Visar 10 av 6055 träffar
Har någon fått bristningar under armhålorna där lymfkörtlar har tagits bort? Är det normalt?
BristningarHej! För ca en månad sen var jag på mammografi och tog ett vävnadsprov på en knöl jag hittat som visade sig vara en fibroadenom, nu igår ca 1-2 cm ifrån den första knölen hittade jag en ny väldigt liten knöl (i princip så liten att den är svår att känna för andra, men jag känner den). Jag är 24 år, borde jag kolla upp den här knölen så tätt inpå kollen för den första? Eller kan den nya knölen uppstått i och med nålsticket för vävnadsprovet?
En ny mini knöl tätt efter en annan knölOp vä bröst DCIS grad 3 inkl strålning 2022.
Screening efter 1 år - ultraljud och stereotaktisk biopsi - ingen cancer men bad att få op bort mjölkkörtlarna pga körtelbröst på båda med vätska etc, men fick nej. 6 månaders kontroller x3, sedan 1 år screening igen och nu
Nu knappt 4 år så har jag återigen DCIS grad 3 i Vä bröst. Planerad op i november- mastectomi och inplantat vä, även korrigering av hö bröst inkl reduktion om 250 gram samt flytta bröstvårtan för symmetri. Jag vill göra mastectomi även på hö i förebyggande syfte men fått nej. Det har tagit så många bilder och jag är biopserad x flera både finnål och stereotsktisk Vä. Nu ska man utreda om den är hormon positiv. Varför gjordes inte detta första gången? Även ärftlighet först nu? Ev förlorar jag min Vä bröstvårta nu då cancerbeskedet ligger 1,5 cm djupt. Jag mår superdåligt. 2 ggr cancer är 1 ggr för mkt. jag är 53 år och har fortfarande mens varje månad- riklig. Enligt kirurgen har jag bröst som en 20 åring, så mkt körtlar- varför kan de inte låta mig ta bort båda brösten, lägga in implantat så att det blir symmetri som håller? Hö bröst beter sig likadant som bä med knölar och vätska…
Hej!
Vid endast DCIS brukar man inte utreda eventuell hormonkänslighet då det inte har någon betydelse för behandlingen, vilket det har vid invasiv cancer. Jag vet inte varför man tänker kolla hormonkänslighet denna gång då jag ju inte har hela bilden, likaså hur man tänker med ärftlighet. Så det bästa är att fråga din läkare om skälen till att man gör annorlunda denna gång.
Jag förstår din oro angående det andra bröstet, men inga studier har visat någon överlevnadsvinst med att operera bort det friska bröstet, med undantag möjligen om man har en så kallad BRCA-mutation. Alla operationer innebär risker och ju större operation desto större risk. Att operera bort ett bröst och rekonstruera är ett ganska stort ingrepp och då behöver man ha stora fördelar av att göra det. Det finns inte heller någon garanti för symmetri som håller då proteser ofta krånglar och det kan behövas reoperationer.
Yvette Andersson
Överläkare och bröstkirurg
Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.
Dölj svar Mastectomi av båda brösten, varför inte det?Hej
För några dgr sedan märkte jag att jag var lite öm i mitt högra bröst. Någon dag senare upptäckte jag också att det bröstet är lite större än mitt andra. Har aldrig märkt den skillnaden förut.
Jag är 43 år och i tidigt klimakterium och får behandling med östrogenplåster och gestagener. Denna behandling har jag haft i minst 3 år. Känner ingen direkt knöl, bara att det större bröstet är fastare. Blir ändå såklart orolig då jag tycker skillnaden i storlek blev påtaglig.hur ofta är ett större bröst enda symptomet på cancer?
Ens bröstet plötsligt störreHej. För några dagar sedan märkte jag att jag var lite öm i mitt högra bröst. När jag tittade i spegeln upptäckte jag också att det är lite större än det andra. Jag kan inte känna distinkta knölar men det känns fylligare . Men det oroar mig att det plötsligt ser större ut. (Jag är 43 år och fick prematur klim för några år sedan och behandlas med östrogen och gestagener varannan mån)
Ena bröstet plötsligt störreHej!
