Skillnaderna mellan banden

Under oktober säljer både Cancerfonden och Bröstcancerförbundet rosa band. Båda banden syftar till att stödja cancerforskningen, men den som specifikt vill stödja forskning om bröstcancerforskning ska köpa det helrosa bandet.

Från frustration till folkrörelse

Det började med en frustration om att något behövde göras. Evelyn Lauder, grundaren av Estée Lauder, såg det skriande behovet av att uppmärksamma kvinnor som drabbats av bröstcancer. Hon skapade det helrosa bandet i syfte att belysa bröstcancerdrabbade kvinnors situation och samla in pengar till bröstcancerforskningen.

Det rosa bandet blev symbolen för bröstcancer och över hela världen och oktober blev månaden då organisationer världen särskilt lyfter bröstcancerfrågan.

Två olika band, två olika fonder – om det rosa bandet

Sedan starten har två organisationer ägt rätten att sälja det rosa bandet. Det är Bröstcancerförbundet, vars band är enfärgat och ceriserosa samt Cancerfonden, vars band har ett nytt utseende varje år. Inkomsten från båda banden går till cancerforskningen, men det är endast det ceriserosa bandet där inkomsterna går till just bröstcancerforskningen. All cancerforskning behöver bidrag – men om du vill att ditt bidrag ska gå odelat till bröstcancer är det det ceriserosa du ska köpa. Det finns världen över och Bröstcancerförbundet har ensamrätt till det i Sverige. Alla intäkter går till Bröstcancerförbundets arbete.

Kämpar odelat för bröstcancer

Bröstcancerförbundet är Sveriges enda intresseorganisation som odelat kämpar för forskning, bättre och rättvisare vård, behandling och rehabilitering för människor som drabbats av bröstcancer. Vi har 11 000 medlemmar och 33 lokalföreningar. Vårt 90-konto är det enda som enbart fokuserar på bröstcancer.

Två olika band, två olika fonder – om det rosa bandet