Visar 10 av 6055 träffar

Bristningar

2025-11-03
Har någon fått bristningar under armhålorna där lymfkörtlar har tagits bort? Är det normalt?
Visa svar
Svar:
Hej! Det är lite svårt att förstå vad du menar. Är det röda strimmor i huden eller sitter det djupare? Det bästa är nog att kontakta din mottagning så att de får kolla upp det.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Bristningar

En ny mini knöl tätt efter en annan knöl

2025-11-03
Hej! För ca en månad sen var jag på mammografi och tog ett vävnadsprov på en knöl jag hittat som visade sig vara en fibroadenom, nu igår ca 1-2 cm ifrån den första knölen hittade jag en ny väldigt liten knöl (i princip så liten att den är svår att känna för andra, men jag känner den). Jag är 24 år, borde jag kolla upp den här knölen så tätt inpå kollen för den första? Eller kan den nya knölen uppstått i och med nålsticket för vävnadsprovet?
Visa svar
Svar:
Hej! Det kan absolut ha blivit en knöl efter sticket. Att det skulle ha kommit en ny förändring så här snart är osannolikt, då man ju har undersökt området nyligen. Jag tycker att du kan avvakta åtminstone någon månad till om det inte är så att den ökar på sig.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
En ny mini knöl tätt efter en annan knöl

Mastectomi av båda brösten, varför inte det?

2025-11-03
Op vä bröst DCIS grad 3 inkl strålning 2022. Screening efter 1 år - ultraljud och stereotaktisk biopsi - ingen cancer men bad att få op bort mjölkkörtlarna pga körtelbröst på båda med vätska etc, men fick nej. 6 månaders kontroller x3, sedan 1 år screening igen och nu Nu knappt 4 år så har jag återigen DCIS grad 3 i Vä bröst. Planerad op i november- mastectomi och inplantat vä, även korrigering av hö bröst inkl reduktion om 250 gram samt flytta bröstvårtan för symmetri. Jag vill göra mastectomi även på hö i förebyggande syfte men fått nej. Det har tagit så många bilder och jag är biopserad x flera både finnål och stereotsktisk Vä. Nu ska man utreda om den är hormon positiv. Varför gjordes inte detta första gången? Även ärftlighet först nu? Ev förlorar jag min Vä bröstvårta nu då cancerbeskedet ligger 1,5 cm djupt. Jag mår superdåligt. 2 ggr cancer är 1 ggr för mkt. jag är 53 år och har fortfarande mens varje månad- riklig. Enligt kirurgen har jag bröst som en 20 åring, så mkt körtlar- varför kan de inte låta mig ta bort båda brösten, lägga in implantat så att det blir symmetri som håller? Hö bröst beter sig likadant som bä med knölar och vätska…
Visa svar
Svar:
Hej! Vid endast DCIS brukar man inte utreda eventuell hormonkänslighet då det inte har någon betydelse för behandlingen, vilket det har vid invasiv cancer. Jag vet inte varför man tänker kolla hormonkänslighet denna gång då jag ju inte har hela bilden, likaså hur man tänker med ärftlighet. Så det bästa är att fråga din läkare om skälen till att man gör annorlunda denna gång. Jag förstår din oro angående det andra bröstet, men inga studier har visat någon överlevnadsvinst med att operera bort det friska bröstet, med undantag möjligen om man har en så kallad BRCA-mutation. Alla operationer innebär risker och ju större operation desto större risk. Att operera bort ett bröst och rekonstruera är ett ganska stort ingrepp och då behöver man ha stora fördelar av att göra det. Det finns inte heller någon garanti för symmetri som håller då proteser ofta krånglar och det kan behövas reoperationer.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Mastectomi av båda brösten, varför inte det?

Ens bröstet plötsligt större

2025-11-03
Hej För några dgr sedan märkte jag att jag var lite öm i mitt högra bröst. Någon dag senare upptäckte jag också att det bröstet är lite större än mitt andra. Har aldrig märkt den skillnaden förut. Jag är 43 år och i tidigt klimakterium och får behandling med östrogenplåster och gestagener. Denna behandling har jag haft i minst 3 år. Känner ingen direkt knöl, bara att det större bröstet är fastare. Blir ändå såklart orolig då jag tycker skillnaden i storlek blev påtaglig.hur ofta är ett större bröst enda symptomet på cancer?
Visa svar
Svar:
Hej! Brösten förändras med tiden och det är oftast inte likadant på båda sidor, så det låter inte i första hand som något farligt. Men om du känner att något inte är som det brukar är det ändå bra att kolla upp det.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ens bröstet plötsligt större

