Rosa Oktober 2022 – information, tips och inspiration

I år jobbar vi vidare på den inslagna vägen med gerillaslöjd men med ett tydligt budskap i en gemensam aktion.

Med utgångspunkt i årets Bröstcancerrapport ska vi driva en kampanj för att belysa behovet av individanpassad screening för kvinnor med täta, svårundersökta bröst. Studier visar att 10 procent av kvinnorna som deltar i mammografiprogrammet behöver undersökas med andra anpassade metoder för att utesluta eventuella tumörer.

Mot den bakgrunden vill vi synliggöra var tionde i årets gerillaslöjd. Vi har tagit fram ett inspirationsmaterial för att kicka igång kreativiteten. Ni hittar det här

Vi på kansliet kommer att förse er med följande supportmaterial i mitten av september:

• Fem stycken laminerade informationslappar att fästa vid gerillaslöjden där vi kommunicerar uppropet för rätten till individanpassad screening med uppmaning om att skriva under vår namninsamling. En QR-kod leder in till kampanjsajt med fördjupat material och namninsamling.
  • Pressmaterial om gerillaslöjd och upprop för lokal spridning i samband med att gerillaslöjd hängs upp.
  • Inlägg för spridning i sociala medier.
  • Vi ger alla föreningar ett bidrag om 1500 kronor till inköp. Föreningen ersätter för utlägget och fakturerar sedan förbundet för kostnaden. Fakturamall finns på Teams, Bröstcancerförbundets delade dokument.