Våra ambassadörer

Med Bröstcancerförbundets ambassadörsprogram sprider vi kunskap och uppmanar till engagemang i bröstcancerfrågor. Det gör vi genom att samarbeta med två fantastiskt inspirerande kvinnor som brinner för vår sak och som når ut till många. Ju fler vi är, desto starkare röst har vi. Ju starkare röst vi har, desto större skillnad kan vi göra. Tillsammans gör vi mer för fler!

Emma o Blossom.jpgStort tack till fotograf Andreas Von Gegerfelt

Samarbetet mellan Bröstcancerförbundet och ambassadörerna Emma Wiklund och Blossom Tainton Lindqvist, tar sin utgångspunkt i det gemensamma intresset att öka medvetenheten om bröstcancer och Bröstcancerförbundets arbete. Tillsammans vill vi inspirera fler att aktivt bekämpa bröstcancer. Vi gör det genom att:

• Synliggöra det internationella rosa bandet som specifikt lyfter frågan om bröstcancer världen över.
  • Kommunicera vikten av att både gå på mammografi och själv regelbundet undersöka sina bröst.
  • Berätta att kampen mot bröstcancer pågår året runt – Bröstcancerförbundet är #alltid rosa.

Här kan du läsa mer om varför Emma engagerar sig i Bröstcancerförbundet

Här kan du läsa mer om varför Blossom engagerar sig i Bröstcancerförbundet

Snabba fakta om bröstcancer

Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. Nära 8000 kvinnor om året får diagnosen bröstcancer. 80 procent av de drabbade överlever sin cancer. Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor. Två av tre fall upptäcks vid screening med mammografi. LÄS MER OM BRÖSTCANCER