MÅ BRA-program

Koppla av och ladda om på Må Bra-helger och Må Bra-veckor finansierade av Bröstcancerförbundet! Här kan du läsa om vilka vi erbjuder under 2019. Gemensamt för dem alla är ett kärleksfullt fokus på tid för återhämtning – genom samtal, avkoppling, medveten kost och lätt fysisk aktivitet. Här har många av våra medlemmar hittat tillbaka till livsinspiration, lugn och glädje under årens lopp. För att kunna söka ska du alltså vara medlem i någon av våra bröstcancerföreningar. Medlem blir du enkelt, här på webben under "Få stöd", om du inte redan är det. Ansökningsblankett hittar du under respektive program. Varmt välkommen med din ansökan.

Välkommen_mindre.jpg

LEVA-vecka för kvinnor med spridd bröstcancer

Du som lever med spridd bröstcancer är välkommen att söka till detta program. Du är aktiv i livet men går på ständiga kontroller och behandlingar. Syftet med veckan är återhämtning, gemenskap, inspiration och att fylla på energi i både kropp och själ. Du ingår i en grupp med andra i liknande situation. Programmet har funnits sedan 2010 och är mycket uppskattat. Bröstcancerförbundet står för program, kost och logi. Du betalar för resan plus en egenavgift på 1500 kr*. Programmet är vanligen söndag em–fredag em, alltid på Masesgårdens Hälsohem i Dalarna. Ansökningsblankett

Platser på MITT I LIVET-vecka för kvinnor med kurativ bröstcancer

Veckorna för 2019 är fullbokade (men hör av dig om du vill stå på väntelistan vid eventuella återbud.) Mitt-i-Livet är ett öppet återhämtningsprogram för personer som ska vidare till aktivt liv. Återhämtning sker i grupp med max 12 deltagare med olika livserfarenheter och idén är att hitta tillbaka till energi i både kropp och själ. Bröstcancerförbundet står för program, kost och logi för fyra personer vid varje kurstillfälle för dig som är färdigbehandlad och läker efter din bröstcancer. Syftet är att under professionell vägledning få hjälp att hitta tillbaka till uthållighet och aktivt liv. Du betalar för resan plus en egenavgift på 2000 kr*. Programmet är söndag em–fredag em på Masesgårdens Hälsohem i Dalarna.

PARTNER-helg för dig med spridd bröstcancer

För par där ene partnern har spridd bröstcancer. Helgen innehåller inspiration, gemenskap och goda samtal. Idén är att du får träffa andra i liknande situation, knyta nya kontakter och ha trevligt tillsammans. Max tolv deltagare per tillfälle. Bröstcancerförbundet står för program, kost och logi. Du betalar för resan plus en egenavgift på 500 kr/person. Programmet är fre–sön. Partnerhelgen äger rum på Radisson Blu Royal Park Hotel, Frösundavik (Solna, Stockholm). Ansökningsblankett

Masesgårdens Hälsohem vid vackra Siljan i Dalarna

Gemensamt för innehållet i programmen på Masesgården är samtal enskilt och i grupp, fysisk träning, meditation, avslappning, varmvattenbassäng, vegetarisk, medveten kosthållning och fin natur – allt utifrån din egen dagsform. Det enda du behöver tänka på är dig själv och hur du har det. Du bor i ett fint enkelrum med dusch/wc och med helpension på Hälsohemmet Masesgården som ligger naturskönt vid Siljan, sju km väster om Leksand i Dalarna.

Charmiga Radisson Blu Royal Park Hotel vid Hagaparken i Stockholm

Hotellet ligger avskilt och vackert vid Brunnsviken och Hagaparken. Endast fem minuter från storstaden men i lugn slottsmiljö som på landet. Njut av god mat i den mysiga matsalen eller på terrassen med fantastisk utsikt. Slappna av framför den trevligt sprakande öppna spisen tillsammans med din partner och nyfunna vänner – koppla sen ihop kropp och själ i Haga Health Club, som erbjuder spa-behandlingar, gym och inomhuspool.

Frågor om programmen

Kursledare för samtliga program är Carolina Welin, MOW Hälsa, med lång erfarenhet av rehab och återhämtning i samband med bröstcancerdiagnoser. Vill du veta mer om programmen, kontakta Carolina på carolina.welin@mow.se eller 070-651 10 90.

Praktiska frågor

För praktiska frågor, ring Helena Hedengren på Bröstcancerförbundet, 08-546 405 34 eller mejla helena.hedengren@brostcancerforbundet.se

*) Du har möjlighet att söka medel till egenavgiften för programmen om du har en årsinkomst under
250 000 kr. Bifoga då din senaste inkomstdeklaration tillsammans med ansökningsblanketten. (Detta gäller ej för Partnerhelgen.)