Omnia

Gustaf Lundén har skapat en rosa silikonform för friluftsliv tillsammans med sin bror och pappa. Tillsammans driver de företaget Omnia som är Partner till Bröstcancerförbundet.

Magasin B_Omnia_800x400px.jpgEric, Göran och Gustaf Lundén

Vi har ställt några frågor till Gustaf Lundén!

Hur fick ni idén till ert företag?

– För ungefär tio år sedan fick min och min bror Erics mamma Ulrica bröstcancer. Hon blev friskförklarad men den kom tillbaka i form av skelettcancer. Hon gick bort för fem år sedan. Det tog oss hårt på många sätt, vi förlorade vår mamma, och pappa förlorade sin fru sedan 40 år. Men det svetsade även oss tre samman. Under några år har vi drivit ett företag tillsammans som tillverkar och säljer den portabla ugnen Omnia, den används till exempel av personer som campar. Som tillbehör finns en silikonform som du kan laga allt från potatisgratäng till sockerkaka i.

Hur kom den rosa formen till?

– Jag hade fångat upp Rosa Oktober, köpte Bröstcancerförbundets rosa band och funderade på hur vi skulle kunna implementera det i vår verksamhet. Vi kom så småningom överens om att göra en rosa silikonform till förmån för Bröstcancerförbundet. Det är en tydlig organisation som har rykte om sig att vara duktig, och sedan hade vi ju önskat att det hade funnits ännu mer pengar för länge sedan för att hjälpa vården att råda bot. Nu går 20 kronor per såld form till Bröstcancerförbundet.

Omnia_briocher_800x400px.jpg

Hur har intresset varit?

– Stort! Det är inte ofta som en ny produkt får applåder från omgivningen på en gång. Det har varit ett positivt mottagande från våra grossister och återförsäljare. Vi har också bestämt att kunderna inte ska behöva betala mer utan det är vi på Omnia som bidrar med pengarna.

Vad har ni för mål?

– Vi har bestämt oss för att bidra med minst 100 000 kronor varje år.

Vill du bli samarbetspartner till Bröstcancerförbundet?

Läs mer här