Oktober är ändå en viktig månad för oss

Vi står inför oktober månad som är den internationella bröstcancermånaden och när människors uppmärksamhet är riktat på frågor om bröstcancer. Även om vi på Bröstcancerförbundet arbetar med frågorna året runt så är oktober ändå en viktig månad för oss. Många människor stöttar, bidrar och engagerar sig på olika sätt och man bär gärna det rosa bandet som blivit symbolen för kampen mot bröstcancer.

Sedan 1994 har Bröstcancerförbundets haft det internationella rosa bandet som grundaren Evelyn H. Lauder tog fram när hon ville starta insamling och för att skapa högre uppmärksamhet kring bröstcancer. Det hon startade har verkligen skapat engagemang och det rosa bandet har blivit känt över hela världen som den gemensamma symbolen för bröstcancer.

2001 fick kampanjen stor uppmärksamhet i Sverige för att Amelia Adamo började utgivningen av en speciell bilaga om bröstcancer i sin tidning Amelia. 2003 växte kampanjen ytterligare då Cancerfonden började engagera sig och aktiviteterna kring Rosa Bandet har sedan dess vuxit stort.

Många delar är liksom tidigare år självklara i kampanjen. Jag tänker på försäljning av rosa band och andra produkter, insamling via våra företagssamarbeten, insamling från privatpersoner och att vi skapar engagemang och kommunikation på olika sätt. I år är vårt fokus att öka kännedomen om Bröstcancerförbundet, driva insamling och satsa på medlemsrekrytering. Vi behöver bli fler medlemmar för att bli en ännu starkare organisation och därmed kommer möjligheten att bli medlem lyftas nu i oktober.

#alltidrosa kommer dyka upp när vi kommunicerar i sociala kanaler. Denna tag har tagits fram för att kommunicera det unika med Bröstcancerförbundet - att vi arbetar med bröstcancerfrågor tolv månader om året!

”Oktober är en bra månad för att fokusera på bröstcancer. Men det är resten av årets månader också. Därför är vi #alltidrosa”

Jag hoppas ni kommer att ha en riktigt rosa, bra och rolig oktober!

Hälsningar

Susanne Dieroff Hay