Ena bröstet plötsligt större

2025-11-03
Hej. För några dagar sedan märkte jag att jag var lite öm i mitt högra bröst. När jag tittade i spegeln upptäckte jag också att det är lite större än det andra. Jag kan inte känna distinkta knölar men det känns fylligare . Men det oroar mig att det plötsligt ser större ut. (Jag är 43 år och fick prematur klim för några år sedan och behandlas med östrogen och gestagener varannan mån)
Visa svar
Svar:
Hej! Brösten förändras med tiden och det är oftast inte likadant på båda sidor, så det låter inte i första hand som något farligt. Men om du känner att något inte är som det brukar är det ändå bra att kolla upp det.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Ena bröstet plötsligt större

Fibroadenom Troligtvis 2008

2025-11-03
Hej! Jag har ett minne av pappers kopior vid denna tid 2008 att jag upptäckte en knöl och var på Sofiahemmet tror jag och mammografi att jag hade en god artad tumör. Har nog uppföljt en gång senare men sen aldrig mer nu är jag 37 år gammal och fött två barn. Kan ibland uppleva att mina bröst är knöliga och ibland inte men pga vikten har jag svårt att känna på samma sett. Bör jag kolla upp en koll pga stigande ålder?
Visa svar
Svar:
Hej! Du har ingen ökad risk för bröstcancer enbart baserat på ett tidigare fibroadenom. Rekommendationen är att man känner igenom sina bröst en gång per månad, efter mens om man har mens eftersom brösten är som minst knöliga då. Om du känner en nytillkommen knöl som inte försvinner under menscykeln ska du kolla upp den. Om du känner dig osäker är det bra att kolla upp det, i första hand på vårdcentralen.
Yvette Andersson

Yvette Andersson

Överläkare och bröstkirurg

Yvette Andersson är överläkare och bröstkirurg vid Västmanlands sjukhus i Västerås.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Fibroadenom Troligtvis 2008

Psykolog

2025-11-02
När jag blev sjuk ville jag inte prata med en psykolog. Jag ville inte prata med någon om det. Nu, sex månader senare, vill jag prata med en psykolog. Jag sms:ade min onkolog på 1177 att jag behövde en psykolog. Jag fick svar att de inte hade någon. Jag kan gå till min klinik eller söka en privat. Jag har inte råd med privata besök eftersom jag är arbetslös. Vad kan jag göra?
Visa svar
Svar:
Du kan vända dig till din vårdcentral. Där brukar det finnas tillgång till samtalsstöd i form av psykoterapeut eller psykolog.
Aina Johnsson

Aina Johnsson

Kurator och forskare

Aina Johnsson är kurator och forskare med inriktning på psykosocialt stöd vid cancer.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Psykolog

Screeningprogrammet

2025-10-29
Hej, Jag är en 51-årig kvinna som blev opererad (ensidig mastektomi) hösten 2024 för multifokal invasiv lobulärt luminal A lik bröstcancer med största foci 39 mm och total externt 97 mm. SN med mikrometastas. Bedömt som T2N1(mik). Är satt på endokrinbehandling minst fem år, lokal strålbehandling, ingen cytostatika. Cancern syntes inte på mammografi eller ultraljud utan det var först med biopsi och efterföljande MR som diagnosen kunde fastställas. På min 1-års kontroll fick jag veta att fortsatt uppföljning hädanefter sker enligt det vanliga screeningprogrammet. Jag ifrågasatte detta varpå frågan togs upp på en MDK. Det konstateras att det inte finns behov för extra uppföljning i mitt fall. Det känns som ett konstigt beslut med tanke på den historiska bilddiagnostiken. Man skulle åtminstone kunnat erbjuda tomosyntes (Malmö) då det är samma apparat och tar lika lång tid som en 2D scan men ger något tydligare bilder, dvs ingen extra kostnad. Ska jag stå på mig?
Visa svar
Svar:
Den uppföljning som du har rekommenderats, det vill säga mammografi i screeningprogrammet för kontroll av det friska bröstet stämmer med de rutiner som finns i och med att du är opererad med mastektomi.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Screeningprogrammet

Frågor kring ultraljud och täta bröst:

