inte haft bröstcancer.
Vänliga hälsningar
Anna
Fundering kring täta bröstHej
Jag har en fråga till Maria Edegran om efterkontroller av bröstcancer och tät bröstvävnad.
Jag fick min bröstcancerdiagnos i feb-24, (Mellannål visar bröstcancer NST grad 3, ER 99 %, PgR 99 %, HER2-negativ och Ki67 40 %.)
Har efter cytostatika och strålbehandling nu antihormonell behandling.
I feb-25 var jag på års kontroll med mammografi och ultraljud. Pratar med rtgläkare som gör ultraljud och hon säger att om hon tittar på bilderna före min operation ,då tumören var ca 4 stor, inte kan se den på bilderna. Därför kompletteras med ultraljud.
Nu till min Fråga;
Är det inte helt onödigt för mig att gå på mammografi då man inte kunde upptäcka en så stor tumör i min lilla byst utan bara använda ultraljud i mina framtida kontroller?
Vänligen /Emma
Tät bröstvävnaDJag gick på mammografi och fick svar att allt såg bra ut. 3 veckor senare har jag en knöl i vänster bröst och ringer till bröstenheten. Jag blev avvisad besök då jag nyss varit på mammografi och de bad mig avvakta. Knölen är fortsatt kvar efter 2 veckor till och jag ringer igen och kräver en tid. Jag får vänta 4 veckor till pga brist på personal under sommaren. Jag får sen komma på ett besök och bli inbokad på ett till besök för ultraljud och biopsi. Svar kommer ca 1 mån senare och jag har bröstcancer. Efter beskedet blev jag inbokad snabbt för operation och fick sen vänta ca 7 veckor för behandling. Vid frågan hur cancer kunde missas av mammografin fick jag till svar att den ser inte alltid cancern eller spridningen.
Frågan nu är, vid koller för bröstcancer känner jag mig absolut inte säker att få mammografi då den missade min cancer. Kan tillägga att det här är andra gången jag får cancer, då jag haft sköldkörtelcancer som 12 åring. Opererade bort hela sköldkörteln vid 13 års åldern.
Jag läser även i min bröstcancer grupp att flera kvinnors cancer missats av mammografin och även spridningen av cancern , alla nekas annan undersökningsform än mammografi. Varför är det på detta vis? Flera försöker söka vård i andra länder då de är livrädda att cancern kommer tillbaka och missas igen.
Man ska väl inte behöva söka vård utomlands pga att vården här nekar cancer patienter alternativ undersökningsmetod?
Mammografi missar cancerHej
Jag blev kallad till en extra mammografi då dem hade sett något. Efter ultraljudet så gjordes en biopsi, dem tömde på rätt mycket vätska. Fick direkt veta att det var ofarligt. Min fråga är, kommer säcken fyllas på igen så den är tömd nu eller vad händer med utrymmet där vätskan var? Är det vanligt att man får ett rejält blåmärke som täcker halva bröstet?
Mammografi och biopsiKan man få sklerotiska förändringar av behandling med Zoledronsyra?
Hur kontrollerer man att misstänkta metastaser i skelettet verkligen är cancer?
Sklerotiska förändtingar2025-11-17
Hej!
Jag behandlades för hormonell bc 2019 och står fortfarande på lethrozol. När jag idag fick vaccin mot säsongsinfluensan tyckte sköterskan att jag utifrån bröstcancern och den behandlingen borde tillhöra en riskgrupp för covid. Hon menade att immunförsvaret kunde vara nedsatt efter behandlingen, jag är 50+ och att jag därav borde få covidvaccin också. Ska jag räkna mig till riskgrupp för covid?
RiskgruppJag har behandlats med Zoladex och Anastrozol i 2,5 år efter min bröstcancerdiagnos, men har haft svåra biverkningar. Jag har bland annat fått migrän (behandlad med botox av neurolog), varit mycket trött, haft ledvärk och inte orkat träna. Jag har två små barn och mot slutet av behandlingen med Anastrozol kunde jag knappt vara i samma rum som dem på grund av huvudvärken och tröttheten.
Efter samtal med min onkolog satte jag ut Anastrozol för att eventuellt byta till Exemestan. Nu har jag varit utan Anastrozol i några veckor och mår betydligt bättre – jag har fått tillbaka energi och livslust och klarar vardagen igen. Jag orkar nu träna och äta bra, vilket jag tänker också är viktigt för min hälsa och återhämtning. Samtidigt känner jag stor stress inför att börja med antihormonell behandling igen, eftersom biverkningarna påverkar mitt allmäntillstånd så mycket.
Min fråga är: Vad anser ni om att enbart fortsätta med Zoladex, utan tillägg av aromatashämmare? Hur skulle det påverka min prognos och överlevnad?
Bakgrundsinformation: Jag var 41 år vid diagnos (idag 44 år). Jag opererades i januari 2023 och påbörjade antihormon behandling i april 2023. Jag har hittills behandlats i 2 år och 5 månader och den planerade behandlingstiden är 5 år. Tumören var 9 mm, G1, ER-positiv/PR-positiv, HER2-negativ och Ki-67 över 10 procent. Ingen spridning till lymfkörtlar. Jag har hittills behandlats med operation, strålning, Zoladex och Anastrozol. Jag kan inte ta tamoxifen på grund av APC-resistens och familjehistorik med lungemboli.
Jag är tacksam för råd kring min situation och hur jag bäst kan balansera behandlingseffekt mot livskvalitet.
Hur påverkas prognosen om jag endast står på Zoladex?Kan zoledronsyra, som ska stärka skelettet, ge upphov till ”sklerotiska förändringar”?
Vilken typ av undersökning görs för att bli säker på att sklerotiska förändringar som syns på datortomografi är metastaser från bröstcancer?
Sklerotiska förändringarHej
Jag blev diagnostiserad med trippelnegativ bröstcancer i september och har nu fått 3 av 4 EC90 och ska fortsätta med karboplatin och paklitaxel efter EC, sedan op och strålning. Min tumör har krympt från 24mm till 14mm efter två EC, så den har svarat. Vad man kan se på ultraljud och MR bröst ser lymfkörtlar friska ut men ska ju tas ut vid operation för att säkerställa. Min tumör hade ett KI67 på 29%. Låg i ett område av DCIS som också har krympt något. Jag har bett om en röntgen på överkroppen för jag är så rädd att det ska ha spridit sig trots att körtlarna ser friska ut men min onkolog tycker inte det behövs. Är det vanligt att man inte röntgar som i mitt fall? Jag är super orolig att det ska ha vandrat iväg något. Hur ser min prognos ut utifrån denna informationen? Så rädd eftersom jag vet att trippelnegativ är så aggressiv. Tacksam för svar mvh Johanna
Prognos?Hej,
jag är nu inne på 6:e eller om det är 7:e behandlingslinje. I olika sammanhang hör jag ofta att forskning om nya bromsande behandlingar/mediciner ligger "runt hörnet". Men hur ser det ut nu?
Finns det något nytt på gång som kan vara till nytta för mig med en pic3-ca mutation och är HER2 low? Metastaserna har ingen känslighet alls kvar för hormonella behandlingar.
Har just påbörjat behandling med Caelyx efter att jag fick lunginflammation vid den 6:e behandlingen med enhertu. Innan enhertu fick jag docetaxel.
Inser att alternativen nu börjar gå mot ett slut och är därför extra nyfiken på om något nytt läkemedel som jag skulle kunna ha nytta av är i pipen.
/Freja
Är någon ny medicin på väg mot godkännande i Sverige för oss med metastaserad bröstcancer?