Årsredovisningar

Här hittar du Bröstcancerförbundets verksamhetsberättelser och årsredovisningar från och med 2008.

2019 – ett synlighetens år!

Vi blickar tillbaka på ett år med stor synlighet och genomslag för Bröstcancerförbundets viktiga frågor. Aldrig har så många pratat om ”täta bröst” och individanpassad screening som efter genombrottet för förbundets Bröstcancerrapport i oktober 2019. Synligheten har, förutom en ökad möjlighet att förbättra bröstcancervården, även gett oss ett positivt ekonomiskt resultat och fler medlemmar.

2019 var året då vi satsade extra mycket på kommunikation och lanserade ”Rösten för brösten”. Bröstcancerförbundet är en röst för allas bröst och oavsett hur de ser ut på utsidan kommer vi att kämpa för att hålla de friska på insidan. Vi kompletterade vår profil med nya mönster och nya färger. En viss lekfullhet och mycket värme i sammanhang som annars kan vara allvarliga och svåra.

Rosa Oktober startade redan i september med kampanjen ”Rosa träden”. Våra bröstcancerföreningar pyntade träd i offentliga rum med rosa reflexer och rosa band för att symbolisera att vi alltid finns där, även när blommorna vissnat. Kampanjen engagerade många lokalt och fick stort medialt genomslag. Det blev en fin upptakt till lanseringen av Bröstcancerrapporten, som satte fokus på behovet av fortsatt utveckling av det svenska mammografiprogrammet. Vi vill fokusera mer på riskfaktorer och anpassa metoderna för screening till kvinnors behov. Frågan ligger nu på Socialstyrelsens bord och vi kommer självklart att följa utvecklingen.

Behovet av att dela erfarenheter med andra i samma situation är en stor drivkraft i våra medlemmars engagemang. En önskan om att bidra till forskningen och ge stöd till dem som drabbas här och nu är stärkt hos våra givare och samarbetspartners. Vi tackar er alla hjärtligast för att ni finns och för att ni delar resan mot vår vision, att ingen ska drabbas av bröstcancer, med oss. Vi lägger ett bra år bakom oss och ser fram emot nya utmaningar under året som kommer.

#alltidrosa hälsningar

Susanne Dieroff Hay, ordförande

Marit Jenset, generalsekreterare

Synlighetens år 2019