Jag har ett minne av pappers kopior vid denna tid 2008 att jag upptäckte en knöl och var på Sofiahemmet tror jag och mammografi att jag hade en god artad tumör. Har nog uppföljt en gång senare men sen aldrig mer nu är jag 37 år gammal och fött två barn. Kan ibland uppleva att mina bröst är knöliga och ibland inte men pga vikten har jag svårt att känna på samma sett. Bör jag kolla upp en koll pga stigande ålder?
Fibroadenom Troligtvis 20082025-11-02
När jag blev sjuk ville jag inte prata med en psykolog. Jag ville inte prata med någon om det. Nu, sex månader senare, vill jag prata med en psykolog. Jag sms:ade min onkolog på 1177 att jag behövde en psykolog. Jag fick svar att de inte hade någon. Jag kan gå till min klinik eller söka en privat. Jag har inte råd med privata besök eftersom jag är arbetslös. Vad kan jag göra?
PsykologHej,
Jag är en 51-årig kvinna som blev opererad (ensidig mastektomi) hösten 2024 för multifokal invasiv lobulärt luminal A lik bröstcancer med största foci 39 mm och total externt 97 mm. SN med mikrometastas. Bedömt som T2N1(mik). Är satt på endokrinbehandling minst fem år, lokal strålbehandling, ingen cytostatika. Cancern syntes inte på mammografi eller ultraljud utan det var först med biopsi och efterföljande MR som diagnosen kunde fastställas. På min 1-års kontroll fick jag veta att fortsatt uppföljning hädanefter sker enligt det vanliga screeningprogrammet. Jag ifrågasatte detta varpå frågan togs upp på en MDK. Det konstateras att det inte finns behov för extra uppföljning i mitt fall. Det känns som ett konstigt beslut med tanke på den historiska bilddiagnostiken. Man skulle åtminstone kunnat erbjuda tomosyntes (Malmö) då det är samma apparat och tar lika lång tid som en 2D scan men ger något tydligare bilder, dvs ingen extra kostnad. Ska jag stå på mig?
ScreeningprogrammetHej! Är en 25-årig tjej som har täta bröst och kollat dessa med ultraljud (även gjort biopsi vid två tillfällen tidigare) några gånger senaste åren pga knölighet. Senaste gjordes ett ultraljud för drygt en månad sedan bara. Jag vet att risken i min ålder är låg men allt som har med cancer o göra skrämmer mig något otroligt och att känna på brösten väcker alltid stort obehag. Det är ju i mitt fall väldigt svårt, även om det blivit lättare med tiden, att känna igenom mina bröst då de pga tätheten är så bulliga/knöliga i sin natur. Känns inte som att jag kan lita på min egen bedömning.
Jag undrar hur länge ett ultraljud "håller", kan jag t.ex nu en månad senare fortsatt vara lugn med hur de känns, som ett utgångsläge?
Den allmänna rekommendationen är ju att känna på brösten en gång i månaden, gäller det även de i min ålder för det känns som ett för stort ansvar att ständigt hålla koll på täta bröst som ändå alltid känns knöliga? Blir bara som en obehagsupplevelse en gång i månaden. Med det sagt så förstår jag ju givetvis tanken, att känna en gång i månaden för att få in en rutin och lära känna brösten. Är det dock i just mitt fall en väldigt dum idée att släppa lite på detta och nu lita på ultraljudet som gjorts, fortsatt bara känna sporadiskt när orken finns och söka om något skulle kännas tydligt avvikande bara?
Jag får intrycket att du oroar dig mer än du mår bra av för dina bröst och tycker att det låter vettigt att försöka lugna sig lite med det. Det verkar rimligt att känna på brösten när orken finns och att söka om något känns tydligt avvikande.
Ett tips kan också vara att passa på att känna på brösten när de alldeles nyligen har blivit undersökta, och man kan lita på att allt man känner är normalt. Då behöver man inte vara så orolig för att hitta något och det kan vara ett tillfälle att lära känna sina bröst, så som de brukar kännas för att ha ett slags utgångsläge. Du kan fundera på om du tror att det skulle kunna vara en hjälp för dig.
Maria Edegran
Överläkare mammografiavdelningen
Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.
Dölj svar Frågor kring ultraljud och täta bröst:Hej
Jag är 46 och har uppmärksammat många små vita prickar runt bröstvårtan. De flesta är pyttesmå och några är större. Mitt ena bröst har många fler prickar än det andra. Känner mig orolig.
Vita prickar