Årets fråga

Även i år lyfter vi vikten av tidig upptäckt – och att denna fråga måste ha fokus tolv månader om året. Det handlar om att få fler kvinnor att gå på sin mammografi, men även att lyfta fram vikten av självundersökning. #alltidrosa är vår hashtag.

AR_RestenAret.JPGAlltid rosa Resten av året

I skriften som sammanfattar våra tio krav finns dessa krav som har bäring på mammografi formulerade:

• Bröstcancerförbundet kräver obligatorisk påminnelse vid uteblivet mammografibesök samt mammografibuss i de delarna av Sverige, där screeningen inte ligger inom 10 mil från bostaden eller arbetsplatsen.
  • Bröstcancerförbundet kräver särskilda informationsinsatser för utrikesfödda kvinnor
  • Bröstcancerförbundet kräver individanpassad bröstscreening.

Skriften, Bröstcancerförbundets tio krav, är lämplig att använda i kontakterna med politiker. Du kan beställa den från kansliet mot portokostnad.

Vår ambition är också att ta fram ett pressmeddelande i mitten av oktober som sammanfattar hur det ser ut i landet vad gäller påminnelse vid uteblivet besök. Detta pressmeddelande får ni ta del av i anslutning till publiceringen så att i kan använda det i era egna politikerkontakter. Det skickas till er nya e-postlåda.