Blossom Tainton Lindquist höjer rösten för brösten

Friskvårdsprofilen och artisten Blossom Tainton Lindquist vill, som Bröstcancerförbundets ambassadör, öka medvetenheten om vikten av tidig upptäckt och att alla kvinnor regelbundet ska undersöka sina bröst.

Min mormor dog i bröstcancer när jag var fem år gammal, min mamma har haft bröstcancer och jag själv har levt med oron om att ha cancer i generna. Därför är det här en angelägen fråga för mig. Jag är hedrad över uppdraget och delar Bröstcancerförbundets vision om att ingen ska drabbas av bröstcancer.

Blossom Tainton Lindquist

Blossom är en folkkär artist och hälsoprofil. Hon var programledare för Toppform i SVT och var 2005 julvärd i samma kanal. Blossom har med gruppen Afro-dite medverkat i Melodifestivalen 2012, 2003 och 2002, då de vann med låten Never Let It Go. Hon brinner för friskvård och har varit ansiktet utåt för Alltförhälsan-mässan och Vårruset. Idag är Blossom verksam på Gotland som hälsocoach, yogainstruktör samt artist med flera projekt inom musik och teater på ön.

Vi är stolta och glada över samarbetet med Blossom, som närstående har hon stått vid familjemedlemmars och nära vänners sida under sjukdomsperioden. Den erfarenheten skapar ett starkt engagemang för frågan.

Marit Jenset, generalsekreterare Bröstcancerförbundet

Bröstcancer i siffror:

• Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer
  • Nära 8000 kvinnor om året får diagnosen bröstcancer
  • 80 procent av de drabbade överlever sin cancer
  • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor
  • Två av tre fall upptäcks vid screening (mammografi)
Så här undersöker du dina bröst

Självundersökning av brösten är ett bra komplement till mammografi. Två av tre bröstcancerfall upptäcks vid den screening som erbjuds till alla kvinnor i Sverige mellan 40-74 år. För kvinnor under 40 år och mellan mammografitillfällena är det lämpligt att på egen hand undersöka brösten. På så sätt ökar förutsättningarna för tidig upptäckt och möjligheterna till att rädda liv.