Om bröstcancer och lust

Vid en cancerdiagnos ställs livet på ända och då är det behandlingar som står i fokus, men det finns en morgondag. Sexlivet är privat och under och efter cancerbehandlingar kanske inte det första en patient ställer frågor kring. Skriften fyller ett tomrum och avsikten och förhoppningen är att den kan göra skillnad.

En liten skrift av största vikt

Ta hand om din lust.PNG

Ta hand om din lust

En broschyr om lust och bröstcancer

Ladda ner

Denna skrift handlar om lust och sexualitet. Det är inte alltid så lätt vare sig för patienter eller doktorer att tala om sexualiteten och hur den ibland, på olika sätt, kan påverkas av din bröstcancer och dess behandling. Syftet med skriften är att minska en eventuell negativ påverkan så mycket som möjligt samt ge dig möjlighet att återfinna din lust och glädje med sexualiteten också efter avslutad behandling. Överläkare Elisabet Lidbrink har varit behjälplig med granskning av fakta beträffande bröstcancerbehandling. Läs gärna texten tillsammans med en eventuell partner och diskutera dess innehåll. Spara den och ta fram och läs som påminnelse då och då. Det är min förhoppning att den ska kunna vara till nytta för dig.

Boel Bahr, gynekolog och skriftens författare