Information för webbansvariga

Här samlar vi information för dig som är webbansvarig i en lokal bröstcancerförening.

Manualer för Bröstcancerföreningarnas hemsidor:

Manual för användning av Wagtail - augusti 2024

Äldre manualer:

Kontakta Christina Sandin för support gällande webbarbete.

Att komma igång

Fråga: Hur gör vi för att få inloggningsuppgifter för ny användare?

Svar: Skicka ett mejl till Christina, med en kopia till föreningens ordförande med e-postadress, förnamn, efternamn på den som ska ha inloggningsuppgifter. Kom ihåg att anmäla avgående webbansvarig, så att endast de som ska ha inloggningsuppgifter har det.

Fråga: Vilken adress är det för att logga in på sidan?

Svar: Du lägger till /cms efter sidans vanliga adress (t ex : stockholm.brostcancerforbundet.se/cms)

Vilka sidor är upplagda som standard för lokalföreningens hemsida?

Svar: Lokalföreningens struktur består av en:

1. Startsida
  2. Om oss - Här kan föreningen lägga upp undersidor med olika innehåll.
  3. Bli medlem - Alla uppgifter som berör medlemsansökan hämtas från medlemsregistret. Förening kan här enbart lägga upp en bild i toppen på ansökningssidan och en ingress.
  4. Nyhetsarkiv - här kan föreningen lägga upp nyhetsundersidor som visas på föreningens startsida
  5. Aktiviteter - här kan föreningen lägga upp aktivitetsundersidor som visas på startsidan och om det är fler än 4 st visas även alla på sidan "Aktiviteter"

Fråga: Hur ändrar jag bild på startsidan?

Svar: Här kan du följa stegen

Fråga: Går det att ändra namn på sidorna som syns i toppmeny på startsidan?

Svar: Förbundet rekommenderar att de namn på sidorna som finns som standard ska följas.

• Vilka är de lämpligaste filformat att använda som Dokument o Bilder?

Svar: Det lämpligaste formatet för dokument är "PDF - format" vi rekommenderar att inte använda word- exel- ppt eller andra dokumentformat. Bildformat rekommenderas jpg eller png format.

• Vad betyder Utvalda artiklar?

Svar: På föreningsstartsidan finns i toppbildens underdel möjligheter att lägga ut upp till 3 utvalda artiklar. Se tex goteborg.brostcancerforbundet.se. Dessa går inte att länka vidare till någon undersida. Men kan va viktiga tex för föreningens budskap att marknadsföra förening.

• Vad betyder UTÖKAT INNEHÅLL?

Svar: här kan föreningen utveckla innehållet på startsida och undersidorna. För startsidan finns 2 val "Nyhetslista" och Berättelser och på undersidorna finns:

1. Samarbetspartner - brostcancerforbundet.se/foretag/vara-samarbetspartner/
  2. Innehåll - Tex om ett citat behöver läggas upp mitt i en artikel då behöver resten av artikel läggas upp här se brostcancerforbundet.se/berattelser/lyssnar-med-hjartat.
  3. Stor bild - är en fullbreddsbild för sidan liknade toppbilden på föreningsstartsida
  4. Formulär - Kontakta kansliet
  5. Citat - se brostcancerforbundet.se/berattelser/lyssnar-med-hjartat.
  6. Faktaruta - se manual
  7. Puff - se manual
  8. Puff med intern länk - se manual
  9. Kontaktlista - se brostcancerforbundet.se/om-oss/kontakt/brostcancerforbundets-styrelse/
  10. Bildnedladdning se brostcancerforbundet.se/press/
  • Vad betyder "infoga inbäddning" som är ett val man kan göra i menyfältet i innehåll?

Svar: Här kan man lägga en länk tll en text https://youtu.be/hIJ19sdgmvg. Lägg ej upp samma film (som länken ovan) med hela koden "<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/hIJ19sdgmvg" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>" Storlek med mera finns redan upplagt i bakgrunden i Wagtail.