2025-10-29
Hej! Är en 25-årig tjej som har täta bröst och kollat dessa med ultraljud (även gjort biopsi vid två tillfällen tidigare) några gånger senaste åren pga knölighet. Senaste gjordes ett ultraljud för drygt en månad sedan bara. Jag vet att risken i min ålder är låg men allt som har med cancer o göra skrämmer mig något otroligt och att känna på brösten väcker alltid stort obehag. Det är ju i mitt fall väldigt svårt, även om det blivit lättare med tiden, att känna igenom mina bröst då de pga tätheten är så bulliga/knöliga i sin natur. Känns inte som att jag kan lita på min egen bedömning. Jag undrar hur länge ett ultraljud "håller", kan jag t.ex nu en månad senare fortsatt vara lugn med hur de känns, som ett utgångsläge? Den allmänna rekommendationen är ju att känna på brösten en gång i månaden, gäller det även de i min ålder för det känns som ett för stort ansvar att ständigt hålla koll på täta bröst som ändå alltid känns knöliga? Blir bara som en obehagsupplevelse en gång i månaden. Med det sagt så förstår jag ju givetvis tanken, att känna en gång i månaden för att få in en rutin och lära känna brösten. Är det dock i just mitt fall en väldigt dum idée att släppa lite på detta och nu lita på ultraljudet som gjorts, fortsatt bara känna sporadiskt när orken finns och söka om något skulle kännas tydligt avvikande bara?
Visa svar
Svar:
Jag får intrycket att du oroar dig mer än du mår bra av för dina bröst och tycker att det låter vettigt att försöka lugna sig lite med det. Det verkar rimligt att känna på brösten när orken finns och att söka om något känns tydligt avvikande. Ett tips kan också vara att passa på att känna på brösten när de alldeles nyligen har blivit undersökta, och man kan lita på att allt man känner är normalt. Då behöver man inte vara så orolig för att hitta något och det kan vara ett tillfälle att lära känna sina bröst, så som de brukar kännas för att ha ett slags utgångsläge. Du kan fundera på om du tror att det skulle kunna vara en hjälp för dig.
Maria Edegran

Maria Edegran

Överläkare mammografiavdelningen

Maria Edegran är överläkare vid mammografiavdelningen inom NU-sjukvården i Uddevalla.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Frågor kring ultraljud och täta bröst:

Vita prickar

2025-10-26
Hej Jag är 46 och har uppmärksammat många små vita prickar runt bröstvårtan. De flesta är pyttesmå och några är större. Mitt ena bröst har många fler prickar än det andra. Känner mig orolig.
Visa svar
Svar:
Hej. Det du beskriver låter som normala talgkörtlar. Om du får besvär i form av tex klåda eller sår kan du be din distriktsläkare undersöka dig.
Anne Andersson

Anne Andersson

Överläkare och diagnosansvarig

Anne Andersson är överläkare i onkologi och diagnosansvarig för bröstcancer vid Norrlands Universitetssjukhus i Umeå.

Behöver du mer stöd? Som medlem i Bröstcancerförbundet får du både gemenskap och goda råd. Bli medlem
Dölj svar
Vita prickar

Fråga våra specialister

  • Drabbad eller närstående? Fråga oss!
  • Experterna arbetar helt ideellt men du får oftast svar inom två veckor.
  • Alla frågor och svar publiceras på vår webbplats. Ange inte ditt namn om du vill vara anonym.
  • Stort arkiv med frågor och svar. Använd sökfunktionen nedan!
  • Mejla frågor om Bröstcancerförbundets verksamhet till info@brostcancerforbundet.se
  • Observera att ett svar från någon av bröstcancerspecialisterna inte motsvarar en läkarkontakt. Våra specialister kan inte ge en individuell medicinsk bedömning utan svarar mer övergripande på medicinska och vårdrelaterade frågor.

Frågelådan är tillfälligt stängd – men vi öppnar snart igen!

Tack för alla frågor och stora engagemang. Nu är det dags för sommaruppehåll och tid för återhämtning för våra hårt arbetande experter. Vi öppnar upp för nya frågor igen den 10 augusti. Sök gärna bland "Frågor & svar" nedan, för att se om din fråga finns besvarad sedan tidigare. Varmt välkommen åter!

Om bröstcancer

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor. Nära 9000 drabbas årligen i Sverige.
Om bröstcancer
Om bröstcancer

Stöd oss

Vår vision är att ingen ska drabbas av bröstcancer. Var med och bekämpa bröstcancer med oss!
Stöd oss
Stöd oss