Rosa Matchen

Rosa Matchen är initierad av vår ambassadör Patrick Ekwall. En rosa match kan arrangeras året om inom alla slags idrotter. Syftet med initiativet är att driva engagemang och insamling till förmån för Bröstcancerförbundet.

Sedan 2021 har rosa matcher genomförts på många håll i Sverige och av idrotter såsom innebandy, fotboll, ishockey, golf, bandy och handboll. Bröstcancerförbundet samverkar med lag och idrotter på elitnivå för större genomföranden. Men möjligheten att genomföra en rosa match är möjlig för alla lag, oavsett nivå och idrott.

Så här går det till

En match/en tävling ur spelschemat väljs ut. Spelaren/spelarna har under matchen/tävlingen på sig speciellt framtagna rosa matchtröjor med särskild symbol framtagen av Patrick Ekwall och Bröstcancerförbundet. På tröjan ska det någonstans stå texten ”Till minne av Hannah Ekwall”. Egna sponsorloggor är okej så länge de inte strider mot Bröstcancerförbundets värdegrund. Se vår policy för företagssamarbeten här. De rosa matchtröjorna auktioneras ut och hela överskottet går till Bröstcancerförbundets arbete med att bidra till bröstcancerforskning och stöd till drabbade. Läs mer om hur vi använder din gåva.

IBF Falun arrangerar rosa matcher till förmån för kampen mot bröstcancer

Läs om deras engagemang här

Kommunikation och marknadsföring

Ni kommer att få tillgång till material att använda er av i er kommunikation och marknadsföring. I sociala medier kan ni använda #rosamatchen och #bekämpabröstcancer och tagga gärna Bröstcancerförbundet och Patrick Ekwall för ökad synlighet och eventuell omdelning. Ett tips kan även vara att skapa ett event på Facebook.

Insamling

Huvudsaklig insamling genom auktion av matchtröjorna till förmån för Bröstcancerförbundet som sköts av klubben. Tradera.se är en plattform som kan användas för detta. Förslag på minimumpris för varje tröja är 500kr/st. När samtliga tröjor är sålda sätts pengarna in på Bröstcancerförbundets bankgiro senast 60 dagar efter spelad match.

Addera gärna andra insamlingar som t ex att låta del av avgifter, försäljning av merchandise och/eller förtäring tillfaller er insamling.

Vill ni arrangera en Rosa Match? Fyll i formuläret nedan!

(inklusive idrottstyp, nivå, tänkt datum, plats/arena)